Rödkokt Amano räka?

#1 - 30 juli 2003 00:08
Jag har cardina japonica.

Klarar den surt vatten..?

Jag har trixat lite i mitt Akcarium
Se (http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12622)

En av mina dog jag har 6 st.
Tänkte bara kolla om det var början på en trend?
Mina har bytt färg från gröna till röda prickar??

Den döda ser fin och hel ut .. inga yttre skador.
Jag har haft alla sex i ca 1 år och de är ca 3 cm
Det var en av de mindre vilket jag tror är en hanne.

Är den "nya" dödstrenden ålder, surt vatten, eller andra konstigheter (tänkte på de nya röda prickarna som tidigare har varit gröna)
Jag låter den ligga över natten... man vet ju aldrig om de har en "död" liknande ömsaskinnprocess.

Jag vet ju att räkor och kräftor blir röda när man kokar dem => keratinet reagerar med värmen. Kan samma reaktion ske med surt vatten?

Ok hoppas på svar.
#2 - 30 juli 2003 10:26
Tog upp min efter en död dag och den hade blivit röd och luktade mums*.
Jag har pH mellan 6,6 och 6,8

*om man är en spyfluga
#3 - 30 juli 2003 12:11
Mina räkor har varit rödare nu under sommaren då tempen har stigit i akvariet till ca 28-29 under de värsta dagarna! Men det är iofs inte Amanoräka, utan en annan art.

/A
#4 - 30 juli 2003 17:14
De klarar nedåt pH6,0 utan vidare. En gång sänkte jag av misstag pH till under 5,0, vilket ledde till att en räka snart blev liggande på sidan. Den återhämtade sej dock snabbt efter ett vattenbyte. Färgen kan bero på att den ätit något annorlunda, men det är svårt att spekulera i. Kan orsaken vara syrebrist?

#5 - 31 juli 2003 07:45
Tror inte att räkor är speciellt känsliga för (rimligt) låga PH i sig. Däremot har jag hört och läst att de är känsliga för snabba PH-sänkningar. Rent allmänt tror jag dock att de föredrar ett hårdare vatten, gärna med en aning salt.

/Bjorn
#6 - 31 juli 2003 11:04
Ok.. :) jag hade ju bytt till Torvlerbotten => snabb pH sänkning :)

Tack för svaren

Annons