Rödmunstetror

#1 - 21 december 2004 12:58
I helgen gjorde jag storrengöring i akvariet.
Tömde allt och gjorde rent.
Alla fiskar klarade sig utom rödmunstetrorna,de
dog allihopa,12 st.
Har haft dom i 2 år och de har tidigare klarat av att flyttas från
akvariet och tillbaka.
Vad kan detta ha berott på ?
#2 - 21 december 2004 18:29
I helgen gjorde jag storrengöring i akvariet. Tömde allt och gjorde rent.

Menar du att du bokstavligen tömde allt och gjorde rent...
Sparade inget vatten eller inkört filter- eller bottenmaterial.
I så fall har du avlägsnat alla "goda nitrifikationsbakterier" och kanske tagit livet av tetrorna med en nitritchock?
Men ibland vissa arter känsigare än andra för större förändringar...
Jag tog själv livet av ett stim purpurhuvudsbarber en gång i tiden genom att göra ett rejält vattenbyte som mina killis eller ungfödare klarat av med en klackspark...
#3 - 21 december 2004 18:42
Citat från Zoopets artbeskrivning:

"Den är dock en något ömtålig art som ställer ganska höga krav på vattnet (pH, temperatur etc.) Man bör använda ett vattenpreparat vid vattenbyten."
#4 - 23 december 2004 07:35
Det är klart att jag sparade vatten m.m.
Men de var redan döda när jag skulle ta tillbaks dom till akvariet.
#5 - 23 december 2004 09:41
hej! dessa fiskar är ganska omtåliga, känsliga. Hur länge hade du dom i hinken (hade du dom i en hink?) Jag kan tänka mig att det blev för låg temp i hinken (om du nu hade dem i en hink) alternativt att det blev för många fiskar i hinken och vattenkvalitén blev dålig.. Tråkigt att alla dog...

mvh

Lenis
#6 - 23 december 2004 16:02
på tal om rödmunnar var mina nästan VITA igår (ingen röd färg alls), vet inte varför. Idag är det bara en som fortfarande är färglös och har förhöjd andningsfrekvens. kanske ska ta och byta vatten.. fast det borde inte vara vattnet som är fel.

mina blir alltid mycket blekare på kvällen... nån som vet varför? är de trötta? :)
#7 - 23 december 2004 16:46
Det händer med mina också, på kvällen när dom går och lägger sig.

Skulle tro att det är ett sätt att kanske smälta in i bakgrunden och undvika rovfiskar. Eller dom kanske bara dra ner på ämnäsomsättningen inför vilan på natten.

nästan alla dagfiskar blir bleka på natten, det ser man om man tänder lampan mitt i natten.
#8 - 24 december 2004 09:23
mina gurami blir mörkare på natten..
när man tänder på morron är dom knallblå, sen bleknar dom efter dagen.
#9 - 27 december 2004 13:49
Beträffande mom´s fiskar så kan det även ha varit frågan om en stressreaktion. Har man fiskarna i exempelvis en spann en längre tid skall den stå så mörkt som möjligt för att minska stressrisken.
#10 - 2 januari 2005 12:04
Rödmunstetror har lite konstigheter för sig när det gäller flyttning och transporter. Dom "leker" döda ibland, vet ej varför. Oftast räcker det att man skakar till påsen så vaknar dom till, någon försvarsmekanism eller liknande?

Annons