Roligare rovfisk?

#1 - 22 januari 2009 14:23
Jag är lite sugen på att återigen "uppgradera" (?) min akvariemiljö o tänkte höra med er som är erfarna och har koll om vad som kan vara lämpliga invånare då.

Tänker mig lite mer rovfiskiga fiskar. Kikade på Arowana och läste på en del om den, men den är ju inte så jätterolig egentligen om man bortser ifrån att den är glupsk och kräver väldigt stora akvarium.

Finns det någon annan rovfisksort som inte växer sig så jättestor och kan hållas några stycken i ett 200-liters akvarium?

Vill ha växter o inredning, så någon art som trivs med det utan att slita sönder och/eller äta upp det, vore bra.

Pirayor är inte heller någon särskild muntergök, har jag både hört och själv sett hos bekant. Står mest o hänger tills de ska äta.

Så...tipsa mig gärna om någon rörlig och intressant rovfisk som kan passa. Jag bygger om inredningen efter artens preferenser naturligtvis.
#2 - 22 januari 2009 17:50
Det var inte lätt! Var inne på cikld.org + här på zoopet och kollade med det verkar som rovfiskar och storlek hänger ihop... Du får skaffa ett större kar ;)
#3 - 22 januari 2009 18:48
#4 - 22 januari 2009 19:10
Johanski skrev:

har du nåt latinsk namn för den som man måste vara guldmedlem för att se?
#5 - 22 januari 2009 19:25
Channa bleheri
#6 - 22 januari 2009 19:47
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=178&SOK=1
Helt klart roliga små rovfiskar.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=238&SOK=1
Är också roliga och rovgiriga. Äter allt som dem får in i munne och lite till. Har läst i vissa böcker att dem är skygga osv men mina är framem å simmar hela tiden
#7 - 22 januari 2009 23:38
&feature=related" target="_blank">http://se.
&feature=related

Annars har du den ålen där, en liten behändig firre ;)
Bilagor:
#8 - 22 januari 2009 23:44
Ett fåtal Pyxichromis orthostoma skulle kunna funka.

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=1820
#9 - 22 januari 2009 23:59
Jag säger oxå channa bleherii.
Ofta köper man den redan om 7-10 cm och sedan har du en växande rolig firre ett tag framöver.. :D
#10 - 23 januari 2009 04:58
Jag är själv sugen på att skaffa bladfiskar (och en guppyodling bredvid).
Den som gillar det bisarra kan tjacka Chaca chaca.
#11 - 23 januari 2009 05:03
Guppyodling är det ultimata nöjet för alla rovfiskakvarister ;)

//C
#12 - 23 januari 2009 08:02
Johanski skrev:
Channa bleheri

Hello Johanski

Räcker mitt akvarium till för ett par av dessa, menar du?
Ynglar de av sig utan attt man behöver specialkomponera någon särskild lekmiljö?

Intressant fisk, helt klart...
#13 - 23 januari 2009 09:56
Jo jag tycker också att du ska ha någon channa art :) !
Ormhuvudsfisken är min favoritfisk, dör verkligen för dessa fiskar!

De mindre arterna är lättare att sköta tycker jag, fast dock finns det vissa små ormhuvudsarter som är extremt svåra att hålla..Men de är VÄLDIGT ovanliga i Sverige så de lär du inte stöta på hehe ;) .

Jag tycker att dom större varianterna som t.ex Channa Micropeltes,Channa Marulioides,Channa Marulius, Channa Striata osv är lättare att hålla.
#14 - 26 januari 2009 08:00
Frågar igen:

Räcker mitt 200-liters verkligen för ett par av de här fiskarna?
#15 - 26 januari 2009 19:44
Ja du kan ha en grupp C. Bleheri i 200 l. Se bara till att ha mkt växter eller andra gömställen som gärna når upp till ytan så dem kan gömma sig vid eventuella bråk. Kan nog vara bättre att ha en grupp än två så aggrisiviteten sprids.
#16 - 26 januari 2009 19:56
har själv en fengädda Polypterus senegalus blir runt 40 cm (se sidan)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=861 :)

mycket lätt fisk tycker att det är lite väl hög svårighetsgrad:p
#17 - 27 januari 2009 10:07
Jag läser att den där Channa bleheri vill/måste hämta syre vid ytan. Innebär det att man inte kan fylla akvariet riktigt så högt som man normalt gör, med tanke på att täckglasen annars ligger bara någon cm från ytan....eller klarar de sig med den lilla luftspalten?
#18 - 27 januari 2009 11:46
Vad kostar de i runda slängar förresten?
#19 - 28 januari 2009 09:08
Någon som har någon aning om var man kan få tag i dem o vad de kostar?
#20 - 28 januari 2009 09:27
Om du tycker pirayorna är för slöa när de inte får mat så är Channorna bara lite bättre, Ett rejalt stim Exodon paradoxus är ett förslag om du vill ha en rovfisk med fart i jämt, tyvärr verkar det bara finnas små individer på youtube, de blir snyggare och tuffare när de växer upp, de här tillexempel verkar matade med blekmedel och valium jämfört med de lite större individer jag sett:
&feature=related" target="_blank">http://se.
&feature=related
#21 - 28 januari 2009 10:02
Tack, livlig firre det där....men jag är sugen på en Regnbågsormhuvud nu.

