Roligaste/konstigaste akvariedrömmarna?

#1 - 14 februari 2005 08:44
Är man en äkta akvarist så har man garanterat drömt skumma eller roliga eller bara allmänt konstiga drömmar om akvarier och fiskar. Och nu snackar vi såna man drömmer på natten, inte den där drömmen om ett 900-liters tanganyikaakvarium... ;)

Vad har ni andra drömt för roliga drömmar?

Jag kan börja med några som jag har drömt.

1. Jag drömde att jag satt och tittade på akvariet och tyckte att glaset var ovanligt klart (vilket det iofs nästan alltid är), och plötsligt upptäcker jag att det faktiskt inte finns nåt glas alls! Vattnet hålls ändå på plats på nåt vis. Fiskarna verkar dock inte bundna till vattnet utan kan liksom simma upp ur vattnet och ut i luften, vilket dom också gör. Det slutar med att alla mina fiskar simmar runt i luften i mitt vardagsrum.

2. Jag drömde att jag kom hem och upptäckte att en av mina fiskar är i färd med att föda yngel. Jag får lite lätt panik och sliter åt mej en håv för att ta hand om ynglen så dom inte blir uppätna av sin mamma. Det går bra till en början, men till slut bara forsar det ut yngel ur den lilla fisken och det fortsätter tills hela akvariet är fyllt av yngel. Det liknar mer en myggsvärm än fiskyngel. Vi snackar tusentals yngel, kanske miljontals. Och jag står där med håven och försöker håva upp alla dessa yngel...

3. Jag drömde faktiskt inatt att jag träffade Defdac som rekommenderade mig att använda Micro+ istället för NutriSI för att Micro+ innehöll Mg, vilket NutriSi inte gjorde...

Nu vill jag veta vad ni andra har drömt!
#2 - 14 februari 2005 09:02
Jag drömde att när jag vakna en morgon så var mitt 375 kar söndrigt, så det var vatten och glas i hela mitt rum. En del fiskar låg på golvet och vifta och några låg i akvariet med en ruskigt låg vattennivå.

Jag kommer ihåg den starka känslan av illamående när jag plockade upp de stackars hjälplösa fiskarna.

Jag plockade upp dom med håven och la dom i ett annat kar som inte hade växter (konstigt, jag som har fullknökat med växter i alla andra kar) i sig men vatten och grus.

Det konstiga var att platyna och de andra levandefödarna var stora, säkert 15 - 20 cm när de låg där hjälplösa men när jag lagt i dom i extrakaret så var dom lika små som vanligt.

Det trevliga med marddrömmen var att alla verkat ha klarat sig.
#3 - 14 februari 2005 09:12
Jag har bara mardrömmar om mina akvarium. Benställningar som viker sig, glasrutor som spricker, fogar som släpper, massiv fiskdöd osv. Egentligen är det nog fel hobby för mig om jag skulle lyssna på mina (mar)drömmar.
#4 - 14 februari 2005 09:31
Drömde i helgen att jag var på krogen och att de hade ett gigantiskt akvarium på toaletten. I akvariet simmade fantasifiskar och svarta sjöhästar. Efter ett tag flög de upp ur akvariet och simmade runt i luften. Alla verkade mycket intelligenta och kunde prata med varandra på något konstigt språk.

Förra gången jag hade akvarium drömde jag alltid mardrömmar om att det var proppfullt med alger, sniglar och ormar.
#5 - 14 februari 2005 22:29
I en dröm jag hade vaknade jag mitt i natten av något konstigt ljud. Jag gick upp för att kolla och såg att min vovve badade i akvariet. Allt vatten hade sugits upp av hans päls och alla fiskarna låg på botten och flämtade.

I en annan dröm var jag på akvariemässa (vilket jag aldrig varit på) och såg de mest fantastiska akvarierna. Otroligt vackert.

I en tredje dröm var jag stolt ägare av en sisådär 50 akvarier i olika storlekar. Dessa hade jag kopplat ihop på något sätt så att vattenflödet gick emellan dem likt en flod av vatten. Givetvis blev något fel på systemet och ett av akvarierna tömdes på vatten, så jag fick panik och började flytta fiskar mellan akvarierna.

