Roliga fiskar i litet akvaium....

#1 - 13 november 2004 22:57
Hej svejs!
Ny här...... [:-94]
Jag har efter många år tänkt o starta upp akvarium igen. (Lite för barnens skull oxå.)
Just nu är det väldigt dåligt med plats då vi bygger om huset .
Har startat ett ca 30 liters akvarium, kommer att byta till ett runt 100 l senare......
Har nån förslag på "roliga" fiskar som skulle gå?
Inte de gamla hederliga guppy, platy, svärdbärare, mollysar etc.....
Jag vill ha nåt med "lite" storlek, ändå, - ja jag vet, det kanske inte går för vi har sån liten bytta just nu.... Men fiskar jag gillar är typ fjärilsciklid, palettciklid färgglada guramisar, ja ni fattar nog [;)]
Lita "annorlunda" helt enkelt. Kommer som sagt att byta upp oss i framtiden, inom ett halvår ca.
Man kanske kan ha bara ett par st?
Hjälp mig snälla!

Mvh Milla [:D]
#2 - 13 november 2004 23:39
Hej, o välkommen som medlem här på zoopet =)

Tänk på att du i ett så litet kar inte kan ha så många fiskar. Inte heller några fiskar som blir så värst stora.

En rolig fisk som jag skulle vilja rekommendera är snäcklekare. Finns i ett par olika varianter och färger, själv har jag Multifasciatus (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117) och är mycket nöjd med dem.
De gräver massor och det händer alltid något i karet. Dessutom är de väldigt måna om att försvara sina yngel mot andra fiskar.
#3 - 14 november 2004 00:06
Kanske ett litet stim Boraras maculata, dvärgrasbora. Otroligt trevliga små fiskar. Helt orädda, alltid framme och tigger mat. Men dom har ganska små munnar så dom vill inte ha för stora matbitar.

http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php?go=info&id=336

Jag har 10 st i ett 25-literskar och det funkar väldigt bra. Har inrett med svart sand, rot, mörka långsamväxande akvarieväxter som liten anubias och liten javaormbunke samt ek- och boklöv på botten.
Så här ser det ut i mitt lilla kar med pyttisarna.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=285774&gid=288821
#4 - 14 november 2004 08:36
Kampfiskar tycker jag är fina. I alla fall Siamasisk kampfisk.

Och sen finns ju kilfläcksrasbora, fast den tror jag behöver lite större.

Så mitt förslag är kampfiskar. Antingen 1 hane ensam eller 1 hane 2 honor.
#5 - 14 november 2004 08:57
Hej!
Tack för era svar! :o)
Kampfisk är uteslutet då det är spegelbakgrund på byttan...... Men visst är de fina!
Snäcklekare blir det nog inte heller.... har inte inrett för den typ av fisk, skulle kanske tänkt på fisk först o sen inrett ;o) Jaja, nu är det som det är......
Det är ett "standardgrus" i akv.
Dvärgrasbora är väl inte heller vad jag tänkt mig..... Vill ha mer färg... Ja, jag är lite kräsen ;o)))
Det slutar väl med guppy iaf ;o)

Kom gärna med fler förslag!

Tack på förhand!
Milla :o))
#6 - 14 november 2004 09:04
Någon tera då? Kejastetra är jätte fin tycker jag :)

Nån med mera färg än kilfläcksrasboran alltså, De finns ju guppy med olika sort fenor oxå, såg en som hade 2 st spetsar på sin den va jätte fin :)

Om du ska byta till 100 liter snart så skulle de kanske gå bra med en liten dvärg-gurami eller läpp-gurami kanske.

Hoppas du hittar nåra du gillar
#7 - 14 november 2004 09:46
Palettciklid och Gurami är ju inte speciellt "annorlunda".

Sätter du upp akvarium för barnens skull så är det väl vettigt med lite billigare fisk som ändå är färgglad. Vem vet när dina ungar tömmer matburken i vattnet bara för att vara snälla.

