Det är riktigt att det är importförbud till EU av rödörade sköldpaddor, detta enligt restriktionsförordningen, EG 359/2009. Förordningen täcker mest förbud av vildfångade exemplar från särskilda länder men när det gäller en handfull arter är det totalstopp. det är amerikansk kopparand, målad sköldpadda och oxgroda förutom de rödörade. När det gäller rödörade så berörs bara den underarten, man får alltså ta in gulbukade.
Anledningen till att de här arterna stoppas är ekologiska risker, för de rödörade är problemet att de etablerat sig söderöver och tränger ut den europeiska kärrsköldpaddan.
Om jag fattar dig korrekt så säger då lagen att det är OK att importera odlade rödörade (självklart förutsatt att man har tillstånd, veterinärbesiktigar etc.) men inte vildfångade.
Men om orsaken är ekologiska risker så är det ju ologiskt att importstoppet enbart gäller för vildfångade. Nästa alla (för att inte säga alla) rödörade som säljs är ju odlade, så i praktiken är det ju då inget importförbud, eller?
För att sälja B-listade arter behöver man tillstånd om det är yrkesmässigt eller i förvärvssyfte. Det är inte klarlagt vad det innebär närmare bestämt men zooaffär behöver definitivt tillståndet
Ja flera zooaffärer har åkt fast och fått böta rejält för att de sålt utan Länsstyrelsens tillstånd. För några år sedan var det stora svarta rubriker i GöteborgsPosten om en affär i Göteborg. XXXXX säljer utrotningshotade djur - vad som såldes var odlade rödörade vattensköldpaddor......
Att det skulle vara lätt att få tillståndet kan jag nog inte hålla med så där helt och hållet på. Ofta kan det gå fort och lätt men kör nåt ihop sig så kan det ta hur lång tid som helst. Jag har väntat åtta år på mitt tillstånd och det kan mycket väl ta några år till innan det är klart.
Verkar underligt - jag har rätt många affärer som skaffat sitt "B-tillstånd" från Länstyrelsen och de har inte haft några problem att få det.
Tack för infon om EG-lagstiftningen