[QUOTE=peterhaack][QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns faktiskt åtskilliga vetenskapliga undersökningar som visar att röda mygg utvecklar allergier hos människor. Dessa har visat att de handlar om upp till ca. 1/3 som vid kontakt har eller utvecklar allergi mot röda mygg..[/QUOTE]
Skulle du vilja skicka mig en sådan vetenskaplig undersökning?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=search&term=chironomid+allergy
Välj artikel och beställ från närmsta universitetsbibliotek.
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Om man enbart ser till fodrets konsistens så är ju t.ex. fryst artemia ett betydligt sämre foder för herbivora fiskar än mygglarver. Att t.ex. ge vildfångade Tropheus fryst artemia är dömt att misslyckas. Observera att jag talar om fryst artemia som ju oftast är vuxen artemia - nykläckt artemia är något annat.[/QUOTE]
Här håller jag dock inte med Kjell, eller rättare sagt är det inte alls uppenbart för mig att det stämmer.
[QUOTE=Kjell Fohrman]
för människor . Som fiskfoder är det säkert OK för en en del arter.[/QUOTE]
Det är kanske så att vi flesta har ngt vi inte vill ha skall finnas när det gäller allergi och dyligt men då får man nog börja avliva hundar och katter med som då oxå kan skapa allergi =O(([/QUOTE]Eller också kanske vi skulle tillåta formalin och akrylamid för användning i hem igen. Eller alla andra starka mutagener/allergener.
Vill man använda röda mygg är man fri att göra det, men det ÄR allergiframkallande och på intet sätt ett oersättligt foder. Dessutom är det enligt min erfarenhet ofta så fullproppat med fekaliebakterier att fisken får buksot av smörjan - men det är som sagt bara min personliga erfarenhet.