röda mygglarver

#1 - 14 mars 2005 08:23
är det ok om man matar fiskarna med röda mygglarver???? eller ska man välja nåt annat???
#2 - 14 mars 2005 08:54
Vad har du för fiskar då.
MVH Richard
#3 - 14 mars 2005 10:30
Röda mygglarver är allergiframkallande hos människor, och kan leda till buksot hos fisk. Fisken gillar det, men jag rekommenderar att man använder annat foder om man har fisk som går med på det.
#4 - 14 mars 2005 10:38
Jag har 6st fantom tetror, 3 tApistogramma agassizii och 4st Siamesisk algätare :)
#5 - 14 mars 2005 10:57
kan det leda till buksot?! vad är det som orsakar bukvattensoten?
#6 - 14 mars 2005 18:56
Svarta eller vita mygglarver är ett alternativ.
Jag brukar varva lite med olika käk. Idag fick dom mumsa i sig fryst artemia, ett slags kräftdjur, väldigt populärt bland mina firrar.
#7 - 15 mars 2005 14:51
[QUOTE=Azur]Röda mygglarver är allergiframkallande hos människor, och kan leda till buksot hos fisk. Fisken gillar det, men jag rekommenderar att man använder annat foder om man har fisk som går med på det.[/QUOTE]

Va? Kan fiskarna bli sjuka av att äta röda mygglarver? Vad är buksot förresten?

Jag har gett mina firrar röda mygglarver en gång i veckan. Är det för mycket ändå? Ska jag sluta med det helt?

De brukar även få fryst artemia en gång i veckan. Vilka andra frysta *nyttiga* alternativ finns att variera med?
#8 - 15 mars 2005 18:52
Det är faktiskt större risk att du blir sjuk efter vad jag upplevt.. det är allergiframkallade och väldigt ohälsosamt.

Jag kör svarta mygglarver och stora fryst artemia... *nickar* då och då en räka som jag ruller i flingfoder...
#9 - 15 mars 2005 20:44
Svarta och vita -mygglarver är alltså en helt annan sak??
#10 - 15 mars 2005 20:56
Va? Kan fiskarna bli sjuka av att äta röda mygglarver? Vad är buksot förresten?

Det beror på. Dels är det fet & kraftig mat, så växtätande fiskar (främst mbunas och Tropheus) blir lätt dåliga i magen av det. Dels kan den vara dåligt hanterad, så den börjat ruttna, och då kan vilken fisk som helst bli sjuk av den. Men huvudsakligen är det med växtätande fiskar man skall se upp.
Buksot är att fiskens tarmar inflammeras och ruttnar, och det tydligaste symptomet är att fisken svullnar upp som en ballong. När det gått så långt att fisken svullnar upp är det i stort sett obotligt och dödligheten nästan 100%.
Kallas "dropsy" på engelska om du vill söka info.

Ja, ur allergisynpunkt är svarta och röda mygglarver en helt annan femma.
#11 - 15 mars 2005 21:04
Jag matar med Rödamygg till å från och gjort så många år. Har inte märkt ngn allergisk reaktion alls. Jag tror att så länge man köper bra kvalitét på mygglarverna, tar inte onödigt mycket i dom och tvättar händerna efter (som jag alltid gör efter akvariebesök) så minimerar man riskerna..
#12 - 15 mars 2005 21:09
Hade jag ingen aning om. Jag har gett mina fjärilsciklider röda mygglarver nästan dagligen, använt det som huvudfoder och varvat med svarta mygglarver, flingfoder, räkor och bitar av algtabletter.

Jag hade ett dvärgguramipar en gång, honan fick buksot av att hon föråt sig på algtablettbitar (hon blev helt besatt och vägrade lämna ifrån sig minsta smula till övriga fiskar och malar - begrep aldrig varför). Hennes mage svullnade upp och hon blev allt sämre, tappade glansen och var allmänt håglös och såg ut att lida. Till slut avlivade jag henne. Hellre det än att hon skulle sprida smitta om/när buken sprack.

