Röd tigerlotus

#1 - 10 september 2004 19:25
hallå!
såg när jag rensade i ett av min akvarium att jag hade massor av smålökar av lotusplantan,hur vanligt är det? är det nån annan som har fått det?
#2 - 10 september 2004 19:27
Grattis - fick aldrig detta när jag hade dem på 1980-talet...
#3 - 10 september 2004 20:11
har iallafall fått ca 10 smålökar av lotusplantan
#4 - 11 september 2004 06:57
Får dom konstant det går knappt inte att bli av med dom ;-)
Tur att dom är snygga och växer fort så man kan beckna dom på förenings auktioner :-)
#5 - 11 september 2004 07:30
jepp jag fick massor när jag hade min röda tigelotus...

/Glenn
#6 - 11 september 2004 07:35
Ni som har lotusar som växer bra, vilken temperatur har ni? Jag har en lotus i mitt växtkar som bara skickar iväg några blad då och då och inget annat. Jag har inbillat mig att det hör ihop med perioder av lite högre temperatur i karet.
MVH
Magnus
#7 - 11 september 2004 07:51
Ni som har lotusar som växer bra, vilken temperatur har ni?

För tillfället runt 25 grader.
Den tycks dock inte gilla högre temperatur särkilt bra.
Min temperatur har under den värsta sommar värmen samt med Mh-belysningens hjälp varit uppe runt 30 grader och då var det ingen vidare fart på lotusen.

Jag klipper ner den rätt hårt ibland och har fått uppfattningen att det är det som gör att den skjuter en massa smålökar.
Viloperiod har jag inte direkt märkt att den har, förutom att det tar ett för den att åtehämta sig efter en beskärning/utgallring.
Det börjar bli dags för en rejäl sån nu om man kollar in en nytagen bild på min burk.
http://www.michael-eklund.dynu.com/mickes/Pictures/Tanks/1/2004-09-08/2004-09-08L.htm
#8 - 11 september 2004 07:55
jag hade 25grader i mitt kar, lite lera runt löken och inte särskilt starkt ljus...

/Glenn
#9 - 11 september 2004 08:18
Mina lotusar ger också massor med lökar. Jag har dem i olika akvarier. Även några i discusakvarier med ca 30 grader. Men mest lökar blir det vid 25 till 27 grader. Jag hade en jättestor tigerlotus som bredde ut sig över ytan i 450l akvariet. Då den skuggade andra växter gav jag bort den. :)
#10 - 11 september 2004 08:20
Ja just det
Den verkar inte må varken bättre eller sämre av min nuvarande ljusstyrka på 1,5W/L riktig vattenvolym.

Körde förut med 0,6W/L Lysrör och tillväxten var densamma.
#11 - 11 september 2004 08:20
26 grader, halvdant ljus, TMG och lera vid rötterna. Den står i ganska kraftig cirkulation också. När jag kapade bort nästan alla flytblad så fick jag också en massa småplantor... min både sätter lökar och blommar regelbundet.... har just klippt av min femte utblommade blomma...
#12 - 11 september 2004 09:11
Hej !

Jag har oxå lotus och den växer så det "knakar",,detta tack vara att jag kör med CO2 samt bottengödning och värmekabel.Dessutom tillsättes flytande gödning varje dag via automat.Jag får rensa ibland bladen varannan vecka...

Se bilder på "Asienkaret" på länk nedan...

Mvh Jan
#13 - 11 september 2004 11:52
Ursprungligen skickat av Messier

Dessutom tillsättes flytande gödning varje dag via automat.

Hej!. Vad är det för automat?, något hemmapatent?
#14 - 11 september 2004 13:28
Min tigerlotus trivs väldigt bra i karet med bottenvärme, bottengödning, mycket ljus och 26-27 grader varmt. TMG får den också dagligen. Det verkar som att lotusen skickar ut småplantor när man håller på och tuktar den flitigt. Jag plockar bort de största bladen varje vecka och sen tar jag bort flytbladen direkt när jag ser att de sticker upp mot ytan. Tror att plantan skulle ha fyllt hela akvariet vid det här laget annars.
Det kommer småplantor hela tiden! Men jag har aldrig sett smålökar på dem, bara rötter. De klarar sig ändå bra när man flyttar dem till andra kar.
#15 - 12 september 2004 06:34
Det är Eheim gödningsautomat snarlik deras foder dito.Det som skiljer är behållaren.Den doserar 0,6 ml/gång.Söchting har oxå en sådan..kolla på Aquaristikshop.com
#16 - 12 september 2004 08:21
Jag har ingen bottenvärme och göder inte särskilt flitigt men vår lotus tuktas varje vecka vid vattenbyte annars skulle den, precis som Ulla skriver, ta över hela akvariet. Den skickar ofta av små sidoskott. När jag knoppat av dessa och planterat dem för sig själv har det blivit nya lökar av dem... Kan inte så mycket om akvarieväxter men är ganska haj på vanliga fönsterplantor. Hade från början en lök har nu tre stora och många skott. pH i karen är strax under 7, temperatur omkring 25-26 grader. Inga lerkulor å ingen TMG regelbundet i varje fall... men då å då när andan faller på.
Maria
#17 - 12 september 2004 08:29
Förlåt en "novis"...men vad står TMG för? Jag har sett på flera ställen här...Jan
#18 - 12 september 2004 08:35
Tropica master grow har ja för mig att d står för.

/Glenn
#19 - 12 september 2004 08:46
Hej Messier!
TMG är precis som Glenn skriver, Tropica Master Grow, ett gödningsmedel till växterna som efter vad jag läst här på zoopet skall vara bättre än andra gödningsmedel. Tillverkat av Tropica då förståss!! Vad som gör det bättre än andra låter jag vara osagt men det skall tydligen vara så. Har själv inte haft det alltför länge och kan inte säga om det är bättre än nåt annat men men. Jag tror på vad jag läser och hoppas nu på underverk!
Maria

Annons