röda mygglarver-allergi...

#1 - 17 september 2004 20:27
okej, en gång till. Använd aldrig rödamygg... Jag minns att jag läste det här för något år sedan så här i efterhand. Hade tänkt köpa fryst artemia men min nya favoritfiskaffär hade bara röda mygg. Han sa att många fiskar gillade det bäst och det lät ju bra. Som vanligt så var jag väldigt petig med att inte ta i maten, bröt sönder bitarna i paketet innan jag försiktigt öppnade det och lyfte ur en bit mha en sked. Ingen hudkontakt alls. Efter en 45 min så kom en envis klåda och när jag klädde av mig 2 timmar senare så var jag rödsvullen över nästan hela kroppen. Nässelutslag efter läkarkonsultation. Lite tungt att andas och så en förtvivlad klåda i ögonen. Läkaren frågade givetvis om jag kommit i kontakt med något nytt livsmedel eller ämne som jag hade reagerat på. Nej sa jag och hade inte en tanke på att jag vid en enda matning av röda mygglarver skulle kunna ha reagerat på det. Tills 40 minuter efter dagens matning. Nu sitter jag här rödknottrig med svullna ögon och seg andning.[xx(]

Puckojag matade fiskarna i alla akvarier vilket täcker upp hela lägenheten. Vad ska man göra nu då? Måste man byta vatten eller försvinner allergenerna ändå när fiskarna ätit upp eländeslarverna?

Finns det någon jag kan stämma? [:(!] Näe, men jag ska iallafall kosta på mig lite mail till jordbruksverket iallafall för det här unnar jag inte någon annan...
#2 - 17 september 2004 20:36
Det är allmänt känt, i alla fall nästan, att röda mygg kan ge allergiska reaktioner mot både röda mygg och annat...:(
Troligtvis vet affärerna detta, men säljer det ändå eftersom de flesta tror att det är deet bästa fodret, när i själva verket svarta mygg ha högre proteinhalt osv...

Mvh Malawi´n
#3 - 17 september 2004 20:47
Ja, nästan allmänt känt. Hade jag haft en aning om att det var en riktigt stor risk för allergiska reaktioner även utan direktkontakt hade jag aldrig vågat köpa dem. Hemska tanke att mitt spädbarn hade behövt ha mina dygn...

Men finns det något frysfoder som jag vågar använda? Det borde väl vara säkert att använda alla som inte är röda om det nu är hemoglobinet som man reagerar på. Men jag vill ju verkligen inte riskera att sitta i den här båten igen. Ska kanske fortsätta med mina flingfoder.
#4 - 17 september 2004 21:07
Svarta mygg, vita mygg, räkmix och cyclops är uppskattat av mina fiskar!! vet inte vad för sorts fiskar du har i och för sig... men något av ovanstående borde uppskattas lika mycket som röda mygg.
#5 - 17 september 2004 21:19
fiskarna som finns just nu är kardinaltetror, glödbanstetror, palettciklider, fjärilsciklider, guppy, ancistrus och siamesiska algätare samt en kampfiskhane. Så det är mestadels pyttesmå munnar som ska fyllas.
#6 - 17 september 2004 21:24
Stackars jäkel [:(] tur man inte e allergisk mot dom små röda rackarna själv för mina firrar älskar dom.

Har ju hört att folk fått nån klåda elr så men inte som du dude.

Hoppas bara fiskarna käkar nåt annat istället.

Krya på däj // Matte
#7 - 17 september 2004 21:28
Vad är problemet? Fattar inte vad som måste anmälas eller stämmas.
Allergier finns. Ska du stämma björkägare eller gräsmatteinnehavare också?
#8 - 17 september 2004 21:31
stämningen var mer av ett skämt. Någon anmälning har jag så vitt jag vet inte pratat om. Däremot att prata lite med ansvariga om varför något som är så ovanligt allergent kan förekomma i handeln. Visst finns det björkallergiker men björkar är långt ifrån så allergiframkallande som röda mygglarver.
#9 - 17 september 2004 21:34
jag har kört med rödamygg i ett år nu, och jag tar i det varje dag när jag skär upp en ny bit. Som sagt, antingen är man allergisk eller inte. Egentligen skall man kanske inte ens prova det...?
#10 - 17 september 2004 21:37
Nej, visst. En varningstext och mer info från akvariehandlarna kanske skulle vara på sin plats redan vid inköp. Var bara att din första text lät lite hätsk med hot om mail till jordbruksverket.:D

