Röda striommor/ådror på fenan

#1 - 11 april 2006 20:58
Hej!
Upptäckte att mina nyckelhålsciklider och scalarer (ljusa) har fått röda strimmor/ådror på bakfenan,som "kapar" av fenan så att säga. En kuhliiål hittades död, därav upptäckte jag problemet.
Jag kommer byta vatten akut nu, men vad ska jag göra sedan? Observera och tillsätta medicin?

Ph: 6,5 (kranvattnet 8,0, låg buffring).
Nitrit: 0
Temp: 25
#2 - 11 april 2006 21:23
hmm du menar inte vid analen?

edit: har inte så stor koll på alla fenor=)
#3 - 11 april 2006 22:56
[quote=Emotional]Hej!
Upptäckte att mina nyckelhålsciklider och scalarer (ljusa) har fått röda strimmor/ådror på bakfenan,som "kapar" av fenan så att säga. En kuhliiål hittades död, därav upptäckte jag problemet.
Jag kommer byta vatten akut nu, men vad ska jag göra sedan? Observera och tillsätta medicin?

Ph: 6,5 (kranvattnet 8,0, låg buffring).
Nitrit: 0
Temp: 25[/quote]

Heisann!

Tror det du beskriver kan være hemorrhagic septicemia (vet ikke det svenske navnet). Det er en bra internettside med sykdomsdatabase her:

http://www.fishpalace.org/Disease.html#NTD

Scroll ned til der de beskriver hemorrhagic septicemia, og se om det stemmer med hvordan fiskene dine ser ut. Det står også behandlingsmetoder der.
#4 - 12 april 2006 11:28
hmmm..

Bilderna stämmer inte där, det röda jag har sett har bara varit på stjärtfenan, så att den röda strimmat har "kapat" av fenan från kroppen. Förstår ni hur jag menar? (Fenan är inte skadad eller trasig, den skärmas alltså av av det röda...). Hmmm... svårt att förklara. En av ålarna (kuhlii) simmade fram och tillbaka i akvariumet, mot ytan och ner vilket är ovanligt. Så jag funderar över om man kanske måste medicinera? Men isåfall med vilken medicin?
#5 - 12 april 2006 12:49
[quote=Emotional]Bilderna stämmer inte där, det röda jag har sett har bara varit på stjärtfenan, så att den röda strimmat har "kapat" av fenan från kroppen. Förstår ni hur jag menar? (Fenan är inte skadad eller trasig, den skärmas alltså av av det röda...). Hmmm... svårt att förklara. En av ålarna (kuhlii) simmade fram och tillbaka i akvariumet, mot ytan och ner vilket är ovanligt. Så jag funderar över om man kanske måste medicinera? Men isåfall med vilken medicin?[/quote]

Synd du ikke fant noe på den siden det kunne være, da det kan være vanskelig å medisinere uten å ha en diagnose. Håper du finner ut av det.
Lykke til!
#6 - 13 april 2006 15:42
Hej,

Efter vattenbytet har de röda strimmorna försvunnit, misstänker starkt att det kommit någonting olämpligt i vattnet vid vattenbytet på måndagen (på tisdagen kom problemen). Akvariumet är under uppsikt, får hoppas det går bra. Tack för hjälpen!
#7 - 13 april 2006 17:20
Håper det ordner seg og ikke kommer tilbake! :)
#8 - 19 april 2006 16:06
Problem

Hej igen!
Nu har flera kuhliiålar dött ,det verkar bara vara ålarna som beter sig konstigt.
Medicinerar med en "heltäckande" medicin för bakteriella sjukdommar. (Med metylenblått i). Ålarna är uppe vid ytan och simmar eller hänger nere i en hög på botten, eller hänger vid pumpen. De ser onormalt tjocka ut samt verkar ha trasiga fenor. Det är "bara" ålar som dött.

Köpte väderålar för ett någon vecka sedan, om det spelar in. (Tänkte kanske de dragit med sig någonting som bara smittar ålar?).

Ph ligger på 7, ingen nitrit. Temp 25-26.

Vad ska jag göra?
#9 - 19 april 2006 17:55
hej
vad tråkigt med din kuhliis

jag har själv haft ett par som har fått sår på magen och dött/avlivats.

eftersom det bara verkar vara ålarna som dör, kanske det kan vara nåt skit på botten. slamsug+rejäla vattenbyten skulle jag göra.

kolla i djuraffären, eller på fler fiskforum (akvarieguiden.nu o ciklid.se)
Lenis
#10 - 19 april 2006 18:13
hmm

Han som simmade runt som en galning tidigare ligger nu på botten. Jag trodde han var död så jag tog upp honom i håven,men han andas. Han är röd runt analen och vitt kring det. Ser jätte konstigt ut. Vad är det frågan om? Kanske är fel att medicinera med det jag gör,eller ska jag fortsätta medicineringen?
Blir så ledsen av sådant här, ska avliva honom så snart sambon kommer hem och kan hjälpa mig.
#11 - 19 april 2006 19:25
försök ta en bild...
#12 - 19 april 2006 19:38
ja,

har gjort det.
Se här:

http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleri.asp?oid=139251&gid=772685
Funkar inte direktlänken gå in här:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
och klicka på galleri,sjukdom.

Annons