Rödbukspirayor

#1 - 7 november 2008 10:02
Hej har precis inskaffat mig 10 st rödbukspirayor men jag har en liten fråga. Haft dem nu i 1 dag och dem är väldigt skygga gömmer sig hela tiden men så fort man släcker akvariet så kommer dem fram men problemet är att dem äter inget jag lägger ner till dem. Försöker mata dem me Oxhjärta men dem rör inte de... så nu undrar jag hur lång tid de tar för dem att vänja sig till de nya akvariet och när man skall börja mata dem... har funderingar på att släppa ner en guppy och se om dem äter den. Eller man skall införskaffa sig ett par maskar..

Minna pirayor är just nu lika stora som en 5krona

Tacksam för svar.

David
#2 - 18 januari 2009 20:08
Hej, jag har haft 10st rödbukspirayor dom är sygga i ca 1månad tog det för mig, om du vill att dom ska simma mer osv så ha inga grottor(inga ställen där dom kan gömma sig). så tar det ett tag inna dom vänjer sig sen börjar dom simma runt. dom äter inget sa du testa och mata dom med maskar dom älskar det, mina gjorde det iallafall.

Mvh DIY Aquariu[COLOR=#810081]m[/COLOR]m

Om du vill så kan du gå in på min hemsida precis ny uppstartad, så den blir bättre och bättre. vi skulle gärna vara tacksamma.

http://hem.passagen.se/diyaquarium/
#3 - 18 januari 2009 22:07
stifflor vad babblar du om? "skulle gärna vara tacksamma". Vad är du och din sida för skit egentligen?
#4 - 18 januari 2009 23:25
hur stort akvarium har du? dom kommer behöva ha väldigt stort med tanke på att dom blir runt 30 cm! stifflor menar du alvar när du skriver att man ska ta bort alla gömställen så att dom inte kan gämma sig? det var det dummast jag hört, jag har också haft pirayor med många gömställen vilket man ska ha just eftersom att dom är skygga. du verkar ju fan inte ha alla hästar hemma!!!!
#5 - 19 januari 2009 11:58
stifflor vad babblar du om? "skulle gärna vara tacksamma". Vad är du och din sida för skit egentligen?

hur stort akvarium har du? dom kommer behöva ha väldigt stort med tanke på att dom blir runt 30 cm! stifflor menar du alvar när du skriver att man ska ta bort alla gömställen så att dom inte kan gämma sig? det var det dummast jag hört, jag har också haft pirayor med många gömställen vilket man ska ha just eftersom att dom är skygga. du verkar ju fan inte ha alla hästar hemma!!!!

Men för helvete, åt ni skallerorm till frukost?
#6 - 19 januari 2009 12:35
Shiiiit.. Har alla vaknat på fel sida idag lr? Skärpning nu va!

Svar till TS:

Pirayor är ju kända och vara skygga i akvarium.
Mitt tips är att du bara avvaktar i någon månad!
#7 - 19 januari 2009 13:35
pirayor är kända för att vara fega, kan ta låång tid innan dom börjar visa sig
#8 - 21 januari 2009 18:11
Haha de ända folket gör på detta forumet är klagar, om du tar bort pirayornas gömställen så vänjer sig pirayorna att vissa sig mer, och efter ett tag kan du sätta ner prylar så de blir snyggt i akvariet och då gömmer sig inte pirayorna. jag har 3st akvarium ett på 500L, ett på 300L och ett på 200L. asså många tror att dom kan något om fiskar samma sak i djur affärer många av personallen kan inte ett skit om fiska, alla säger att man inte kan ha pirayor med andra fiskar osv, jag har bevis att mina pirayor var tama och kunde va med alla sorters fiskar, de ända du behöver göra är att när dom är små ska du vänja dom/tränna upp pirayorna att va med andra sorters fiskar. många säger att du behöver 1000l akvarium om du ska ha pirayor de är inte sant du kan ha ett akvarie på 200L med 5 pirayor om du vill utan konsekvenser. Tack för er respekt evilsteken, jenny054 och Xul
#9 - 22 januari 2009 13:46
Så du menar på fullaste allvar att 5 stycken rovgiriga, stirriga 30cm:s fiskar får plats i ett 200L om man "vänjer dom". Dessutom tillsammans med andra fiskar, jo jag tackar jag.
#10 - 22 januari 2009 14:01
ja på sätt och vi, de bryst på hur många pirayor du har, om du har 20st 30cm pirayor så är det klart att du inte kan ha andra fiskar i, men ifall du har under 10st så kan du tränna upp att va med andra fiskar. pirayor anpassar sig efter akvariet också så dom blir inte riktigt så stora max 20cm i ett 200L om du har 5st, okej det blir trångt ifall du har mycket inredning men ifall du inte har så mycket så får dom plats.
#11 - 22 januari 2009 14:06
så du menar att paroon hajar som dom säljer i affären i ett sketet 60L akvaium blir 1,10m långa i ett 60L ? :S . då skulle ju djuraffärerna haft ett akvarium på minst 1000L hur får du ihop det?
#12 - 22 januari 2009 14:10
stifflor skrev:
så du menar att paroon hajar som dom säljer i affären i ett sketet 60L akvaium blir 1,10m långa i ett 60L ? :S . då skulle ju djuraffärerna haft ett akvarium på minst 1000L hur får du ihop det?

