Röd zebra hur i helskotta se skilnad på kön

#1 - 22 november 2007 08:34
Har 5 röd zebra...... i min stilla tro så trode jag att det var 4 honor och 1 hanne då den ena är lite mindre än dom övriga 4.
Så fick dom 4 större äggfläckar, hmmm jaaaaahaaaaaa hannarna ska ha äggfläckar?
ooooooo stakars ensamma lilla fisken ensam hona med 4 hannar.
Men så fick även den lilla ngn ynka fläck.... är det då 5 hannar?
Googla som en liten blå och nä då både honor och hannar får äggfläckar.
hmmm jaaaaaa haaaaa ändå säger vissa artbeskrivningar att:
det är lätt att se skillnad på kön då hannen får äggfläckar på analfenan.
Fast nu vart det ju inte så enkelt längre eller hur för nu kunde både honan å hannen få fläckar.
En person sa att jo me honor har rundad analfena.
Yes här ska spanas analfenor.
ehhhhh jaha då var vi nog tbx på 4 honor (dom stora) och 1 hanne (den lilla).
Men nhaaaaa tror den lillas analfena är rund iaf efter timmar studier med näsan mot akvariet.
Oki då är vi på 5 honor..... men så har jag en av de större som gräver, oj vad han gräver.
Har just nu 2 stora högar och en tredje på g runt en krater som den gräver större å större.
Ja men det är bara hannarna som gräver............
jaha men men den har ju rundad analfena?
så har jag då 4 honor (3 stora och 1 liten) och en hanne (1 stor)?

så hur ser jag skillnad på könet? inte för det är värdsligt men retar mej lite smått att inte veta:D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 november 2007 08:39
Bägge könen kan ha äggfläckar fast hanar har i snitt fler.
Det säkraste sättet att könsbestämma på är att titta på könsöppningarna, men det är inte så lätt om man inte har vänt upp och ner på många malawi tidigare.
Annars är det väl färgen där honorna brukar vara rödare
#3 - 22 november 2007 08:50
hmm då har jag mao 4 hannar och 1 hona.
dom 4 större har betydligt fler medans den mindre har 2-3st.
Nackdelen är ju att alla är ngn gul/orange färg (inte så där televerks orange som man annars ser).
Men då kommer den stora frågan, om det nu är 4 hannar och en ynka hona, borde inte hannarna mäkta varandra? Det är cool lungt i akvariet.
Vända dom känns inte aktuellt, nog för jag är jätte nyfiken men ger mej nog inte in på så avancerade saker (är ju dessutom stört omöjligt att fånga in dom:)) och tids nog lär jag väll märka hur många som går tuggandes med påse men som sagt, grymt nyfiken :)
Spännande.
#4 - 22 november 2007 09:00
just ja.......
eftersom den ena gräver som bara den, kan man ta bort högarna?
Han har tydligen bestämmt sej för att spotta en sandhög över en javaormbunke *ler*
Högarna i sej stör mej inte men är kanske inte så smart att han gömmer växten i en sandhög.
Kan jag försiktigt flytta växten utan att störa han/hon/den/det i sitt förberedande?
#5 - 22 november 2007 09:04
Visst kan du ta bort högarna men de brukar vara tillbaka lika snabbt igen. Det är nog bättre att flytta växterna för när hanen väl bestämmt sig för en lekplats så brukar han hålla sig där.

Här finns en artikel om rödzebra med bl a könnsskillnader och olika färgvarianter: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_afrikas_roda_guld.shtml
#6 - 22 november 2007 09:41
oooo man brukar oxå kunna se mera blått i anal och bukfenor....
det måste inspekteras :)
Tackar för en intressant artikel saknar dock en komentar om hur dom smakade (hmmm)
Nå ja blir man fattig akvarist så kan man alltid steka överskottet malawisar i lite olja.
Lärde mej av artikeln att mina får på tok fel foder, blir att inhandla räkmix mao.
Fast mina verkar föredra maltabletterna framför ciklid pellets, flingor osv vilken kan förklara dom svarta pigmentfläckarna eller tydligen förklarar det det eftersom det är spirulina i dom algtabletterna men som sagt ska ge det ett försök med räkmix.

Lite kul att om man vill rädda de flesta yngel så ska man flytta honan till ett eget kar (inget konstigt med det) men att försöka håva upp en av dom är helt omöjligt och självklart borde dom ju bli stressade av det och då borde ju risken vara större att honan spottar för tidigt?
Tips på "gömställen" man kan göra direkt i det stora akvariet som ger yngel skydd men som inte botior, föräldrarna osv kommer åt?
Flytväxter finns, lite andra växter oxå, sten rös finns oxå , det kanske räcker så eller?
Inte för jag vill ha 200 yngel då men några vore ju kul.
Är yngel lika stört omöjligt att fånga i karet eller har man tur att dom ligger i en grupp och trycker å tror sej vara osynliga?
Yngelkasse är väll helt uteslutet? annars kunde kanske honan spotta i den, ur med honan och flytta på yngel till ett eget kar?
Fast det är klart det förutsätter ju att man plockar honan i rätt ögonblick och då har man ju fortfarande kvar problemet med att fånga henne. hmm klurigt det där *ler*
#7 - 22 november 2007 09:47
polysperma skrev:
Tackar för en intressant artikel saknar dock en komentar om hur dom smakade (hmmm)

Kjell får ge ett omdömme på smaken :).
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 november 2007 09:55
Micke skrev:
Kjell får ge ett omdömme på smaken :).

Sett till priset (VF kostade då 1000 kr stycket) motsvarade inte smaken priset:p
#9 - 22 november 2007 09:55
Ja kjell hur smaka dom?
Rekomenderar du ris, bröd eller sallad till? *skrattar*

Usch vad grym jag lät nu då..... men är ju faktiskt så att de flesta fiskar vi har som husdjur faktiskt är matfisk ngn annan stans så egentligen inget konstigt med det, fast ska jag va ärlig så hade jag nog tittat lite konstigt om en akvarist håva upp 10 malawisar och sa att det är lunch time...
#10 - 22 november 2007 09:57
krävdes nog en hel del för att bli mätt oxå kan jag tänka mej så låt oss säga att varje person behöver 20 st, dvs 20.000kr per person (snacka om resturangnota)
#11 - 22 november 2007 12:57
Vi köpte 10st ungfiskar rödzebra. Det visa sig sen att vi fick 2 hanar och resten honor. Våra hanar blev nästan rosa med blåaktiga fenor.
Vi gör inget när dom tuggar. Har smågrottor och 2 stora javaormbunkar.
Nu har vi massor av yngel i alla storlekar. Det blir nog inte så många per kull
kanska 2-3st som klarar sig. Fast vi har ju ganska många honor.
Men visst kan några klara sig. Hos oss gömmer dom sig en och en.
Agneta.

Annons