Hej Maria!
Det finns massor av roliga fiskar, men glöm inte att läsa på om fiskarna innan du köper dem. T ex vad de vill ha för vattenvärden, temperatur, inredning, sällskap, utrymme o s v. Och glöm inte att ta reda på hur stor arten kan bli! Fiskar som öronål, elefantnosfisk, black ghost och elmal ställer så speciella krav att de knappast kan rekommenderas hur som helst. Ett stim av någon tetra eller barb är väldigt fint att ha. Till mina favoriter bland barberna hör kopparbarb och nätbarb, som också är lätta att odla. Exempel på fina tetror är neontetra, glödbandstetra och riotetra. En annan favorit är dvärggurami. Sedan finns en del lättskötta dvärgciklider som t ex palettciklid, som är mycket intressanta när de leker och vaktar sina yngel. Vem har sagt att inte "vanliga" fiskar kan vara roliga - jag tycker att de är väl så intressanta som de märkvärdigheter som rekommenderas i inläggen här ovan! Slutligen kan jag rekommendera dig att gå med i en akvarieförening (om du inte redan är det) för deras möten och aktiviteter brukar vara det bästa och trevligaste sättet att lära sig hur det fungerar med akvarium och fiskar. Fullärd blir man aldrig, och det är egentligen ganska kul också. Själv är jag med i Uddevalla akvarieförening, vars ordförande faktiskt bor i Trollhättan. Men Trollhättan har också en egen akvarieförening: http://hem.spray.se/t.a.f/
Olle