Rödsebra ruvar

#1 - 19 februari 2007 13:49
Rödsebra hona ruvar nu dvs har ruvat nu i 35 dagar,,alldeles för länge..jag gjorde kejsarsnitt på henne(tömde för hand) och hon har inte velat äta nått på flera dagar,för ynglarna gick det inte bättre jag tog en Nätpåse och la in dessa ynglar i stora karet där dem blev stressade till döds,,inte alla men 2 st dog,,nu har jag 4 kvar av samtliga ynglar det var 10 i början,jag chansade att prova lägga tillbaka ynglarna till Honan,,hon tog dem genast i munnen och är Superglad,,kommer fram till Mig så fort jag är i närheten av Yngelkaret som är 57 L...

SÅ min fråga är vad ska jag göra!? vänta tills hon spottar ut dem?
Kan lägga till att när jag tömde honan så hade ynglarna gulasäcken kvar..konstig efter 30 dagar,nu har det gått c:a 36 dagar..så jag tycker att hon borde ge sig snart..vad säger ni som är mer erfarna..

Micke:confused:
#2 - 19 februari 2007 15:02
Jag säger att det låter mycket mycket konstigt att det skulle finnas en gulesäck kvar efter 35 dagar. Normalt är den borta efter 20. Har du ovanligt kallt i akvariet? Det är nämligen något som kan sakta ner utvecklingen. I ett varmt akvarium (28 grader) spottar oftast honan utvecklade yngel efter färre dagar än i ett kallt (20 grader).

Malawiciklider ruvar cirka 20-22 dagar normalt, men saker som vattentemperatur samt hotbild i akvariet kan påverka. 36 dagar låter väldigt länge, men det är inte omöjligt...

Kolla att tempen är 25-26 och vänta. Redovisa gärna hur det går här.
#3 - 19 februari 2007 15:13
Håller med dig zaphi

Ovanligt detta..Joo har kollat hur varmt det är i yngelkaret..det är runt 24 grader..

Hotbild för honan finns ej då hon är ensam..jag ska fylla i denna topic får se hur det går..dag för dag kommer det att skrivas..=)
#4 - 21 februari 2007 15:19
Nu har det gått ytterligare 2 dagar utan att honan spottar ut sina ynglar

Vad tycker ni ska jag tömma för hand Imorgon? och sen låta ynglarna gå kvar i yngelkaret med Honan..risken är att Honan kommer att ta in i munnen igen och låta ynglarna vara kvar där...

Ge mig tips..

micke
#5 - 21 februari 2007 15:34
Patience is a virtue...
#6 - 21 februari 2007 15:46
Honan blir smalare för varje dag =) just därför Zaphi..

Nån tips?
#7 - 22 februari 2007 08:16
Töm henne och släng tebax henne när det är mörkt. Det är alltid en liten risk att slänga tillbaka henne innan hon ätit upp sig men det brukar vara ok om du har fler honor.
#8 - 23 februari 2007 16:19
Nu så har honann släppt ynglarna av sig själv =) nu äter hon flingor också..

Vad ska jag mata Ynglarna med..dem är fördet mesta under stenar ochgömmer sig..:)
#9 - 27 februari 2007 13:35
Smula ner flingor, eller så kan du ju mata mer artemia...
#10 - 28 februari 2007 07:32
de vill inte äta och 1 är redan död..fattar inte varför de vill leva..

har flingfoder som mat,Dock så är dem Jätte små..Extremt små kanske därför de inte klarar av..

Men men..

Micke:(

Annons