Röda mygglarver + Kamphanefenor

#1 - 9 mars 2004 06:38
Hejsan! Jag har ett problem, jag matar mitt akvarium med röda mygglarver, och varje gång jag gör det så blandar särskilt praktbotiorna ihop mygglarverna med min kamphanes fenor, så dom ser bedrövliga ut vid det här laget. Finns det någon fryst mat som man kan ge alternativt som black ghost även käkar? Alltså istället för mygglarver som liknar mycket men som inte är röd? Jag vill gärna att min kamphane ska få ha kvar sina fenor :p

Tack för hjälpen!
#2 - 9 mars 2004 06:42
Oj de händer oftast när sådana fiskar med stora fener som är långsamt simmande ,cyklops och artemia kan du prova.
#3 - 9 mars 2004 16:11
testa som sagt de ovannämda.. Eller som jag har, plankton.. finns i välsorterade zoobutiker.. (ullared bla)
#4 - 9 mars 2004 18:06
Hm tackar för alla förslag... Cyclops kommer inte på fråga eftersom jag försökt med det, och det blev liggandes på botten och skräpade i veckor, nästintill omöjligt att få bort, ingen av fiskarna åt det... Artemia är ju jobbigt, måste man inte kläcka dom typ, i saltlösning :S ? Plankton låter alltså bäst, men är sällsynt. Vet någon om det finns en butik med plantkon i Stockholm? Tackar!
#5 - 10 mars 2004 08:44
Visst kan man själv odla Artemia men man kan oxå köpa det frysti vilken Zoobutik som helst. Jag har Artemia till mina kampfiskar & det fungerar bra :-)

Mvh/Anna
#6 - 10 mars 2004 16:00
Jag kör frysta artima.. =) Funkar alldeles perfekt.. =)
#7 - 11 mars 2004 09:33
Heh! Jag har märkt att Sorgmanteltetrorna gärna får för sig att Napoleons (stor röd kamphannes) fenor är klasar av röda mygg, fast Nappe brukar ge dem på truten om de inte blir för efterhängsna...
#8 - 11 mars 2004 10:08
Du kan alltid testa vita och svarta mygglarver. Finhackade räkor och räkrom brukar uppskattas av de flesta fiskar. Ännu ett alternativ är att gå till en fiskaffär och köpa dig en filébit (av en matfisk alltså), strimla och finhacka och mata dina fiskar med. Gillar dom det kan du ju finhacka hela filén, lägga bitarna i portionsförpackningar (tex. iskubsformar) och förvara i frysen, så kan du enkelt ta fram och tina till matningen. Har själv erbjudit mina fiskar en bit rå Kattfisk i samband med att jag lagade til en festmiddag, kan säga att det blev väääldigt populärt, hela akvariet samlades som en armé vid mathålet och fiskbitarna gick åt på några sekunder... Hoppas det går bra med din kampfisk, min stora hane blir ständigt överkörd och hårt hållen av sina honor och hälsar att du (din kampfisk alltså) ska tuffa till sig och bita tillbaka!

Annons