Röda mygglarver - allergichock - varning.

#1 - 15 november 2003 22:25
Matar mina tetror, scarlarer, Chokladciklider och olika malar med röda mygglarver någon gång då och då. Gjorde så i måndags. Tinade upp en liten bit i lite varmt vatten och matade mina fiskar. Jättedrag i karet och rena partystämningen. Satte mig tillbaka i soffan. Tog det lugnt, kliade mig lite grand runt ögat. Tänkte inte mer på det. Sedan tog det kanske två minuter och PANG! Ena ögat sprutade av tårvätska och det andra blev helg igensvullet. Kröp mer eller mindre fram till badrumsspegeln, drooog ut kontaktlinserna och ser ett par miserabla ögon framför mig. Ser ut som om man har lagt en cornflake i blöt och sedan lagt den över ögat. Fick skjuts in till akuten och fick där veta att jag hade råkat ut för en allergichock och följden blev vattenfyllda hinnor i ögonen. Såg banne mig ut som om båda hornhinnorna var på väg att lossna.

Nu var det ingen större fara då det gick över, men jag vill ändå uppmana alla att TVÄTTA HÄNDERNA JÄTTENOGA efter att ha pysslat med röda mygglarver (i o f s så gäller det nog all annan fryst fiskmat). Jag är inte så att jag är allergisk mot en massa saker så det kan inte ha berott på mig då jag käkar nötter, choklad och gud vet vad. Däremot så bör man se upp när det gäller denna matsort. Fiskarna gillar det, men som sagt...tvätta händerna noga!

David B. - en erfarenhet rikare och 250 kronor fattigare i "akutavgift" men ruskigt rädd då synen mer eller mindre försvann...
#2 - 15 november 2003 22:33
oj! tur att det löste sig iaf....

tvättar dock alltid händerna efter matning....

vad är det som är så farligt med mygglarverna?? har de nåt gift eller?
#3 - 15 november 2003 22:38
Inte en susning. Vet faktiskt vad som skiljer röda-, vita- och svarta mygglarver. Någon?

Röda låter ju inte vidare naturliga... Å andra sidan så står det ju på paketet att man skall tvätta händerna efter användandet...*ler* så jag har ju inte någon att skylla på...men att det skulle smälla till så. Jag menar, det gick inte länge innan man såg ut som ett dragspel över ögonen...

David b.
#4 - 15 november 2003 22:41
Det är välkännt att röda mygg är allergi framkallande....
#5 - 15 november 2003 22:41
röda är alargiframkallande sök på rödamygglarvcer här på forumet så finns det massor skrivet om det.

Varför? ja som jag har förståt det så har det att göra med att röda mygglarver lever i väldigt förorenat vatten vilket svarta och vita inte gör.
#6 - 15 november 2003 22:43
Jag tror de röda är värst. Men som nämnts tidigar i tråden så bör man nog tvättahänderna oavsett foder.

Tur att det löste sig för dig.
#7 - 15 november 2003 22:49
Hittade denna sida som berör ämnet. Allergier är inte att leka med...även om det alltid låter så "löjligt"...herre gud, lite mygglarver skall väl en karl tåla...typ. [:-53]

http://w1.351.telia.com/~u35108105/inhalationsallergi_mot_insekter.htm

David B.
#8 - 15 november 2003 23:11
har slutat använda mygglarver, eftersom det förutom en allergichock kan framkalla allergier mot många andra, övriga saker, som ex. mot andra djur eller mot just mygglarver.
(är i alla fall vad jag har läst)
#9 - 16 november 2003 02:38
Jag matar med frysta röda mygglarver, men undviker att ta i dem och tvättar alltid händerna direkt efter matningen. Det är fortfarande en bra mat till fiskarna, om än inte för människor...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 16 november 2003 05:54
Läs om Röda mygglarver i Zoopets avdelning om "Foder".
Vetenskapliga undersökningar har visat att ca. 30% får allergiska besvär vid kontakt med röda mygglarver.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 20 november 2003 12:51
Den sorten av röda mygglarver som jag använder, står det tom på förpackningen att man skall tvätta händerna efter att ha handskats med den.
#12 - 20 november 2003 13:01
Intressant artikel faktiskt, däremot är jag tveksam till att kvinnan i artikeln var tvungen att göra sig av med hela akvariet.
#13 - 20 november 2003 13:39
<font color="red">När jag ska odla Corydoras så är det BARA röda mygglarver som gäller, inget annat funkar.</font id="red">
#14 - 22 november 2003 11:27
Hmm...zeroz.. det där får du nog tänka över lite? =)
Själv har jag också slutat med röda mygg..gillar fryst artemia bättre!
#15 - 23 november 2003 08:53
Röda mygglarver är fruktansvärt allergiframkallande! Vi hade ett 375L akvarium för några år sedan, matade en del med röda mygglarver och förvarade dessa i en tättslutande burk i vår vanliga frys. En dag drabbades vår då 3 åriga tös av en allvarlig allergi chock med andningsbesvär och nässelutslag på hela kroppen. Enligt läkaren hade hon kunnat dö om vi inte hade ringt ambulansen direkt. Det visade sig att det var de röda mygglarverna som utlöset detta, när hon kom hem från sjukan var det samma visa igen. Trots att vi bytade foder och sanerade hela akvariumet blev hon sjuk, så vi fick helt enkelt göra oss av med det och hon piggnade till. Så historien om kvinnan som fick göra likadnt stämmer säkert!! Nu 3 år senare har intresset återigen vaknat till liv och vi har igång ett 180L, men aldrig mer foder som innehåller någon form av mygglarver.
#16 - 23 november 2003 12:23
<font color="red">Vad ska jag "tänkta över lite"?</font id="red">

Annons