Ingen som kan besvara frågorna jag inte hittar svar på på nätet?
#22 - 28 januari 2009 10:14
yo jag har ett akvarium (375l) jag har nästan bara rovfiskar men nu kommer det häftigaste jag har en paroon haj i mitt akvarium igentligen måste man ha 1500l akvarium men min paroon han är snart runt 20cm
#23 - 28 januari 2009 12:17
Perfetto: Vad jag har förstått så är det inte bara sätta i och sen blir det yngel, utan du måste säkert simulera regnperiod med svalare vatten och massa mat, eller dylikt. Nu vet jag inte hur det är med ormhuvudena. Men börja med en liten grupp som får para ut, och jag tycker inte du ska ha fler än ett par i 200L, då de blir agressiva vid lek. Ormhuvudsfiskar är lite mer aktiva och agressiva an fengäddor.
#24 - 28 januari 2009 13:16
Johanski skrev:
Perfetto: Vad jag har förstått så är det inte bara sätta i och sen blir det yngel, utan du måste säkert simulera regnperiod med svalare vatten och massa mat, eller dylikt. Nu vet jag inte hur det är med ormhuvudena. Men börja med en liten grupp som får para ut, och jag tycker inte du ska ha fler än ett par i 200L, då de blir agressiva vid lek. Ormhuvudsfiskar är lite mer aktiva och agressiva an fengäddor.

- Jag hade inte tänkt mig mer än ett par nä. Om de sedan ynglar av sig eller inte, får tiden utvisa.

Har du någon aning om vad de kostar och hur stora de är när man köper dem?
#25 - 29 januari 2009 07:20
När jag såg dem i affär senast gick de för runt 200-250KR / ST, och de var då ca 8-10 cm stora har jag för mig.
#26 - 29 januari 2009 11:36
yo jag har ett akvarium (375l) jag har nästan bara rovfiskar men nu kommer det häftigaste jag har en paroon haj i mitt akvarium igentligen måste man ha 1500l akvarium men min paroon han är snart runt 20cm

Till små paroon-yngel behöver man inte 1500 liter, men små yngel växer, och med tiden är 1500 liter alldeles alldeles för litet, nått helt otroligt löjligt för litet. När ditt yngel har vuxit en decimeter till eller två (om den överlever tills dess) kommer den att få skador i ansiktet som kommer att leda till infektioner, vilket med tiden kommer att bidra till att den dör, om du inte ger den ett större akvarium först.

Så ditt zoopetnamn är väldigt passande, var det därför du valde det?
#27 - 29 januari 2009 16:01
Erik... skrev:
Så ditt zoopetnamn är väldigt passande, var det därför du valde det?

;)
#28 - 30 januari 2009 07:46
Johanski skrev:
När jag såg dem i affär senast gick de för runt 200-250KR / ST, och de var då ca 8-10 cm stora har jag för mig.

- Oki

Är de tåliga av sig? De är ju ganska dyra i jämförelse med de flesta andra vanligaste små liven.
#29 - 12 februari 2009 13:55
Eftersom Channa Bleheri inte går att få tag i här, måste jag väl söka efter något annat liknande litet liv att införskaffa.

Vill ju gärna ha en rofisk som inte blir alltför stor (max 20 cm eller så) i mitt 200-liters sötvattensakvarium.

Ch. Bleherin kostar 450 kr/st dessutom, så den får ju gärna vara lite billigare eftersom jag tänkt mig fler än två helst.
#30 - 12 februari 2009 14:42
En rovfisk i storleken 15 cm sådär, fungerar i växtlighet, kan yngla av sig, går att ha med andra fiskar som inte är små nog att bli mat....ja, några ytterligare förslag från panelen?
Guest
#31 - 12 februari 2009 15:21
Polypterus endlicheri Kostar iofs lika mycket som Channa bleheri, men endlin blir större.
#32 - 13 februari 2009 07:24
Ja större än 15-17 cm är nog knappast lämpligt att hålla i ett akvarium på ca 200 liter även om det är 155 cm långt.
#33 - 13 februari 2009 08:04
Hur brett är akvariumet perfetto?
#34 - 13 februari 2009 09:00
Johanski skrev:
Hur brett är akvariumet perfetto?

- Det är ca 35 cm brett och 155 cm långt.
(en utdragen rektangel alltså...eller avlångt rätblock, om man så vill)
Ganska lågt men med hyfsat rejäl simyta alltså.

Jag vill inreda smakfullt, och tanken - förutom en (eller fler) intressant rovfisk - är svart grus, vita stenar, några rötter, och växtlighet. Alltså ingen fisk som river upp alt. äter växterna. Plastväxter är inget för mig.

Annons