Röd ciklide Eller Röd Juvel Ciklider

#1 - 22 december 2004 22:07
Hej

jag är mitt uppe i jakten på ett fint Röd juvel ciklid par, & jag försöker luska ut
skillnaden mellan dom, är det så att röd cikliderna skiljer sig åt mellan hona hanne att hona är röd medans hanne är åt det grå hållet?

& stämmer det då att röd juvel cikliden så är både hanne & hona röda?

2 prioterings fråga= hur snabbt blir 7 cm fjärilar uppätna i ett 540 med massa växter & massa rötter?

3 prioterings fråga= stämmer det att dom ger fan i växterna?

Detta är påståenden från diverse människor= vill gärna ha fler åsikter, som kan diskuteras

Mycket tacksam för hjälp

ps. kan ju titta på hemsidan för att se mitt till tänka hem för rödjuvelerna...bättre uppfattning..
#2 - 22 december 2004 22:15
Rödciklid = Hemichromis bimaculatus/guttatus.
Juvelciklid = Hemichromis lifalili.

Hur man kan se skillnad på dessa, eller ens OM man kan se skillnad, är oklart. I alla fall har jag ingen aning, och har ännu inte hittat nånting som liknade pålitliga uppgifter i ämnet. Nån som har boken om västafrikanska ciklider kanske kan komma med ett litet inlägg?
Bägge könen hos bägge arterna är röda, lifalili lär dock vara rödare "till vardags".

2) Fjärilarna kommer att slås ihjäl per omgående. De har absolut ingen chans mot vare sig lifalili eller bimaculatus/guttatus. Det rör sig alltså om hårda ciklider, ungefär i klass med t.ex. zebraciklid. Ok, kanske lite snällare än zebra. Om fjärilarna hade vett att hålla sig undan kanske det skulle funka... men det har inte fjärilar.

3) Stämmer. De struntar i växter.
#3 - 22 december 2004 22:21
hmm..mycker märkligt både akvarie piraten säljer röd/juvel han visste inte vad det igentligen var, då jag börja babbla latin, & en annan butik, där hälften var gråa, men såg annars identiska ut med dom röda.

ok jag hade zebror för 10 år sedan, & jag anser inte dom agressiva mot någon annan än mina händer , så allt är relativt. jag försökte mata dom med guppys, men dom åt aldrig dom, (vill bara se om detta är en överdrift av beteende (agro))

ger fan i växter! KANON :)
#4 - 22 december 2004 22:28
har ävem haft combon oscars guppy (mat) kuhlii ålar & fjärilar i ett 222 liters
& oscar anses som pirayor! vilket jag måste sätta stopp för det ryktet! dom är slöa , verkligen inte aggresiva, dock glupska snälla fiskar,

så på skalan av detta jag precis beskrev för dig, skulle röd juvel & fjärilar slå ut varanndra mindre eller mer ? i ett växt kar? enligt din åsikt?
#5 - 22 december 2004 22:52
353 medlemar online ..inte 1 ända som haft juveler?
& till & med fjärilar kanske?
#6 - 22 december 2004 23:19
så på skalan av detta jag precis beskrev för dig, skulle röd juvel & fjärilar slå ut varanndra mindre eller mer ? i ett växt kar? enligt din åsikt?
Enligt min åsikt: juvelerna kommer slakta fjärilarna. Ingenting är förstås omöjligt, och fiskar är individer, det kanske kan funka - men jag skulle förvänta mig väldigt ensidig & väldigt grov misshandel.
#7 - 23 december 2004 03:36
Hej

Jag hade ett halvvuxet blåciklidpar med fjärilsciklider en gång, och fjärilshanen var mer än lovligt kaxig mot blåciklidhanen. Han irriterade och attackerade blåcikliden titt som tätt. Men efter ett tag verkar det som om blåcikliden fick nog, för fjärilen fick ett litet sår på sidan, och lät se´n blåcikliden vara. Smart kille, hehe. Men blåciklider är nog överlag fredligare än rödciklider. Blåcikliden är en mycket vacker art, som tyvärr är så lättodlad att den räknas som skräpfisk, och det är svårt att bli av med ynglen. Rödciklider är också lättodlade, men har för mig att de är svårare att para ihop.

MVH Micke
#8 - 23 december 2004 05:53
Rödciklider är förmodligen den mest lättodlade ciklid som finns.
#9 - 23 december 2004 06:59
Hej!

Jag har Hemicromis lifalili och håller ett par med yngel/ungdjur i ett 222 liters.

Mina juveler skulle med all säkerhet slakta små fjärilar så det hade jag ej vågat stoppa i.

Har ofta lek på mina men nu har en guldancistrus lärt sig att äta upp äggen för dom.
#10 - 23 december 2004 13:09
Hej!