Men jag hade ingen aning om att röda mygglarver skulle innebära någon risk. Ingen av mina fiskar har mått dåligt av dem. Vad har du för belägg/källa till uppgiften, Azur?
/ Iris
#13 - 15 mars 2005 21:13
Jag har en kompis som blir helt svullen om fingrarna när han håller på med röda mygg.. nej.. jag tar det säkra framför det osäkra.. artemian är dessutom mer naturlig för mina sötnosar *de har faktiskt en gullig nos*
#14 - 15 mars 2005 21:41
[QUOTE=Azur]Det beror på. Dels är det fet & kraftig mat, så växtätande fiskar (främst mbunas och Tropheus) blir lätt dåliga i magen av det. Dels kan den vara dåligt hanterad, så den börjat ruttna, och då kan vilken fisk som helst bli sjuk av den. Men huvudsakligen är det med växtätande fiskar man skall se upp.[/QUOTE]

Fiskarna som bor hos mig är: kardinaltetra, pansarmalar, fjärilsciklider, en panaque maccus och två otocinclus som är kvar efter otocinclus-massdöden (4 st på bara ett par veckor).

Det är väl bara panaquen och otosarna (som ska flytta till ett nytt stim inom ett par veckor) som är växtätande fiskar va? Jag har visserligen märkt att fjärilarna äter en hel del grönt också.

Ja, ur allergisynpunkt är svarta och röda mygglarver en helt annan femma.

Jag hade hört att de röda skulle vara bättre näringsmässigt...
#15 - 15 mars 2005 21:57
Jag har också kardinaltetror, fjärilsciklider, pansarmalar och ottos (samt rosentetra). Jag har hört/läst på olika ställen på zoopet och ciklidnytt att röda mygglarver är bra som huvudfoder åt ciklider och tetror. Det var därför jag blev så förvånad.

Källa till buksotuppgiften?

Man blir ju i alla fall lite orolig, men så länge rödamygg är favorit hos mina fiskar (de blir helt tokiga) och så länge jag inte får några problem eller någon lyckas övertyga mig så fortsätter jag som innan.
/ Iris
#16 - 15 mars 2005 21:58
Batski, jag gillar ditt citat! ;)
#17 - 15 mars 2005 22:03
[QUOTE=Iris A]Batski, jag gillar ditt citat! ;)[/QUOTE]

Jag tycker den säger så väldigt mycket på ett så enkelt sätt! Fast det är inte mitt. Det är Alice Walkers ;) Walker är iaf författaren till boken (som även har blivit film) "The Colour Purple".
#18 - 16 mars 2005 09:53
Jättebra att nån tar upp det här med röda mygglarver! Det är ett olämpligt foder som används alldeles för mycket.

Den främsta anledningen till att röda mygglarver är skadliga är sättet de odlas på. I naturen lever röda mygglarver i starkt eutrofierade vatten, dvs väldigt näringsrika vatten som ofta är svårt belastade av miljöförstöring. Röda mygglarver tål en hel del. I fångenskap odlas de ofta i avloppsvatten eller i bassänger under hönsfarmer, där hönsen skiter rakt ner i vattnet där larverna odlas. (Denna odling sker i sydostasien).

Röda mygglarver är starkt allergiframkallande och när man vet hur de odlas förstår man ju varför. Bra alternativ är vita och svarta mygglarver som lever vilt i rent vatten och därför också måste odlas i rent vatten. Andra alternativ är frusen Artemia som är ett mycket bra foder. Det finns andra alternativ också, cyclops, Moina, daphnier mm.

Röda mygglarver är dock det foder som luktar mest för fisken. Det kan därför vara motiverat att använda det när man skall försöka locka matvägrande fiskar att äta.

Ciklider från de akrikanska sjöarna skall aldrig få mygglarver. Deras matsmältningssystem klarar inte det och de får lätt buksot som följd av felaktig utfodring. Kräftdjur ingår dock i deras naturliga diet, varför de gärna kan utfodras med cyclops, Artemia, daphnier och Moina. Naturligtvis ihop med grönfoder!

Andra växtätande fiskar som tex L-malar, tål att äta enstaka mygglarver då det förekommer naturligt i deras diet.

Utgår man från vilken kost fiskarna har i det vilda så är man ganska garderad.

Pga risken för miljögifter anser jag dock att just röda mygglarver bör användas endast i undantagsfall.

