röda akvarieväxter

#1 - 10 maj 2007 19:07
Jag har lite funderingar kring röda akvarieväxter, dessa vackra växter är ju vanligt förekommande i div växtakvarium. Men de är inte lika vanliga i butiker, det är faktiskt så att jag tror aldrig jag har sätt dessa växter alls (eller så var det länge sedan).

Så mina frågor är:

Var får man tag i dessa växter? Och vad krävs för att de ska må bra?

Jag har läst lite om de röda växterna här på zoopet och det verkar som om det skulle kunna vara möjligt för mig att ha dem. Jag har stark belysning och använder pmdd, dock har jag ingen co2. Finns det någon röd växt som skulle kunna trivas bra under dessa förutsättningar?
#2 - 10 maj 2007 19:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Den röda växt som är lättast och som klarar sig bra utan Co2 är väl röd tigerlotus, men den kräver lit utrymme.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#3 - 10 maj 2007 19:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Den röda växt som är lättast och som klarar sig bra utan Co2 är väl röd tigerlotus, men den kräver lit utrymme.[/COLOR][/FONT]

Ok :) hur mycket plats då? (det var så klart precis den växten som jag inte kunde läsa om på grund av att jag inte är guldmedlem änu)
#4 - 10 maj 2007 19:22
nmj skrev:
Ok :) hur mycket plats då? (det var så klart precis den växten som jag inte kunde läsa om på grund av att jag inte är guldmedlem änu)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har några st i mitt 450L, klicka i min signatur så ser du en bild.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom har en förmåga att skjuta iväg löpare oxå så det blir lite fler plantor lite varstans ;). Bladen kan bli riktigt stora.[/COLOR][/FONT]
#5 - 10 maj 2007 19:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har några st i mitt 450L, klicka i min signatur så ser du en bild.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom har en förmåga att skjuta iväg löpare oxå så det blir lite fler plantor lite varstans ;). Bladen kan bli riktigt stora.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Wingdings]:)oj [/FONT]den var stor och inte alls diskret [FONT=Wingdings]:)[/FONT] mycket snygg, den drar verkligen blickarna till sig, men jag tror nog att den tar lite för stor plats, det finns inte någon som är lite mindre?
#6 - 10 maj 2007 21:14
För att få växterna riktigt röda är det bra att höja fosforn i gödningen. Är det lite högre fosfor jämfört med kväve än vad som e normalt gör växter mycke rödare. Kan med lätthet få vanlig polysperma röd, eller som jag råkagde få en gång, en rödaktigt matta av tenellus. Faran e bara att råkar det bli lite för mycke fosfor frodas cyano.
#7 - 10 maj 2007 21:33
Shagrat skrev:
För att få växterna riktigt röda är det bra att höja fosforn i gödningen. Är det lite högre fosfor jämfört med kväve än vad som e normalt gör växter mycke rödare. Kan med lätthet få vanlig polysperma röd, eller som jag råkagde få en gång, en rödaktigt matta av tenellus. Faran e bara att råkar det bli lite för mycke fosfor frodas cyano.

intressant! men då måste jag fixa fosfor gödning. Jag antar att jag inte kan dosera mer av någon pmdd del....däri finns det ju lite vadsomhelst, så det är ju svårt att bara öka fosforhalten :)

något medel som rekommenderas?
#8 - 10 maj 2007 21:56
Jag funderar också på röda växter.
Denna har jag funderat på:
http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=134&id=100030

Finns hos en av butikerna här i stan och är väldigt vacker.
Jag har dubbla 105 cm / 38 W rör, Sylvania Standard + GroLux med reflektorer. Räknas det som "mycket ljus" ?
Göder med Tetra FloraPride men funderar på PMDD. Har inte CO2.
Någon som har erfarenheter ?
#9 - 10 maj 2007 22:07
t85207 skrev:
Jag funderar också på röda växter.

Denna har jag funderat på:

http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=134&id=100030

Finns hos en av butikerna här i stan och är väldigt vacker.

Jag har dubbla 105 cm / 38 W rör, Sylvania Standard + GroLux med reflektorer. Räknas det som "mycket ljus" ?

Göder med Tetra FloraPride men funderar på PMDD. Har inte CO2.

Någon som har erfarenheter ?

