Röda mygglarver...

#1 - 7 juni 2004 19:30
Nån som kan svara på varför det står "tvätta händerna efter matning" på paketen med röda mygglarver?
#2 - 7 juni 2004 19:32
för att inte utveckla allergi tror jag + att det är snuskigt.
#3 - 7 juni 2004 20:04
Ja, röda mygglarver är allergiframkallande för människor. Var alltid noga med att tvätta händerna efter matning (som det står).
#4 - 7 juni 2004 20:46
Det står det väl på alla frysförpackat foder till fiskar, är väl en helgardering från företagets sida, i stil med: chokladen kan innehålla spår av nötter, blir du då sjuk kan du inte stämma företaget.
#5 - 7 juni 2004 20:54
Nej, röda mygglarver är verkligen allergiframkallande, det är inte bara nys. Det är hemoglobinet i mygglarverna, så även torkade röda mygg kan ge allergi (kanske är de rentav farligare än färska röda mygg):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9777536
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10786021

Dessutom kan fisken mycket lätt få buksot av frysta röda mygg om de inte hanterats rätt innan infrysningen. Personligen undviker jag röda mygg som foder nu mer; de är inte värda risken.
#6 - 7 juni 2004 20:56
Vad är ett lämpligt alterniativ till röda mygglarver?
Jag använder det idag för att mata min dvärgklogroda, någon som har tips på alternativ?
#7 - 7 juni 2004 21:48
Räkmix, cyclops, vita mygg, svarta mygg, hackad daggmask, räk- och fisk-kött, torrfoder... Dvärgklogrodor brukar ta det mesta.
#8 - 7 juni 2004 21:49
Där ser man... Mycket man inte vet... Finns det nått annat som är lämpligt och lite "köttigt" som fikarna kan äta istället?
#9 - 7 juni 2004 22:37
<font color="red">Jag har användit röda mygglarver till min Corydoras odling i 8 månader ungefär. Inte en enda har dött en så länge. Men för vissa är det tydligen allergiframkallande så det kanske inte är bra att köpa dem.

Eftersom de inte är allergiframkallande hos mig så kommer jag fortsätta mata med dem.</font id="red">
#10 - 8 juni 2004 03:55
Att man skall tvätta händerna efter att hanterat frysfoder är nog mest en hygienisk grej, det står ju samma sak på allt frysfoder.
Att man inte blivit allergisk av att att ha handskats med röda mygglarver betyder väl antingen att man inte blir det, eller att man inte blivit det ÄN.
#11 - 8 juni 2004 06:08

Jag har användit röda mygglarver till min Corydoras odling i 8 månader ungefär. Inte en enda har dött en så länge

Nej det är ju inte allergiframkallande för fiskar utan för människor =)

Visst kan man mata med rödamygg inget fel med det MEN man ska väl ha i baktanken att det kan vara dåligt för människor.

Att man inte blivit allergisk av att att ha handskats med röda mygglarver betyder väl antingen att man inte blir det, eller att man inte blivit det ÄN.

Precis, man ska inte ropa hej... Rödamygg bör alltid behandlas som OM man var allergisk, dummt att ge sig själv en allergi om man kan slippa.
#12 - 8 juni 2004 09:41
<font color="red">Jag syftade inte på att fiskarna blir allergiska, jag hade bara hört från någon annan tråd att det inte ens var bra att mata med dem.</font id="red">
#13 - 8 juni 2004 09:51
Finns fiskar som nog inte skulle må så bra av det, kommer inte ihåg vilka eller varför, men har för mig det är nå malawis eller nå liknande. För många fiskar är det iaf bra foder.
#14 - 8 juni 2004 10:36
Det är väl mindre bra för l-malar som inte är åt det mest köttätande hållet (typ plecos)?
#15 - 11 juni 2004 20:05
Om fiskarna gillar det kan man ju köpa det. I såna fall gäller det bara att undvika direktkontakt om man vill minimalisera risken för allergi.
#16 - 11 juni 2004 21:45
Matar faktiskt aldrig med röda mygglarver! Jag har läst flertalet artiklar där personer har handskats med röda mygg, och sedan utvecklats allergier mot många olika saker och djur, samt inte kunnat vistas i samma rum som röda mygg!
Istället för röda mygg är svarta mygglarver ett bättre alternativ, som dessutom innehåller mkt mera protein och andra näringsämnen!
Jag matar mina malawisar med räkmix, svarta mygglarver, mysis, cyclops, torrfoder, räkor osv, vilket är mkt bättre!
(Vet inte allting om röda mygg, men gav mig in i konversationen pga. det talades om malawisar;))

Mvh Malawi´n
#17 - 13 juni 2004 23:08
Som redan är skrivet så är röda mygglarver inte alls lika närings- och proteinrikt som hos vita mygglarver, cyclops, räkmix ättsättra (etc). Röda mygglarver är mest mättande, skulle jag tro.
#18 - 13 juni 2004 23:36
Röda mygglarver är mest mättande, skulle jag tro.

<font color="red">Därför till odlingen!

Plus att de är 10kr billigare, 5-6st paket för 100kr.</font id="red">

Annons