Rödmunstetror utan pump?

#1 - 19 januari 2005 17:17
Hej, min flickvän tycker att rödmunstetror är väldigt fina, men jag tycker inte det skulle passa så bra i det stora akvariet, så nu funderar jag på om man skulle kunna ha rödmunstetror i en s.k. guldfiskskål utan pump. Tror ni det går, och i så fall vad måste man tänka på? Hur många tetror kan man ha per liter vatten tror ni?
#2 - 19 januari 2005 17:26
Alla tetror ,även de små, fodrar relativt stort utrymme p.g.a sitt livliga temperament. Rödmunnstetror trivs bäst i ett stim om minst 10 st och då fodrar de ett akvarium c:a 1 meter långt. Det är ingen bra idé att tränga hop dem i en skål.

Guy
#3 - 19 januari 2005 18:12
håller med Guy! Rödmunstetror är riktigt fina tetror, dvs då de trivs. trivs de inte har de inte det karaktäristiska röda huvudet!

varför passar de inte in i det stora akvariet?
#4 - 19 januari 2005 20:36
så vad ni säger är att längden på akvariet är viktigare än volymen?
#5 - 20 januari 2005 17:21
det står längden som behövs under fiskbeskrivningen på zoopet.com, minns dne inte. tror att 150l är minimum..

Tycker även att om man har så fina fiskar som rödmunnar kan det väl inte vara så kul att ha dem i en liten skål...? man ser ju nästan inget där.. eller?
#6 - 20 januari 2005 17:38
Jag lärde mig ett gnaka bra mått. 1Liter/Cm fisk.

Men, sedan finns det fiskar som sagt som vill ha "långa" simytor eller som kräver gott om utrymme på höjden.
#7 - 20 januari 2005 21:24
tycker inte att det är någon bra riktlinje, eftersom det aldrig skulle kunna gå att hålla äns en väldigt lugn fisk på 1 cm i ett enliters kar.
#8 - 20 januari 2005 21:36
[QUOTE=malawi´n]tycker inte att det är någon bra riktlinje, eftersom det aldrig skulle kunna gå att hålla äns en väldigt lugn fisk på 1 cm i ett enliters kar.[/QUOTE]

True true... Man får nog lägga till lite förstånd till riktlinjen också. Om man inte är lite bakom :)
#9 - 20 januari 2005 22:02
ok, ser att huvudfrågan; om dessa fiskar kan klara sig utan pump går obesvarad, kanske får testa och se.
#10 - 20 januari 2005 22:07
Hehe :)
Jag tror inte att det är så bra för fisken om du inte har någon cirkulation i vattnet. Bla så borde du ha lite rörelse på ytan för att syresätta vattnet.
#11 - 21 januari 2005 18:45
Jag tycker det låter som en otroligt dålig idé.

Tror inte ens det är tillåtet att sälja guldfiskskålar.

Jag skulle inte vilja vara instängd i en jättestor såpbubbla, hellre då i ett stort hus.
#12 - 21 januari 2005 19:13
[QUOTE=Anders_A]så nu funderar jag på om man skulle kunna ha rödmunstetror i en s.k. guldfiskskål[/QUOTE]
[:O] Om du inte har en gigantisk guldfiskskål på 100cm i diameter tycker jag att det är riktigt dålig ide.
[QUOTE=Anders_A]
utan pump.[/QUOTE]
:eek: nej, det är en ännu sämre ide, det kommer inte funka. Jag hoppas heller inte att du provar.

[QUOTE=Anders_A]
Tror ni det går, och i så fall vad måste man tänka på? [/QUOTE]
Det enda du måste komma ihåg är att slänga guldfiskskålen i returglascontainern. ;)
[QUOTE=Anders_A]Hur många tetror kan man ha per liter vatten tror ni?[/QUOTE]
Rödmunstetror kräver kanske 2-5L vatten styck.
zoopet.com tycker akvariet ska vara 90cm långt, så troligen kan man säkert
ha dom i 80cm utan att värden går under, 60cm känns riktigt tveksammt
40cm är djurplågeri, guldfiskskål är väl typ en avrättning som tar 4-20 veckor. [xx(]

Jag tycker du stoppar in dom i det stora akvariet om du vill ha sånna , det har ju dessutom en filter ...
#13 - 23 januari 2005 16:39
Nu tycker jag ni är oerhört fåniga. Jag ställde ett par enkla frågor och "Nej, rödmunstetror ställer ganska stora krav på vattenkvalién, så pump är absolut att rekomendera. Dessutom vill de gärna ha minst 90cm längd att simma på och så stora guldfiskskålar är ganska ovanliga." hade räckt. Men istället väljer många av er att göra en massa fördummande antaganden som att jag skulle ge mig på knöka ihop en massa tetror i en pytteliten skål, skärpning tack. Och vidare undrar jag varför vissa av er verkar tro att fisken skulle må sämre i ett runt akvarium än ett fyrkantigt.

