rödscalar!

#1 - 14 februari 2004 18:30
Hej!
idag när jag åkte till en zoobutik så fick jag syn på en skylt med rödscalar 49:- naturligtvis blev jag nyfiken,scalarfantast som jag är,gissa om jag blev besviken&upprörd när jag såg vad rödscalar var för nånting,det var ingenting annat än vanliga scalarer med gällocksförkortning,alltså såna fiskar som man normalt inte kan sälja,men tydligen går allt att sälja med mördande reklam.
#2 - 14 februari 2004 18:36
ne fy f*n vilken dålig stil :'(
#3 - 14 februari 2004 19:08
Fy så tråkigt; att lura på okunniga akvarister missbildade skalarer.

Jag har sett på nätet att det finns en odlingsform av skalar som heter koi, som är orange,svart och vitspräckliga.
Igår såg jag såna till försäljning i en affär. Ge var nästan helt vita, inte alls så spräckliga jag sett på foto. De var dock väldigt röda i/vid gällocket. (Färgen kom sig av synliga blodkärl, inte hudfärg.)Det stod en liten skylt vid akvariet att man kände igen koiskalarerna på det röda gällocket.
Undrar om det kom sig av gällocksförkortning också? Vet inte riktigt hur det ser ut.

MVH Annika

#4 - 14 februari 2004 19:50
Hej

De helt vita brukar kallas spökscalare tror jag, och de med rött på gällocken kallas Bleeding heart eller nå´t liknande, om jag inte minns fel. En Koi behöver inte ha röda gällock tror jag, utan det är nog mer en marmorscalare med väldigt lite svart, och lite rött, framför allt på huvudet. Jag tror det är så. Men de scalarerna kan aldrig mäta sig med vildformen när det gäller skönhet. Moder natur vet bäst.

MVH Micke
#5 - 16 februari 2004 17:19
Brukar inte helt vita eller vit-gula kallas golden scalar?
#6 - 16 februari 2004 18:01
Hej

Nej, guldscalarer är gula, eller gula med rödaktig rygg och huvud. Helt vita är ovanliga, och jag tror de kallas spökscalarer, för att de är så bleka. Det finns en massa olika varianter. Såg en sida för några veckor se´n, där de tydligen avlat på scalarer som var extremt missbildade, i experimentsyfte troligtvis, man får ju hoppas att de inte tänkte etablera dem som en ny variant. Att odla dem i experimentsyfte är ju illa nog. Vissa var halva har jag för mig, andra hade inga ryggfenor, andra hade hål rakt genom huvudet, och så vidare. Sjukt.

Här en sida med bilder på en del odlingsvarianter.

http://www.geocities.com/scalare_farmen/photogalleri.htm

MVH Micke
#7 - 16 februari 2004 18:06
jo, jag har sett den sidan med missbildade scalarer också. Dom bleka spökskalarerna, är det inte en albinoform då?
#8 - 16 februari 2004 18:15
Hej

Nej, har de svarta ögon är de inga albino. Och det finns gula albino också, tror de är partiella albino. Men de vita scalarerna med svarta ögon är inga albino.

MVH Micke

Annons