Ja den växten verkar intressant (vacker och lagom stor), svårighetsgrad: medel, det verkar ju lovande. Konstigt att det inte är mer butiker som saluför dessa röda växter…..

Och vad gällande om du har mycket ljus eller inte, det beror ju på hur stort ditt akvarium är..:)
#10 - 10 maj 2007 22:37
Självklart går det att höja med pmdd. KH2PO4 innehåller fosfor.
#11 - 10 maj 2007 22:49
Shagrat skrev:
Självklart går det att höja med pmdd. KH2PO4 innehåller fosfor.

jo :) men det blir inte problem med att man höjer lite andra saker då också?
KH2PO4 är ju inte bara fosfor....:confused:
#12 - 10 maj 2007 22:57
Det innehåller även kalium, vilket växterna behöver också. Även om kaliumkoncentrationen ofta blir betydligt högre än vad som behövs på grund av att det ingår i flera pmdd ingredienser. Sen är det även väte och syre, men de påverkar inte i detta läget.
#13 - 10 maj 2007 23:00
Shagrat skrev:
Det innehåller även kalium, vilket växterna behöver också. Även om kaliumkoncentrationen ofta blir betydligt högre än vad som behövs på grund av att det ingår i flera pmdd ingredienser. Sen är det även väte och syre, men de påverkar inte i detta läget.

nice! det låter ju bra.....:)

Då ska man bara få tag på en lämplig växt också :)
#14 - 11 maj 2007 12:48
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sök efter växter här[/COLOR][/FONT]
http://www.tropica.com/default.asp
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I tabellen till höger kan man välja "väster med färg". Här står även svårighetsgrad på växten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom flesta butiker kan ta hem från Tropica.[/COLOR][/FONT]
#15 - 11 maj 2007 13:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sök efter växter här[/COLOR][/FONT]

http://www.tropica.com/default.asp

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I tabellen till höger kan man välja "väster med färg". Här står även svårighetsgrad på växten.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom flesta butiker kan ta hem från Tropica.[/COLOR][/FONT]

tack! grym sida :)
#16 - 11 maj 2007 14:13
nmj skrev:
Ja den växten verkar intressant (vacker och lagom stor), svårighetsgrad: medel, det verkar ju lovande. Konstigt att det inte är mer butiker som saluför dessa röda växter…..

Och vad gällande om du har mycket ljus eller inte, det beror ju på hur stort ditt akvarium är..:)

Glömde totalt att nämna att det är 240 liters [:o]
#17 - 11 maj 2007 14:23
t85207 skrev:
Glömde totalt att nämna att det är 240 liters [:o]

utan att vara någon expert så är rekommendationen att ha runt 0,5Watt/liter vatten, om du inte har ett litet akvarium, då kan man ha upp mot 1watt per liter,
och du har 76watt på 240 liter så då är det nog så att du har lite för svag belysning för ljuskrävande växter (typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)
#18 - 11 maj 2007 15:40
Althernathera reinecki är en färggrann växt som inte är allt för ljuskrävande (enligt mitt tycke).
#19 - 11 maj 2007 15:47
Metalmaid skrev:
Althernathera reinecki är en färggrann växt som inte är allt för ljuskrävande (enligt mitt tycke).
Nej, men den är ganska jobbig att få fart på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70304
Har du några tips så är de mer än välkomna?
#20 - 11 maj 2007 16:14
BluesBoy skrev:
Nej, men den är ganska jobbig att få fart på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70304

Har du några tips så är de mer än välkomna?

Tja, jag vet inte om jag har nått tips, jag kör ju bara på som jag brukar göra.

Vad gäller vattenvärden så kan jag inte svara på det, eftersom jag vågar vägra ta prover ;)

Men vattnet som kommer ur kranen ligger på ph 7,8-8,2 och 4 dH, det som kan inverka på dom värdena är väl möjligen rötter och eventuellt kalk i mitt grus. Temperaturen ligger på i snitt 26grader. Har rejält kraftig cirkulation (pumpeffekt ca 700L/h till 63L).

Vad mer, delar plantan och sätter i stjälkarna med ca 1cm mellanrum och ser till att den har fria ytor runtom för att ljuset ska nå fram.

