Rödamygglarver (Överdrivet??).

#1 - 15 juni 2004 22:18
Har äntligen hittat ett foder som mina piraya yngel älskar och verkligen slåss för. Och ja, det är då röda mygglarver. Men nu har jag hört att man kan få allergier och allergichocker(?). Är det överdrivet om man vidrör larverna i ca 1 sec efter att man hackat upp dom och sedan lägger ner dom i karet på ca 1-2 sec? Skulle nog kunna förklara hur detta går till? Genom inandning, andning från huden eller liknande?
Är det ofarligt om man bär plasthandskar?

Om det då inte skulle gå, vad annat foder kan liknas vid mygglarver (inte räkmix, eller vitamygg - de nobbar dom totalt). Vill inte fasta ut dom än när dom fortfarande är så små när det finns risk att dom dör. Senare blir det daggmask (färgpigmenten) och mini-skampi som foder. Men just nu har jag problem, och vet inte hur jag skall lösa det.

Ciao
#2 - 15 juni 2004 22:36
Har du inte märkt något så är det nog lungt. Röda mygg kan framkalla allergi vi beröring. Det skiljer si mycket mellan olika personer (som med alla allergier) hur mycket man reagerar. Jag märkte aldrig mågot när jag använde röda mygglarver. Sköljer man händerna efteråt så är det inga problem, om du inte är extremt känslig.
#3 - 15 juni 2004 22:38
Jag matar med röda mygg då och då. Inte alls så ofta som förut men som omväxling. Brukar bryta bitar genom plasten och pilla ut en i taget på en särskild "fiskmatskärbräda". Där får den tina någon minut, sen hackar jag lite med ett rakblad och släpper ner bitarna med rakbladet. Kniv funkar säkert också bra. Då behöver jag knappt ta på myggen alls. Sen diskar jag allt och tvättar händerna noga, utan att peta mig i ansiktet (ögonen) innan.
#4 - 15 juni 2004 22:47
Hej!

Tänkte berätta om min erfarenhet av röda mygg..

En dag när jag som vanligt skulle skära upp lite röda mygglarver till mina små firrar, råka jag skära mejj lite på kniven.. (delade mygglarverna med kniv för att få olika stora bitar)

Tänkte inte mer på de, men efter 1-2 dagar började såret bli rött och svullet... (Det hadde kommit i kontakt med mygglarverna)
De gick en vecka till och såret hadde fortfarande inte läkt.. De va då större och såg riktigt hemskt ut..

Det här var FÖRRA sommaren, och såret har fortfarande inte läkt.. Har vart hos doktorn massa gånger, och fått både tablätter och olika salvor.. Inget hjälper..

Så var försiktig..
#5 - 15 juni 2004 22:48
Det bör kanske tilläggas att jag tvättade händerna riktigt noga efteråt...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 juni 2004 05:41
Det är inte överdrivet - ca. 1/3 utvecklar allergier. Utan tvekan är röda mygg akvariehobbyns i särklass största hälsoproblem.

Är det ofarligt om man bär plasthandskar?

Inte ofarligt men risken minskar.

#7 - 16 juni 2004 08:10
Det är rätt enkelt att mata med röda mygglarver utan att ta i dem alls. Jag brukar tina/skölja dem i en sil och mata med sked. Har dock aldrig brytt mig om att hacka dem.
Se till att inga larver blir kvar på täckglaset. Tydligen kan några få intorkade mygglarver på ett akvarium i rummet räcka för att sätta igång en allergichock hos någon som en gång drabbats.
Ett alternativ som mina pansarmalar - framför allt barbatusynglen - älskar är röda plankton.
mvh Daniel
#8 - 16 juni 2004 09:33
Har du anlag för allergi (har du, dina föräldrar eller syskon någon form av allergi) så bör du ta det försiktigt. Är du allergisk mot skaldjur bör du ta det väldigt försiktigt. Har man anlag för allergi så kommer man med största sannolikhet att bli allergisk om du ofta blir utsatt för allergiframkallande ämnen (gäller oavsett om det är rödamygg eller hundar) och är du lite allergisk mot det så kommer du bli mer allergisk om du forsätter utsättas för det (sedan så bli inte inte alla hyperalleriska).
Personligen så är jag tveksam till om jag kommer använda rödamygg i framtiden just på grund av risken att jag ska blui allergisk mot dem (jag har troligtvis anlag för allergi).
Dock så gillar fiskarna det så välldas mycket att jag ännu så länge ger dem lite då och då. Men jag har på sista tiden märkt att de inte är lika giriga effter dem sedan jag började ge dafnier till dem.
#9 - 16 juni 2004 10:23
När jag matar med röda mygg (ca 12ggr/vecka) till mina discus, scalarer, så tar jag ut dem med händerna ur plastpåsen, lägger dem på brädet och "hugger" isär med en kniv, sedan går jag lungt å sansat ut från köket - till akvariet / akvarierna med myggen i handen, och matar.
Sedan sköljer jag händerna med vatten. (ibland tvål när jag orkar)

Och jag har då aldrig märkt av nått :)
#10 - 16 juni 2004 10:35
Jag bryter bara bitarna direkt i förpackningen och ploppar i dem i karet direkt från påsen utan att ens nudda dem. Tvättar dock fortfarande händerna ordentligt bara för att vara på säkra sidan, samma sak efter matning med torrfoder eller pellets eller vad som helst, vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst. Så tvätta händerna.

