En affär som jag ofta åker till, tar också in färgade fiskar ibland, t.ex färgade vita sorgmanteltetror (kallas regnbågstetra), färgade glasabborrar, och papegojciklider, även de färgade varianterna. Han har ett akvarium fullt med papegojor, som var blå, gröna och så vidare, men nu har de tappat färgen, tack och lov får man nog säga. Tror inte han fått sålt dem, och köpt in nya, så stor omsättning är det nog som tur är inte på dem, utan det är nog snarare så att de tappat färgen. Han brukar själv säga att han inte gillar dem nå´t vidare, men tar in dem på grund av att de efterfrågas, av kineser mest tydligen. Men de måste väl vara en försvinnande liten del av kundkretsen, så att han inte måste ta in så´nt för att överleva?
Hur som helst är det en annars en affär jag gillar, med hyfsat utbud, bra priser, och fräscha akvarier, sällan man ser nå´n död fisk där.
Men en sak funderar jag på, om det är förbjudet att att importera de genmodifierade zebrafiskarna, borde det väl vara det att importera de färgade fiskarna också? Är man förresten säker på att de är genmodifierade? De kanske också är färgade, fast med självlysande färg? Låter lite mysko om de skulle kunna få in manetgener i fisken, och se´n få det att fungera. Dessutom är väl de maneter som är självlysande djuphavslevande, vilket väl skulle göra det vanskligt att få tag i dem, bara för att leka gud, och skapa självlysande zebrafiskar.
Förresten, det är väl zebrafiskar du menar, och inte malawicikliden rödzebra? Av dem förekommer det röda i naturen.