Rödbrun belägning.

#1 - 3 oktober 2003 18:36
Jag har fått en rödbrun beläggning på vissa stenar samt några fläckar på rutorna. de sprider sig ungefär som alger gör, dvs lite kraftigare där det är kraftigare ljus. Men jag vet inte om det är alger p.g.a. att jag aldrig har hört talas om sådana alger.

Förslag på vad det kan vara? och hur jag blir av med de skiten?

Tacksamm för svar...
#2 - 3 oktober 2003 19:30
Humm, rödbruna mattor brukar jag se under stenar/grottor då de bildas av överblivet fiskfoder. Men då du skriver att det finns mer där det är kraftigare ljus så är det förmodligen någon form av alger. Så det är väl bara fram med algskrapan. Dock så kan detta bero på övergödning av akvariet, så testa med att ge firrarna hälften så mycket mat en vecka och se om beläggningen fortfarande uppstår. Om så är faller kanske det kan vara någon form av avlagring/utsönding från stenarna, vilket dock låter väldigt långsökt, men vissa typer av skiffer släpper ändå ut rätt mycket skit.
#3 - 3 oktober 2003 21:16
mm.. fick sådär jag med.. hade stenar som antagligen var järnrika eller vad det nu var. tog bort dom och så kom det aldrig mer.

todelo..
#4 - 3 oktober 2003 21:23
Vad jag är rädd för är att syke har rätt.
Men det låter konstigt eftersom det är mer på de kraftigt belysta ställena. Så jag tror att det är en form av alg, vilket kanske är väntat eftersom karet är ganska nystartat. Men är det någon som har haft en alg av denna färg? det finns väl en form av vanliga grönalger som är mer bruna?

Annons