Rockor

#1 - 15 november 2006 19:32
Hoj!

Jag vill ha all info och fakta om rockor som är "akvarielämpliga"
Gärna ägares egna erfarenheter. Tips&råd!
Speciellt intresserad av Potamotrygon motoro.
Tack på förhand...
#2 - 16 november 2006 21:31
Vill bara göra dig uppmärksam på att motoro blir ganska stor och behöver därför mycket utrymme som vuxen. Sen har jag blivit mörkrädd av hur många affärer sköter sina rockor som är till försäljning. Har sett många tunna exemplar, verkar som att dom inte vet att dom ska ha mat flera ggr/dag.. Jag kan väl rekomendera P. reticulatus som är en "liten" rocka. Är du vass på engelska kan du även spana in http://www.flat-fish.com/forums/

Men köp inte en rocka på impuls, ta reda på en del om den först. Det är lätt hänt (känns det som iaf) att du blir lurad av en mindre nogaräknad säljare.
#3 - 18 november 2006 00:07
Har nu äntligen fått hem en motoro tog 1år innan jag hitta en som ser välnärd ut och som äter som en häst. men nu har ja en hemma :D
#4 - 18 november 2006 00:09
Då ser vi fram emot en bild eller 2.
#5 - 18 november 2006 04:38
hmm kan ju inte lägga upp bilder här man kan iofs lägga ut en el 2 på ncs fast det är ju inte riktigt en ciklid så vet inte vars ja ska sätta bilderna
#7 - 18 november 2006 10:15
Ja har alltid velat ha en rocka, men vart för ung och inte haft kunskap lr resurser. Men nu tror jag det är dags.=)
Vet nån vilken som är den minsta rockan i vuxet tillstånd?
Jag är ute efter en så liten som möjligt.
...
#8 - 18 november 2006 11:03
http://www.nscontact.com/catalogue/-nsc-en_60_49_01_393_1_Potamotrygon_orbignyi_Potamotrygonidae.aspx

http://www.plecoaquatics.co.uk/potamotrygon_reticulatus_l_retic1.htm

http://www.plecoaquatics.co.uk/mainstock/potamotrygon_histrix_l_porcupine1.htm

Där har du lite länkar till hur stora dom blir.

Kollar du i min zoon så har jag 2 P.reticulatus med förhoppning på att skaffa en hona till nu när jag skaffat större akvarie. Som ska bli ännu större när jag lyckats övertala min fru. Annars får jag nog byta fru :D
#9 - 18 november 2006 23:54
Ok, fint.
Jo, jag har sett dom, jättefina!
Vad har du för storlek på det du har dom i nu då?
Haha, håller tummarna för dig.=)
#10 - 19 november 2006 08:55
Det är ett 720 liters.
#11 - 19 november 2006 15:30
min går nu i ett 540 men kommer att få större när den har vuxit till sig lite.
#12 - 20 november 2006 13:12
Tankare vilka tider brukar du mata dina på?
#13 - 20 november 2006 16:41
Tankare???? :)