Drömmar är roliga... jag skriver ofta ner mina drömmar för att kunna tolka dem vid ett senare tillfälle, man kan bli förvånad hur mycket information som ryms i drömmar.
#6 - 15 februari 2005 13:13
Jag har drömt flera gånger att jag kommer ner till akvariet och upptäcker att alla mina växter har dött. Kvar är några skabbiga pinnar som sticker upp ur gruset, och ett par halvruttna blad. Jag får fullständig panik och börjas skifta vatten och hälla i gödning (varför då kan man undra, när alla är döda). Nån dröm om att fiskarna skulle må dåligt har jag inte haft, så där ser man min prioritering!
Däremot ringer det en klocka om den dräommen med att fiskarna "simmar i luften". Den tror jag att jag haft.
#7 - 15 februari 2005 14:33
Jag har också "haft flygfisk" men det var väldigt längesen. Det var ingen mardröm men jag blev irriterad över att jag inte förstod hur det gick till =)
#8 - 15 februari 2005 18:05
En gång drömde jag att mitt 60l hade gått av på mitten,och att jag försökte rädda fiskarna. Men helt plötsligt frös allting till is. Alla fiskarna dog. :(
Och sen var jag på en strand och letade kuhliiålar. (Vilket var det jag hade haft i akvariumet).
#9 - 15 februari 2005 18:22
Ett par saker jag kommer ihåg från när jag var barn. Man hade lite underliga föreställningar när man var i 8-10-årsåldern.

Jag planerade på fullt allvar att åka till Holland och fiska guppy i kanalerna i Amsterdam. Var helt övertygad om att det fanns guppy där. Varför vet jag inte. Kommer ihåg att jag hade återkommande drömmar om det och jag håvade verkligen mängder av guppy mitt i staden.

En annan återkommande dröm var att jag fiskade guldfisk i kanalen som jag växte upp intill (Göta Kanal). Var inbiten sportfiskare i unga år och fiskade ofta i kanalen efter abborre och gädda. Vid flera tillfällen såg jag fiskar som blänkte i skarpa orangegula färger och kopplingen till guldfisk var inte långt borta i en ung akvaristhjärna. Men självklart var det vanlig svensk mört som blänkte i solljuset som filtrerades genom det lite grumliga vattnet och blev då orangeaktigt. Men i drömmarna var det guldfisk i mängder.
#10 - 15 februari 2005 19:12
Jag brukar se mej själv som en riktigt inbiten akvarist men några akvariedrömmar kan jag nog inte minnas av vare sej positivt eller negativt slag.
Någon dröm om att simma i atlantisliknande omgivningar eller vid något tillfälle en dröm om Fyrisån.
Annars reserverar jag mina våta drömmar till annat och mardrömmarna skall vi helst inte nämna men att ha växt upp i Boden i Kommunismens slagskugga har gett ett och annat men i själen...
#11 - 16 februari 2005 07:39
I min familj är det jag som drömmer fina drömmar om akvarium och min sambo som får mardrömmarna om desamma. Det har hänt flertalet gånger att hon väckt mig och bett mig kolla till karen.

Själv har jag samma drömmar om akvarium på natten som på dagen. Jag drömmer om det stora teknikspäckade mastodontkaret. Ett undantag är det att fiskarna simmar ut i rummet som jag också drömt, fler?
MVH
Magnus
#12 - 16 februari 2005 09:17
När jag var 13-14 år och hade akvarium så drömde jag att jag var i akvariumet och behövde ha luft. Jag simma upp mot ytan men kunde inte få nån luft för täckglaset låg i direkt kontakt med vattnet.. Kommer ihåg att jag tryckte ansiktet mot glaset... Sen vaknande jag, det var inte täckglaset jag tryckte ansiktet mot, det var väggen bredvid sängen.. :)
#13 - 16 februari 2005 11:07
Det har hänt flera gånger att jag också drömt om akvariefiskar som simmar ute i luften. En annan gång drömde jag att jag köpt ganska stora fiskar till ett för litet akvarium, men alla dog när jag glömde mata dem. Jag kan inte förstå hur jag kan vara så dum och slarvig.
#14 - 21 februari 2005 08:31
Har vid ett tilfälle drömt att jag satt å tittade på mitt 580L å mina oscar,s:en av dom får slag kör rakt in i ena gaveln rutan "viker" sig, å vatten börjar läcka ut... sover numera me ett öga öppet å lyssnar efter ljud från karet... Så blir det när man köper begagnat...
#15 - 21 februari 2005 08:46
Konstigt att så många drömt samma dröm om fiskar som simmar runt i luften. Måste vara nån frihetsdröm.

Jag kom iaf på en till dröm. Jag var hemma hos farmor och farfar och det såg inte alls ut som vanligt hemma hos dem. I ett rum var det bokhyllor som täckte alla väggar, och när man drog ut bokhyllorna så visade det sig att det stod massvis med akvarium bakom! Från golv till tak! Vi snackar 50-60 akvarium. Med riktigt mystiska fiskar i. De allra flesta måste jag ha drömt ihop själv, för såna fiskar har jag aldrig sett eller hört talas om i verkligheten.

