Röd juvelciklid, igen...

#1 - 17 oktober 2005 15:20
Hej, för ungefär 2 veckor sedan skrev jag att mina nyinköpta röda juvelciklider lagt ett gäng ägg på en sten. Jag har med stort intresse fulgt utväcklingen.. Fast dom pyttesmå ynglen har gått åt! Igår när jag kollade hittade jag bara 3...idag på lunchen såg jag bara en :-( Fast jag hann inte kolla så noga, hoppades att dom övriga gömt sig.
Nu när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag att dom röda luringarna lagt nya ägg på en ny sten. Betyder det att all yngel är uppätna? Eller brukar dom lägga ägg samtidigt som dom har 2 veckor gamla yngel att vakta?

Tacksam för alla vettiga svar!!!
#2 - 17 oktober 2005 20:12
tror inte att de är kvar nått men du kan ju alltid hoppas ;) men tror att chansen är liten med tanke på att dom som sagt leker igen...
#3 - 18 oktober 2005 17:53
Jag har lyckats hitta en överlevande!!! Fast det finns många hungriga runt den :-/

Har tagit en bild på hanen som vaktar äggen...lite suddig som vanligt men..
#4 - 18 oktober 2005 18:51
Lyckades hitta en överlevande...fast det simmar många hungriga runt om :-/

Tog en bild på hanen som vaktar dom nya äggen, suddiga kort börjar bli min specialité..
#5 - 18 oktober 2005 19:28
Det är bara i fototävlingarna det finns skarpa kort.
De flesta i verkliga livet har nog lite oskärpa.
Bra illustration i alla fall på äggövervakning.
Och om ciklider lägger ägg på nytt så här snabbt så har dom i alla fall själva gett upp den föregående kullen.
#6 - 18 oktober 2005 19:32
Tack, det var ju en tröst! Tycker det är jättesvårt att få till ett mindre suddigt kort..

Det verkar som att dom fortfarande har koll på den (eller dom, som jag inte ser) som är kvar.

Tycker det svåraste är att mata både fiskarna och yngeln...när yngeln kommer fram för att äta så dras även dom andra fiskarna mot yngelns mat...även fast jag matar med annan mat i motsatt hörn samtidigt!
#7 - 18 oktober 2005 19:40
Jag skulle nog i alla fall fundera på att ta tillvara det kvarvarande ynglet till en annan burk för separat uppmatning.
Dessutom även om du bara ser ett kan det ju vara flera...
Det kan bara tiden utvisa.
#8 - 18 oktober 2005 19:45
Dom få som svarat mig tidigare tycker att föräldrarna ska ta hand om yngeln själv..

Tycker du jag bör samla upp dom dom som kläcks om 1½ dygn också? Eller menar du att jag ska ta hand om den ensamma stackarn från första omgången?
#9 - 18 oktober 2005 19:48
[QUOTE=erikthur]Jag skulle nog i alla fall fundera på att ta tillvara det kvarvarande ynglet till en annan burk för separat uppmatning.
Dessutom även om du bara ser ett kan det ju vara flera...
Det kan bara tiden utvisa.[/QUOTE]

Vad menar du med "burk"? Jag har förstått det som att dom behöver dom samma förhållanden som dom har i det stora karet vad gäller temp och syre.
I dagens läge har jag inte möjlighet att erbjuda det...
#10 - 18 oktober 2005 19:58
[QUOTE=Babbett] Vad menar du med "burk"? [/QUOTE]
Sorry - sk slang för akvarium
:o
#11 - 18 oktober 2005 20:00
[QUOTE=Babbett]Dom få som svarat mig tidigare tycker att föräldrarna ska ta hand om yngeln själv..