Nej, de blir missformade och dör i förtid.
Bilagor:
#13 - 22 januari 2009 14:14
Stifflor lägg ner skitsnacket säger jag bara........dessutom e det lönt att lansera en sida som saknar allt ?
Bilagor:
#14 - 22 januari 2009 16:22
asså vad är ditt problem drd? vad är det jag snackar skit om? min hemsida är inte klar än så klaga inte, jag har skrivit det längre upp. och johanski min polare har sina 4 pirayor i sitt 200L akvarium ca 20cm långa värken missformade eller har dött än, och han har dom tillsammans med andra fiska så jag fattar inte vad era problem är för ni kan inte säga att jag har fel.
#15 - 22 januari 2009 16:29
Du säger att dom andra har fel. Då är det väl ok att andra säger lika tillbaka.. Blir lite nähä joho nähä joho som vanligt iofs. Men tex slöjstjärt skulle en sån med sina fladdriga stjärtfenor inte vara lite lockande att nafsa i tro
#16 - 22 januari 2009 17:44
de som jag stör mig lite på är att "många" säger att jag snackar skit när jag inte gör, jag kan min sak de erfarenheterna jag har. Okej att andra har sina åsikter men då ska dom inte säga att det är jag som har fel
#17 - 22 januari 2009 18:25
Troll..
#18 - 24 januari 2009 00:10
men att du snackar skit är ju sant, bara för att man KAN ha 5 st pirayor i ett 200 L så betyder det inte att det är okej. precis som att du inte borde ha en stor orm i ett litet terrarium bara för att det går så betyder det inte att det är rätt eller okej. så du snackar massa skit och om du brydde dig för 5 öre så borde du fan tvinga din polare att sluta plåga pirayorna. du är väll inte så dum att du tror att dom säger till ifall dom inte trivs? det värkar ju nästan så!!
#19 - 24 januari 2009 02:02
stifflor skrev:

jag tror att han får ihopp det med att djuraffären förväntar sig att sälja av alla paroon individer innan dom är 1.10 meter just därför låter dom gå i 60l kar , och 1000L Paroon räcker heller inte till en sådan stor fisk , det är inte ens ngn akvariefisk i mina ögon !

känns heller inte så naturligt att "vänja" Pirayor till att trivas med det som i naturen är deras mat ?.

200L Piraya ? Svar: Niklas Erik Johan
#20 - 24 januari 2009 03:06
stifflor skrev:
Haha de ända folket gör på detta forumet är klagar, om du tar bort pirayornas gömställen så vänjer sig pirayorna att vissa sig mer, och efter ett tag kan du sätta ner prylar så de blir snyggt i akvariet och då gömmer sig inte pirayorna. jag har 3st akvarium ett på 500L, ett på 300L och ett på 200L. asså många tror att dom kan något om fiskar samma sak i djur affärer många av personallen kan inte ett skit om fiska, alla säger att man inte kan ha pirayor med andra fiskar osv, jag har bevis att mina pirayor var tama och kunde va med alla sorters fiskar, de ända du behöver göra är att när dom är små ska du vänja dom/tränna upp pirayorna att va med andra sorters fiskar. många säger att du behöver 1000l akvarium om du ska ha pirayor de är inte sant du kan ha ett akvarie på 200L med 5 pirayor om du vill utan konsekvenser. Tack för er respekt evilsteken, jenny054 och Xul