Själv är jag lyckligt förskonad från alla allergier och använder fingrarna till röda mygg. Förstår att det kan vara jobbigt, men jag gillar fodret och mina fiskar älskar det - mer än svarta mygg som mest bryts upp till grumliga bitar i vattnet.
#11 - 17 september 2004 23:32
Men om jag har förstått det rätt så kan röda mygglarver framkalla allergier hos människor som inte har några problem annars, och då inte bara mot röda mygglarver utan även andra saker. Jag använde dom förrut utan problem men ser ingen anledning att använda dom eftersom det finns alternativ som är lika bra.
#12 - 17 september 2004 23:35
Även om du inte får reaktioner nu, så kan du få det senare. Så utmana inte ödet med att hantera det direkt i onödan. Utsätt dig så kort tid som möjligt med röda mygglarver.
Och med all frysen levande foder, tvätta alltid händerna direkt efter hantering av det.
#13 - 17 september 2004 23:48
Har gjort likadant i minst 25 år. Och jag varken tror på eller blir speciellt rädd av några larm om röda mygg. Är du allergisk så är du, är du inte så blir du inte. Varför skydda sig mot något man inte lider av?

Däremot kanske jag är allergisk mot läder, för varje gång jag vaknar med skorna på har jag ont i huvudet. :D
PatrikMalmo
#14 - 18 september 2004 05:15
Häpp.

Jag är också allergisk mot röda mygg, och det tog ett bra tag innan jag upptäckte det. Fick klåda på händer och armar, samt exsem i händerna när jag körde med dem. Detta var mer än 15 år sedan, och jag har inte använt dem sedan dess. Både jag och en kompis till mig reagerar tom om vi har ned händerna i ett akvarium där det matas med röda mygg. Kraftig klåda och röda utslag blir resultatet. Allergener kan alltså finnas kvar i vattnet även efter matningen. Om du slutat mata med dem (vilket jag tror), så fortsätt bara byta vatten som vanligt och var uppmärksam med att tvätta händer/armar när du pysslat i karet/rengjort pumpen etc. Vet inte hur lång tid det tar innan allergenerna är borta, men det torde inte dröja så många vattenbyten i vart fall.

Fryst alternativt foder till små fiskmunnar är t ex artemia, daphnier, cyclops, bosmider och svarta mygg. De sistnämnda kan vara svåra att hitta bra kvalitet på, så skippa dem om du inte vet att de är pinfärska. Daphnier, cyclops och bosmider har en trevlig egenskap - de är så små och lätta att de vid lagom vattengenomströmning svävar runt i vattnet så att alla firrar kommer åt maten. Jag tar några bitar fryst foder och tinar det i en liten mugg. "Silar" sedan bort "saften" med en finmaskig håv, och så matar jag med det som är kvar. Jag är extremt noga med att tvätta händerna efter hantering av fryst foder. Det finns även många bra torrfoder på marknaden idag, så prova och se vad firrarna gillar.

Är du riktigt pysslig kan du ju kläcka artemia och mata med levande foder i karet. Moina går också att odla, men kräver lite mer jobb och fler odlingsburkar - dock är det mycket billigare än artemia. Enkyträer och grindal är annat smått levandefoder som går att odla själv. Vet inte hur små firrar du har, men från någon cm och nedåt är det många firrar som även tar micromask/vinägermicro. Även lite större fiskar som gillar att gå och plocka på inredningen, t ex smycketetror, är glada i micro/vinägermicro. Mindre ytfisk och många stimfiskar är tokiga i bananflugor, som också går att odla själv. För att undvika "rymningar" brukade jag tömma lite flugor i en liten plastpåse som jag la in i frysen i fem minuter.

Hilsen!!
#15 - 18 september 2004 06:24
Från en ren medicinsk synvinkel så borde givetvis alla produkter som innehåller röda mygglarver allra minst förses med en klar varning om den höga allergirisken. <b>Och allra helst bör man ta bort produkterna ifråga</b>.