Ger dom mat innan jag går till jobb ungfär 6 tiden. Lyset är då släckt.
2:a vid 17.30 3:je vid 22 tiden lyset är släckt då också. Sen kan det bli att dom får en bit när dom ber snällt..
#14 - 20 november 2006 17:15
ursäkta skrev lite fel :D
okej min har än så länge varit lite seg mitt på dan men på kvällen när lyset har slocknat märker jag att det blir full fart på han/hon. har försökt ge han mat på dagarna men är svårt jordätarna hinner ta allt innan han har kommit fram. men han kanske behöver någon mer dag innan han kommer igång ordenterligt. annars måste jag nog plocka bort jordätarna...
#15 - 20 november 2006 20:32
Jag fick plocka bort mina hantelciklider. Dels åt dom upp all mat dels gav dom sig på rockorna.
Vad ger du för mat?
#16 - 21 november 2006 01:48
den får röda mygg larver men ska försöka vänja dom vid något annat. har testa lite olika idag torks file räckor musslor men inget av de verkade duga.. artemia verkade funka. men verkade inte va lika gott som mygg larverna :( vad ger du dina? jordätarna är lite snabbare på maten än rockan i varje fall på dagarna så blir de inte mer fart på rockan på dagarna så blir det nog så att jag får plocka bort dom.. känns lite onödigt att sitta uppe på nätterna bara för att rockan ska få äta ifred.. men dom har inte vissat någon agresivitet så utifrån det så funkar det bra...
#17 - 21 november 2006 15:38
mina får artemia och röda mygg, men .reticulatus är en picky eater, så det är svårt att få dom att ta annat.
#18 - 21 november 2006 20:00
okej. hade ju inte vart helt fel att få den att äta lite större saker så att inte jordätarna kommer å tar det från han/hon.. men hur övertalar man en rocka?..
#19 - 21 november 2006 23:08
motoro brukar inte vara så svåra.
Antingen att man blandar i lite räka i myggen e..er svälter den ett par dagar efter att fått den fet och fin. Sen lägger man ner en räka.
Den sistnämnda har jag aldrig provat.
#20 - 22 november 2006 03:27
testade den första metoden igår fast då får att få han att ta lite artemia å det verkade funka så blir nog att testa det med en räcka eller en liten fisk bit. den senare som dom nämner tror jag att ja väntar lite med. han är ju iofs inte direkt mager men vill helst att han förblir som han är nu :)
#21 - 22 november 2006 23:33
har fått rockan att äta räkor nu idag å så fick han lite mer nu ikväll. dom fick ligga en stund med mygglarverna så dom började lukta å smaka godare ;)
#22 - 23 november 2006 16:09
sedär. :) jag kämpar ännu med mina men snart så tar dom nog räkorna.
#23 - 23 november 2006 18:50
men dom får tyderligen inte vara för stora. då är dom tyderligen inge goda..
#24 - 25 november 2006 14:38
Hallå

Det var länge sedan man var här...

Kul att du vill skaffa rockor men om du har lite plats så rekommenderar jag en av de mindre arterna. Typ som tenkares reticulatus.

Jag har ett lekpar av P. motoro samt en unge. Det man måste ha i åtanke är att dessa fiskar äter och skitar ner mycket. Idag åt min motoro hona i runda slängar 10-15 räkor oskalade utan huvud (hon är antagligen gravid igen). Jag hade turen att hitta 5kg frysta räkor för 99kr...

Danne K: Kul att du fick tag i en motoro tillslut. Det jag gjorde med min unge var att jag matade upp den på mysis och röda mygg. sedan när dens mun var tillräckligt stor så provade jag med skalade räkor som var delade i mycket små bitar. Tillslut så åt hon räkor utan problem. Nu tävlar hon om maten med mamma och pappa som båda är 30+ i diameter:) hon är väl runt 17cm i diameter.

David
#25 - 25 november 2006 20:51
Kul att se dig igen Akvaristen.

5kg för 99 spänn är ett riktigt bra pris.
Jag har numera 1 kilo i frysen som jag då och då försöker ge rockorna.
Än så länge hyffsat resultatlöst. Får väl försöka göra midre bitar.
Mask åt honan som bara den iofs. Men masksäsongen har varit svag här ute.
Ha det gött.
#26 - 25 november 2006 21:22
smyger in en liten fråga .
Är det lätt att få ungar av reticulatus ?
#27 - 26 november 2006 02:28
Akvaristen skrev:
Hallå

Det var länge sedan man var här...

Kul att du vill skaffa rockor men om du har lite plats så rekommenderar jag en av de mindre arterna. Typ som tenkares reticulatus.