Hittar man röda mygglarver i det fria här i sverige och man vet att vattnet inte är förorenat kan man använda det som levande foder. Då bör man dock svälta larverna i nån dag, så att deras tarm är tömd innan man ger dem till fisken.

Fiskhälsningar Cine
#19 - 16 mars 2005 10:20
Tack Cine för informationen! Det där med avloppsvatten låter inte alls nyttigt!

Vad är cyclops, moina och daphnier? Kan man köpa dem frysta i akvarieaffärer?
#20 - 16 mars 2005 10:25
De är kräftdjur och går att köpa frysta...

själv ger jag specialodlad artemia till mina växande älsklingar...
#21 - 16 mars 2005 10:41
Jag matade tidigare med röda mygglarver. Har nu helt slutat med det pga att min make blev alergisk mot mygglarverna trots att han aldrig matat fiskarna. Maken får svårt att andas så fort de röda mygglarverna börjar tina.
#22 - 16 mars 2005 15:32
OK, nu känner jag mig också övertygad... Tack Cine! Eftersom mina fiskar inte verkar ha tagit skada så får de äta upp det som finns men inte lika frekvent, sedan byter jag till annat.

Jag har sett artemia, cyclops, monia, vita o svarta mygglarver samt diverse blandningar i samma frysta chockladkakeform. På dessa paket står näringsvärde och lämplighet, mkt praktiskt :)
/ Iris
#23 - 18 mars 2005 11:52
Åkte till Trop i går för att köpa nån fryst mat att varjera med (har artemia hemma). Förutom artemia, röda och vita mygglarver hade han även cyclops. Men inte daphnier och moina.

Så jag köpte ett packet cyclops. I dag när jag gav firrarna det märkte jag dock att fjärilscikliderna inte verkarde bry sig om dessa pyttekräftorna och kardinaltetrorna blev inte så vilda över dem heller, utan åt men verkade bara måttligt nöjda med dem. Det var bara pansarmalarna som verkade gilla dem.

En nackdel med cyclops tycker jag är att de är så otroligt små att det blir svårt att dosera så man inte matar för mycket. Undrar om de inte skulle vara lämpligare som yngelmat...

Nu undrar jag, hur är det med daphnier och moina? Eller ska jag köpa vita mygglarver?
#24 - 19 april 2005 23:12
[QUOTE=Cine]Jättebra att nån tar upp det här med röda mygglarver! Det är ett olämpligt foder som används alldeles för mycket.
[/QUOTE]

Håller med helt och hållet.

[QUOTE=Cine]
Den främsta anledningen till att röda mygglarver är skadliga är sättet de odlas på. I naturen lever röda mygglarver i starkt eutrofierade vatten, dvs väldigt näringsrika vatten som ofta är svårt belastade av miljöförstöring. Röda mygglarver tål en hel del. I fångenskap odlas de ofta i avloppsvatten eller i bassänger under hönsfarmer, där hönsen skiter rakt ner i vattnet där larverna odlas. (Denna odling sker i sydostasien).
[/QUOTE]

Håller inte med alls. Vad har du för belägg att dessa vatten är drabbade av miljöförstöring som skulle föras vidare till fiskarna i sådan mängd att de riskerar bli sjuka av det? Vad menar du med miljöförstöring? Cancerframkallande ämnen etc?

Om du med miljöförstöring menar den övergödning/näringsrikhet som finns i dessa vatten pga hönsgödslet så undrar jag hur detta skulle vara skadligt för fiskarna? Gödslet i sig är antagligen inte mycket farligare än det man gödslat åkrar med här hemma i tusentals år.

Visst finns det en stor risk att det finns en hel del miljögifter i denna miljö. Om man ger ett omväxlande foder tror jag tror dock inte risken är så stor att dessa gifter ansamlas i akvariefisk i tillräcklig mängd för att ge skador. Värre är då att man odlar höns till människoföda i denna miljö.

