Är i färd med att flytta över mina lugna mbunas - 5st acei och 3st golden - till ett 180 literskar, där de skall gå tillsammans med yngel på tillväxt (annat ord för "större än att de kan ses som mat") samt faktiskt även några botior.
En del plats kommer frigöras i det 240 liters de gått i tidigare. F.t. simmar där 11st demasoni (ungdjur/4-7cm) samt 5st rödzebra. Skulle gärna vilja ha lite tips på färggrann ersättare till utflyttarna. Även lite input om beteende, agressivitet & optimalt antal. Mbunas skall det vara och iom att jag har ganska nära till Nol är inga ovanligare sorter nåt större problem.
Har vart inne på Cynotilapia afra "Edwardi", men dess sätt verkar krocka med demasonins i mångt och mycket. Risk för jättefighter? Eller kanske t.o.m korsning?
Ett annat spännande alternativ är Labeotropheus trewavasae (redtop), men dess fullvuxna storlek på 15cm avskräcker. Befogad 'rädsla'? 240 liter är inte så himla mycket..
Iom med att rödzebra redan simmar runt där är väl andra Metriaclimas inte att tänka på? Synd med tanke på cobalt- & "maisoni" zebran och hur vackra de är.
Andra jag kollat på är elongatus chewere & polit. Pseudotropheusar, vet inte hur de skulle funka med demasoni?
Hongi intresserar mig inte det minsta, så nämn inte den. ;)