Jag har ett lekpar av P. motoro samt en unge. Det man måste ha i åtanke är att dessa fiskar äter och skitar ner mycket. Idag åt min motoro hona i runda slängar 10-15 räkor oskalade utan huvud (hon är antagligen gravid igen). Jag hade turen att hitta 5kg frysta räkor för 99kr...

Danne K: Kul att du fick tag i en motoro tillslut. Det jag gjorde med min unge var att jag matade upp den på mysis och röda mygg. sedan när dens mun var tillräckligt stor så provade jag med skalade räkor som var delade i mycket små bitar. Tillslut så åt hon räkor utan problem. Nu tävlar hon om maten med mamma och pappa som båda är 30+ i diameter:) hon är väl runt 17cm i diameter.

David

Hej

Var ett tagsen man såg dig. iofs har jag själv vart rätt inaktiv ett ganska bra tag nu (på detta forum).
Jaså så du har kvar ungen ännu trode nästan att du skulle ha sålt den.
om du ska upp till norbotten är jag fortfarande intreserad ;) Nu ser vi själv klart framemot fler bilder när hon är gravid igen lycka till!!

Mvh Daniel
#28 - 26 november 2006 09:38
A, det är faktiskt andra gången jag hittat det. Det är rena turen att man hittar det ibland, de äter ju ite så lite längre :).

Ja, jag har sparat ungen det är ju trots allt den första ungen de fått, samt den enda som inte gått en undlig död till mötes... Men när hon når samma storlek som föräldrarna så kommer jag att få göra mig av med henne tror jag.

Bilder kommer...

David
#29 - 26 november 2006 09:44
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/DSC_0028.jpg
Ni får nöja er med denna så länge... :)

Detta är en hona med 30+ diameter, och hon växer fortfarande... Detta är en av anledningarna till att man bör ha utrymme för dessa stora fiskar.

Huruvida reticulatus är lätta eller svåra att odla är en komplicerad fråga.

1. Föräldrarna måste vara könsmogna, detta är lätt att se på hanen men svårt nästintill omöjligt att se på honan.

2. De måste få bra med mat. och mycket mat, för att honan ska kunna hålla både sig själv och ungarna vid liv. (min motoro hona dubblar sitt födointag när hon är gravid)

3. Rent vatten.

Om man följer detta så är det bara att vänta och se, man kan ej trigga de på något annat sätt. Hannen om han är könsmogen kommer att göra otaliga försök till lek, men är inte honan redo så händer inget.

David
#30 - 26 november 2006 09:59
vill bara tillägga på punkt 1. honan storlek bör vara 20 till 25 cm, och vara i närheten av 2 år då är det störst chans.
#31 - 26 november 2006 12:36
Tack Tenkare!

Se detta ganska härftigt:
http://www.freshwaterstingray.nl/Frames%20Engels/English.html

Tryck på Breeding i vänsterspalten och scrolla ner en bit, där står det om en reticulata hona som födde ungar när hon var "6 inches" cirka 14-16cm i diameter. En ganska otrolig tanke med tanke på hur stora ungarna var!

Hur stora är dina nu tenkare?

David
#32 - 26 november 2006 16:16
Ska köpa en tumstock i plast iumorgon men honan är nog 17 till 20 cm i diam.
Får se hur det blir nu när dom har hamnat i ett större akvarie. Är ju lite inne på att köpa en hona till.
#33 - 26 november 2006 18:11
ok.

jag mätte Berit (lillrockan) nyss och upptäckte att hon var 17cm och jag tycker att hon är liten. Har svårt att tänka mig hur en sån liten rocka kan föda två ungar...

Den reticulatan måste ha varit ohyggligt tjock, med tanke på hur tjock min stora motoro hona är när hon är gravid med två ungar.

David
#34 - 26 november 2006 18:20
säker på att det bara är 2 denna gången?
#35 - 26 november 2006 21:27
Nej, tänkte mer på de två tidigare gångerna...

