Röd sebra

#1 - 16 november 2006 19:17
såg en fisk till i djuraffären som han inte hade så mycket info om.. den hete "röd sebra" och såg ut som en vanlig sebra fisk fast den va helt röd, eller rosa. det var naturfärgen sa han.
har aldrig sett någon sådan förut, han sa att den va helt ny och att det inte va någon "färgad" fisk.
tyckte den va fin i alla fall.. någon annan som vet mer exakt vad det är för fisk?
#2 - 17 november 2006 11:02
det finns framavlade sebrafiskar med färger, men det handlar då mest om genmodifierade kromosomfiskar... finns tillochmed nån självlysande sebrafisk med gener från eldflugor...
#3 - 17 november 2006 11:07
Vandal skrev:
det finns framavlade sebrafiskar med färger, men det handlar då mest om genmodifierade kromosomfiskar... finns tillochmed nån självlysande sebrafisk med gener från eldflugor...

et låter ju inte så bra i så fall.. vilken tur att jag inte köpte dom.. dom såg faktiskt gasnka onaturliga ut. inte ofta man ser en helt rosa fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 november 2006 11:09
Det lär knappast handla om en genmodifierad zebrafisk (de är mixade med en manet och inte med eldflugor) i detta fall eftersom de dels är väldigt dyra och dels inte får importeras till Europa.

Jag tror dock inte på att det rör sig om en naturform - utan snarare om en "målad"
#5 - 17 november 2006 11:12
Det lär knappast handla om en genmodifierad zebrafisk (de är mixade med en manet och inte med eldflugor) i detta fall eftersom de dels är väldigt dyra och dels inte får importeras till Europa.

Jag tror dock inte på att det rör sig om en naturform - utan snarare om en "målad"

ja de kan nog stämma för dom här va inte dyra i alla fall.. tror han tog 20kr för dom. han sa till mig extra noga att dom inte va "sprayade" men jag vet inte.. men att det var en naturform förstod nästan jag oxå att det inte var.
synd att han tar in sådanna i så fall om dom är målade.
#6 - 17 november 2006 11:22
En affär som jag ofta åker till, tar också in färgade fiskar ibland, t.ex färgade vita sorgmanteltetror (kallas regnbågstetra), färgade glasabborrar, och papegojciklider, även de färgade varianterna. Han har ett akvarium fullt med papegojor, som var blå, gröna och så vidare, men nu har de tappat färgen, tack och lov får man nog säga. Tror inte han fått sålt dem, och köpt in nya, så stor omsättning är det nog som tur är inte på dem, utan det är nog snarare så att de tappat färgen. Han brukar själv säga att han inte gillar dem nå´t vidare, men tar in dem på grund av att de efterfrågas, av kineser mest tydligen. Men de måste väl vara en försvinnande liten del av kundkretsen, så att han inte måste ta in så´nt för att överleva?

Hur som helst är det en annars en affär jag gillar, med hyfsat utbud, bra priser, och fräscha akvarier, sällan man ser nå´n död fisk där.

Men en sak funderar jag på, om det är förbjudet att att importera de genmodifierade zebrafiskarna, borde det väl vara det att importera de färgade fiskarna också? Är man förresten säker på att de är genmodifierade? De kanske också är färgade, fast med självlysande färg? Låter lite mysko om de skulle kunna få in manetgener i fisken, och se´n få det att fungera. Dessutom är väl de maneter som är självlysande djuphavslevande, vilket väl skulle göra det vanskligt att få tag i dem, bara för att leka gud, och skapa självlysande zebrafiskar.

Förresten, det är väl zebrafiskar du menar, och inte malawicikliden rödzebra? Av dem förekommer det röda i naturen.
#7 - 17 november 2006 11:25
tycker oxå det är synd, för han är väldigt seriös med allt annat. fina friska fiskar som är väldigt billiga och han är desutom väldigt kunnig.

när handlaren beställer hem en sådan fisk,, får dom då alltid reda på om dom är färgade eller genmodifierade?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 november 2006 11:38
Micke_A skrev:
Men en sak funderar jag på, om det är förbjudet att att importera de genmodifierade zebrafiskarna, borde det väl vara det att importera de färgade fiskarna också? .

Lagen gäller inte för fisk specifikt utan allt genmodofierat. Man kan för övrigt ta in sådant om man har tillstånd men det är ekonomiskt en myckert dyr apparat och sedan lär man inte få tillstånd för akvariefisk om det inte handlar om vetenskapliga ändamål eller något sådant.

