Roliga fiskar

#1 - 7 mars 2008 06:20
Hejsan en tjej som jag känner ska köpa ett akvarium med sin pappa de ska vara över 400L.Vet ni några roliga fiskar som man kan ha där??
#2 - 7 mars 2008 07:12
Lones skrev:
Hejsan en tjej som jag känner ska köpa ett akvarium med sin pappa de ska vara över 400L.Vet ni några roliga fiskar som man kan ha där??

Elefantnosfiskar, Livlig och glad fisk! :)
#3 - 7 mars 2008 09:30
ett gäng (>5) Praktbotior ;)
#4 - 7 mars 2008 18:54
Hej!
Tack för tipsen! Det är jag som ska köpa ett sånt akvarium :D
Aaa, håller med, Elefantnosfiskar är kul och så är de riktigt söta också :)
Tack igen!

// Sofie
#5 - 8 mars 2008 19:24
Kan jag ha kulfisk i det akvariumet (med andra fiskar)?
Det finns ju kulfiskar som blir ca 2,5 cm, det tycker jag är lite för litet.
Och så finns det ju de som blir 15-20 cm, det tycker jag är för stort.
Finns det kulfisk som är så där mittemellan?

// Sofie
#6 - 8 mars 2008 19:32
flästa kulfiskar vill ha bräckvatten. tror de e 2 eller 3 som kalar sötvatten
#7 - 8 mars 2008 23:41
Det finns betydligt fler än 2-3 som är sötvattenskulfiskar, men de är ju inte de vanligaste fiskarna man ser i affärerna. Och de flesta är aggressiva och går inte alls att ha med andra fiskar, och är dessutom mycket känsliga för dåliga vattenvärden.

Men Colomesus asellus kanske? Blir upp mot 7 cm.
#8 - 9 mars 2008 10:07
Har två kulfiskar av den lilla sorten (2,5cm). De bor i varsin ände av akvariet.
De är ganska aggresiva även mot de största fiskarna och de stora snäckorna men de är klart värda att ha trots sin ringa storlek. Jag brukar beskriva dem som små små hundar med sin nyfikna blick och hur de lägger "huvudet" på sned när de får syn på något nytt och intressant. De är också de enda i karet som kommer fram till glaset när man tittar in eller går förbi.
#9 - 9 mars 2008 10:13
soffan96 skrev:
Hej!

Tack för tipsen! Det är jag som ska köpa ett sånt akvarium :D

Aaa, håller med, Elefantnosfiskar är kul och så är de riktigt söta också :)

Tack igen!

// Sofie
blir väldigt stor och krävs att man har mycket kunskap för att klara dem! är ju som sagt också nattaktiv... Absolut ingen fisk för den oinvigde;)
#10 - 9 mars 2008 10:41
kanske ett tanganyika kar?
#11 - 9 mars 2008 11:41
åheim skrev:
blir väldigt stor och krävs att man har mycket kunskap för att klara dem! är ju som sagt också nattaktiv... Absolut ingen fisk för den oinvigde;)

Precis! Det är viktigt att läsa på lite om de arterna som intresserar en så man vet om man kan tillgodose deras behov och ge dem ett bra liv.
#12 - 9 mars 2008 11:56
hehe va och skaffade en liten Dvärgkul fisk :P så Jäkla söt!!!
på art beskrivningen står det 2,5cm, men hon i butiken sa att hennes hade blivit 6cm lång..
#13 - 9 mars 2008 11:59
Praktbotior skulle passa fint i 400 liter. Knäppaste fisk jag vet, men är heller ingen riktigt bra nybörjarfisk, eftersom de är så känslig mot vitaprick. För att vara riktigt säker på att de inte för in det i akvariet, tycker jag att man bör förbehandla dom innan man sätter i dom.

Annars rekommenderar jag så klart malawiciklider....färgglada, intressanta, nyfikna och lättskötta om man bara har hårt vatten med högt pH (vattenledningsvatten är bra!) och massor med stenskravel. :D

Annons