Röd Zebra eller korsning?

#1 - 13 oktober 2005 19:48
Hej!

Jag fick med bla en Röd Zebra då jag skaffade ett beg. akvarie. Men, nu börjar jag lite tvivla på om det verkligen är en Röd Zebra eller om det är en korsning som jag fick. Det som gör att jag tvivlar är att den är ungefär 15cm och mer kraftig.

Vad säger ni?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 oktober 2005 21:00
Svårt att säga om det rör sig om en korsning eller felaktig och för mycket mat under en lång tid.
Den påminner dock oerhört lite om ursprunget om man säger så;)
#3 - 13 oktober 2005 21:03
Jo, det är precis vad jag med tycker. Den ser lite deformerad ut. Men, vi kan nog komma överrens om att det är ingen ren och fin Röd Zebra tror jag.
#4 - 13 oktober 2005 22:39
den såg lite underlig ut...
#5 - 14 oktober 2005 06:05
Japp, lite underlig. Det är nog ingen idé att skaffa någon hona till honom iaf.
HazelCR
#6 - 14 oktober 2005 09:42
Fisken får lite förvrängda proportioner, när bilderna är knäppta lite från sidan. Ibland blir huvudsilueten knepig/deformerad. 15 cm låter väl stort, men jag har sett stora hanar av Röd Zebra.
Jag hade Röd zebra i slutet av 70-talet. Jag tyckte de var mycket röda och fina då. Tyvärr ser jag många exemplar i butikerna som inte alls är lika fina idag. Jag har köpt Röd Zebra från 4 olika håll för drygt ett år sedan, innan jag fick tag på några som jag är nöjd med.
HazelCR
#7 - 14 oktober 2005 09:44
Jag har sett att en del akvarister vill få tag på laxfoder. Kan sådant foder ge fiskar som din Gimbo?
#8 - 14 oktober 2005 10:05
[QUOTE=HazelCR]Jag har sett att en del akvarister vill få tag på laxfoder. Kan sådant foder ge fiskar som din Gimbo?[/QUOTE]

Jadu... Inte en aning :) Jag ger dem Räkor och Pellets i stort sett.
#9 - 14 oktober 2005 10:06
[QUOTE=HazelCR]Fisken får lite förvrängda proportioner, när bilderna är knäppta lite från sidan. Ibland blir huvudsilueten knepig/deformerad. 15 cm låter väl stort, men jag har sett stora hanar av Röd Zebra.
Jag hade Röd zebra i slutet av 70-talet. Jag tyckte de var mycket röda och fina då. Tyvärr ser jag många exemplar i butikerna som inte alls är lika fina idag. Jag har köpt Röd Zebra från 4 olika håll för drygt ett år sedan, innan jag fick tag på några som jag är nöjd med.[/QUOTE]

Finns en bild på honom rakt från sidan här:
http://www.gimbo.se/akvarierelaterat/mitt-malawiakvarie/
HazelCR
#10 - 14 oktober 2005 10:10
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=HazelCR]Jag har sett att en del akvarister vill få tag på laxfoder. Kan sådant foder ge fiskar som din Gimbo?[/QUOTE]

Jadu... Inte en aning :) Jag ger dem Räkor och Pellets i stort sett.[/QUOTE]

Det är säkert som Kjell skriver att den ser lite konstig ut. Det där med laxfoder vet jag inte ett dugg om. Det var bara något jag kom och tänka på när det skrevs om för mycket och felaktig mat under lång tid.
Vi får hoppas attt Kjell eller någon annan svarar.
#11 - 14 oktober 2005 13:34
har en exakt likadan fast inte lika "fet":D och jag tycker dom ser exakt ut som röd zebra fast blå :D

Annons