<b>Det borde faktiskt ligga i zoo-handlarnas intresse att inte sälja så pass allergena produkter utan en utförlig varning. De är zoo-handlaren som är ansvarig för försäljningen av produkten till hobbyisten! </b>

Till oresare personligt - om inte zoohandlaren informerat dej om allergirisken och vi hade haft amerikansk lagstiftning så hade du förmodligen kunnat stämma honom/henne på en saftig summa pengar. Nu har du fått en allergi du inte lär bli av med och du hade förmodligen varit än mer upprörd om det inte rörde favorithobbyn. Då gissar jag att du inte fortsätt att köpa något från den affären...

Det är många som förfasat sej över försäljning av guldfikskålar och storväxande fiskar. Men egentligen är väl röda mygglarverna ett större problem.
#16 - 18 september 2004 07:40
Allergi e inget man får, det är något man utvecklar!

Skall man resonera så att butiker måste varna om dom säljer något man kan utveckla alleri från blir nog alla varor snart fulla med varningsskyltar.

Det är ingen som varnar mig från att använda vissa tvättmedel. Nu snackar vi klåda! Ingen säger heller till om att vissa nya kläder måste tvättas, för dom e så fulla med skit att jag återigen kliar ihjäl mig..

Allt går inte att varna bort. Visst eget ansvar måste få finnas. Annars bor vi snart i en stat som visas i filmen "Demolition man"..
#17 - 18 september 2004 07:57
Bara för att tvättmedel kan vara ett besvär (jag vet själv...) så finns det inget som säger att man inte ska informera sina kunder om en högst allergiframkallande produkt.
#18 - 18 september 2004 08:03
Pja... Ungefär 4% av befolkningen utvecklar allergi mot rödamygg om de exponeras för det. Allergin kan leda till t.ex. allergi mot kräftdjur, och kan vara så allvarlig att de inte kan vistas nära sjöar (för där finns röda mygg). Den risken i sig är illa nog för att undvika röda mygg, tycker jag.
Hade rödamygg varit ett tvättmedel eller en livsmedelsfärg hade det varit förbjudet idag, det kan man nog vara rätt säker på: 4% är en hög siffra. Risken ökar också med hur mycket man exponeras, för folk som jobbar med hantering av röda mygg dagligen stiger sannolikheten till cirka 20%.
(allt enligt en studie på just röda mygg)

Poängen med röda mygg är att det är ett lagom stort och ganska fettrikt och proteinrikt foder, dvs det är bra för att få fiskar i lek. Det kan ersättas med hackad daggmask, som är ännu näringsrikare, eller svarta mygg - bägge ger samma effekt som röda mygg, fast säkrare. Oxhjärta är ett annat foder i samma klass, fast där är det mer diskussion om hur nyttigt det egentligen är för fisken.

Personligen är jag inte allergisk mot röda mygg, men jag matar ändå inte med det efter det att jag upptäckt att risken att få buksot hos fisk ökade dramatiskt när jag matade med röda mygg. Faktiskt har jag personligen under 30 år som akvarist bara fått buksot på en enda fisk utan att jag nyligen matat med röda mygg, och gissningsvis ett 20-tal fiskar när jag nyligen har matat med röda mygg.

Kan man få fisken att äta nåt annat (kan ibland vara svårt med viss vildfångad fisk), så tycker jag, personligen, att man bör göra det.
#19 - 18 september 2004 08:09
Ursprungligen skickat av Torstensson

Skall man resonera så att butiker måste varna om dom säljer något man kan utveckla alleri från blir nog alla varor snart fulla med varningsskyltar.

Där skiljer våra synpunkter betydligt.
Självklart bör man så långt som möjligt rensa bort <b>högallergena </b>produkter. Och med det menar jag produkter som mycket ofta utvecklar allergi hos personer med allergisk läggning.
En parallell är väl att blomsterhandlarna (tror jag i alla fall) plockade bort den storblommiga primula som var uppenbarligen högallergen på 1980-talet.
#20 - 18 september 2004 08:26
Varför måste vi alltid skyddas mot oss själva? Gud förbjude att några ickeallergiker köper dessa produkter som några andra är allergiska mot. Förbjud allt, så vi inte skadar oss! Ja, förresten det är väl det de håller på med.......
#21 - 18 september 2004 08:40
Precis gogar, dessutom är det fuskigt att jag inte får bränna sprit hemma i den utsträckning jag vill eller får ett gratis gevär när jag öppnar ett bankkonto. Och bara eftersom det det är inne (i usa) vill jag köpa parfymerade blöjor till mitt barn (när jag får ett) för det är ju viktigt. Varför oroa sig och skydda sig i onödan, om jag har tur så får det säkert inte ens allergier om jag som experiment matar det med röda mygg!