Den främsta anledningen att undvika röda mygglarver anser jag istället är den som du nämner sedan:
[QUOTE=Cine]
Röda mygglarver är starkt allergiframkallande och när man vet hur de odlas förstår man ju varför. Bra alternativ är vita och svarta mygglarver som lever vilt i rent vatten och därför också måste odlas i rent vatten. Andra alternativ är frusen Artemia som är ett mycket bra foder. Det finns andra alternativ också, cyclops, Moina, daphnier mm.
[/QUOTE]

Håller med helt!

[QUOTE=Cine]
Ciklider från de akrikanska sjöarna skall aldrig få mygglarver. Deras matsmältningssystem klarar inte det och de får lätt buksot som följd av felaktig utfodring. Kräftdjur ingår dock i deras naturliga diet, varför de gärna kan utfodras med cyclops, Artemia, daphnier och Moina. Naturligtvis ihop med grönfoder!
[/QUOTE]

Håller med helt och hållet. Utpräglade växtätare med långa tarmsystem skall inte ges för mycket animaliskt protein, oavsett om det komme från röda mygglarver äller något annat.

[QUOTE=Cine]
Utgår man från vilken kost fiskarna har i det vilda så är man ganska garderad.
[/QUOTE]
Håller med.

[QUOTE=Cine]
Pga risken för miljögifter anser jag dock att just röda mygglarver bör användas endast i undantagsfall.
[/QUOTE]
Vilka miljögifter är det som skulle ge fiskarna akuta sjukdomar?

[QUOTE=Cine]
Hittar man röda mygglarver i det fria här i sverige och man vet att vattnet inte är förorenat kan man använda det som levande foder. Då bör man dock svälta larverna i nån dag, så att deras tarm är tömd innan man ger dem till fisken.
[/QUOTE]
Återigen, vilka föroreningar? Den största risken med vildfångad fiskmat är risken att få in parasiter som levt på fiskar i fångstvattnet.

/Daniel, som hört det här med förorenade röda mygglarver i snart tjugo år
#25 - 20 april 2005 07:42
Intressant läsning, jag har utfodrat med "röda mygg" tidigare men beslutade mig för att sluta eftersom det finns risk för att jag eller mina nära kan utveckla allergier.

Jag har bytt ut de röda mot svarta mygglarver och cyclops istället, fiskarna har inte klagat ännu iaf :)
#26 - 20 april 2005 09:09
[QUOTE=Malplacerad]Intressant läsning, jag har utfodrat med "röda mygg" tidigare men beslutade mig för att sluta eftersom det finns risk för att jag eller mina nära kan utveckla allergier.

Jag har bytt ut de röda mot svarta mygglarver och cyclops istället, fiskarna har inte klagat ännu iaf :)[/QUOTE]

Klart de inte klagar bara de rackarna får mat så e de glada haha.

Har matat med rödmygg i i många år jag med, som många andra, vi är 7 i familjen jag har i min närmaste kompis krets 8 personer som har akvarium dessa har i sin tur familjemedlemmar från 1-5 INTE en ända har "utvecklat" allergi för att de hantera röda mygg. ***OBS jag säger inte att det inte kan det men röda mygg "utvecklar" inte allergi däremot så är man känslig mot ngt som finns i just röda mygg, så har du det mot just det ämnet i alla lägen och inte bara röda mygg***
Nu kommer väl Kjell att stampa mig på halsen igen men det skiter jag i nu, men av alla dem jag känner har INGEN "UTVECKLAT" allergi på grund av rödamygg.
Men jag säger samtidigt att det är upp till var och en att prova, och jag kan bara säga att röda mygg e smaskens för fiskarna och jag har inte haft större död av fisk pågrund av just mygglarver, dock har jag haft det vid byte av leverantör, men det är ju inte lönt att nämna de vid namn här ute för sist raderades allt för att man nämner affärer vid namn om de inte passa "ledningen"
*Med makt följer ansvar - inte maktmissbruk.*
#27 - 20 april 2005 09:59
Har precis samma erfarenhet som du Haake. Har försökt att byta till frysta Cyklops, men att få en Praktbotia på +15cm att fatta att det lilla som grumlar till vattnet e mat är nog lika enkelt som att få alla rätt på Lotto...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 20 april 2005 10:00
Det finns faktiskt åtskilliga vetenskapliga undersökningar som visar att röda mygg utvecklar allergier hos människor. Dessa har visat att de handlar om upp till ca. 1/3 som vid kontakt har eller utvecklar allergi mot röda mygg.
Okej kan man ju då säga - det är ju bara att sluta med mygg då om man skulle bli allergisk och så funkar det ju som tur är oftast. Det värsta är dock att i åtskilliga fall så har just användadet av röda mygg varit den utlösande faktorn till att personen i fråga har utvecklat allergier också mot många andra saker än bara röda mygg - vilket lett till livslånga svåra allergiska problem.
Värt att nämnas är också att frystorkade röda mygg är ännu farligare än frysta.

