Rödazebror

#1 - 2 september 2002 19:42
Hej

Jag har ett gäng med rödazebror och även några hongi, min fråga är hur stora är fiskarna när dom börjar att leka?? mina är ganska små, 4cm ungefär. En fråga till, en av zebrorna ligger ner på en sten väldigt mycket, ibland simmar den iväg och är hur pigg som helst men sen simmar den ner och lägger sig på samma sten igen, den ser väldigt ansträngd ut när den simmar, kommer fisken att dö eller vad är problemet??
Tack på förhand /Viktor

#2 - 3 september 2002 13:46
Hej!

Mina rödzebra-honor tuggade första gången när de var kring 6-7 centimeter stora.

Några av mina Malawiciklider hade liknande symptom som din rödzebra.
Och problemet blev värre.Jag tror det finns en typ av sjukdom kallad för sömnsjukan som orsakas av flagelatangrepp.
Jag medicinerade med Waterlife Octozin som verkade hjälpa.Dock dog de tre som varit sjukast längst.
Är nu inte riktigt säker om det var medicineringen eller en tillfällighet att de tillfrisknade.

Hoppas att det inte är så illa i ditt fall, det kan ju röra sig om något annat.

Mvh/Stefan

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 5 september 2002 13:14
Hej,
De brukar leka när honorna är ca 7-8 cm, men det beror också mycket på deras ålder.
Låter som om det är något fel på simblåsan. I så fall går det inte att bota, men det är i alla fall inte smittsamt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons