röd ciklid

#1 - 10 december 2005 10:46
ok,för 3 dagar såg jag att mina röd ciklider hade lagt rom på en sten i en grotta. och idag så var dom borta,hon har stoppat dom i munnen tror jag. hon tuggar på, och får en boll under hakan ibland. får hon verkligen plats med all rom i munnen?.. men hur som hellt,va händer nu? kommer romen kläckas i käften på henne? eller kommer hon lägga tillbaks romen?

nybörjare inom ciklider, och det är första gången mina fiskar leker och parar sig *glad*

MVH pako
#2 - 10 december 2005 11:00
Röd ciklider är inte munruvare !

Jag tror nog att dom har käkat upp romen.Men var inte ledsen för det för dom kommer antagligen leka igen.

/Salladen
#3 - 10 december 2005 12:56
jasså,okej =(
#4 - 10 december 2005 13:46
Jag har ett par blå ciklider som jag haft ett par månader, dom har lekt närmare 20 gånger... dom klarar inte ynglena, då skalarer och praktbotior tycker dom små liven är värt ett bett i ryggen.. kamikaze-piloter in i yngelmassan och efter ett par dagar avtar dom :)

Mina lägger rommen på en sten och har den där i ca2-3 dagar, sedan har hanen grävt en grop i sanden lite längre bort dit dom alltid flyttar ynglena och har dom där i ca 2 dagar, sedan flyttar dom ytterligare en gång och då börjar ynglena synas, men efter 3-4 dagar så är dom borta.. så det är en knapp vecka från att dom lägger rommen tills att dom är nollade igen..
Men ca 5-6 dagar senare så har dom lagt ny rom, just nu ligger honan och fläktar på en ny kull....

Annons