Röda mygglarver, bra el dåligt???

#1 - 16 mars 2004 07:24
Hej.
Jag blir lite fundersam då det gäller röda mygglarver. På vissa ställen finns att läsa att de är utmärkt som basföda. Andra säger att de är farliga. Har ni någon egen erfarenhet av detta så vore jag tacksam om ni berättade det för mig. Jag har en förpackning i frysen men vågar inte ge dem till våra fiskar förrän jag vet om de är "ätliga". [:-106] el [:-105]
#2 - 16 mars 2004 07:32
Visst är de ätliga (för fiskarna), men de lär vara allergiframkallande för den som är predisponerad för det.
I vilket fall som helst är god hygien påkallat, speciellt när man handskas med röda mygglarver, och ta dig inte kring ögonen innan du tvättat händerna när du hanterat dem.
#3 - 16 mars 2004 07:35
De är starkt allergiframkallande.
Jag behöver bara vara i samma rum
när man använder dessa så får jag
kliande och igensvällda ögon.
#4 - 16 mars 2004 07:35
Vad har du för fiskar?
Har du t.ex. malawiciklider(mbunas) eller andra fiskar som helst vill ha grönfoder så kan röda mygg vara farligt, har du otur så får fiskarna bukvattensot eftersom deras tarmsystem inte är gjort för att kunna ta reda på den kraftiga animaliska födan som röda mygglarver är.
Har du däremot allätande eller köttätande fiskar så är det ingen fara att mata med röda mygglarver, det är ett kraftigt och proteinrikt foder men det är inte farligt.

Däremot så är röda mygg farligt för dig själv eftersom det är kraftigt allergiframkallande, även om man är helt allergifri sedan tidigare så kan röda mygg trigga igång en allergi mot röda mygg och även dra igång allergier mot annat.
Var alltid noga med att tvätta händerna efter du har matat med röda mygg och ta helst aldrig i maten med fingrarna utan använd handskar eller ploppa ner bitarna direkt från påsen.

Mvh Fredrik Isaksson
#5 - 16 mars 2004 07:52
OK. Jag har bara allätande fiskar men jag tror att jag ska kasta bort detta otyg till mat. Om det är så allergiframkallande känns det ganska onödigt att utsättas för det. Har ni något tips på bra mat? Jag har provat flingor, tabletter, rå fisk, kulor som man blötlägger m.m. Jag skulle vilja ge fiskarna så naturlig mat som möjligt och inget av detta är ju spec naturligt för dem....
#6 - 16 mars 2004 07:55
svarta och vita mygglarver kan du ju använda utan att skämmas. annars så använder väl dom flesta (ja många iaf) räkmix som basföda idag.

Själv kör jag räkmix och pellets som basföda och spär ut det med mysis, mygglarver, räkor, fisk, rom ja det mesta som kommer ifrån vattnet.
#7 - 16 mars 2004 08:01
Bra foder att komplementera med men dåligt för malawiciklider för surt för deras magar.
#8 - 16 mars 2004 08:14
Fryst artemia är mina fiskars favoritmat, finns att köpa i liknande förpackningar som mygglarver.
#9 - 19 mars 2004 17:51
Mina fjärilsciklider blev nedsatta, har nu bytt till räkmix. Hört att det finns en del ämnen i Röda mygg som faktiskt inte alls är bra för fisken.
#10 - 22 mars 2004 14:21
hänger på denna tråden litegrann. Vad är det för skillnad mellan svarta, röda och vita mygglarver?
#11 - 22 mars 2004 14:22
<font color="red">Jag har användit rödamygglarver i ett halv år nästan varje dag, och de fungerar utmärkt.</font id="red">
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 mars 2004 14:31
Som Fredrik skriver ovan så skall man inte använda röda mygglarver som foder till herbivora afrikanska ciklider. Däremot så kan de funka till många andra fiskar.
Sedan är det ju också så att röda mygg är extremt allergiframkallande för människor vilket är yttreligare en anledning till avstå från detta foder.
En skillnad mellan röda resp. svarta och vita mygg är att röda trivs väldigt bra i starkt nersmutsade vattenmiljöer vilket alltid innebär en risk för sjukdomar, medan vita och svarta vill ha rent vatten.
#13 - 22 mars 2004 14:35

En skillnad mellan röda resp. svarta och vita mygg är att röda trivs väldigt bra i starkt nersmutsade vattenmiljöer vilket alltid innebär en risk för sjukdomar, medan vita och svarta vill ha rent vatten.

-Är det någon skillnad på näringsvärdet mellan röda/svarta/vita mygglarver då ?

- Vilken (svarta eller vita) är att föredra ?

Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 mars 2004 14:56
Är det någon skillnad på näringsvärdet mellan röda/svarta/vita mygglarver då?

Har tyvärr inga siffror, men rent genrellt kan man säga att näringsvärdet i såväl röda, vita som svarta mygg är ganska lågt pga av att de till 90% betsår av vatten.
Fija
#15 - 22 mars 2004 15:20
Jag har använt röda mygglarver i 10 år till mina salamandrar och inte blivit allergisk. Min gibbiceps gillar det oxå starkt och han har inte fått bukvattensot på de 4-5 år jag har haft honom/henne. Så det måste va olika för olika människor.
Man vill ju helst tvätta händerna efteråt eftersom det luktar typ blod..
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 mars 2004 15:42
Så det måste va olika för olika människor.

Självklart är det olika för olika människor - det gäller för alla allergier.
#17 - 22 mars 2004 17:17
Att de inte informerar i affären när man köper de röda mygglarverna.. ibland har man ju barn u huset när man matar, tack för informationen nu åker de ut!
#18 - 22 mars 2004 17:29
Röda inehåller enligt min förpackning från glada fisken;

protein 6,6%
fett 1,0%
Kolhydrater 1,2%

/C
#19 - 22 mars 2004 17:52
Till Erika
Dom är inte så farlig som det låter, har matat röda mygg i tio år och har inga problem.
Om du har använt dom innan, så kan du nog forsätta med det.
mata mindre om du är rädd istället
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 mars 2004 18:01
Så här skrev Ola Svensson i ett annan tråd på Zoopet angående röda mygg
"En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot.
#21 - 13 april 2004 08:57
Jag gjorde misstaget att prova lite röda mygglarver. Alla mina fullvuxna guppys dog utom 2 hanar. Jag kan inte finna någon annan orsak än just dessa röda mygglarver. Guppyna blev slöa och så svällde de upp och dog. Ingen annan av mina fiskar mådde dåligt... Har svärdbärare, neontetror, platy, bilbuk, pleco, fjärilsciklider... Aldrig mer kommer jag att testa detta!
#22 - 13 april 2004 09:58
Jag har matat mina fiskar, främst Praktbotior, men Röda mygglarver till och från. Givetvis tvättar jag händerna efteråt, det står ju på förpackningen.

Ang. näringsvärde i Röda mygg vore det kul om någon oberoende test. Det finns ju lite olika fabrikat och vissa verkar innehålla mer än dubbelt så mycket vatten än andra!
#23 - 13 april 2004 10:16
Bra till dom flästa sällskapsfiskarna men ej till malawi och tanganyikaciklider.

Annons