RÖDZEBRA YNGEL I OLIKA FÄRGER!

#1 - 24 januari 2004 16:32
Hej...
Min rödzebra har tuggat sen den 18 januari nu och jag undrar när ska jag lägga ned henne i mitt yngel kar (15L)?
Allså hur länge ruvar rödzebran ungefär och när ska jag släppa ned henne i yngel karet.
Finns det något teken på att det är dags att flytta över henne eller ska jag gå på tiden.
Räcker mitt 15liters yngel kar.
Och om fler fiskar tuggar vad gör jag då?
Allså hur många tuggande honor kan jag ha i mitt 15L kar.
Och dom bråkar väl i så fall inte eller äter upp varandras yngel?
#2 - 24 januari 2004 16:35
enligt mig 3st
#3 - 24 januari 2004 16:38
Okey 3st tuggande honor på 15l.
Tack.
Kan jag även ha tidigare yngel i det akvariumet då?
Och hur länge tuggar en rödzebra ungefär?
#4 - 24 januari 2004 17:05
Skulle gärna vilja ha svar eftersom det är min första rödzebra kull.
#5 - 25 januari 2004 07:51
1. Kan jag ha tidigare yngel i karet samtidigt som en tuggande hona är där?

2. Hur länge tuggar en rödzebra ELLER när borde jag lägga henne i mitt yngel kar när hon började tugga den 18 januari?

3. Ungefär hur många yngel spottar hon sen ut, 10 eller 50 eller?????
#6 - 25 januari 2004 09:32
man brukar se små yngel i munnen , då kan det vara dags !
#7 - 25 januari 2004 09:38
ok tack för svaret hajen 89.

Jag har nu själv hittat svaret på 3an det stod på en hemsida att rödzebran får upp till 35 yngel.

Då fattas bara svaret på 1an.
Och kanske ett svar på 2an om det är någon som vet mer exakt hur länge en rödzebra tuggar.

Glad För Svar.
#8 - 25 januari 2004 09:48
2-3 veckor
#9 - 25 januari 2004 09:54
Tack [8D]

Då är det bara 1an kvar.

Tack för alla svar.
Glad För Fler.
#10 - 27 januari 2004 19:08
Nu är rödzebran i 16L karet.
Den började tugga den 18 jan.
9 dagar senare alltså idag la jag ned den i yngel karet.
Den verkar tycka det är lite litet men den verkar vänja sig.
Den blir ju ändå bara där max 12 dagar.
Sen ska den ju vara kvar och äta upp sig efter allt tuggande.
Så hur länge ska jag låta den äta upp sig igen innan jag släpper ned den i stora karet igen?
1 vecka eller????
#11 - 4 februari 2004 16:15
JIPPI!!!!

Nu har hon spottat ut ynglerna.
Men hon tar in dom i munnen igen efter ettag, sen spottar hon ut dom igen och så håller hon på.
Hur länge håller hon på så????? Och är det normalt??????
Och om ca 1-2veckor hade jag tänkt att lägga tillbacka henne i stora karet.
Är det för tidigt eller????

Tack på för hand!
#12 - 4 februari 2004 16:37
Det är normalt att ciklider tar upp sina yngel i munnen för att skydda dem, och under natten, tror jag. Honan äter nog inte så mycket under den tiden, fast det kan nog variera. 1-2 veckor är nog lagom, men du får se hur yngeln verkar må, hur stora de är, om honan verkar aggresiv mot dem osv...
Kul att du har fått yngel:)

Mvh Malawi´n
#13 - 4 februari 2004 16:59
Oki Man Tackar.

Jag väntar väl och ser.
#14 - 5 februari 2004 12:49
Det verkar vara ca 20 yngel och några är orangevita och andra är bruna med mörka, nästan svarta ränder. Kan det vara så att dom mörkare är hanar?
#15 - 5 februari 2004 15:38
Någon mer än jag måste ju fått rödzebra yngel.
Och då också fått orangevita och bruna yngel.
Så snälla kan någon svara.
#16 - 7 februari 2004 22:18
Nu är det ca 3 veckor sedan allt började och honan har ynglerna sällan och då vid kvällstid i munen.
Det är mer exakt 16 yngel 9 oranga och 7 bruna.

Då är nu frågan är dom bruna hanar och dom oranga honor????
NÅGON MÅSTE JU VETA DÅ RÖDZEBRA ÄR EN VANLIG FISK I MALAWI KAREN!

Hade tänkt att släppa tillbacka honan när hon inte alls haft ynglerna i munen i ca 3 dagar.
För hon äter ju när inte ynglerna är i munnen.
Tycker ni som jag att jag då bör släppa ned henne igen i det stora karet eller bör jag vänta längre eller redan nu släppa tillbacka henne??????
Hon har väl kanske inte riktigt ätit upp sig helt igen.

GLAD FÖR SVAR!!!
#17 - 11 februari 2004 16:17
Nu den 11 februari så är det bara en dag kvar innan jag ska släppa ned min hona igen.

Men min fråga om ynglernas färger är kvar.
Jag har 16 yngel 9st orangevita och 7st ljusbruna med mörkbruna nästan svarta lodräta sträck på.
Är dom bruna hanar fiskarna är ju bara ca 1-2cm långa så det kanske inte är någon könskillnad men vad är det då????
Båda mamman och pappan är oranga rödzebror.

