Rödciklider leker

#1 - 16 mars 2009 15:58
Mina rödciklider leker just nu, det sitter ett gäng ägg bakom en kruka.
Vad/hur ska jag göra? Har aldrig fått yngel från något annat än platy ;)

Hur stor chans är det att ynglen klarar sig?
Övriga invånare i akvariet är tomasciklider, palettciklid, svarta neontetror, ancistrus och Mountain Rock-räkor.
#2 - 16 mars 2009 16:35
1) När ynglen är frisimmande (dvs har kläckts och inte längre bara ligger i den grop föräldrarna kommer att släppa dem i) får du försöka få ner finkrossat torrfoder eller annat yngelfoder åt dem.
2) Stor, åtminstone fram till dess föräldrarna kickar ut dem. Rödciklider är normalt sett mycket goda föräldrar.

Huvudproblemet med rödciklider brukar inte vara att få yngel att överleva, utan att för många yngel överlever.
#3 - 16 mars 2009 16:54
Ok. Kanske inte har med saken att göra, men det är dags för delvattenbyte i veckan. Ska jag vänta ett tag med det, tills det kommit yngel? Tänkte ifall de blir stressade och äter upp äggen eller något.
#4 - 16 mars 2009 17:24
Rödciklider brukar vara väldigt stabila, men vill du ha kvar yngel kanske det är lite att utmana ödet att börja göra vattenbyten, det blir ju gärna lite kaos. Kanske bäst att vänta en vecka eller två.

EDIT: Hur stort är akvariet? De slår inte ihjäl dina tomasciklider?
#5 - 16 mars 2009 17:41
Det är 220 liter.
Nej, de är förvånansvärt snälla. Det är bara nu när de leker som de jagar iväg de andra fiskarna om de kommer för nära äggen, men särskilt aggressiva kan jag inte påstå att de är... än i alla fall ;)
#6 - 17 mars 2009 10:34
Förresten, hur ofta ska de matas? Ynglen alltså.

Annons