Är man förresten säker på att de är genmodifierade? De kanske också är färgade, fast med självlysande färg? Låter lite mysko om de skulle kunna få in manetgener i fisken, och se´n få det att fungera. Dessutom är väl de maneter som är självlysande djuphavslevande, vilket väl skulle göra det vanskligt att få tag i dem,

Men nu är det så och det finns rätt hyfsad vetenskaplig dokumenattion om detta. Fiskarna är inte framtagna specifikt för akvariebruk utan de skall gå utanför kärnkraftanläggningar och liknande. Där ändrar de färg om föroreningar släpps ut - dvs ungefär samma varningsfunktion som kanariefåglar var i gruvor förr i tiden
#9 - 18 november 2006 17:30
kom att tänka på att det faktiskt finns fler danios... och de kan ju korsa sig hejvilt iallafall inom brachydanio släktet...
menmen skulle nog gissa på ngn blå danio (B.albolineatus, B.kerri) som ju kan få röda band...
det brukar ju bara vara honorna som får lite rosa ton på vanliga zebrafiskar, men de kan ju ha urvalsodlat på just de rosa generna och fått fram det på ett bra sätt...
#10 - 18 november 2006 18:01
Jag köpte en pandaslöjstjärt svart och vit. Jättesöt men den blir mer och mer orange som vanlig slöjstjärt. Helt klart färgad. men den är jättefin ändå. Lite trist att de lurar oss så men de försöker väl i den hårda konkurransen.
#11 - 18 november 2006 19:13
Det här med att fiskarna är genmanipulerade och blandade med maneter fick mig att tänka på ett program jag tittade på. Det var något om forskning, där visade dom självlysande möss.
Så vetenskapen har gått lite långt, för långt?
#12 - 18 november 2006 21:12
självlysande grisar har jag hört om, får rota lite o se om jag hittar länken...

Tillägg: I found it!! http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11527236.asp

Det tycker iaf jag är att gå för långt...
#13 - 11 december 2006 18:46
Hmm finns en djuraffär där jag bor som säljer "RARITET" Röd zebrafisk rosa och röd randig längs med fisken "vågrätt" sjukligt fina skall köpa en drös 350:- för 10 och 59:-/Styck. Aldrig sett finare sötvattenfisk. Dom har funnits ett bra tag och jag vet att ägaren tar fisk från en seriös egen uppfödare.
#14 - 17 januari 2007 03:25
KimTell skrev:
Hmm finns en djuraffär där jag bor som säljer "RARITET" Röd zebrafisk rosa och röd randig längs med fisken "vågrätt" sjukligt fina skall köpa en drös 350:- för 10 och 59:-/Styck. Aldrig sett finare sötvattenfisk. Dom har funnits ett bra tag och jag vet att ägaren tar fisk från en seriös egen uppfödare.

låter inte seriöst eftersom de är dryga böter på att ta in sån fisk, senaste branchtidningen står det om böter på 80 000 euro !! häftigt, då måste man sälja mycket röd zebrafisk om det skall löna sej att bryta mot lagen, nej fram för rena stammar utan artificiellt färgade djur, och för fler naturformer
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 januari 2007 08:26

Citat:

Ursprungligen postat av KimTell

låter inte seriöst eftersom de är dryga böter på att ta in sån fisk, senaste branchtidningen står det om böter på 80 000 euro !! häftigt, då måste man sälja mycket röd zebrafisk om det skall löna sej att bryta mot lagen, nej fram för rena stammar utan artificiellt färgade djur, och för fler naturformer

Fiskarna som nämns ovan är inte genmodifierade utan möjligen "bara" målade - möjligen tråkig affärsmoral, men definitivt inte olagligt
#16 - 17 januari 2007 09:46
miluhe skrev:
Jag köpte en pandaslöjstjärt svart och vit. Jättesöt men den blir mer och mer orange som vanlig slöjstjärt. Helt klart färgad. men den är jättefin ändå. Lite trist att de lurar oss så men de försöker väl i den hårda konkurransen.