Har den just nu även i akvarium med glödlampsbelysning och resultatet av det ser ut så här:
http://i171.photobucket.com/albums/u281/Metalmaidphotos/Plants/stem_bigleafed/Althernatherareinecki.jpg

Tillägg i just detta akvarium tillsätter jag inte nån gödning, yngelakvarium med kraftig fisktyngd.
#21 - 11 maj 2007 19:15
nmj skrev:
utan att vara någon expert så är rekommendationen att ha runt 0,5Watt/liter vatten, om du inte har ett litet akvarium, då kan man ha upp mot 1watt per liter,

och du har 76watt på 240 liter så då är det nog så att du har lite för svag belysning för ljuskrävande växter (typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)

Det är orginalbelysning i ett nytt MP/Eheim möbelakvarium (typ Jewel).
Mitt gamla 150 liters kar har ett 30 W rör. (Dala Zoo med orginal ljusramp)
Både dessa har alltså 0.3 W per liter. Kollade runt lite på nätbutikerna och det verkar vara där omkring man hamnar med standard-belysning.
Men det är alltså egentligen lite klent ?
#22 - 11 maj 2007 21:08
nmj skrev:
(typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är nog det som är kruxet med dom, och med mer ljus ökar behovet av mer näring och Co2 hjälper ju till oxå, och med Co2 ökar behovet av ännu mer näring ;)[/COLOR][/FONT]
#23 - 11 maj 2007 22:36
t85207 skrev:

Både dessa har alltså 0.3 W per liter. Kollade runt lite på nätbutikerna och det verkar vara där omkring man hamnar med standard-belysning.

Standardbelysningen är ej avsedd för ljuskrävande växter :)
#24 - 12 maj 2007 09:01
t85207 skrev:

Standardakvarium har en generell belysning som ska klara ett så stort spann som möjligt av användare. Och jag antar att den vanligaste akvarieanvändaren är en person som knappt tillför någon växtnäring alls(de litar på att fiskarna göder), och för den typen av akvarium så är kanske 0,3 watt per liter optimalt.
Utan att veta der säkert så tror jag att alla som har fungerande växtakvarium, med lite ”svårare (läs röda växter:))” växter i har dimensionerat sin belysning själv:)
#25 - 12 maj 2007 19:05
OK.

Har inga planer på att "förstöra" akvariet med en hemmabyggd ljusramp.
Så det är väl bara att prova vad som funkar. Vore kul med några röda växter för att få lite mer variation.
#26 - 12 maj 2007 19:14
finns lösa lysrörs socklar som man kan fästa i taket på lysrampen. Använder sånna för att få in 4 rör i mitt juwel 240l
#27 - 12 maj 2007 19:44
Shagrat skrev:
finns lösa lysrörs socklar som man kan fästa i taket på lysrampen. Använder sånna för att få in 4 rör i mitt juwel 240l

Kan va nåt att fundera på om jag upptäcker att jag måste ha mer ljus.
Hittills så har jag avstått från ljuskrävande växter, faktiskt avstått från krävande överhuvudtaget. :rolleyes:
#28 - 12 maj 2007 20:47
Om man vill ha en lättskött orangeröd växt, så rekommenderar jag Ammania gracilis. Hos mej växer den verkligen som ogräs och vacker är den.

Ammanian är inte särskilt kinkig med gödning och den växer även vid lite svagare belysning, även om färgerna blir som mest strålande vid starkare belysning.

Jag har både den och röd tigerlotus i ett 84 liters akvarium. Man får bara beskära dem lite oftare och jag räknar med at flytta min största lotus längre fram.

MVH/Anita
#29 - 13 maj 2007 12:14
Limia1 skrev:
Om man vill ha en lättskött orangeröd växt, så rekommenderar jag Ammania gracilis. Hos mej växer den verkligen som ogräs och vacker är den.

Ammanian är inte särskilt kinkig med gödning och den växer även vid lite svagare belysning, även om färgerna blir som mest strålande vid starkare belysning.

Jag har både den och röd tigerlotus i ett 84 liters akvarium. Man får bara beskära dem lite oftare och jag räknar med at flytta min största lotus längre fram.

MVH/Anita

Ammania gracilis verkar ju vara en intressant växt! Då ska jag bara få tag på den :)

Annons