David
#36 - 3 december 2006 15:38
Akvaristen hur mycke brukar du mata din unge? (är lite orolig att jag över matar min. tycker hon börjar se lite rund ut)
#37 - 3 december 2006 15:44
Hon äter numera samma mat som de vuxna, och jag släpper i mellan 15 och 20räkor varje gång. Jag vet inte exakt hur mycket hon äter men hon mår bra och biter på mamman när hon är hungrig :D . Hon blir lite rund men vet inte riktigt var gränsen går. mata tills hon ser lite små rund och go ut. hur ofta matar du?

David
#38 - 3 december 2006 23:43
hon har fått ca 3/dag/natt nu (2-3 räkor varje gång)
#39 - 5 december 2006 15:17
OK, det är mer än vad jag matar... mina får mat en gång om dagen (det hade inte funkat med fler med tanke på hur mycket dom äter samt att jag puggar hela dagarna) men mängden mat äv kanske den samma...

Upptäckte nu vad snälla fiskar vi håller på med, pappa införskaffade nyckelhålsciklider och uarus idag, dessa har redan satt upp revir. (inte samma akvarium som mina gosiga monster) rockorna därimot gosar bara med varandra hela tiden och bråkar inget :D

David
#40 - 5 december 2006 23:03
hon har dock "bara" fått två gånger idag och igår pga att jag har jobbat eftermiddag (14-22) så kommer nog att bli så att vissa dagar får hon två gånger och vissa tre beronde på hur man jobbar. men vad tror ni är risken stor att man över matar eller kan dom äta i princip hur mycket dom vill utan att det är några problem?
#41 - 5 december 2006 23:26
Jag brukar köra en dag/vecka utan mat.
Regel samma dag som vattenbyte.
Märker när mina blir hungriga genom att dom börjar beta av botten.
Övermmatning har jag faktiskt aldrig hört talas om.
#42 - 6 december 2006 02:31
beta på botten gör min trots att hon får så mycke mat som hon får.. med andra ord verkar hon vara ständigt hungrig i varje fall när ljuset är släckt. på dagen är hon lugnar och ligger nog nästan större delen av tiden under sanden...
#43 - 6 december 2006 14:49
Det jag skulle tro är det största problemet med övermatning är sänkning av vatten kvalitén. Annars så mår väl ingen bra av att äta för mycket...

Mina slutar äta när de är mätta, om inte honan är gravid då. Det kanske kommer när de är äldre mina är ju 6 år nu. Jag skulle mata så att man ser på henne att hon ätit men inte är rund som en boll.

Jag kör också på taktiken med vissa dagar matfria, när jag åker bort en vecka eller två så kan de stora i alla fall klara sig.

David
#44 - 21 december 2006 20:46
Hmmm....
Nu är det så att min hona har ökat sitt matintag något fruktansvärt.
Hon är framme hela tilden och letar mat, utöver dom 3ggr/dag hon får mat så får ho 2 till 3 ggr till. Hon har även börjat ta små räkbitar. Hanen är som vanligt men luffsar fram när det kommer ner mat, medans hon fulkomligen kastar sig över den. Hon har aldrig tidigare visat så mycket att hon är hungrig.
Hoppas på gaviditet men det är väl omökligt att se. Hanen bör vara könsmogen då han är runt 2 år och honan är väl lika gammal.
Finns det något lätt sätt att se om hon är gravid så tidigt eller?
Kunde vara kul för min fru isf, då är dom 2 i huset som är det. :)
#45 - 21 december 2006 23:38
Tenkare skrev:
Hmmm....

Nu är det så att min hona har ökat sitt matintag något fruktansvärt.

Hon är framme hela tilden och letar mat, utöver dom 3ggr/dag hon får mat så får ho 2 till 3 ggr till. Hon har även börjat ta små räkbitar. Hanen är som vanligt men luffsar fram när det kommer ner mat, medans hon fulkomligen kastar sig över den. Hon har aldrig tidigare visat så mycket att hon är hungrig.