Sedan då till frågan om det är ett bra foder för fisk vilket inte har något med allergi eller inte att göra. En del tycker det är ett bra foder andra inte och det beror väl delvis på vilka fiskar man har och vad de naturligt äter.
Det är ju vanligt att man ofta om man matar t.ex. ciklider från malawi och tanganyiksjön med röda mygg så får de lätt bukvattensot. Varför det är så är väl inget man vet utan man kan bara spekulera - det är ju främst växtätande ciklider (som har ett längre tarmsystem än käöttätande) som drabbas men då borde ju också växtätande fiskar från andra ställen drabbas vilket de oftast inte gör.
En del menar att det beror på att röda mygg till 90% består av vatten och att de lever i starkt förorenat vatten som har ett extremt lågt pH. När man då ger detta foder till fiskar som lever i vatten i högt pH som blir det en obalans i deras tarmsystem.
Jag tror nog att det handlar om en kombination av dessa bägge saker och herbivora (växtätande) fiskar som lever i alkaliskt vatten är ju också de som drabbas oftast.
Egentligen har ju också vita och svarta mygg ungefär samma konsistens som röda men de återfinns oftast i vatten med relativt högt pH och därfäör är bara den ena faktorn uppfylld för att dessa fiskar skall drabbas.
Jag kommer också ihåg att en stor importör av malawi och tangnayikaciklider en gång sa till mig att det var omöjligt att ge malawi vita mygg som kom från gruvhålorna i mellansverige (där det är surt vatten) medan det går bra att ge dem vita mygg som fångats i dammar i Skåne (där vattnet är alkaliskt).

Om man enbart ser till fodrets konsistens så är ju t.ex. fryst artemia ett betydligt sämre foder för herbivora fiskar än mygglarver. Att t.ex. ge vildfångade Tropheus fryst artemia är dömt att misslyckas. Observera att jag talar om fryst artemia som ju oftast är vuxen artemia - nykläckt artemia är något annat.

Men slutligen då - jag tycker att det vore bra om röda mygg helt försvann från marknaden och orsaken är enbart att de är så starkt allergiframkallande för människor . Som fiskfoder är det säkert OK för en en del arter.
#29 - 20 april 2005 15:46
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns faktiskt åtskilliga vetenskapliga undersökningar som visar att röda mygg utvecklar allergier hos människor. Dessa har visat att de handlar om upp till ca. 1/3 som vid kontakt har eller utvecklar allergi mot röda mygg..[/QUOTE]

Skulle du vilja skicka mig en sådan vetenskaplig undersökning?

[QUOTE=Kjell Fohrman]
Om man enbart ser till fodrets konsistens så är ju t.ex. fryst artemia ett betydligt sämre foder för herbivora fiskar än mygglarver. Att t.ex. ge vildfångade Tropheus fryst artemia är dömt att misslyckas. Observera att jag talar om fryst artemia som ju oftast är vuxen artemia - nykläckt artemia är något annat.[/QUOTE]

Jag har även denna sorten hemma och det äts gladeligen av fryst artemia vuxen som nykläckt, Men visst om det går eller inte att ge Tropheus detta det vill jag låta vara osagt, men har för mig att jag läst/hört ngnstans att de äter det med då de äter algmatta som ibland innehåller små kräftdjur.