Jag har ett kar med fyra juvelciklider och två zebraciklider. Tillsammans med dessa sex "agro" fiskar simmar det en pansarmal (som inte har vett nog att simma omvägar utan simmar rakt på de andra) en glas abborre samt en mal.

Inga problem, visst märks att det finns potentiell fara för liv och lem ifall någon av dom skulle spåra ur, men då tror jag främst att det skulle vara den egna arten som får stryk inte de andra.

Jag har aldrig sett juvelcikliderna jaga varken glasabborren eller pansarmalen, däremot säger de ifrån ifall zebracikliderna blir för närgångna.

Jättetrevliga fiskar som är totalt orädda, jag kan (om jag skulle vilja) plocka dom med händerna. De bits lite när man ansar växter eller petar med något annat i akvariumet men det är bara att knäppa till dom lite så fattar dom vem som bestämmer[:-39]

Prova, funkar det inte så har du ju iallafall juvelcikliderna kvar![:-34]
#11 - 23 december 2004 13:26
Jag kanske ska tillägga att inget av paren har lekt ännu, varken juvelerna eller zebrorna...

Det kan ju förmodligen vara då h-vetet brakar loss!
#12 - 23 december 2004 15:18
Haha, har dina zebror inte lekt? vilken storlek är det på karet?
verkar MYCKET kontigt, själv när jag födde upp zebror (mamma & pappa var 15 cm) en dag när jag klumpigt nog stoppa ner handen i karet för att rätta till en sten, så hade jag inte sett att dom lagt rom igen :) aj aj aj vad dom tog isönder min hand! och dom släppte inte taget, så min hand for rakt upp i täckglasen, så alla fyra krossades i farten & ja.... :) man ska vara uppmärksam när man har större fiskar med bebisar, så visst är dom "agro" när dom behöver vara agro, annars hade jag inga problem med andra fiskarna i det karet eller mina händer,

som du säger jag kör en "TEST" ;) går det så går det, annars så har dom mat framåt en tid, 100 kardinaler som ska rensas & 4 fjärilar..

#13 - 5 januari 2005 03:49
[QUOTE=janne22]353 medlemar online ..inte 1 ända som haft juveler?
& till & med fjärilar kanske?[/QUOTE]
Jag hadde juveler i tyskland för 10 år sedan i ett 200L kar.
Faktiskt tillsammans med ett Fjärilspar, det gick bra trots att juvelerna
lekte jämmt. Jag tror dina ganska stora fjärilar överlever utan problem.

MEN, jag tycker ändå du ska ge dina fjärilar ett fredligare sällskap än dessa minst sagt aggressiva ciklider, mina juveler va aggressivare än dom zebracikliderna jag hadde i samma kar. Dom attackerade mina vuxna guppyhonor till döds och utrotade mina Zebrafiskar till ex. I Lektider
så lyckades hannen på 7 cm döda en fullvuxen skalar. När man utförde
arbete i akvariet så brukade dom bita som vildar i min arm ...

Jag gav bort nåra stycken till en kompis en gång som returnerde dom dagen därefter ... Bara för att dom hadde spöat nån knäpp molly :-)
#14 - 5 januari 2005 03:50
[QUOTE=janne22]Hej
3 prioterings fråga= stämmer det att dom ger fan i växterna?
[/QUOTE] Mina gav fan i växter, dom knaprade mest på andra fiskar.
#15 - 5 januari 2005 19:51
har nu haft 5st röd juvel ciklider & 4st eldbuk 4 fjärilar 10 killfläckar & 60 kardinaler sedan denna fråga togs upp, inte en ända fisk har gått åt & juvelerna fick bebisar efter 1 vecka...
tycker man dessa fiskar är aggresiva så ska man testa malawi ciklider ;)

som en ända stor familj!!!

;)
#16 - 6 januari 2005 09:59
I min upplaga av Linke Staeck så står det inget om hur man skiljer dem åt, men skilnaderna på fotona är stora. Bimaculatus saknar helt blå prickar och har endast några få gröna på gällocket.
#17 - 11 januari 2005 11:40
Mina är inköpta som röd ciklid, har däremot ingen aning om jag fått röd eller röd juvel. I vilket fall som helst dominerade dom totalt i mitt akvarium när jag hade 4 röda ciklider och flera guppies med yngel, dessa försvann en efter en utan minsta spår faktiskt. Hittade inga skelett eller någonting.

För att uppväga deras aggresiva beteende köpte jag ett par Zebraciklider men när dessa fick yngel kan ni ju räkna ut vilka som fick ge med sig...

Köpte ett 450 liters och mina rödciklider var först med att bo där. De gruffade en del med varandra och var på malarna en del, men när jag nu införskaffat litet andra elaka afrikanska ciklider är dom jäkligt lugna.

Kontentan kan man väl säga är att så länge de har mindre fiskar att ge sig på är de tuffa men släpper man i större eller aggresivare än de själva så är dom inte så sturska :)

Annons