Rödzebra hona som tuggar.

#1 - 21 juli 2013 20:32
Hej!

Nu har min Rödzebra hona fått yngel.
Men jag undrar ska jag stoppa henne i ett annat akvarium medans hon tuggar eller ska jag låta henne gå kvar i samma kar?
Eller riskerar man då att hon sväljer dom eller blir ihjäl stressad?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 juli 2013 21:15
Det är alltid risker med allt. Bäst för honan är oftast att hon får gå kvar i huvudakvariet fast då brukar ytterst få yngel klara sig.
#3 - 21 juli 2013 21:46
Okej då vet jag. men om jag väljer att tömma honan på yngel när ska man göra det då?
Och är det svårt att tömma hon på yngel? :)
#4 - 21 juli 2013 22:21
efter typ 3 veckor.

jag brukade plocka upp henne över till yngelkaret. hålla henne i handen o klämma försiktigt på sidorna av munnen så munnen öpnnade sig o sen "skaka" ur ynglena
#5 - 21 juli 2013 22:44
Okej tack för svaren :)
#6 - 25 juli 2013 11:00
Har man henne själv i ett spottkar så är väl det bästa att hon får gå tills hon är redo att själv spotta ut dem. Lite tålamod får man väl ha ;) Inte för att det är min paradgren, men men...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 juli 2013 11:05
Animaniac skrev:
Har man henne själv i ett spottkar så är väl det bästa att hon får gå tills hon är redo att själv spotta ut dem. Lite tålamod får man väl ha ;) Inte för att det är min paradgren, men men...

Fast ju längre hon får gå i ett "spottakvarium" ju hårdare kommer hon att bli attackerad när hon släpps tillbaka till huvudakvariet.
Rent krasst är därför det bästa för honan (men inte för ynglen ;)) om hon får gå kvar och spotta i huvudakvariet och det näst bästa för honan är att plocka upp henne efter 3-3,5 veckor som hannes skriver och då "tömma" henne
#8 - 25 juli 2013 11:37
Jag får nog tömma henne då och lägga ynglen i mitt yngelkar.

Annons