Fick imorse se att min koi-scalare var alldeles illröd på själva basen vid bröstfenorna (och ev vid gälarna, men där har den alltid varit lite rödaktig), och vid närmare inspektion visade det sig att den ena marmorscalaren såg likadan ut, men med mindre intensiv färg. Lade då också märke till att båda håller åtm den ena bröstfenan pressad mot kroppen och främst simmar med den andra. Började då klura på ifall den svarta scalaren också kunde vara sjuk, för har märkt att h*n har hållit sig lite i skymundan på sistone - och h*n var inte röd, men höll mkt riktigt fenan mot kroppen. :( de äter bra allihop, förutom den svarta då...
Vad är det för sjuka? vad ska jag göra? :confused:

Håller en vattentemp på strax under 25, har ingen nitrit eller nitrat, pH är oförändrat sedan uppstart 4 månader sedan. Kommer inte ihåg de värdena exakt, men vet att vattnet skall ha god buffringskapacitet. Byter ca 30% varje vecka, har en hel del växter och duktiga plecos som dammsuger..

Jag misstänker att sjukan kommer från den sist inköpta scalaren, som dock verkar pigg o frisk ännu...

Har läst om hudgrumling o fenröta, men fenorna ser fina ut och huden är klar o inte alls grumlig! vad _är_ det för nåt?

...har haft i salt, höjt tempen o ökat genomströmningen o tom släckt ena lysröret så de ska bli lugnare...

Snälla hjälp om nån har en aning... :(