Tror inte de behöver vara färgade, tror det är rätt vanligt att mörka slöjstjärtar/guldfiskar färgar om när de blir större. Guldfiskar är ju inte guldfärgade när de är små. "Pandan" är nog en variant på den svarta, men som de ännu inte lyckats få att behålla den svartvita färgen. Det är i alla fall vad jag tror :p

Men vad det gäller slöjstjärtar, och särskilt då de med teleskopögon (som väl pandan har?), så finns det ju andra oetiskheter med uppfödningen.
#17 - 21 juli 2008 01:46
Har köpt de transgena zebrafiskarna i USA. De kallas Glofish. Det är bullshit att de skall ha någon som helst användning tex som förorenings indikator, det är 100% business.
Men de är riktigt fina! Har en röd hona med ett rött protein från en korall och en gul hanne med ett grönt protein från manet. De har precis fått yngel, skall bli kul att se hur de blir. Orange tror jag... Skall även korsa dem med en långfenad leoparddanio hade jag tänkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 juli 2008 07:59
Mischka skrev:
Har köpt de transgena zebrafiskarna i USA. De kallas Glofish. Det är bullshit att de skall ha någon som helst användning tex som förorenings indikator, det är 100% business.

Men de är riktigt fina! Har en röd hona med ett rött protein från en korall och en gul hanne med ett grönt protein från manet. De har precis fått yngel, skall bli kul att se hur de blir. Orange tror jag... Skall även korsa dem med en långfenad leoparddanio hade jag tänkt.

Vet inte vad du menar med att detta är bullshit - har du något bevis för det.
Sedan om du har denna typ av fiskar och bor i Sverige (som det står i din profil) så är du mer än lovligt korkad eftersom det trots allt handlar om böter på närmare en miljon kronor om du åker fast.
#19 - 21 juli 2008 21:12
Att det skulle röra sig om genmoddade sebrafiskar i en butik i Sverige anser väl inte jag heller vara det mest troliga, applicerad färg, kanske tyvärr, men hur röda var de egentligen? Jämför med de röda på glofish.com så får du se om det är dom. Appropå glofish-sebrorna tycker jag att det bör nämnas att de inte är självlysande, de är fluoreserande, med specialbelysning kan det se ut som om de vore självlysnande, men det är de som sagt inte.

Om pandaslöjstjärten så är det rätt vanligt att det svarta bleknar mot orange-hållet, det gäller alla svarta guldfiskvarianter, om man vill motverka det kan man prova de mer exlusiva guldfisk eller koi-fodren, intensivt ljus och extremt god vattenkvalitet.

Angående genmoddade sebrafiskar, eller grisar osv, det är allvarligt att bryta mot lagen, men jag förstår inte riktigt fullt ut den extrema skräcken och avskyn mot genmoddat, så länge ingen lider av det, då är det väl mycket värre för fisken med färginjecering, tatuering och liknande? Vare sig sebrafiskarna eller grisarna som nämnt i tråden skulle ha större chans att etablera populationer i det vilda, så vilken skada skulle de kunna göra som inte genmoddade versioner skulle kunna göra värre? Lagen finns och man måste repektera den, hur korkad den än är.
#20 - 23 juli 2008 13:29
Fiskarna är i USA så ring inte polisen... Företaget som säljer fiskarna tar 6ggr mer betalt för glofish än vanliga danios. Som allt annat handlar det om pengar. För att få tillstånd och allmänt godkännande hävdar de att fiskarna skapats för att bekämpa miljöförstöring. Det låter väl smart och kostnadseffektivt? NOT!
Sanning är att forskare i singapore klonade in ett par olika fluoroscerande gener drivna av en muskelspecifik promoter, sedan sålde fisken vidare. Allt annat är BS.
Förövrigt behövs bara vanligt lysrör för att de skall fluoroscera fint. De mår bra!
Annars är det en forskargrupp i Boston som korsat två olika zebror som saknar pigmentgener, resultatet är helt genomskinliga zebrafiskar! Man ser äggen, skelettet, allt! De skulle vara coola att ha. Dessa fiskar har däremot ett ädelt syfte eftersom de används för att studera tumörer och annat i levande fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 23 juli 2008 14:09
Erik... skrev:

Angående genmoddade sebrafiskar, eller grisar osv, det är allvarligt att bryta mot lagen, men jag förstår inte riktigt fullt ut den extrema skräcken och avskyn mot genmoddat, .... Lagen finns och man måste repektera den, hur korkad den än är.

Jodå tycker väl också att rädslan är klart överdriven, men som du skriver, lagen finns och att då ta in fisken till Sverige är att göra hela akvariehobbtyn en otjänst genom alla de dåliga rubriker de skulle ge och dessutom skulle det ge de personer som helst vill förbjuda akvariehobbyn vatten på kvarn.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 23 juli 2008 14:16
Mischka skrev:
Fiskarna är i USA så ring inte polisen... Företaget som säljer fiskarna tar 6ggr mer betalt för glofish än vanliga danios. Som allt annat handlar det om pengar. För att få tillstånd och allmänt godkännande hävdar de att fiskarna skapats för att bekämpa miljöförstöring. Det låter väl smart och kostnadseffektivt? NOT!

