Röda Mygglarver .........

#1 - 10 februari 2004 18:10
jag läste här på zoopet att om man matar med röda mygglarver så kan dom inte få yngel sant eller falskt nån som vet.......[:-149]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 februari 2004 18:26
Så här står det i Zoopets foderavdelning om röda mygglarver
"Det i handeln absolut vanligast förekommande frysfodret är röda mygglarver och det är visserligen ett hyfsat komplementfoder till de flesta fiskar. Vi vill dock varna för att ge röda mygglarver till algätande fiskar som lever i vatten med ett högt pH-värde (t.ex. malawi- och tanganyikaciklider). Risken är utomordentligt stor att dessa fiskar blir sjuka.
Man bör också tänka på att röda mygglarver orsakar allergier hos människor. Detta sammantaget gör att vi rekommenderar alla att avstå från att använda röda mygglarver."

#3 - 11 februari 2004 02:43
Roda mygglarver ar alldeles utmarkta for alla fiskar som inte behover en massa gron foder. Det ar de flesta fiskars favorit foder och aven fisk som mar bra av att ata det kan forata sig. Min Skalar hona at sa att hon sprack (hon sprack pa riktigt....inte som i ett uttryck!)sa mata med matta....annars kan det ga hemskt fel. Jag har aldrig nagonsin hort att det skulle gora dom sterila och i mitt SA sallskaps akvarium sa leker dom hela tiden trots att dom ater massor med roda mygglarver.
#4 - 11 februari 2004 06:26
Ursprungligen av: Qwerty om man ger dom mygglarver så dom inte få yngel!

De var då jag börja undra om det var sant ni kan själva läsa på foder sída 3 (malawikäk) (just nu ligger den på sida 3)[:-133]

Annons