[QUOTE=Kjell Fohrman]
Men slutligen då - jag tycker att det vore bra om röda mygg helt försvann från marknaden och orsaken är enbart att de är så starkt allergiframkallande för människor . Som fiskfoder är det säkert OK för en en del arter.[/QUOTE]

Det är kanske så att vi flesta har ngt vi inte vill ha skall finnas när det gäller allergi och dyligt men då får man nog börja avliva hundar och katter med som då oxå kan skapa allergi =O((
#30 - 20 april 2005 16:20
[QUOTE=peterhaack][QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns faktiskt åtskilliga vetenskapliga undersökningar som visar att röda mygg utvecklar allergier hos människor. Dessa har visat att de handlar om upp till ca. 1/3 som vid kontakt har eller utvecklar allergi mot röda mygg..[/QUOTE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=search&term=chironomid+allergy
Välj artikel och beställ från närmsta universitetsbibliotek.

[QUOTE=Kjell Fohrman]
Om man enbart ser till fodrets konsistens så är ju t.ex. fryst artemia ett betydligt sämre foder för herbivora fiskar än mygglarver. Att t.ex. ge vildfångade Tropheus fryst artemia är dömt att misslyckas. Observera att jag talar om fryst artemia som ju oftast är vuxen artemia - nykläckt artemia är något annat.[/QUOTE]
Här håller jag dock inte med Kjell, eller rättare sagt är det inte alls uppenbart för mig att det stämmer.
[QUOTE=Kjell Fohrman]
för människor . Som fiskfoder är det säkert OK för en en del arter.[/QUOTE]
Det är kanske så att vi flesta har ngt vi inte vill ha skall finnas när det gäller allergi och dyligt men då får man nog börja avliva hundar och katter med som då oxå kan skapa allergi =O(([/QUOTE]Eller också kanske vi skulle tillåta formalin och akrylamid för användning i hem igen. Eller alla andra starka mutagener/allergener.
Vill man använda röda mygg är man fri att göra det, men det ÄR allergiframkallande och på intet sätt ett oersättligt foder. Dessutom är det enligt min erfarenhet ofta så fullproppat med fekaliebakterier att fisken får buksot av smörjan - men det är som sagt bara min personliga erfarenhet.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 20 april 2005 16:23

Så här skrev Ola Svensson i en tidigare tråd i frågan här på Zoopet
En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.

Som Ola skriver så är det hemoglobinet i röda myggen som orsakar allergin hos människor.
Första gången jag läste om detta problem var i den tyska akvarietidningen DATZ för ca 20 år sedan. Hela artikeln byggde på en större vetenskaplig undersökning som hade genomförts då.

Det är kanske så att vi flesta har ngt vi inte vill ha skall finnas när det gäller allergi och dyligt men då får man nog börja avliva hundar och katter med som då oxå kan skapa allergi

Varför plädera för en produkt som är tämligen onödig eftersom det finns andra lika billiga och näringsrikare foder för fiskar när det bevisligen är så att röda mygg utgör ett stort hälsoproblem för många människor.
#32 - 20 april 2005 19:08
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Varför plädera för en produkt som är tämligen onödig eftersom det finns andra lika billiga och näringsrikare foder för fiskar när det bevisligen är så att röda mygg utgör ett stort hälsoproblem för många människor.[/QUOTE]

För att det är ett bra foder som fiskar äter och det fungerar för mig.
Och jag tycker att andra skall få rätten att prova eftersom att folk frågar om det går att mata sina fiskar med det, och det kan man inte komma från det går att mata fiskar med det.
#33 - 20 april 2005 19:19
[QUOTE=peterhaack]
Och jag tycker att andra skall få rätten att prova eftersom att folk frågar om det går att mata sina fiskar med det, och det kan man inte komma från det går att mata fiskar med det.[/QUOTE]
Men som klarlagts tidigare så är det en klart hälsofarlig produkt för en inte så ringa del av befolkningen. Och alternativ finns. Så den borde tas bort från de zoologiska affärernas sortiment. Ett bra exempel på förebyggande medicin helt enkelt...
#34 - 20 april 2005 19:23
[QUOTE=Azur]Eller också kanske vi skulle tillåta formalin och akrylamid för användning i hem igen. Eller alla andra starka mutagener/allergener.
Vill man använda röda mygg är man fri att göra det, men det ÄR allergiframkallande och på intet sätt ett oersättligt foder. - men det är som sagt bara min personliga erfarenhet.[/QUOTE]

Azur, du vet nog att du får i dig formalin varje dag eller kommer i kontakt med det på ett eller annat sätt va?
Du vet väl att det används i en del fisk mediciner med ju eller hur?

