RödZebra Hona eller Hane?

#1 - 3 juli 2006 18:13
Jag har köpt 4 rödzebror.:) Han i affären sa att det var 1 hane och 3 honor. :p Men alla är lika oranga. Såg på artbeskrivningen att hanen ska vara mycket ljusare. Är det så? Har jag då fått 4 honor?:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 juli 2006 18:14
Är dom fullvuxna och det inte skiljer något färgmässigt är risken stor att det är samma kön - däremot är det inte så stor skillnad på ynglen
#3 - 3 juli 2006 18:28
Aha... dom är inte så stora.... typ 5-6cm... Men jag har sett så små som skiljer tydligt i färg ändå... knepigt....

Kjell: Tack förresten för tipsen om "White Lipsen"
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 juli 2006 18:50
[quote=Azeah]Aha... dom är inte så stora.... typ 5-6cm... Men jag har sett så små som skiljer tydligt i färg ändå... knepigt....

Kjell: Tack förresten för tipsen om "White Lipsen"[/quote]
Det är väldigt olika när hanarna börjar färga om - en del gör det vid 2-3 cm andra kanske först vid 10.
#5 - 3 juli 2006 23:53
Vit/gula hanar inget bra!

[quote=Azeah]Jag har köpt 4 rödzebror.:) Han i affären sa att det var 1 hane och 3 honor. :p Men alla är lika oranga. Såg på artbeskrivningen att hanen ska vara mycket ljusare. Är det så? Har jag då fått 4 honor?:confused:[/quote]

Jag har 4 honor och 2 hanar, tyvärr så har jag en hane som är vit/gul.
Det är ingen bra lösning naturen gjort i detta fallet, de gula honorna vet inte vad den gula hanen håller på med.
De föredrar inte en gula hane vid leken, det stör dem istället.

Jag har med åren (ca:15) lärt mig att kunna se skillnad på hone och hane inne i munnen när de är nykläkta.
Man kan kalla det för tur att kunna se rakt in i munnen på en förbi simmande hona med yngel. Det kan ta timmar av tålamod, men det är värt!
Kolla ögonen på de små, de är redan färgade blå eller gula.
Men jag kan inte se skillnad på om det är gula hanar så små!!!

Jag föreslår att du går och köper dig en blå hane, för att få harmoni på
ditt akvarium. Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 juli 2006 07:10
Jag vet många som haft gula/orange/röda hanar och det har funkat precis lika bra som blå
#7 - 4 juli 2006 07:46
Icke dominanta hanar ser ut som honor. Dominanta hanen blir ljus, rosa skulle man kunna säga.

Det visar sig när de växt till sig lite, bara att vänta å se...
#8 - 4 juli 2006 10:14
Okej, tack. Då ska jag ta och vänta ett tag. När alla ranguppgörelser är klara och gruppen stabiliserats och jag lärt känna alla fiskar så är det kanske lättare att se. Alla fyra ser ju lite olika ut.

Fläckarna på analfenorna är ingen indikator eller? På golden har 2st fläckar och de andra 2 inga fläckar.
#9 - 4 juli 2006 10:31
Hanarna har mer fläckar på rygg- och analfenan men det kan vara svårt att avgöra...

Gruppen kommer "sätta" sig, har du fler hanar kommer du märka det. Det är bättre att ha tre hanar än två, om du inte väljer att spara den finaste och gör dig av med de andra. Har du två hanar kommer den dominanta hanen vara på den icke-dominanta mycket, har du två ickedominanta så fördelas aggresiviteten lite.

Hoppas att du fick en hane resten honor, trevligare så... :)
#10 - 4 juli 2006 10:39
Här kan du se lite bilder på dom så blir du kanske lite klokare... :)

http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=701
#11 - 4 juli 2006 13:27
[quote=Erik Österlund]Här kan du se lite bilder på dom så blir du kanske lite klokare... :)

http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=701[/quote]Hur ser man om det är en hona??jag fem stycken alla har prickar på analfenan
#12 - 4 november 2006 15:52
stene skrev:
Hur ser man om det är en hona??jag fem stycken alla har prickar på analfenan

Det ser du sen när dom börjar att färga om. Dom brukar säga att hanarna har fler och tydligare prickar, men det är svårt att se...i akvariebutikerna när man frågar efter en hona tex så brukar man få ett lite luddigt svar, jag har aldrig fått en garanti på att den fisk jag köper är av rätt kön när dom har samma färg.

Jag har en stor ljusblå vacker hane och en vit/rosa hane som är lite mindre, men den behåller färgen trots konkurans av den stora. Honorna (2st) är oranga. jag har nog en hane för mycket, men båda är så fina att jag inte vill göra mig av med någon :/
#13 - 4 november 2006 19:25
Ett tips för att bedöma kön på rödzebra är att hanar har en spetsigare ryggfena än honor.
#14 - 4 november 2006 19:36
Ett tips för att bedöma kön på rödzebra är att hanar har en spetsigare ryggfena än honor.

Fan...stog precis och kollade på mina o undrade om ja inte hade em hanne för mycket...med hjälp av ditt tips så verkar mina misstankar stämma. fast han är lite halvdassigt orange, men spetsig ryggfena, det har inte dom 2 mindre.

Nu har jag 3 hanar på 2 honor..de är väl knappast någon hit?

Någon som vill ha en stor rödzebra hane? ;)
#15 - 4 november 2006 19:43
Min erfarenhet är liten men honorna är lite rödare
än hanarna skitsvårt att se. jag har nu ett gäng yngel ska se om jag blir klokare då?.
#16 - 8 november 2006 16:03
Han som jag köpte mina rödzebror av sa att om man kollade på äggfläckarna så hade hanr ofta få och stora och honorna många och lite mindre.
jag har minst två hanar och den dominante hanen är rosa och har längre bukfenor en honorna den har även stora äggfläckar och små fläckar i slutet av ryggfenan.

Annons