Sanning är att forskare i singapore klonade in ett par olika fluoroscerande gener drivna av en muskelspecifik promoter, sedan sålde fisken vidare. Allt annat är BS.

Förövrigt behövs bara vanligt lysrör för att de skall fluoroscera fint. De mår bra!

Annars är det en forskargrupp i Boston som korsat två olika zebror som saknar pigmentgener, resultatet är helt genomskinliga zebrafiskar! Man ser äggen, skelettet, allt! De skulle vara coola att ha. Dessa fiskar har däremot ett ädelt syfte eftersom de används för att studera tumörer och annat i levande fiskar.

Nåväl nu visste jag inte att Skåne låg i USA (du har angivit Skåne i din profil), men gärna för mig:p

Självklart handlar det om pengar, men det gör väl det mesta så det finns väl inget som hindrar att man också skapar fiskar för miljöändamål för att tjäna pengar på detta.
det är mycket möjligt att du har rätt, men jag tror ändå inte på ditt påstående innan du har verifierat det eftersom jag hört så många påstå det motsatta.

Det finns för övrigt redan flera fiskarter i naturen som är genomskinliga utan att man skall behöva skapa sådana;)
#23 - 23 juli 2008 21:36
Att de fluorescerar under "vanligt" lysrör är väl en sak, men de ser väl inte ut som små simmande lampor då? Jag har inte sett fiskarna live, men ja har träffat på en hel del flourescerande saker och ämnen.

Angående casper-danion så är den inte helt transparent, fjällen ser ut att vara helt transparenta, men "köttet" och övrigt "innehåll" är påverkat alls, så Mischka om du vill ha transparenta fiskar prova glasmal eller glasabborre. Och Kjell, sebrafisken är som du säkert känner till en väl kartlagd art som man länge använt för forskning, att byta till någon ny art att forska på vore att försöka uppfinna hjulet igen, dessutom är sebrafisken en extremt praktisk art i laboratoriesammanhang från början.
#24 - 24 juli 2008 01:57
OK jag överdrev att Casperfisken var helt genomskinlig;) men kolla här, den ser cool ut tycker jag:
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/02/080206121513.htm
Den måste vara helt laglig i Sverige eftersom den inte är transgen.
Det coola med zebrafiskar tycker jag är att man kan kolla upp vilka gener som orsakar olika fenotyper. T ex leopardmönstret som beror på en variation i en gen som kodar för ett protein som håller ihop celler. Mer kunskap kommer hela tiden. Snart vet man mer om dem än om oss, som det redan nu är med möss.

Jo glofiskarna "lyser" ju inte direkt med en vanlig lampa men de är så starkt lysande att de liknar mer någon sorts korallrevsfiskar.
#25 - 28 juli 2008 19:33
zebrayngel tips

Hade inget att göra på jobbet så jag kollade upp fakta om fiskarna som miljökämpar;) Det finns så vitt jag kan se inga bevis för att de kan användas till att bekämpa miljöförstöring. Det enda som finns att hitta i vetenskapliga publikationer är ett par rader i en sammanfattningsartikel: "Another (förutom som "prydnadsfisk") potential application of GFP transgenic fish is for biomonitoring purpose if GFP expression is under control by some inducible promoters such as by heavy metals and by estrogens. Currently we are producing such biomornitoring zebrafish and medaka using a heavy-metal inducible promoter from the hsp25 and an estrogen-inducible promoter from a vitellogenin gene."
D v s jag antar att deras ide (resultat finns ännu inte publicerade) är att man skall ha fiskar till att simma i vatten från förgiftade vattendrag och om det blir lite gröna så indikerar det att det finns östrogen eller bly i vattnet. Jag är ganska säker på att detta varken är billigare eller tillförlitligare än kemiska analysmetoder. Fast det finns säkert fortfarande gruvor som har kanariefåglar.
Förresten så har jag fått en massa yngel från mina glofish x leopardzebra. En del är gula och röda! Förra omgången dog dock. Försöker mata med baby brine shrimp. Finns det något bättre till de små stackarna?
#26 - 30 juli 2008 16:36
Har också sätt dem i affären. Kan ta en bild och lägga upp den här. Tror inte att de är målade, men man har kanske använt sig av ett liknande sätt som när man färgar kyssguaramis, vilket tycks vara lagligt (deras naturfärger är väl grön och silver?). Ingen aning hur den processen går till, så sorry ifall denna tes låter/är dum.

Annons