Tycker du jag bör samla upp dom dom som kläcks om 1½ dygn också? Eller menar du att jag ska ta hand om den ensamma stackarn från första omgången?[/QUOTE]
Den första stackarn
#12 - 18 oktober 2005 20:14
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Babbett] Vad menar du med "burk"? [/QUOTE]
Sorry - sk slang för akvarium
:o[/QUOTE]

Jag misstänkte det, fast hoppades väl på att du menade typ glassburk eller syltburk eller nåt....då vore det enkelt! Älskar nämligen glass!
Så om jag inte har ett extra kar, eller burk :-P...då är det lika bra att den stackarn får vara kvar där den är?
Tycker du att föräldrarna ska få en ny chans att klara av dom nya eller är det bättre att flytta dom? (om jag nu skaffar rätt förhållanden för dom)
#13 - 18 oktober 2005 20:36
Där håller jag med andra - låt föräldrarna sköta det hela så mycket som det går...
#14 - 24 oktober 2005 10:14
Efter att jag delat av mitt kar så ser det ut som rätt många yngel klarar sig, även fast det kanske är lite tidigt att uttala sig om.
Min fråga nu är: Har jag haft nybörjartur som fått ett lekande par så snabbt eller har Röd juvelciklid lätt för att leka?
Och vad gör jag med yngeln sen? Hur stora måste dom vara innan man kan sälja dom? Och tror ni det blir svårt att sälja dom?
#15 - 24 oktober 2005 11:03
Den räknas som en lättare art i SARFs odlingskampanj - bronsvalör
:)
Vad gäller storleken så tänk dej vilken storlek du själv skulle vilja tänka dej att köpa. Men ta och fråga dem du tänkt dej att sälja till.
#16 - 21 november 2005 20:01
Mina fiskar ser det tydligen som sin livsuppgift att yngla.
Ca.25 yngel som kläcktes 19:e okt. har överlevd och i lördags upptäckte jag åter nya ägg på samma sten som förra gången..
Jag tänkte att bästa var att fånga upp den 4 veckor gamla yngeln och ge dom ett nytt hem i en hink... Där bor dom nu med en nyinköpt pump och en liten doppvärmare :-D
#17 - 21 november 2005 20:20
Bild på min nya yngelbalja....

Synpunkter?
#18 - 22 november 2005 12:57
Annars kan du ju köpa ngn plastbox med lite större bottenyta och som är genomskinlig (för din skull inte fiskarnas). Det finns flaj på ikea eller smartbox mm på claes ohlsson och olika byggvaruhus. Det ser lite roligare ut och är nog trevligare för fisken också.
#19 - 22 november 2005 14:51
Jag tycker det ser klockrent ut! Hur ska du lyckas bli av med alla dina yngel sen då?

Mvh Erik
#20 - 22 november 2005 17:13
[QUOTE=Erik Österlund]Jag tycker det ser klockrent ut! Hur ska du lyckas bli av med alla dina yngel sen då?

Mvh Erik[/QUOTE]

Ha ha, bra fråga...

Jag får väl se till att alla släktningar, vänner och kollegor skaffar akvarium :-P

Annars får jag använda min kvinnliga charm (se avatar) och fixa så någon zooaffär köper dom...
#21 - 23 november 2005 09:03
Med tanke på hur "lätta" de är att få yngel på så hoppas jag att du har många vänner *ha ha*
#22 - 25 november 2005 15:18
Hmmm... Dom nya äggen har blivit frisimmande yngel nu...det är ett helt moln. Undrar om jag ska mata dom andra firrarna med dom :-P
#23 - 26 november 2005 12:45
Måste berätta ett konstigt fenomen..undrar om andra varit med om det.

Jag har delat av karet för att försöka spara livet på några yngel. Fast nu när yngeln precis blivit frisimmande är dom fortfarande så små att dom kommer genom nätet. På andra sidan om nätet simmar en ensam Röd juvelciklidhona, jag trodde hon höll sig där för att fånga upp yngel som simmar genom för att äta upp dom. Imorse ropade min kille på mig och sa att hon jagar bort dom andra fiskarna så dom håller sig i andra änden...sen fångar hon upp yngel som är på väg åt fel håll och spottar ut dom närmare nätet. Hon har tagit på sig att vara surrogatmamma åt dom! Fast det har inte föräldrarna fattat...dom försöker jaga bort henne från nätet..

Annons