Jag fick i vilket fall lite panikkänsla när jag tänkte på att alla de akvarierna hade stått där bakom bokhyllorna under så lång tid, så jag satte genast igång Projekt Vattenbyte [TM], matning, samt försökte hitta info om de olika arterna.

Och även om jag hade lite panik i drömmen, så var det ju också värsta drömfyndet. Att hitta massvis med tuffa fiskar och akvarier hemma hos farmor och farfar! Nu gällde det bara att rädda så många som möligt.

Synd att det bara var en dröm...
#16 - 16 mars 2005 15:27
Det här med flygande fiskar har jag också drömt om.
Men ofta är det att jag är ute och hittar akvariefisk idammar och sjöar.
Inatt upptäckte jag att det växte an massa Hygrophila polysperma på min skolgård. På land alltså. Märkligt.

Förresten kan jag posta det här i det här forumet också( jag skrev det egentligen för sig själv):

Härom dagen berättade min pojkvän att han hade väckt mig mitt i natten.
Jag blev lite arg över att bli väckt.
- jag drömde nåt jättemysigt, sade jag.
När han frågade vad det var om svarade jag:
- Jag vet inte,antingen handlade det om sex, eller akvarium..

haha! Jag minns inte alls att jag sagt det där!

Så tydligen kan man prata om det i sömnen också..
#17 - 17 mars 2005 09:18
Hade en i natt.

Satt o tittade in i mitt akvarie, och plötsligt var det fullt av ancistrusyngel. Hundratals. Nån - vem? - sa att de precis kläckts, vilket jag tyckte var konstigt, för jag hade inte sett nåt lekbeteende eller "äggpassning" pågå. Yngeln var 1 cm stora (!) och simmade glatt omkring. Tyvärr var där en massa andra fiskar som jagade dem och började käka upp dem. Försökte avdela akvariet med en filtermatta, och när jag lyfte på en sten för att komma till så satt där en stor jäkla spindel (alltså under vattnet, på bottnen) så jag tog en tång i köket och lyfte upp den och slängde ut den, men den försökte kravla tillbaka in i akvariet igen...

Vaknade lite lätt stressad.
#18 - 17 mars 2005 09:28
Det är nog ganska vanligt att drömma att fiskarna kan simma ur, min pojkvän har berättat en snarlik dröm om att det inte fanns något glas, vattnet hölls sig samman ändå och fiskarna simmade runt i rummet.
Det handlar nog om att man inte har några gränser i drömmarna, det är bra att drömma overkligt, det tyder på fantasi!
Kanske är det också ett sätt att tycka att fiskarna är en del av oss, med oss i hela rummet, inte bara i en tank..
Jag har hållt på lite med drömtydning.. det är mycket kul och intressant man får fram om människor när dom berättar sina drömmar.. så passa er;)
#19 - 18 mars 2005 11:32
Jag har faktiskt också hållit på med drömtydning. - läst ljung och freud mest.

Jäklars intressant är det.
#20 - 18 mars 2005 11:42
Ja OCH.....Terato o Paula.....

PS kan ni få ut nån symbolik av att nån (i drömmen om ancistrusyngeln) rekommenderade att jag skulle försöka samla upp alla dessa små små yngel i ett avlångt glasrör...:-)
#21 - 23 mars 2005 13:30
haha jadu.. glasrör..
Jag tänker på labbrör..
Kanske handlar det om att du kan laborera med ditt kar och dess invånare som du vill.. Det är du som är forskaren..
Man kan också se det som en slags kuvös.. (som nyfödda barn ligger i med t.ex. ofärdiga lungor)..
Du ser det som din uppgift att ta hand om dina små sköra "barn" och omhulda dem i säkerheten bakom buktat glas.
Det kan handla om att andra talar om för dig vad som är bäst att göra i och med yngling..hur man ska bete sig o.s.v..
Vi ser också nästan alltid på våra fiskar genom glas. Stora fiskar=stort glaskärl, små fiskar= litet glaskärl...yngel ska nästan alltid flyttas till ett "mindre akvarium" också..
#22 - 30 mars 2005 13:09
Slipprig humor som jag har så var jag inne på nåt mer Freudianskt :-)
#23 - 8 april 2005 15:30
haha, du är din bästa tolkare.. ;)
#24 - 8 april 2005 21:36
Freudianskt var även min tanke... men jag har nog också lite märkliga associationsbanor. Skulle ha trott att det hade något med provrörsbefruktning att göra... ;)
#25 - 7 september 2005 09:36
Jag väcker liv i en gammal tråd eftersom jag drömde en ganska lustig akvariedröm i natt:

I drömmen får jag mitt i natten för mig att något inte står rätt till i akvariet. Jag tänder och märker att väldigt starka räkor håller på att möblera om totalt. De flyttar på stora rötter så det skakar oroväckande i rutorna. Då upptäcker jag ett litet blekt discusyngel och ett ancistrusyngel. Jag får lite panik över att mitt akvarium är för litet för dem och jag inte vet hur de ska skötas. Då märker jag att mina black mollysar har fått vita pricksjukan. Jobbigt, jobbigt. Jag bestämmer mig för att skänka ynglen till akvarieaffären och köpa medicin till mollysarna. Men sen kommer jag på att ingen affär har öppet mitt i natten.

