Några synpunkter om tummens inlägg
en Tropheus som ENDAST får karnivor föda kommer dö rätt så snart. Men om det ges mestadels grönfoder så kan man troligen mata även med SMÅ mängder röda mygg i det akvariet också
Nja det finns ytterligare några aspekter.
1/ Dels så innehåller ju röda mygg mest vatten och eftersom de oftast odlas i extremt surt vatten blir det något av pH-chock för fiskar som normalt lever av foder som normalt förekommer i vatten med högt pH. Så även om de tar en och annan mygglarv även i Tanganyikasjön så är det där ett "helt annat" foder än det som säljs fryst i handeln här.
2/ Herbivora fiskars tarmsystem är betydligt längre (5-10 ggr) än de carnivoras och detta gör att de inte klarar av att transportera icke fiberrik kost genom tarmarna utan det blir stopp i systemet. Detta gäller dock i än högre grad för t.ex. fryst artmeia än för olika slags myglarver.
Så även en liten mängd felaktigt foder kan faktiskt ställa till med problem för vissa fiskarter.
men när det gäller fiskar verkar många vara mindre nogräknade, man experimenterar med grönsaker, och blandar foder hej vilt utan att ta hänsyn till fiskarnas naturliga föda.
Det tycker jag också är fel - dock verkar som om herbivora fiskarter är känsligare för felaktig kost än vad carnivora är.
Eventuella allergirisker tar jag (tyvärr???) lätt på.....men jag vet att de kan framkalla allergier....detta borde det varnas för på förpackningen. Men att avråda från att använda dem som foder tycker jag är fel. Jag tycker det är ett superbra foder.....
En gång i tiden när jag var grossist och då bl.a. importerade röda mygg så la jag ner alla myggpaketen i en plastpåse där det även låg med en lapp som varnade för allergirisken och även talade om att man enbart skulle ta i fodret med plasthandskar. Inte fan gick det att sälja - affärerna ville inte köpa det och kunderna ville inte köpa det av affärerna.
Det är utan tvekan som så att röda mygg är oerhört allergiframkallande och hade det varit ett foder för hundar eller katter så hade det blivit förbjudet för länge sedan. Sedan har jag lite svårt att förstå hur ett foder som till 80-90% består av vatten och har ett minimalt näringsvärde kan vara ett "superbra foder".
Det finns billigare sätt att fylla på vatten i akvariet;)