Röda mygglarver?

#1 - 8 februari 2009 12:13
Igår köpte jag lite fryst foder åt mina fiskar, idag så såg jag att det var röda mygglarver, och har för mig att jag läst någonstans här på forumet att det kan orsaka allergi. Någon som kan förklara det här lite mer ingående?
#2 - 8 februari 2009 12:23
Om du scrollar ner i detta ämne så hittar du fem trådar om röda mygglarver.
#3 - 8 februari 2009 12:25
okidoki
#4 - 8 februari 2009 12:26
om man tagit i dom och sedan inte tvättar händerna och efter de kanske kliar sig i ögat, håret m.m. kan man få ganska kraftiga utslag som kan leda till allergi och även allergi mot andra saker. så tvätta dig noga efter användning av dessa små saker
#5 - 8 februari 2009 12:28
Okej, men det är inget farligt för fiskarna?
#6 - 8 februari 2009 12:50
Aquario skrev:
Okej, men det är inget farligt för fiskarna?

Jo, de kan till exempel orsaka bukvattenssot hos fiskarna.
#7 - 8 februari 2009 12:59
Hehe, jo läste detta några minuter efter att jag frågat :P Hur som helst får jag se om djuraffären vill ta tillbaka frysfodret
#8 - 8 februari 2009 20:35
Tycker att vissa "överreagerar" lite. Jag matar ibland med röda mygglarver för fiskarna är lite kräsna:D Har matat i nästan ett år nu, ingen allergi. Men om dom kan få bukvattensot kanske man borde dra ner på matandet lite?? (visste inte det då jag köpte)
#9 - 9 februari 2009 07:01
ibis skrev:
Tycker att vissa "överreagerar" lite. Jag matar ibland med röda mygglarver för fiskarna är lite kräsna:D Har matat i nästan ett år nu, ingen allergi. Men om dom kan få bukvattensot kanske man borde dra ner på matandet lite?? (visste inte det då jag köpte)

ja bara en av tre drabbas så du kanske hör till dom lyckliga men varför chansa med nåt som har så stor del drabbade, och det kan ta ett tag innan du får några problem så bara för att du inte fått det än så betyder det inte att du är säker, men du kan ju fråga nån som är allergisk varför dom "överreagerar" och inte tycker det är värt det för att mata fiskarna med ett dåligt foder.
#10 - 9 februari 2009 12:01
Nu har jag läst på lite mer, kanske borde sluta med röda mygg och ge svarta istället? (matar isåfall klart me påsen jag har)
#11 - 9 februari 2009 12:22
Spola ner skiten, dumsnål inställning att du ska mata klart med det du har kvar.
#12 - 9 februari 2009 14:24
Ungefär som min farmor, hon kan sitta och säga "Usch vad äckligt dethär var" om något hon köpt, men ändå så vill hon inte kasta det eftersom "Det är slöseri med pengar". Men man förlorar ju lika mycket ääven om man tvingar sig att äta upp det. :p

Jag är lite tvärtom, jag kan utan svårigheter kasta saker som jag har köpt men inte gillar/använder.

Men hon är för gammal för att lära sig nåt nytt, det är inte du. ;)
#13 - 9 februari 2009 15:26
Vem snackar vi om nu??
#14 - 9 februari 2009 15:33
Jag pratar med Ibis...
#15 - 9 februari 2009 15:38
Ah!
#16 - 9 februari 2009 16:37
det är pyttelite kvar. och dom har inte blivit sjuka än. Sen köper jag svarta istället:D
#17 - 9 februari 2009 16:48
men varför? Varför ska du använda det sista? Ren princip sak bara att använda upp det bara för att det är lite kvar eller? ;)
#18 - 9 februari 2009 16:52
typ.. 2 bitar kvar.. Ska slänga i det idag. sen åka och köpa svarta mygglarver när jag får månadspeng(är för tillfället pank efter att ha köpt svindyr DVD till TVn:D)
#19 - 9 februari 2009 17:00
jag använde också det sista innan jag slutade med det. hade en halva kvar, den slängde inte jag!.
#20 - 9 februari 2009 17:06
Det gör man ju som man vill och vågar, inget rätt eller fel...
#21 - 9 februari 2009 17:46
Det lär överdrivas. Hade 33% av alla som rör vid röda mygglarver blivit sjuka så hade det inte fått finnas, det kan man ju räkna ut med röven och en krita..

Jag kommer köra varierat, och kanske dra ner lite på dom röda. För ingen rök utan eld kanske, mest är jag fundersam över bukvattensoten.

Men, ge mig hård fakta på alla siffror och riktiga undersökningar, då kanske litar jag på dessa överdrivna skrönor..
#22 - 9 februari 2009 17:57
Srörst risk för bukvattensot är det om man matar fiskar från Malawi -och Tanganyikasjön. Deras tarmsystem klarar inte av röda mygglarver.
#23 - 9 februari 2009 18:14
Bowman skrev:
Det lär överdrivas. Hade 33% av alla som rör vid röda mygglarver blivit sjuka så hade det inte fått finnas, det kan man ju räkna ut med röven och en krita..

Men inte när det kan generera money...
Acceptera fakta - cigaretter t ex säljs fortfarande även om man är helt säker på att de förkortar livet på olika sätt för de som nyttjar dem...

Själv matade jag i somras med "egna" levande röda mygglarver men med viss nervositet. Skulle aldrig köpa dom vare sej levande eller döda - alltför farligt i denna allergiska familj.
#24 - 9 februari 2009 18:20
erikthur skrev:
Men inte när det kan generera money...

Acceptera fakta - cigaretter t ex säljs fortfarande även om man är helt säker på att de förkortar livet på olika sätt för de som nyttjar dem...

Själv matade jag i somras med "egna" levande röda mygglarver men med viss nervositet. Skulle aldrig köpa dom vare sej levande eller döda - alltför farligt i denna allergiska familj.

Hummm.
Varför tror du på det, bara för att du "hört det"? Är du inte intresserad av fakta, och inte hörsägen?
Jag förstår dock att du vill vara försiktig eftersom hela familjen är allergisk.

Jag säger inte att det är osant, men jag vill veta mer innan jag ropar varg. Tråkigt nog verkar vissa inte ha bry sig om att skaffa verklig fakta, innan dom gå på allt.

Acceptera fakta?! Nù tar du väl i va?
Cigaretter med statlig skatt och ofantliga storföretag, tycker du verkligen det går att sätta likhetstecken mellen detta och röda mygglarver? :)
#25 - 9 februari 2009 18:30
Om det är 30% eller inte får du fortsätta att käfta med Kjell när han kommer hem:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=654582&postcount=34
Saken är att det är dj*ligt allergent och jag tror jag i vissa trådar faktiskt förespråkat förbud pga detta.
#26 - 9 februari 2009 18:32
erikthur skrev:
Om det är 30% eller inte får du fortsätta att käfta med Kjell när han kommer hem:

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=654582&postcount=34

Saken är att det är dj*ligt allergent och jag tror jag i vissa trådar faktiskt förespråkat förbud pga detta.

Japp. ok.

Annons