Röd fantomtetra – vad vil de äta?

#1 - 23 juni 2008 15:46
10 dagar har sweglesi tetror funnits i mitt nya kar ([COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118869[/COLOR]). 10 stycken som håller sig i den nedre delen trots att jag trodde de skulle vara mer i mitten.

Och nu har jag frågor[LIST=1]
[*]Det är bara tre honor (som jag kan se nu). Är det okej för tetror eller bör jag skaffa några till?
[*]De äter dåligt:
- Några av de är modiga och simmar upp till ytan och tar flingor som har fastnat där. Andra knapp luktar på dem
- Maltabletter med räkor för corydoras vill de inte ha (utom en liten hane som käkar allt som stora svärdbärare tar ;))
- Mygglarvor (torra som jag blottlägger i fishtamin) har de ätit lite mer av men inte alla heller
[*]Vilken typ av levande mat kan jag ge dem? Ska jag satsa på artemia? Eller är de bara lite blyga i början?
[/LIST]Hoppas att nån vet lite mer om de fina fiskarna och kan ge mig råd och tips.
#2 - 23 juni 2008 18:12
Jag ahr röda fantomer och de äter flingfoder och bosmider, cyclops och artemia.
Jag tror att dina kan vara lite blyga i början.
ett bra trick om de inte riktigt vågar simma upp till ytan är att smula flingorna fint så singlar de fortare ner genom vattnet, och blygisarna hinner få i sig. Dessutom kan man då dosera mindre eftersom man inte behöver övermata för att alla ska hinna få i sig.
#3 - 23 juni 2008 18:46
Tack, har smulat flingorna och flera fått mat i sig. :p
Ska köpa cyclops så får vi se om de bli mer fart på de.

Nu kommer en fråga till. Just nu är det 23-24 grader i karet. I arbetsbeskrivningen står det att de vill helst ha 20-23. Hur har du det med dina? Klarar de sig i lite högre temp. upp till 26-27?
Jag tänker på sommaren. Om det återkommer samma värme som för en månad sen så blir det 26 i karet igen.
Bilagor:
#4 - 24 juni 2008 08:23
Mina går i ett kar utan doppvärmare (tills nyligen) och de verkar klara det bra. Om temperaturen blir hög vid värmebölja kan man lägga i petflaskor med fruset vatten som kyler ner.
Man behöver inte fylla flaskan utan ta lite bottenskyla, så att temperaturfallet inte blir FÖR stort.
Men 23-24 grader ska inte vara något problem, möjligtvis om de vill leka. Sen är det ju så att de termometrar man har i ett akvarium inte är särskilt exakta, de flytande tycker jag ofta visar ganska mycket fel, och de som man sätter på utsidan i form av en klisterremsa, mäter ju temperaturen bara på ett enda ställe.
Så om de börjar äta och vänja sig vid sitt nya hem så är det OK.
#5 - 30 juni 2008 22:26
Tetroran har börjat äta. Nu känns det lugnare. :p

Cyclops var populär - alla mumsade i sig så mycket de orkade. Nu äter de både flingfoder och tabletter för pansarmalar. Några tar mer för sig men nu ser jag att alla äter.

Men de är inte lika glupska som svärdbärare, eller kanske de är fortfarande blyga. Två hanar har börjar knuffa på varandra. Det var nåt nytt för mig och är kul att se hur försiktiga de är. :)
#6 - 1 juli 2008 09:29
Bra att de äter nu. Nej, de är inte alls så framåt som svärdbärare, men kul i alla fall. Cyclops brukar vara gott!!

Annons