EDIT: För att klargöra: jag hade kanske tänkt mig ett akvarium på 60 liter och då kanske 20 tetror, aldrig flera tetror per liter som det verkar som att vissa har tolkat frågan som.
#14 - 23 januari 2005 18:12
Lugna ner dig lite, de flesta har svarat på din ursprungsfråga som var:
Hej, min flickvän tycker att rödmunstetror är väldigt fina, men jag tycker inte det skulle passa så bra i det stora akvariet, så nu funderar jag på om man skulle kunna ha rödmunstetror i en s.k. guldfiskskål utan pump.

Det är den frågan du har fått svar på.

Guy
#15 - 23 januari 2005 19:03
Jo jag vet, det jag reagerar på är att folk lägger så stor vikt vid att jag tänkte ha ett runt akvarium och inte på själva frågan, någon tyckte tillochmed så illa om runda akvarier att han föreslog glasåtervinningen.
#16 - 23 januari 2005 20:34
20 st x 5 cm = 100l,
sen kanske du vill ha nån mal?

eller var det bara ett exempel?

Det finns många spån (dock ibland ovetande/lurade personer) med alldeles fel fiskar (slöjstjärt) i guldfiskskål. därav överreaktionen.
#17 - 2 februari 2005 17:48
Ett nytt försök med Rödmunstetror

Hej!

Sedan början av 70 talet har dessa pigga tetror tillhört en av mina absoluta favoriter och i det akvarium jag har nu, så går det ett 25 tal. I fredags kom maken hem med ytterligare ett 10 tal, bara det att av dessa var två honor och 1 hane enögda och en hane hade en tumör i buken.
Nu till mina frågor. Är detta medfödda skador eller förvärvade, som försäljaren ville få mig att acceptera. Vet någon på forumet och i så fall hur går jag vidare för att få rättelse ?
Kan man inte heller se skillnad på hane och hona?

Hälsningar I-K
#18 - 6 februari 2005 12:15
[QUOTE=Anders_A]Jo jag vet, det jag reagerar på är att folk lägger så stor vikt vid att jag tänkte ha ett runt akvarium och inte på själva frågan, någon tyckte tillochmed så illa om runda akvarier att han föreslog glasåtervinningen.[/QUOTE]

Det var nog inte formen som folk reagerade på, utan snarare den ringa storleken och den dåliga vattenkvaliten som en fiskskål innebär. Jag har aldrig sett en fiskskål som är 1m i diameter. Rödmunstetra är väldigt livliga fiskar och behöver gott om simyta. De är även ganska känsliga och skulle definitivt må dåligt i ett akvarium utan filter och doppvärmare.

Följande står att läsa på: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=435
"Rödmunstetran är en fredlig, livlig stimfisk som passar i de flesta sällskapsakvarier. Den är dock en något ömtålig art som ställer ganska höga krav på vattnet (pH, temperatur etc.) Man bör använda ett vattenpreparat vid vattenbyten."
#19 - 17 februari 2005 09:23
[QUOTE=Anders_A]Hej, min flickvän tycker att rödmunstetror är väldigt fina, men jag tycker inte det skulle passa så bra i det stora akvariet, så nu funderar jag på om man skulle kunna ha rödmunstetror i en s.k. guldfiskskål utan pump. Tror ni det går, och i så fall vad måste man tänka på? Hur många tetror kan man ha per liter vatten tror ni?[/QUOTE]

Jag vet bara att du måste ha en liter vatten per centimeter fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 februari 2005 09:44
[QUOTE=pettersson206][QUOTE=Anders_A]Hej, min flickvän tycker att rödmunstetror är väldigt fina, men jag tycker inte det skulle passa så bra i det stora akvariet, så nu funderar jag på om man skulle kunna ha rödmunstetror i en s.k. guldfiskskål utan pump. Tror ni det går, och i så fall vad måste man tänka på? Hur många tetror kan man ha per liter vatten tror ni?[/QUOTE]

Jag vet bara att du måste ha en liter vatten per centimeter fisk[/QUOTE]

Detta med 1 liter per centimeter fisk är oftast ett väldigt dåligt rättesnöre.

I Zoopetavdelningen "köpa akvariefisk" står det
Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

vilket innebär 5 liter/fisk av just denna art.
Även denna regel är dock långtifrån tillförlitlig och det finns massor av undantag och ovanstående regel skall också alltid kombineras med att varje art också har ett minimikrav på akvarie.

För en del arter är längden väldigt viktig (t.ex. vissa revirhävdande arter och snabbsimmande arter) och för dessa så är ju ofta ett runt akvarium ganska olämpligt eftersom det då handlar om mycket stora akvariet för att ett runt akvarium skall tillgodose deras behov.

Annons