Stifflor jag vill inte vara elak lr så.
Men det är det inte bättre att man sätter ner alla inredning som man vill ha i akvariet innan man släpper ner fiskarna. Jag menar det är väll bättre att dom har någon stans att gömma sig så att dom inte blir så stressade som dom antagligen redan är av flytten. Risken är ganska så stor att dom dör av stress. Och sen att man kan ha andra fiskar med pirayor. Det kanske man kan, men frågan är kanske HUR länge innan dom blir mat.:D
Jag har erfarenhet av att dom till och med äter varandra om det skulle vara så.
Men om det funkar att tränna dom så får du gärna komma hem o tränna mina blåciklider till att sluta äta upp mina kardinal tetror. alternativt att du lär dom att leva i en fisk skål.;)
#21 - 24 januari 2009 21:40
ifall man ska tränna upp pirayor att va med andra fiskar så får du helt klar köpa dom när dom är små, sedan har du en spearat glas väg i mitten av ditt akvarium. på ena sidan har du dina vanliga fiskar andra pirayorna efter några månader så kommer pirayorna inte bry sig om dom vanliga fiskarna och då kan du ta bort väggen men de kan dröja någon månad helt klart det tar inte 1-2 dagar. och du får INTE mata pirayorna med levande föda, bara fryst. Okej jag vet att någon kommer skriva att pirayorna äte levade föda i naturen och de ska dom göra i akvariet också för de ska leva naturligt men men de behöver inte matas med levande föda.
Maffia666
#22 - 25 januari 2009 08:05
stifflor skrev:
ifall man ska tränna upp pirayor att va med andra fiskar så får du helt klar köpa dom när dom är små, sedan har du en spearat glas väg i mitten av ditt akvarium. på ena sidan har du dina vanliga fiskar andra pirayorna efter några månader så kommer pirayorna inte bry sig om dom vanliga fiskarna och då kan du ta bort väggen men de kan dröja någon månad helt klart det tar inte 1-2 dagar. och du får INTE mata pirayorna med levande föda, bara fryst. Okej jag vet att någon kommer skriva att pirayorna äte levade föda i naturen och de ska dom göra i akvariet också för de ska leva naturligt men men de behöver inte matas med levande föda.
Vad är det för fiskar du har med Pirayorna då?
#23 - 31 januari 2009 13:25
jag har testat med en del, jag hade en Zebraciklid, en oscar, en Plecostomus mal och de fungera, min polare hade 2 guld fiskar, några molly och en ål och de fungera.
#24 - 1 februari 2009 13:20
*Suck*
#25 - 1 februari 2009 13:36
Naugthy skrev:
*Suck*

I agree.

stifflor hade du en oscar i ett 200l akvarium?
#26 - 1 februari 2009 13:54
Omg, sluta mata trollen. Han kan ju inte vara seriös.
#27 - 1 februari 2009 14:00
nej men denna tråden really made my day. *rofl*
#28 - 1 februari 2009 14:53
har man ett akvarium över 5500 liter så simmar dom hela tiden som galningar:)
#29 - 26 februari 2009 10:47
trots att jag inte har någon erfarenhet av pirayor så käns det fel att ha dom i ett 200 liters...
#30 - 26 februari 2009 17:39
Har råkat ut för detta är ej roligt så jag säger bara sluta innan det blir katastrof jag blev troll men det skiter jag blanka fan i nu. Om jag får säga som jag tycker, nu vill jag inte att någon kommenterar negativt. Jag tycker man kan ha vilken fisk man vill i hur stort kar man vill, när dom blir för stora så byter man ut dom mot små igen.
#31 - 20 mars 2009 19:39
har man ett akvarium över 5500 liter så simmar dom hela tiden som galningar:)

Ja, de simmar fort som f*n i det vilda, och MÅNGA är dom!
#32 - 22 mars 2009 09:55
Rimligen är du väl inte riktigt på riktigt, Stifflor....men OM du är det, så inser du väl att zoobutiker som har stora fiskar i för små akvarium räknar med att sälja dem innan de blir fullstora?

Fullväxta 30-cm fiskar i grupp kan givetvis INTE hållas i 200 liters akvarium. Det finns t.o.m. lagar mot det.

Tar du upp Paroonhajen som exempel, kan du nog räkna ut att ett par fullvuxna sådana kräver ungefär ett akvarium av vardagsrumsstorlek att simma i för att må prima.
#33 - 28 mars 2009 13:45
hej:) jag hade tänkt att köpa en piranha,pygocentrus piraya. jag har ett 128 l akvarium och undrar om 1 piraya skulle dö eller nått liknande om den bara är en ensam piraya i ett 128liters? proffs...hör av er:D tacksam för svara:D
#34 - 29 mars 2009 11:44
Ja den här tråden va ju rolig att läsa:)
#35 - 17 maj 2009 09:56
Vicke55 skrev:
hej:) jag hade tänkt att köpa en piranha,pygocentrus piraya. jag har ett 128 l akvarium och undrar om 1 piraya skulle dö eller nått liknande om den bara är en ensam piraya i ett 128liters? proffs...hör av er:D tacksam för svara:D

