Rödzebra

#1 - 30 december 2002 22:22
Hur vanliga är blå hanar av Metriaclima estherae, Rödzebra? Har inte sett de ute i handeln.

MSP
#2 - 31 december 2002 01:55
De är väl knappast blå i igentlig mening.Som man säger röd zebra fast de är orange utan några som helst zebra-mönster.
#3 - 31 december 2002 01:55
De är väl knappast blå i igentlig mening.Som man säger röd zebra fast de är orange utan några som helst zebra-mönster.
#4 - 31 december 2002 08:41
zebramönster .... finns det? : )

Jag pratade med en kille som påstod att det blir allt svårare att få fram de helblåa hannarna. Han trodde det berodde på att man odlat arten så hårt för att få fram snygga oranga exemplar, att den blåa varianten nästan försvunnit. Man får ju hoppas att det inte är så, utan att de finns kvar.

Vi får kanske börja någon form av lobbyverksamhet så att de blir mer attraktiva på marknaden, eftersom det verkar vara den som styr hur fiskarna får se ut ; )

---
Mikael
#5 - 31 december 2002 08:41
zebramönster .... finns det? : )

Jag pratade med en kille som påstod att det blir allt svårare att få fram de helblåa hannarna. Han trodde det berodde på att man odlat arten så hårt för att få fram snygga oranga exemplar, att den blåa varianten nästan försvunnit. Man får ju hoppas att det inte är så, utan att de finns kvar.

Vi får kanske börja någon form av lobbyverksamhet så att de blir mer attraktiva på marknaden, eftersom det verkar vara den som styr hur fiskarna får se ut ; )

---
Mikael
#6 - 31 december 2002 09:24
Jag har en hel blå hane.

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#7 - 31 december 2002 09:24
Jag har en hel blå hane.

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#8 - 31 december 2002 11:06
Jag hade verkligen sett fram emot sådana i tanken, snyft. Om någon vet var det finns några så hör gärna av er.

MSP
#9 - 31 december 2002 11:06
Jag hade verkligen sett fram emot sådana i tanken, snyft. Om någon vet var det finns några så hör gärna av er.

MSP
#10 - 31 december 2002 11:07
Hanar förekommer väl i blått naturligt vad jag har förståt?

MSP
#11 - 31 december 2002 11:07
Hanar förekommer väl i blått naturligt vad jag har förståt?

MSP
#12 - 31 december 2002 11:10
jag har Metriaclima estherae, Rödzebra. hade från början 6 små söta orangea fiskar. men tre av dom har gått över till att bli väldigt ljusorangea. det ser nästan ut som om dom skulle vilja byta till blå färg. men det är väl så de odlade hanarna ser ut?

------------------
crileson
#13 - 31 december 2002 11:10
jag har Metriaclima estherae, Rödzebra. hade från början 6 små söta orangea fiskar. men tre av dom har gått över till att bli väldigt ljusorangea. det ser nästan ut som om dom skulle vilja byta till blå färg. men det är väl så de odlade hanarna ser ut?

------------------
crileson
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 31 december 2002 13:38
Hej,
"De är väl knappast blå i igentlig mening."
Jovisst är de blå http://www.backtonature.org/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1054 eller hur!!!
I sjön är 99.9% av alla hanar blå medan resterande är "röda" (egentligen mer grisskära). Odlar man på dessa så blir självklart de flesta hanar också blå i akvarium.
Nu har dock rödzebran http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=95 odlats under många generationer och de flesta har tyckt att de "röda" hanarna var snyggare och därför har de varit lättare att sälja. Detta har inneburit att 100-tals generationers odlande gjort att det idag är ovanligt med odlade blå hanar i handeln. Vill man ha detta bör man antingen skaffa vildfångade eller så köpa in yngel som bara är odlade i några få generationer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 31 december 2002 13:38
Hej,
"De är väl knappast blå i igentlig mening."
Jovisst är de blå http://www.backtonature.org/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1054 eller hur!!!
I sjön är 99.9% av alla hanar blå medan resterande är "röda" (egentligen mer grisskära). Odlar man på dessa så blir självklart de flesta hanar också blå i akvarium.
Nu har dock rödzebran http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=95 odlats under många generationer och de flesta har tyckt att de "röda" hanarna var snyggare och därför har de varit lättare att sälja. Detta har inneburit att 100-tals generationers odlande gjort att det idag är ovanligt med odlade blå hanar i handeln. Vill man ha detta bör man antingen skaffa vildfångade eller så köpa in yngel som bara är odlade i några få generationer.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#16 - 1 januari 2003 22:17
Hej det är inte ont om de blå hannarna!
När jag får yngel (vilket är ganska ofta)
så får jag ca 50% blå hannar + de rosa,
ca 40% honor.
Så ont om dem kan jag ju inte säga.
Mvh Per
#17 - 1 januari 2003 22:17
Hej det är inte ont om de blå hannarna!
När jag får yngel (vilket är ganska ofta)
så får jag ca 50% blå hannar + de rosa,
ca 40% honor.
Så ont om dem kan jag ju inte säga.
Mvh Per
#18 - 2 januari 2003 18:43
Okej, jag får väl åka land och rike runt efter ett gäng blåa.

MSP
#19 - 2 januari 2003 18:43
Okej, jag får väl åka land och rike runt efter ett gäng blåa.

MSP
#20 - 6 januari 2003 00:00
Jag har fyra stycken Metriachlima Estherae som är blåa. En med väldigt svaga ränder (nästan osynliga) samt tre med lite synligare ränder.

(onödigt inlägg?)

Mvh //Pierre
#21 - 6 januari 2003 00:00
Jag har fyra stycken Metriachlima Estherae som är blåa. En med väldigt svaga ränder (nästan osynliga) samt tre med lite synligare ränder.

(onödigt inlägg?)

Mvh //Pierre

Annons