Rödzebra yngel som har fått svarta fläckar?

#1 - 26 december 2006 18:28
Mina små har fått svarta fläckar ,vad skall jag ge dessa???
Använder Aqatic Nature Exel och Energy dem har fått mest energy.
Artemia och räkcoctail får dom också men inte så ofta.
Finns det nåt annat att ge dom så det inte ser ut att det är fläcktyfus??
Vad jag förståt är det för mycket spirulina i fodret stämmer det??
Tacksam för svar!!!!
#2 - 26 december 2006 18:31
För mycket spirulina eller att de helt enkelt har ärvt att de får svarta fläckar ifrån föräldrarna.
#3 - 26 december 2006 18:36
Långås skrev:
För mycket spirulina eller att de helt enkelt har ärvt att de får svarta fläckar ifrån föräldrarna.

Föräldrarna är hur fina som helst .måste vara fodret.
vad skall jag ge dom???
#4 - 26 december 2006 19:07
Mal ciklidpellets till ett fint pulver, det gör jag till mina malawiyngel, ge dom pulver i ca 14 dagar och sen kan du gå över sakta till räkmix. Mina yngel får mat 5-6 ggr om dan det växer dom bra på.

MVH Trixan
#5 - 26 december 2006 19:33
nått jag kan rekomendera är att du ta en pepparkvan och maler pelletsen i den:)
#6 - 26 december 2006 19:51
nått jag kan rekomendera är att du ta en pepparkvan och maler pelletsen i den:)

Ja, så gör jag också, funkar kanon.
#7 - 27 december 2006 12:06
Långås skrev:
Ja, så gör jag också, funkar kanon.

OK,men vad FÖR slags foder skall jag ha för att undvika svarta fläckar??????:confused:
#8 - 27 december 2006 12:22
Ciklidpellets sa de ovan.
#9 - 27 december 2006 12:29
fifi skrev:
Ciklidpellets sa de ovan.

det finns bara den då?
För tex Aqatic Nature finns i en massa olika benämmningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 december 2006 12:56
Det finns en mängd olika anledningar till att fiskar kan få svarta pigmentfläckar som
a) För mycket spirulina i fodret (knappast troligt om det är ett "fabriksfoder")
b) Om det sitter runt munnen kan de ha grävt och gruset varit lite vasst
c) små skador (t.ex. bitskador) där det blir svarta pigmentfläckar när skadorna växer igen
d) fiskar som gått trångt eller i dåligt vatten kan få pigmentfläckar
#11 - 4 januari 2007 12:24
m73adde skrev:
OK,men vad FÖR slags foder skall jag ha för att undvika svarta fläckar??????:confused:

ja det som kjell skrev det var helt rätt.
men matar du med räkmix spetsat med astaxhantin så kommer du att få knallröda rödzebra, och i och med att dom blir rödare så tenderar dom svarta fläckarna att försvinna.
och räkmix kan du mata dina rödzera från att dom är nyspottade.mvh janne
#12 - 4 januari 2007 14:59
Det finns en mängd olika anledningar till att fiskar kan få svarta pigmentfläckar som

a) För mycket spirulina i fodret (knappast troligt om det är ett "fabriksfoder")

b) Om det sitter runt munnen kan de ha grävt och gruset varit lite vasst

c) små skador (t.ex. bitskador) där det blir svarta pigmentfläckar när skadorna växer igen

d) fiskar som gått trångt eller i dåligt vatten kan få pigmentfläckar

Mycket intressant. Så du säger alltså att ickeoptimal skötsel och foder är en större anledning till pigmentfläckar än arv?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 januari 2007 15:09
Långås skrev:
Mycket intressant. Så du säger alltså att ickeoptimal skötsel och foder är en större anledning till pigmentfläckar än arv?

Ja definitivt, antingen det du nämner eller mekaniska skador.
Det handlar nästan aldrig om arv. T.ex. så importerade jag förr sjöodlade Tropheus direkt från Burundi - där de dras upp tätt i dammar i inte så där jätterent vatten (åtminstone var det så förr) och dessa hade ofta svarta pigmentfläckar när jag fick in dom - men det försvann i regel efter ett par månader i optimala akvarieförhållanden.
#14 - 4 januari 2007 20:26
ja det som kjell skrev det var helt rätt.

men matar du med räkmix spetsat med astaxhantin så kommer du att få knallröda rödzebra, och i och med att dom blir rödare så tenderar dom svarta fläckarna att försvinna.

och räkmix kan du mata dina rödzera från att dom är nyspottade.mvh janne

Nu börjar det närma sig med det jag vill veta. ger dessa räkmix väldigt sällan. Astahxin var hittar jag sånt,hos hälsokost ,apotek eller djuraffär???
Vad för sorts torrfoder är bra för att variera med??
tACK/Madelen
#15 - 4 januari 2007 21:04
du kan beställa Astahxin från akvarielagret stockholm

Annons