Rödzebra och Golden i 430L?

#1 - 27 januari 2006 18:16
Hej På Er!
Efter ett års uppehåll på Zoopet är jag tillbaka!
Har kört Discus i några år nu och är lite sugen på att testa nåt nytt!
Malawi kanske!? Lite annorlunda än Discus....
Nu till frågor: Hur många av Rödzebra och Tex Golden kan jag ha i mitt 430L?
Vad ska jag tänka på?
Som sagt....lite annorlunda i jämförelse mot Discus har jag förståt..?

Hepp

Pelle
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 januari 2006 20:19
10 av varje är väl rätt lagom.
Jag hade dock inte valt den kombinationen eftersom jag tycker att deras färger tar ut varandra.
På Göteborgs ciklidgrupps utställning så går röd zebror ihop med maingano samt golden ihop med blå delfinciklid. Bägge är mycket klatschiga kombinationer som funkar ihop - i alla fall just nu (fullvuxna delfiner kan nog få för sig att kalasa på någon liten golden).
#3 - 27 januari 2006 20:37
Hmm,tack Kjell!
Ide'n är inte dum. Tänkte inte på det sätt Du gjorde, att färgerna skulle ta ut varann. Just Klatschiga kombinationer är jag svag för. Kanske därför jag fastnade för Discus? Får titta vidare i artbeskrivningarna.
Men just Rödzebran KOMMER jag att ha så det får bli nåt som matchar den;-)
Nästa fråga: Hur är de mot mina malar??
Som det är nu kör jag med vanligt kranvatten med Ph strax över 7 till mina Discus. Tänkte göra likadant med Malawi. Är det OK?
#4 - 27 januari 2006 21:07
Malarna ska kunna funka bra har pleco ihop med mina o det är inga problem,sen kan du ju öka ph lite med bikarbonat....
#5 - 27 januari 2006 21:17
Pelle.....dina malar får bli skåningar ;) det är det enklaste för dom som är mest känsliga som den me z....hehe
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 27 januari 2006 22:41
Malawi vill ha ett högre pH och det brukar de vanligaste L-malarna klara utan problem
#7 - 28 januari 2006 09:57
Jag skulle kört någon mörkare malawi till Rödzebran eller nått blått.

Måste säga att Rödzebra-Maingano karet var en riktig fullträff på utställningen. Min absoluta favorit. Bra jobbat.
#8 - 28 januari 2006 17:39
Men....är inte rödzebra-hanarna blå? Eller är det bara vissa hanar som är blå?
Men kanske är det kul med två olika arter i karet. Olika beteenden?

Jag har Engelsk Sjösten nu i mitt kar av finare storlek ca1-3cm,är det OK till malawi?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 28 januari 2006 17:50
Men....är inte rödzebra-hanarna blå? Eller är det bara vissa hanar som är blå?

I naturen är nästan alla hanar blå. Men i akvarie är de "röda" hanarna betydligt vanligare eftersom det har odlats mer på dessa eftersom de anses vara snyggare (jag håller dock inte med)
#10 - 28 januari 2006 18:04
[quote=Kjell Fohrman]10 av varje är väl rätt lagom.
Jag hade dock inte valt den kombinationen eftersom jag tycker att deras färger tar ut varandra.
På Göteborgs ciklidgrupps utställning så går röd zebror ihop med maingano samt golden ihop med blå delfinciklid. Bägge är mycket klatschiga kombinationer som funkar ihop - i alla fall just nu (fullvuxna delfiner kan nog få för sig att kalasa på någon liten golden).[/quote]

hur många honor respektive hanar tycker du man ska ha, vad är en bra fördelning??
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 januari 2006 20:11
[quote=andreassofus]hur många honor respektive hanar tycker du man ska ha, vad är en bra fördelning??[/quote]
Det beror på vilka arter det gäller
#12 - 29 januari 2006 11:15
tack för svaret!!
givetvis så menar ja röd zebror och maingano och golden och blå delfinciklid som det handlade om

Annons