Rolig enkel lättskött

#1 - 15 oktober 2006 15:04
undrar om nån kan ge tips på roliga enkla fisksorter som lätt ger yngel.
Eftersom mina fiskar dog (förutom en)tänker jag börja om igen med nånting jättelättskött ,men ändå ,nån vacker rolig grupp.
hade malawiciklider men dom dog tyvärr.
tacksam för tips.
#2 - 15 oktober 2006 15:14
glömde tillägga att akvariet är på ca 220 liter.
#3 - 15 oktober 2006 15:58
guppy?
#4 - 15 oktober 2006 16:03
Kan helt klart rekommendera sorgmanteltetror. Det är mycket piraya i en sån liten fisk. :) Snabba som tusan när det vankas mat.
Vacker teckning men ändå diskret så de tar inte ögonen från resten av akvariet.
#5 - 15 oktober 2006 16:04
En alltför liten fisk i ett 220 liters kar kan upplevas som "plottrigt" om de inte går i stim. Jag tyckte guppys i 160 liter såg "skräpigt" ut för att inte tala om alla yngel som ofrånkomligen dyker upp.
Men en större levandefödare som molly, platy eller segelfensmolly kanske?

/katarina
#6 - 15 oktober 2006 16:42
jag är sugen på guppy men det sägs att dom är så svåra nuförtiden.
vilka fiskar har ni ihop med dom?
#7 - 15 oktober 2006 16:43
Regnbågsfisk modell större?
#8 - 15 oktober 2006 16:55
Mamma Mia skrev:
Regnbågsfisk modell större?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Absolut :)[/COLOR][/FONT]
#9 - 15 oktober 2006 17:37
blurre skrev:
undrar om nån kan ge tips på roliga enkla fisksorter som lätt ger yngel.

Eftersom mina fiskar dog (förutom en)tänker jag börja om igen med nånting jättelättskött ,men ändå ,nån vacker rolig grupp.

hade malawiciklider men dom dog tyvärr.

tacksam för tips.
"jättelättskött" om dina tidigare fiskar dog pågrund av bristfällig skötsel så finns det inga "lättskötta" som klarar sig utan ordentlig skötsel... om du ska starta igen tycker jag du ska läsa på ordentligt vilken skötsel som krävs och tillvägagångssätt vid start av akvarium och inplantering av fisk och ha ett väldimensionerat filter osv... malawiciklider är just inte svårare än andra fiskar...
#10 - 15 oktober 2006 18:26
dom dog INTE på bristfällig skötsel jag gjorde allt som gick att göra och jag var var och varannan dag på djuraffären och frågade vad som kunde vara fel.

inga vattenvärden var heller fel men tyvärr dog dom ändå.
eftersom jag skrev jättelättskött är att jag inte vill vara med om detta igen och min son och jag har verkligen "fisksorg".
varje morgon gick vi ner och tittade till våra fiskar med en klump imagen,naturligtvis var nåt fel,men vad får jag aldrig veta ,men jag kan säga en sak att jag försökte göra allt jag kunde för att dom skulle klara sig.
#11 - 15 oktober 2006 18:28
Ska Bara Tillägga En Sak Till Att Jag Läst På Allt Som Finns Innan Jag Började Med Fisk!!!!!!!!!!!!!!!!
#12 - 16 oktober 2006 05:52
Nystartade akvarier "lever ofta sitt eget liv" ....[:o]

Jag kan VARMT rekommendera platyn. Finns i oändliga färgvarianter, och är större än guppy - lite mer rejäla! Och jag tycker de är roliga fiskar :D
Jag provade med guppyn i början - men det var BARA bekymmer med dem.
Medans platyna svassade runt i akvariet HELT obekymrade *L*
#13 - 16 oktober 2006 06:07
går det att ha en kampfisk ihop med dom?
jag tycker dom är så vackra.
#14 - 16 oktober 2006 06:12
Det går jättebra med kampfisk & platyn. Min kampfiskhanne brukar i vanliga fall gå tillsammans med dem - men han är tillfälligt "på sjukhus" just nu :D
De är ganska lika storleksmässigt (fenor borträknade då) också..
#15 - 17 oktober 2006 18:26
Corydoras??

Tåliga fiskar. Ancistrus sp. är nog nästan den allra tåligaste ;)

Du kan ha dom + platy och kampfisk :D
#16 - 18 oktober 2006 06:39
Får jag hoppa in med en fråga? Det var någon som skrev härovan att guppyn är svår nuförtiden. Varför? När jag var liten på 80-talet så ansågs den ju som närmast superlättskött?

Hälsningar Anemon (som också funderar på robusta lättskötta fiskar)
#17 - 18 oktober 2006 13:39
kanske en dvärgciklid som munruvar (tex dvärgmunruvare) som huvudfisk (fast då blir det inga kampfiskar de är glada i fenor). Sen en grupp platys. Ett gäng pansarmalar. Ett stim kardinaltetror.