Hoppas på gaviditet men det är väl omökligt att se. Hanen bör vara könsmogen då han är runt 2 år och honan är väl lika gammal.

Finns det något lätt sätt att se om hon är gravid så tidigt eller?

Kunde vara kul för min fru isf, då är dom 2 i huset som är det. :)

dubbel grattis isf :)
är nu på jakt efter en hane åt min lilla rocka. vet att en affär i lule har beställt in två stycken motoro ska nog dit å kolla om dom verkar fina å om nån är en hane så kanske de blir affär...
#46 - 23 december 2006 23:51
Grattis får man väl säga då, även fast det isåfall bara är en som är gravid :) som jag skrev på Flat-fish att rockan då inte är gravid. Men hoppas du får lite rockungar i framtiden då vi behöver fler som föder upp dessa roliga djur.

Slänger med en bild på min honrocka:
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/DSC_0081test2frminskad.jpg

David
#47 - 24 december 2006 17:15
Nåja att min fru är gravid det vet jag iaf med säkerhet :) .

Tror det kommer i framtiden, Är inne på att skaffa en hona till så jag har 2 honor till hanen, AJ lyckades ju.
Det enda som jag tror är jobbigt är att behöva göra av med ungarna, vill ju inte att dom ska hamna var som helst. Men det får bli ett problem på framtiden.

Ha nu en god jul
#48 - 26 december 2006 01:48
God Jul och gott nytt år!
#49 - 26 december 2006 10:39
Gott nytt år och god jul lite i efterskott!

David
#50 - 26 december 2006 20:45
ok det samma då
#51 - 29 december 2006 18:14
Halloj

Här är en bild på mina stora rockor.

På honrockan kan man se bitmärken efter hanrockans lekförsök, honrockan är den som är underst.

David
#52 - 29 december 2006 18:33
alltså denna rocktråd... jag blir så sugen på ett kar med stora platta saker... men har inte plats tyvärr... man kommer ju inte långt med ett 375 när man vill ha rockor =(
men nån gång i framtiden ska jag ha en inomhusdamm med p.leopoldi ! det har jag bestämt!
#53 - 29 december 2006 19:14
En inomhusdamm med en ruta så man kan se in.
Det är inte bara kul att se ovansidan, det händer en del underifrån och från sidan också.
#54 - 29 december 2006 19:20
jepp... har ett par pallbaljor hos mina föräldrar som jag satt ruta i, dem får det bli när jag bor större...
#55 - 29 december 2006 19:27
Lycka till och ser fram emot bilder när det är dags.
#56 - 29 december 2006 19:30
hehe... lär dröja.. trivs så bra i min kvart nu... men det är ett projekt för framtiden =)
#57 - 29 december 2006 19:55
Såg att de hade inne en pärlrocka på akvarielagret i stockholm idag 10 000kr kostade den, hade den varit billigare så hade den fått följa med hem :(.

David
#58 - 20 januari 2007 21:58
Hur går det med era rockor? såg att denna tråd höll på att rinna ut i sanden så därför postar jag en dagsfärsk bild på min lillrocka som fyller 1 år i morgon.

Tagen med nikon D50, Nikkor 18-70mm samt en Sb800 blixt som slav på täckglaset.

