Peter, läs hela denna tråd:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=331
Det finns givetis även många ställen där du kan hitta inlägg om röda mygg allergi, t.ex. i forumet på Akvarieguiden.
Eftersom jag själv får kraftiga allergiska reaktioner har jag även frågat många andra akvarister om de tål röda mygg. Jag har inte fört statistik, men det är en ganska stor del av de personer jag frågat som har utvecklat allergi mot röda mygg. Har även frågat en sjuksköterska och hon sade att det var vanligt.
Vill du verkligen fortsätta sälja röda mygg även nu efter att du blivit informerad om de hemska plågor som kunderna och deras familj och vänner kan drabbas av, utan att ens varna kunderna? Vill du avsiktligt utsätta medmänniskor för denna risk?
Förutom allergi är flera diskus odlare i världen som menar att röda mygg kan sprida gälparasiter, eftersom äggen till dessa parasiter är mycket tåliga och har påträffats i mikroskop vid kontroll av sändningar av röda mygg, efter att diskus har fått gälparasiter efter att ha matats med dessa, samtidigt som ingen annan trolig smittokälla har kunnat påvisas. Risken kan anses som ganska liten (bla. beroende på märke och fångstplats) men i princip är det bara Hikaris trippel steriliserade röda mygg som förmodligen kan antas vara säkra när det gäller att ha tagit död på eventuella parasitägg.
~~~ Max Photo ~~~