Tack för länken.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 20 april 2005 19:24

Och jag tycker att andra skall få rätten att prova eftersom att folk frågar om det går att mata sina fiskar med det, och det kan man inte komma från det går att mata fiskar med det.

Syftet med en sida som Zoopet är väl att ge bra information som så många som möjligt kan ha nytta av. Om man då skulle strunta i att informera om ett hälsoproblem bara för att vissa inte gillar den åsikten så skulle en sida som denna ha spelat ut sin roll.
Självklart kan inte du tvinga folka att använda röda mygg lika lite som jag kan tvinga folk att inte använda röda mygg utan var och en får väl själv dra sin egen slutsats utifrån den diskussion som förts. Jag i alla fall min åsikt klar eftersom jag då och då genom åren har träffat på människor som anser sig ha fått sina liv förstörda genom röda mygg.
#36 - 20 april 2005 19:31
[QUOTE=erikthur]
Men som klarlagts tidigare så är det en klart hälsofarlig produkt för en inte så ringa del av befolkningen. Och alternativ finns. Så den borde tas bort från de zoologiska affärernas sortiment. Ett bra exempel på förebyggande medicin helt enkelt...[/QUOTE]

Jo det är sant men hur kommer det sig om det är vetenskapligt testat och det är för 20år sedan "bestämt" att det är "farligt" att det fortfarande finns på våra hyllor, JO det fungerar och det är ett bra foder...
Jag e inte glad för saker som ger eller är allergiframkallande jag är inte allergisk mot ngt trodde jag men Hexaklorplatinat det är jag allergisk emot... och det är dödligt, jag sysslar med formalin katralysatorer varje dag varför jo för vi använder det, du använder det, och många andra på olika sätt men deet används, varför jo för det fungerar, och ja det är dödligt...
Detta kommer att tjatas om i ytterligare 20år sooo.
#37 - 20 april 2005 19:39
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Syftet med en sida som Zoopet är väl att ge bra information som så många som möjligt kan ha nytta av. Om man då skulle strunta i att informera om ett hälsoproblem bara för att vissa inte gillar den åsikten så skulle en sida som denna ha spelat ut sin roll.[/QUOTE]

Håller med, och om inte olika åsikter kommer fram då blir det ingen diskution och ni kan bara gör info sidor typ "rödamygg = allergi = köp ej" då är det bara er åsikt och er info som kommer fram.

[QUOTE=Kjell Fohrman]
Självklart kan inte du tvinga folka att använda röda mygg lika lite som jag kan tvinga folk att inte använda röda mygg utan var och en får väl själv dra sin egen slutsats utifrån den diskussion som förts. Jag i alla fall min åsikt klar eftersom jag då och då genom åren har träffat på människor som anser sig ha fått sina liv förstörda genom röda mygg.[/QUOTE]

Jag tror dig, men då jag inte stött på ngn som utvecklat denna allergi måste jag få säga att det är så i mitt fall att jag tycker det är bra foder.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 20 april 2005 20:20
Jag tror dig, men då jag inte stött på ngn som utvecklat denna allergi måste jag få säga att det är så i mitt fall att jag tycker det är bra foder.

Eftersom jag jobbat inom akvariehobbyn i väldigt många år så är självklart de åsikter jag framför här baserat på den erfarenhet av de tusentals (ja faktiskt) med personer jag pratat med som drabbats av problem pga röda mygg och är inte bara min egen erfarenhet.
#39 - 20 april 2005 21:05
Hej.
Är allergisk mot massvis av ämnen.Använder röda mygglarver 2-3 ggr/vecka otinade direkt i akvarievattnet.
Precis allt som man inte ska göra.
Fiskarna tycker om det-väldigt mycket.
Slöjstjärt,neontetror,platy,kampfisk,sebrafiskar,kardinaltetror och ancistrus(dom äter i och för sig inte röda mygglarver:-)
MVH Marta
#40 - 27 maj 2005 21:28
jag matar mina guldfiskar med svarta mygglarver för att dom älskar dom och för deras hälsa, och dom leker och frodas i min damm.. så svarta myggisar och småa maskar eller bitar av mask är riktiga delikatesser.. men jag tror man ska vara lite försiktig med att mata fiskarna med mask i stora mängder.. har en känsla av att det kan vara hårdsmält..