Kan ha något att göra med att jag vet att mina botior vill ha det större och ofta oroar mig för att mina mollysar ska vara sjuka kanske...

Någon annan som drömt något akvarierelaterat på sistone?
#26 - 7 september 2005 10:15
Kuligt inlägg !

Drömmde faktiskt här om sistens om ett av mina kar.
Jag hade med mig mitt aqvarium med vatten fisk och allt när jag åkte och hälsa på ngn kompis.
För det är ju oansvarigt att lämmna sina husdjur ensamma.
Nå väl på kaffebordet det stod och plöstligt faller ena ruta ur och vatten och fiskar forsar ut över kaffe bordet.
Sedan står jag du där med lätt panik och jagar mina firrar som nu hade blivit gelebläckfiskar och dvs andra konstiga föremål av gele......
Vaknar naturligtvis utan att det hela löst sig i drömmen.
Kliver genast upp för att kolla läget i karet för vem vet kanske hade firrarna muterats på riktigt.
Mv.Solen
#27 - 14 september 2005 12:36
Drömde att min nattjobbarkollega (som inte är akvarieintresserad över huvud taget) helt enkelt hade bestämt sig att till varje pris köpa de siamesiska algätare som jag beställt i affären, han bjöd över mig, blev nästan otrevlig och skulle bara ha dom!

Ganska jobbigt läge, tur det bara var en dröm ;)
#28 - 14 september 2005 13:33
Jag drömde natten efter jag installerade min foderautomat att när jag kom tillbaka till akvariet efter några dagar så var akvariet fyllt med flingfoder, Vi snackar tjockt med flingor i hela karet, som en ren sörja! Ush fick panik o försökte få upp det värsta med håven med det satt fast runt växterna o det var så hemskt! skönt när man vaknade sen! Kunde dock inte kolla till hur akvariet såg ut när jag vaknade då jag inte var hemma än på ett par dagar...men foderautomaten har funkat skitbra som tur är!
#29 - 14 september 2005 14:54
Jag drömde att en glasruta sprack och det rann vatten överallt.. Jobbigt!!
Blev ganska glad när jag vaknade och insåg att det bara var en dröm.
#30 - 9 oktober 2005 01:18
Inatt drömde jag att det ringde på dörren seeent på kvällen. Då jag öppnade stod där 2 karlar som presenterade sig som Defdac och Raven:D
De ville se mitt kar, som plötsligt var 1000 l (!!) för att sedan plantera växter.

Uppehåll i drömmen...
Och drömmen försätter sedan med att både Defdac och Raven dagligen håller telefonkontakt och återkommer en gång per vecka för att pyssla med fiskar och växter.
Mitt i allt ringer det på dörren igen och där står nu MagicFingers med flera lådor fulla med växter och gödning.

Ja och där vaknar jag...i min säng, solokvist och med ett kar på 105 l i hallen. *trist*

Så... min egen tolkning av detta är... jag är karltokig och i STORT behov av hjälp med växterna:D
#31 - 9 oktober 2005 19:33
drömde att det fanns köttätande växter i mitt akvarium (av nån anledning).
det var för ett tag sen när jag precis börjat kolla upp köttätande växter.
den högg efter fiskar o allt o ja blev fördärvad :p.

sen nån dag efter det hittade jag bilder på vattenlevande köttätande växter :D.
dom ser ut som venusflug smäller fast under vattnet och lätt genomskinnliga med typ cabomba stuk. den hugger efter vattenloppor och den hugger på 1/50 sekund eller nåt *s* sjukligt snabbt och det stog att man kunde se plantan rycka till.. hela plantan av en halvcentimeters fälla.

själv tycker jag att det var sjukligt kusligt. som deja-vú fast på ett bättre sätt.. den käka inte fiskar ;)
#32 - 10 oktober 2005 18:10
Jag drömmer alltid mardrömmar om att alla växter ruttnar, alla fiskar är döda eller att akvariet spricker osv... då jag nån dag innan funderat på att göra ett vattenbyte.
Man vaknar ju nästan i panik!!!
Då gör jag vattenbytet direkt dagen efter - eller så fort som möjligt så att säga.

Annons