Mvh Fredrik
Fija
#11 - 16 juni 2004 11:50
Klart man tvättar händerna, det luktar ju rått kött.. Urrk..

Jag kanske har haft tur då om de nu är så allergiframkallande, har använt röda mygglarver i ca 10 år och hållt det med fingrarna och jag har inte blivit allergisk. Kanske har blivit immun. ;P

mvh

// Fija
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 juni 2004 12:19
vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst.

Så kan man inte säga - visst teoretiskt kan väl nästan allt vara allergiframkallande men det är ju en enorm skillnad om 1 av 3 utvecklar allergi mot om 1 på 10.000 gör det.

Av fryst foder så är det främst röda mygg och sedan tubifex och därefter räkmix (en del har ju skaldjursallergi) och andra räksorter som t.ex. mysis. Dock är skaldjursallergi väldigt ovanligt jämfört med röda mygg allergi. För övriga frysfoder är risken försumbar.

Frystorkat foder är faktiskt ännu farligare än fryst (det dammar mer än fryst) och även här är det röda mygg och tubifex som är särklassigt farligast.

Torrfoder som pellets, granulat och flingor är nästan alltid helt ofarligt. Dock kan ju t.ex. sådant foder som innehåller mycket skaldjur vara farligt för de som har allvarligare skaldjursallergier.

Sedan finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln - men just vad gäller röda mygg (även Tubifex) så finns det faktiskt även en del forskning på området.
#13 - 16 juni 2004 13:39
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]vad jag har hört så är allt fiskfoder allergiframkallande men röda mygg är klart värst.

Så kan man inte säga - visst teoretiskt kan väl nästan allt vara allergiframkallande men det är ju en enorm skillnad om 1 av 3 utvecklar allergi mot om 1 på 10.000 gör det.[/quote]Jag tar ändå det säkra före det osäkra sedan jag hörde det där, det var en som hade just allergi mot rödamygg och andra fodersorter som sa detta, precis som du säger så var röda mygg värst men han fick en allergisk reaktion även av andra fodersorter inkl. torrfoder, det började bl.a. klia på fingrarna. Kan dock ha varit ett extremfall, vad vet jag.

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juni 2004 14:11
Jag tar ändå det säkra före det osäkra sedan jag hörde det där, det var en som hade just allergi mot rödamygg och andra fodersorter som sa detta, precis som du säger så var röda mygg värst men han fick en allergisk reaktion även av andra fodersorter inkl. torrfoder, det började bl.a. klia på fingrarna. Kan dock ha varit ett extremfall, vad vet jag.

Det allvarliga med Röda Mygg är väl inte att man blir allergisk mot just Röda Mygglarver - det är ju bara då att sluta mata med röda mygg.

Det allvarliga är att röda myggen kan ofta är en utlösande faktor till att man även utvecklat allergier mot massvis av andra saker - genom åren har jag träffat åtskilliga sådana personer.
De kan pga röda mygg även ha utvecklat allergier mor andra saker som skaldjur, andra fisksorter som du nämner, ja t.o.m. gräsallergier.
Deras liv har faktiskt blivit ett helvete just pga röda mygg
#15 - 16 juni 2004 14:31
Jag har tidigare inte riktigt trott på att röda mygglarver var så farliga men nu har min make blivit allergisk mot dem, och han har aldrig matat fiskarna en ända gång! Han får svårt att andas när jag matar fiskarna med röda mygglarver.

//Annika
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 juni 2004 14:42
han har aldrig matat fiskarna en <b>ända gång</b>

Jag har aldrig sett någon mata sina fiskar med denna kroppsdel[:-39] - Sorry men jag kunde inte låta bli[:o)]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 16 juni 2004 14:51
För att vara lite allvarliga igen och återgå till ämnet så kopierar jag in det Ola Svensson skrev tidigare i annan tråd här på forumet

En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar!

Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv.

Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.

Jag är nog rätt övertygad om att om akvariehobbyn hade varit större och/eller om det gällt foder för hundar eller katter så hade röda mygg varit förbjudet för länge sen. Nu är det så få (pga att akvariehobbyn är liten) som drabbas att det inte väcker uppmärksamhet.