jag skulle inte ha den i sånt litet för dem är stim fisk och behöver ca 55-70 liter var och dem mår inte så bra av att vara sj jag hadde en enda i 550liter han låg bara på botten sen köpte jag 3st till sså va dem fyra då vart det fart på skiten sen köpte jag 5till då jäklar fick dem fart och dem va helt galen släppte ner en sor fisk den vart bara slaktade va fett kul att titta på men 10st då få dem bästa atacken ;)
#36 - 19 maj 2009 11:45
Quilles skrev:
Hej har precis inskaffat mig 10 st rödbukspirayor men jag har en liten fråga. Haft dem nu i 1 dag och dem är väldigt skygga gömmer sig hela tiden men så fort man släcker akvariet så kommer dem fram men problemet är att dem äter inget jag lägger ner till dem. Försöker mata dem me Oxhjärta men dem rör inte de... så nu undrar jag hur lång tid de tar för dem att vänja sig till de nya akvariet och när man skall börja mata dem... har funderingar på att släppa ner en guppy och se om dem äter den. Eller man skall införskaffa sig ett par maskar..

Minna pirayor är just nu lika stora som en 5krona

Tacksam för svar.

David

Hej!
För en vecka sen fick jag mina nya pirayor... 15 stycken som var ca. 2-3 cm stora... när jag släppte ner dom i karet så försvann dom på en gång... skräckslagna... nu är dom hur tama som helst... dom åker upp mot ytan för att visa att dom vill ha mat... dom simmar omkring utan att bry sej om omgivningen... jag kan springa förbi akvariet utan att dom försöker simma iväg å gömma sej... mitt råd till dej är att göra hela deras dag till en vana... du ska absolut inte ta bort deras gömställen... dom måste ju kunna gömma sej om dom verkligen är rädda!!

Gör allting på samma sätt nu den första tiden... varje gång du öppnar akvariet så får dom mat... då lär dom sej att du inte är farlig... du är mat! :) Låt dom vänja sej vi dej... för våra pirayor tog det två dagar... ibland går det fort... men ibland tar det lite längre tid. Ta en stol och sätt dej utanför akvariet så dom vänjer sej vid att du sitter och tittar på dom... jag är helt chockad över hur fort det gick med våra!
#37 - 20 maj 2009 00:04
allså vilket jävla liv allså pirayor ska ca ha 55-75liter var :O ochså men du kan räkna så har med 1cm på fisken liter om vi säger dem blir 25cm då blire 25liter sen dubbla du det med lite mer en två för dem ska ha lite sim yta med så nu kan nu sluta käfta i detta jävla forum tycker sidan är bra tycker man ska ge råd inte käfta imot men klart man ska kunna ta ktrtik men har äre lte mycket !!!!!!
#38 - 9 juni 2009 21:37
Har dock sålt minna pirayor men undertiden jag hade dem var dem skit skoj. Så fort jag skulle mata dem med skinka så kom dem upp till ytan och vänta på att jag skulle ta ner mat till dem. Dock så brände vissa sig på min doppvärmare men dem var ganska kvicka att hela upp sig... Grymt roliga fiskar dock tråkiga att titta på med tanke på att dem bara stod still, men så fort de kom ner en fisk eller någon annan form av mat blev de liv i dem :D
#39 - 10 juni 2009 23:54
pirayaa skrev:
allså vilket jävla liv allså pirayor ska ca ha 55-75liter var :O ochså men du kan räkna så har med 1cm på fisken liter om vi säger dem blir 25cm då blire 25liter sen dubbla du det med lite mer en två för dem ska ha lite sim yta med så nu kan nu sluta käfta i detta jävla forum tycker sidan är bra tycker man ska ge råd inte käfta imot men klart man ska kunna ta ktrtik men har äre lte mycket !!!!!!

Vill inte vara elak men vad har du skrivit??? :confused:
Guest
#40 - 10 juni 2009 23:59
Sleep skrev:
Vill inte vara elak men vad har du skrivit??? :confused:

Ja de blev lite rörigt hehe.

Fösen skrev:
Har råkat ut för detta är ej roligt så jag säger bara sluta innan det blir katastrof jag blev troll men det skiter jag blanka fan i nu. Om jag får säga som jag tycker, nu vill jag inte att någon kommenterar negativt. Jag tycker man kan ha vilken fisk man vill i hur stort kar man vill, när dom blir för stora så byter man ut dom mot små igen.

I mina ögon är du det fortfarande.

Annons