#8 - 14 november 2004 09:52
Näää jag sätter inte upp det bara för barnens skull!
Men för deras oxå ;o) Och JA, matburken kommer inte att stå tillgänlig för dem!
Det jag menar med lite annorlunda är nåt annat än de vanliga "skolfiskarna" som jag nämnde.
Och gärna med "lite" storlek.
Mvh Milla :o)
#9 - 14 november 2004 10:15
Jag tycker honungsgurami, för den är ju en fisk med färg och den är ju iaf större än en tetra=P

/Glenn
#10 - 14 november 2004 10:27
Vill du ha nåt intressant å vacker färggrann...Fast då måste du i allafall gå upp nåra steg vad det gäller kar storlek. Kan fungera så länge de är yngel...kanske.
Mitt förslag är ingen skolfisk som du kallar det.
Red Line Torpedo Barb (Puntius Denisonii)
#11 - 14 november 2004 10:35
De är ju svårt när akvariumet ej e så stort. Men gurami funkar ju. Men kan ju ha några stora och ett stim med ex. tetror.
#12 - 14 november 2004 11:10
Amalia
Hur tänker du ? Akvariet är på 30-liter och du rekomenderar Kejsartetra som behöver ett akvarium på minst 100-liter gärna större. I nästa stund rekomenderar du stora gurami som behöver liknande storlek.
Mitt råd blir i stället Betta imbelis, fredlig kampfisk som du kan ha flera hanar av.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=232
Även pygmegurami klara ett så litet kar.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=247
En riktig utmaning är att pröva lakritsgurami, bilden på Zoopet ger den ingen rättvisa, men i ett akvarium med mycket rötter och eklöv på bottnen färgar de ut.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=241

Guy
#13 - 14 november 2004 11:16
Som hon skrev skulle hon köpa ett 100 liters. Jag menade ju senare.

Dessutom skrev jag inte stor gurami. jag skrev dvärg-gurami och läpp-gurami de kan hållas bra i 54 liter. Köper man de när de är små nu, hinner de ej växta sig ur de stora innan hon köper de nya.
#14 - 14 november 2004 11:34
Ursprungligen skickat av Amalia
De är ju svårt när akvariumet ej e så stort. Men gurami funkar ju. Men kan ju ha några stora och ett stim med ex. tetror.

Jag brukar inte lägga mig i så mycket hur folk skriver men här har du ju faktiskt skrivit just STORA gurami och inte dvärggurami.
#15 - 14 november 2004 11:41
Kan du kopiera de och lägga in de för jag hittar de faktist inte.
JAg har inte skrivit du kan ju köpa en stor gurami nånstans.
Och om de står de så skrev jag fel.
#16 - 14 november 2004 11:44
jaha, nu såg jag me de va inte alls så jag menade. JAg menade några stora fiskar och sedan några mindre tetror. Och då klassade jag dvärg-gurami som stor om man jämför med tetre. fattar du?
#17 - 14 november 2004 11:48
Hm, undrar mest varför denna länk ligger under Hundar.
Tänker ni stoppa en i akvariet? ;)
Men de gillar ju att simma...
#18 - 14 november 2004 11:50
Amalia
Nu tycker jag att du börjar bli lite tjatig med dina rekomendationer.
Saxat från artbeskrivningen på Zoopet:
Läppguramin är under lektiden revirhävdande, men är i övrigt en fredlig fisk som passar bra i ett större (minst 100 cm)akvarium

Man köper inte små fiskar för att sedan byta till ett större akvarium när de växer.

Guy
#19 - 14 november 2004 12:18
I ett 100L kan jag rekommendera Guldbarber vackra och roliga fiskar. Då kan du ju ha dvärgciklider också. Där finns det ju et antal vackra alternativ.
Men i ett 30L vet jag inte om det finns så mycket kul att rekommendera...
#20 - 14 november 2004 13:45
Till min syrra rekomenderna akvarie hobby i uppsala läpp-gurami, ett par. De blir ju ej större än 10 cm. Så jag trodde de var så. Förlåt att jag litade på dem.

Men hon skulle ju köpa ett större om några månader. De va ju almänna råd, till de stora. I ett 30 kan man kanske ha nån guppy eller ett stin neon kanske.Alltså på lång sikt.

Håller med pi, vad gör denna länk under hundar?

Annons