Lycka till!
#41 - 29 maj 2005 17:37
jag har en rocky mountan räka eller wood shrimp som den också heter kan man ge den artemia eller är de som att göra den till kannibal va ska ja annars ge den?? frys foder är väll döda när dom flyter runt i akvariet eller lever dom och simmar runt??
#42 - 15 maj 2006 13:06
Kul att man läser det här nu, när man för ca tre timmar sen var å inhandlade sig ett par amanoräkor och ett stycke RÖDA mygglarver:(
Kunde ingen ha kläckt ur sig lite tidigare att denna tråd fanns???;)
Får väl testa å se om jag eller sambon reagerar nåt, gör vi det så är det väl bara att slänga...
Går det lika bra att mata amanoräkor med röda eller vita larver??

/Hans
#43 - 15 maj 2006 13:07
hmm... verkar som det var ett tag sen nån skrev i den här tråden;)
jaja få se om nån tar tag i disskosionen igen då!
/Hans
#44 - 15 maj 2006 13:40
[QUOTE=battalionP]Går det lika bra att mata amanoräkor med röda eller vita larver??[/QUOTE]

Amanoräkor äter väl alger?
#45 - 15 maj 2006 14:29
joo det tror jag dom gör.. men dom sa på zoo att man skulle mata med mygglarver...
/Hans
#46 - 15 maj 2006 22:07
amano äter mygglarver, min har jagat svarta levande mygglarver aktivt va rätt kul å se.
#47 - 18 maj 2006 22:03
Jag tackar för alla den uttömmande informationen, om rödamygglarver.
Mina fiskar kommer bara att få äta det som finns kvar i frysen
och sedan kommer de inte få mer av den varan, det verkar ju vara
rena giftet!
Smilet:-)
#48 - 19 maj 2006 21:13
Visste att röda mygglarver inte är nyttigt för ciklider varför mina malawi aldrig fått äta dessa.

Däremot har tidvis utfodrat mina sällskapsakvarium med röda mygglarver. Har de senaste två månaderna haft massdöd och blivit av med 15 talet fiskar, guramis och guppy. Har idag funnit denna länken och kan nästan misstänka att det var pga utfodring av röda mygglarver då samtliga fiskar uppvisade bukvattensot symtom. För mig blir det iaf inte mer mygglarver!
#49 - 19 maj 2006 23:58
Jag brukar ge mina fiskar svarta mygglarver och det har aldrig blivit några problem. Men röda är portade i mitt hem!
#50 - 2 juni 2006 22:39
[quote=Nannacara]Visste att röda mygglarver inte är nyttigt för ciklider varför mina malawi aldrig fått äta dessa.
Däremot har tidvis utfodrat mina sällskapsakvarium med röda mygglarver. Har de senaste två månaderna haft massdöd och blivit av med 15 talet fiskar, guramis och guppy. Har idag funnit denna länken och kan nästan misstänka att det var pga utfodring av röda mygglarver då samtliga fiskar uppvisade bukvattensot symtom. För mig blir det iaf inte mer mygglarver![/quote]

De är inte nyttiga för VISSA ciklider, bland annat en del Malawi, men inte alla, det finns undantag där med!!!!! Det finns MÅNGA ciklider som bara älskar dem!!!!(och mår BRA av att äta dem rätt så ofta) Generalisera inte för mycket!!!!

Skyll inte massdöden på de röda mygglarverna:mad:, många sällskapsfiskar äter dem i naturen så varför inte i fångenskap???? Jag tror att massdöden i så fall beror på brister i omvårdnaden, någon sorts nitrat/nitrit förgiftning kanske?:confused: Men det är klart: om dina sällskapsfiskar BARA äter röda mygg så kan de ju ha dött av näringsbrist -hur skulle du själv må om du BARA åt korv i sådär ett par månader?????:D

Annons