Börja med en fisksort i taget, gärna från liten till stor och se till att ha mycket växter och ordentligt emd filter så går det nog bättre. Några dödsfall är dock oftast oundvikligt.
#18 - 18 oktober 2006 16:09
Anemon skrev:
Får jag hoppa in med en fråga? Det var någon som skrev härovan att guppyn är svår nuförtiden. Varför? När jag var liten på 80-talet så ansågs den ju som närmast superlättskött?

Hälsningar Anemon (som också funderar på robusta lättskötta fiskar)
dem är så hårt avlade och inavlade...
#19 - 19 oktober 2006 12:10
Jag hade nog börjat med att kolla de naturliga vattenvärdena i ditt kranvatten och sen valt fisk utifrån det.
Som exempel så är Tanganyika- och Malawiciklider i mitt vatten extremt lättskötta medan andra fiskar som kräver ett vatten med lågt ph blir nästintill omöjliga att hålla vid liv om jag inte ska ägna en del tid åt att laborera med vattnet. Så mitt råd till dig är att kolla vilka vattenvärden du har och om du inte har så du själv kan testa vattnet så hjälper säkert din akvariehandlare dig med ett test. Lycka till!
#20 - 23 oktober 2006 21:39
Kan varmt rekomendera nyckelhålsciklider! Vackra i sin enkelhel, samt att de är ngt "bajtigare" än många utav de tidigare nämda fiskarna.
De är dessutom snälla mot resten av burkens invånare och enligt mina erfarenheter lättskötta.

Dock kan väl tilläggas att de är rätt förtjusta i yngel - vilket ju iofs kan vara en fördel om du skaffar acistrus eller guppy. Åtminstone mina ancistrus ynglar av sig ngt helt fantastiskt!
#21 - 23 oktober 2006 22:17
Ett problem man kan få med guppy är att man köper en här och en där, plötsligt har man fått in sjukdom och alla dör...ofta förekommande fel, som jag själv gjort.

Tips:
Corydoras,-javisst absolut! Pigga rackare som simmar omkring ganska mycket mer än andra malar. testa C.aeneus, C.paleatus eller en snyggare C.sterbai.

Guppy...

Platy/svärdbärare, mer fart på svärdisarna, lika fina färger, borde passa i ditt akvarium.

Dvärgciklider(Apistogramma): testa någon "billig" sort först: t.ex. A.cacatoides som brukar finnas tillgänglig nästan överallt, eller våga dig på Fjärilsciklider(Microgeophagus ramirezi), men köp för all del så stora som möjligt!

Tetror: testa med lite större sorter: Dolkstickstetror, Bilbukar(täck akvariet! de hoppar!) Vinkeltetror, Brilljanttetror, Glödbandstetror, Svart neontetra.

Skaffa också gärna en Gibbiceps-mal, men de blir ju förståss rätt så stora...Ancistrus är ett bra alternativ.

MATA VARIERAT!!!!!!!

Lycka till.
#22 - 23 oktober 2006 23:31
_Lena_ skrev:
Några dödsfall är dock oftast oundvikligt.

Nej det är det faktiskt inte. I mitt 310 liters Asien-akvarium simmar mosaikgurami, siamensis, fembandsbarber och kilfläcksrasboror. Ingen har dött.

Ingen behöver dö om man skyndar långsamt, matar sparsamt under de första veckorna och tillsätter bakteriekultur. Jag saffade en ny art var fjärde vecka. Under den första månaden var det bara 2 guramis och 2 siamensis i akvariet.
#23 - 23 oktober 2006 23:42
tummen skrev:
Tetror: testa med lite större sorter: Dolkstickstetror, Bilbukar(täck akvariet! de hoppar!) Vinkeltetror, Brilljanttetror, Glödbandstetror, Svart neontetra.

Skaffa också gärna en Gibbiceps-mal, men de blir ju förståss rätt så stora...Ancistrus är ett bra alternativ.

Men hallå folk har ni läst fel? blurres akvarium är inte på 600 liter, utan 220. I mitt 250 liters simmar bl a kardinaltetror och rödmunstetror. De största fiskarna är L-malarna som inte blir större än 10cm. Och det ser inte "skräpigt" ut. Tvärt om så hade jag velat ha ett större akvarium till rödmunstetrorna eftersom de är så aktiva och snabba.

Jag håller med er som rekommendeerar platy. De är trevliga och tåliga fiskar. Fjärilsviklider däremot är rätt känsliga. Annars väldigt trevliga fiskar de med.

Palettciklider är ganska tåliga, färgglada och leker gärna. De kan dock bli rätt aggro när de försvarar lekreviret eller ynglen.
#24 - 24 oktober 2006 12:41
Åheim - Ok, tack :)

Annons