Lite överdrivet kanske och jag håller mig nätt och jämnt till mitt måtto men jag blev för första gången lite irriterad här på forumet.
[}:)]
#22 - 18 september 2004 08:48
Vad har USA och gevär med detta att göra? Nä nu skiter jag i det här och går och protestmatar mina fiskar med röda mygg i stället - utan handskar!
#23 - 18 september 2004 08:54
Jag har inget annat val än röda mygg, det är det enda klogrodorna äter, försökte gå över till artemia och i samma veva dog en av dem och de vägrar äta mysisräkor.. Har förresten provat blomflugor också..totalt ointresse.. jag får hålla tummarna för att jag inte blir allergisk..
#24 - 18 september 2004 09:15
Hej !

Jag använder själv röda mygg då o då utan ngr som helst biverkningar.Men efter att ha läst tidigare inlägg här, så är jag försiktigare med att ta direkt i dem.Håller med om att det borde finnas en varning om ev. allergi...lämpligen på förpackningen !!

Mvh Jan
#25 - 18 september 2004 09:44
Eftersom jag inte är allergisk själv har jag inte kunnat pröva Åleds röda mygg, som säljs med påståendet att de bara är frusna en gång och packade direkt. Detta skulle göra att det inte läcker lika mycke safter från myggen och därför inte lika allergena. Stämmer detta, någon som vågat att pröva?
#26 - 18 september 2004 09:54
Jag är som sagt inte heller allergisk, och jag är lite tveksam till att det spelar nån roll ur allergisynpunkt, men att Åleds röda mygg inte läcker lika mycket kan jag intyga.
#27 - 18 september 2004 11:06
Ursprungligen skickat av Azur

Jag är som sagt inte heller allergisk, och jag är lite tveksam till att det spelar nån roll ur allergisynpunkt, men att Åleds röda mygg inte läcker lika mycket kan jag intyga.

Var köper du din? pris?
#28 - 18 september 2004 12:32
Hmm... röda mygg... bukvattensot... aha, nu slutar jag mata med röda mygg. Vad ska jag nu göra med det halvkilo jag har kvar hemma?

Jag kände till allergirisken och tvättar alltid händerna efter matning. Det står faktiskt på Fina fiskens alla paket att man ska tvätta händerna.
#29 - 18 september 2004 13:36
Här i stan, Växjö, kostar Åleds rödamygg 30:-/100g
Ngt annat fabrikat vill jag inte befatta mig med...
#30 - 18 september 2004 22:22
Jag köpte min Åleds rödamygg på Akvarieleasing, 30 bagis för 100 gram tror jag det var. Fina Fiskens foder undviker jag helt och hållet.
#31 - 18 september 2004 23:15
Ursprungligen skickat av Torstensson

Allergi e inget man får, det är något man utvecklar!

Det är ingen som varnar mig från att använda vissa tvättmedel. Nu snackar vi klåda! Ingen säger heller till om att vissa nya kläder måste tvättas, för dom e så fulla med skit att jag återigen kliar ihjäl mig..

Allt går inte att varna bort. Visst eget ansvar måste få finnas. Annars bor vi snart i en stat som visas i filmen "Demolition man"..

Visst man har väl egen ansvar gentemot sej själv, att införskaffa info innan man köper nåt...jag ä ju själv allergisk mot päls å björk å lite annat...Då bör man inte utsätta sej själv för mer risk än nöden kräver.
#32 - 19 september 2004 08:52
Ursprungligen skickat av Azur

...men att Åleds röda mygg inte läcker lika mycket kan jag intyga.

Där e jag av en helt annan uppfattnig. Mot andra märken av just Röda mygg är det mera mygg å mindre blask per 100g i Åleds.
#33 - 19 september 2004 09:01
Där e jag av en helt annan uppfattnig. Mot andra märken av just Röda mygg är det mera mygg å mindre blask per 100g i Åleds.

Om jag tolkar Azur rätt så är det just det han skriver.

Guy
#34 - 19 september 2004 09:04
Det är jag som LÄSER som en kråka! (läcker-räcker)
Ber om ursäkt osv.. =))

Annons