#18 - 16 juni 2004 16:01
Jo röda mygg allergikerna är nog en extrem minoritet då det gäller allergiproblem, men lika fullt så finns de ju där och man bör ju inte utsätta dem för mer obehag om det går att undvika. Jag drar härmed mitt strå till stacken och bojkottar röda mygg. :)

Lite off-topic kanske men bara för att visa hur lite man lyssnar på folk med allergiproblem, jag hörde precis på TV att det var en kvarts miljon i Sverige som var "el-överkänsliga" och ändå så kör man över dem och sätter upp 3G-master med strålning som skulle täcka 98% av Sveriges yta om jag förstod det rätt... Detta skulle med den strålningen masterna avger betyda att en kvarts miljon människor snart tvingas bosätta sig på de kvarvarande 2 procenten där masternas strålning ej når dem...
Jag är inte teknikfientlig eller så men nog tycker jag att det är rätt otäckt att man bara kan strunta i en sådan stor skara då det trots allt handlar om människors hälsa. :(

Mvh Fredrik
#19 - 16 juni 2004 17:00
Det borde för fan vara förbjudet att det finns röda mygglarver i
naturen och dom är helt onödiga,
jag tycker att Kjell blir våran nya TEMINATOR
för övrigt tycker jag att det är ett ganska bra foder som omväxling
vänligen
Christer
#20 - 16 juni 2004 18:09
Jag har för länge sedan bojkottat både röda mygglarvar och tubifex, efter att ha läst om allergibesvär som de orsakat. jag är inte allergisk mot ngt speciellt (vad jag vet) och har nämligen inte tänkt bli det heller!

Mvh Malawi´n
#21 - 17 juni 2004 11:37
Jag har tänkt att köpa svarta mygglarver idag. Hur stor är allergirisken för dom? Nån kunnig som vet?
#22 - 17 juni 2004 12:14
[quote]Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot [quote]

Funderar lite på hur hemoglobinet kan vara allergiframkallande, det är ju ett kroppseget ämne?

//Jenny
#23 - 17 juni 2004 13:28
1) Såvitt jag vet är inte svartamygg allergiframkallande.
2) Röda mygglarvers hemoglobin är inte alls samma som människors. Helt annat ämne, fast med samma namn pga att det har samma funktion.
#24 - 17 juni 2004 14:40
Om jag skulle stoppa ner händerna i vattnet efter att ha matat med röda mygglarver så torkar huden ut direkt,det svider som f-n och skinnet blir gråaktigt,ungefär som när man tvättar av sig med lacknafta,väldigt obehagligt.
MVH Jörgen
#25 - 17 juni 2004 15:01
Jag matar med svarta mygglarver, vilket inte verkar vara allergiframkallande. (vad jag har hört)
Sedan beror det väl som sagt på personern ifråga...
Svarta mygglarver är (om jag minns rätt) "bättre" att mata med, eftersom det innehåller mera protein osv. Det beror väl dock på olika fiskar och deras behov, man har man en fisk som man vet mår bra av röda mygg, kan man nog lika väl mata med svarta...!

Mvh Malawi´n
#26 - 17 juni 2004 15:40
Azur: Hur menar du med helt annorlunda?
#27 - 17 juni 2004 16:04
Jag menar helt annorlunda. Insekters hemoglobin är ett helt annat protein, med helt annan sammansättning och storlek.
#28 - 17 juni 2004 16:21
jo, det är ju rimligt förstås, om man tänker ett steg längre..
#29 - 17 juni 2004 19:05
Är det samma sak med andra frysta foderdjur? Att de är allergiframkallande.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 17 juni 2004 19:39
Är det samma sak med andra frysta foderdjur? Att de är allergiframkallande.

Läs tidigare inlägg i tråden.
#31 - 17 juni 2004 21:42
Va nere på Akvarie-Leasing idag och frågade lite om rödamygglarver.
De innehåller tydligen många giftiga kemikalier eftersom dom frodas i stark förorenat vatten. Det är alltså gift som framkallar alergier (enlight akvarie leasing personal).
#32 - 17 juni 2004 22:23
Sol: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=1567285&itool=iconabstr

#33 - 20 juni 2004 19:12
Nu får ni ursäkta mig, men jag förstår ingenting här.
Varför är röda mygglarver allergi framkallande? Och vad är "dafnier" för något?
Jag matade mina fiskar med röda mygglarver idag och de verkade tycka att det var gott. de åt mcyket iaf...
#34 - 20 juni 2004 19:35
Ursprungligen skickat av dammtuss

Nu får ni ursäkta mig, men jag förstår ingenting här.

Varför är röda mygglarver allergi framkallande?

Det är hemoglobinet (=det röda färgämnet) som är lite speciellt hos de röda mygglarverna. Det orsakar allergi hos 20% (enligt artikeln i Azurs länk ovan) av de som exponeras för det.

Och vad är "dafnier" för något?

En slags vattenloppor, inte allergiframkallande

Jag matade mina fiskar med röda mygglarver idag och de verkade tycka att det var gott. de åt mcyket iaf...

Jo, fiskarna tycker extremt bra om röda mygglarver, men det är inte den nyttigaste maten för dom. Eller för akvaristen.

-- MW

Annons