Vet någon varför dom har olika färger?????
Eller är det någon som haft rödzebra yngel i olika färger???
#18 - 11 februari 2004 20:13
de mörka är garanterat hanar och de ljusa är med största sannolikhet honor, fast de kan vara ljusa/oranga hanar också.
#19 - 11 februari 2004 20:20
vissa är brun/svarta i början och får sedan många olika färger se här:http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1056

Tycker själv att de är snyggare.

/Sippe [:-12]
#20 - 13 februari 2004 12:56
Jag tror nog mest på nils och alvas teori efter som dom som sippe visade var ju blotched och kommer som jag vet inte från minos reef vilket dom hel färgade gör.
Så det kan nog vara hane och hona grejen även om det är ganska ungt som jag tycker att yngel på ca 2cm kan könsbestämmas men aja nu eller igår så släppte jag tillbaka rödzebra honan.

Tack för all hjälp!
#21 - 12 mars 2004 22:44
Tiden har runnit iväg och ynglerna är nu på 3cm ++++
Alla har överlevt 9 oranga och 8 bruna som börjar bli svagt blå.
Det är nu den exakta siffran av ynglerna (antagligen honor + hanar).
I deras 15+ L kar som dem går i finns det nu även ett ca 3½cm stort gammalt trögväxande blåciklid yngel. Men nu när han går med dessa yngel mår han bättre =).
Men han ska få komma till min kompis 54L kar så han får lite större. Sedan med tiden kommer han väl till affären eller något liknande.
#22 - 10 april 2004 13:42
Blå ciklid ynglet är bort skänkt och ynglerna är nu riktigt stora.
Ska snart ta bort dem från detta yngel kar på 20L och lägga dem i mitt uppfödnings kar på 70L.
Men nu har en golden fått dubbel haka så nu simmar hon runt med rödzebra ynglerna i 20L karet.
Hon är inte alls agresiv mot rödzebra ynglerna, som tur är.
Så snart blir det golden yngel.
Hoppas då inte att golden ynglerna är så små att rödzebra ynglerna kan käka upp golden ynglerna.

MEN MEN ALLTID KUL ATT FÅ YNGEL OCH ALLT GÅR NOG BRA!
#23 - 10 april 2004 21:21

Vet att jag är lite sen på dina första frågor men ändå!

Tycker 15 liter är i minsta laget faktiskt runt 30 är mer lämpligt men det går med 15 liter också.

Blanda inte flera tuggande honor i samma kar även om karet är betydligt större pågrund av att tuggande honor kan vara lite små siggiga mot andra fiskar och jag har dålig erfarenhet i att a mer än en hona i samma pågrund av att det nästan alltid har slutat med att den ena ätit upp sina yngel. Då är det ett bättre allternativ att ta den som började tugga först i spottkaret låt den senare honan vara kvar i karet eller varför inte ha den i ditt 70 liters yngelkar den äter inte upp några fiskar så länge den tuggar och efter den ena spottat flttar du över den till 15 liters karet. så löser det sig ofta bäst.

HAr du en blå hanne som din avelsfisk så är ju dom mörka fybglen hannar och dom gula honor vet ej om det kan bli gula hannar med blå avelshanne skall jag ha osakt men det fins gula hannar också däremot inga blå honor.

Brukar tugga 3veckor.

Jag har haft vuxna mbunas i små kar av olika anledningar bland nästan nyfödda yngel och aldrig fått några yngel uppätna men visst fins det en liten risk däremot ser jag en större risk att ha lite yngel modell större tillsammans med nyfödda yngel då kan det försvinna några.

Den dagen du tar honan från det vanliga karet tycker jag beror på hur hon har det i sitt vanliga kar har hon det lungt utan att bli jagad så är det ju bra om man kan vänta så länge som möjligt så hon bara behöver vara några dagar i spottkaret däremot är hon jagad och orolig i sitt vanliga kar så ta bort henne så fort som möjligt så hon får komma till en lugn plats spelar ingen roll om det så är bara någon dag sen hon lade sina ägg.

Blir honan jagad kan den dö av utmattning efterssom dom inte äter och får någon ny energi utan måste spara på den energi som har.

Viktigt är att inte köra för hårt på en fisk att den ynglar hela tiden utan att den hinner återhämta sig mellan gångerna vilket gör att fisken svälter sig till döds.

Lycka till
#24 - 10 april 2004 21:35
De mörka är hanar. Du kan även ha hanar bland de orange då Röd Zebra hanar ofta är orange också...fast med lite blått/lila i fenorna.
#25 - 10 april 2004 21:38
Man tackar för all hjälp Mcoist.
Vill bara säga att både honan och hanen till de både blåa å oranga ynglerna var två oranga föräldrar även om hanen var lite mer orange vit.
Tyckte det var häftigt att de ändå kunde få blå och då inte även oranga hanar.
Men återigen tack för din hjälp och att jag borde ha de kommande ynglerna med vuxna fiskar istället för äldre yngel var bra hjälp.

Kan till lägga att en annan rödzebra hona tuggar, hane (farsa) osäker men antagligen samma som förr.

Ha en bra återstående Påsk AllA.
#26 - 10 april 2004 21:40
oki tack du också Tricella.
Nu är jag nog expert på det där med hon och han rödzebra yngel.

Ha Det Bra!

Annons