David
#59 - 20 januari 2007 22:06
Riktig liten snygging du har där.
Min hane har fått ett litet bett i sidan.
Ser ut att passa bra i honans mun, dom är ju över och under varandra när det vankas mat.
Ruskigt matglada.
Hmmm.. Får nog sätta min tilltro på lotto innan min fru tillåter mig att köpa en rocka för 10 000.
#60 - 21 januari 2007 19:43
Vilken rocka blir minst och hur stort akvarie krävs?
#61 - 21 januari 2007 20:23
Skulle vilja säga att reticulatus är den minsta.
Även om dom antagligen går att hålla i ett 540liter så skulle jag nog inte vilja ha mindre än 720 liter.
#62 - 22 januari 2007 14:41
Hej

Jag håller med tenkare, men även en sort jag ej sett i sverige som heter Potamotrygon scobina ska vara en liten sort (ska bli runt 30-40cm i diameter). Tror dock att den är mycket svår att få tag på nu då den finns i Brasilien och det för närvarande är exportstopp för stingrockor i Brasilien. Ett 720 anser jag som ett minimum för (vuxna) P. reticulata. men då ska man ha riktigt bra filtrering samt hålla koll på värdena. Även fast det är en liten sort av rocka så är det en stor fisk med en för broskfiskar speciell tarmkanal som gör att de skitar ner mer än vanliga fiskar, därav är bra filtrering ett måste.

Mina motoro rockor som nu är runt 33cm i diameter börjar kännas stora i min 900 burk (de är ca 55cm långa med svansen inräknad, reticulata är kända för att ha längre svans). 33cm är ungefär så stora som reticulatorna blir i diameter, så därför ska man inte snåla på utrymme.

A, 10 000 var lite väl mycket :), jag har inte så mycket att röra mig med nu som student. Dessutom tyckte jag att den såg ut som en "vanlig" marmorerad motoro (men jag såg den bara mycket snabbt, så det är mycket möjligt att det var en pärlrocka)
#63 - 22 januari 2007 15:19
var ett tag sen ja var in på zoopet nu. trevliga bilder Akvaristen dom ser fina ut. 10 000:- kändes kanske lite dyrt.. såg att Vandal nämde p.leopoldi är en rocka som jag sj. är lite små sugen på i framtiden när man har plats för lite fler tankar. så till frågan om den är det någon som har nån koll på vad den ligger i pris? och sen vet någon om någon grossist el någon över huvud taget som brukar ha hemma sånna? Har kollat lite på listor efter dom men har inte hittat någon.

kom på att jag ska ge en liten läges raport om min rocka med. hon funkar kanon och äter allt som kommer i hennes väg :D
#64 - 23 januari 2007 17:40
Kanon ju.
Mina har sakta men säkert börjat vänja sig vid räkor.
#65 - 23 januari 2007 17:44
Tenkare skrev:
Kanon ju.

Mina har sakta men säkert börjat vänja sig vid räkor.

ok låter ju bra. Min tar nu torsk räckmix i princip allt jag har testat. hon va ju som sagt lite kinkig till en början och ville endast ha röda mygg. men när jag väl fick hon att börja ta annat så har det flytit på riktigt bra.
#66 - 23 januari 2007 17:51
Tackar

Danne K: Måste då tyvärr meddela att liksom scobinan så är alla "svarta" rockor ur släktet potamotrygon också på exportförbud tillsvidare från Brasilien. De svarta rockorna kommer från brasilien. Så om detta temporära exportförbud inte hävs så kan det bli svårt att få tag på leopoldi, pärl, henlei, P14 itatubia mm. i framtiden. Möjligtvis från odlare nere i europa. Men vad jag har läst på forum osv så verkar det som om detta exportförbud kommer att hävas samt att kvoterna på stingrockor kommer att minskas kraftigt, vilket i sin tur också kommer att leda till höjda priser.

Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.
#67 - 23 januari 2007 17:59
Akvaristen skrev:
Tackar

Danne K: Måste då tyvärr meddela att liksom scobinan så är alla "svarta" rockor ur släktet potamotrygon också på exportförbud tillsvidare från Brasilien. De svarta rockorna kommer från brasilien. Så om detta temporära exportförbud inte hävs så kan det bli svårt att få tag på leopoldi, pärl, henlei, P14 itatubia mm. i framtiden. Möjligtvis från odlare nere i europa. Men vad jag har läst på forum osv så verkar det som om detta exportförbud kommer att hävas samt att kvoterna på stingrockor kommer att minskas kraftigt, vilket i sin tur också kommer att leda till höjda priser.

Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.

Detta var ju mindre rolig läsning. skulle ju gärna vilja ha tag på en hona å en hane. Ni får säga till om ni ser några på en lista så kanske jag lyckas få tag på nån innan dom ev blir helt omöjliga. Bör ju inte vara helt omöjliga att få nått yngel på heller.
#68 - 23 januari 2007 19:39
Akvaristen skrev:

Ska dom till att yngla av sig nu igen?
#69 - 23 januari 2007 21:03
Det är väldigt svårt att säga... Hanen hat varit på honan väldigt mycket, men för att det ska bli nått så krävs det ju att honan är med på noterna också:)

Danne K: Killen bakom sidan www.freshwaterstingray.nl och nån polare till han håller ju på att sätta igång ett riktigt stort odlingsprojekt så helt omöjligt att få tag på dessa rockor kommer det nog ej att bli. Om du kollar på hans sida under knappen mega tank så fattar du:).

David
#70 - 23 januari 2007 21:10
Jo.
Det är ju så man är sugen på att åka dit för att se det irl.
#71 - 23 januari 2007 22:47
Akvaristen skrev:
Det är väldigt svårt att säga... Hanen hat varit på honan väldigt mycket, men för att det ska bli nått så krävs det ju att honan är med på noterna också:)

Danne K: Killen bakom sidan www.freshwaterstingray.nl och nån polare till han håller ju på att sätta igång ett riktigt stort odlingsprojekt så helt omöjligt att få tag på dessa rockor kommer det nog ej att bli. Om du kollar på hans sida under knappen mega tank så fattar du:).

David

länken funkar ej för mig. men kollade lite andra adresser kan det vara www.freshwaterstingray.com el är det någon annan sida. men va då gryma rockor på denna sidan
#72 - 23 januari 2007 22:57
Nä, det ska vara www.freshwaterstingray.nl. Verkar dock som om sidan är nere för tillfället.

David
#73 - 23 januari 2007 22:59
ok fast var ganska trevliga bilder här med han har några med lite storlek. Tigrarna va ganska fräna dom med. Du råkar inte sitta inne på nå info om dom?
#74 - 24 januari 2007 06:47
Det var en i ängelholm som tog hem tigerrockor.
Men han skulle ha 5000 stycket för dom.
Han hade discus i samma akvarie. Discusarna tog kål på honan.
#75 - 24 januari 2007 19:05
Tenkare skrev:
Det var en i ängelholm som tog hem tigerrockor.

Men han skulle ha 5000 stycket för dom.

Han hade discus i samma akvarie. Discusarna tog kål på honan.

Det va ju verkligen tråkigt och väldigt oväntat.

Akvaristen nu funkar sidan har inte hunnit kolla igenom allt ännu bara kollat lite snabbt men verkar va en bra sida. Han har ju lite vill ha grejer å fiskar... Vars bor han? funderade om man skulle kontakta han å höra om det skulle gå att få/hämta hit ett par leopdli el någon annan trevlig rocka. vbmenu_register("postmenu_906204", true);
#76 - 25 januari 2007 15:23
A det var tråkigt, tigerrockor är kända för att vara lite kinkiga i början. inte samma matmaskiner som motoro rockorna kan vara:)

Den stora burken är hans väns burk. De bor i Nederländerna. Jag vet inte riktigt var, han brukar hålla till på www.Flat-fish.com där även jag och tenkare skriver ett och annat inlägg. Vet inte om han går att få tag på på mail nu för han skrev i forumet att han skulle till singapore snart.

Lär ju inte vara allt för krongligt att få hit en rocka därifrån... vet dock inte hur det är med att ta in fisk själv.

David
#77 - 25 januari 2007 17:18
Jo man försöker att präga ner dom i en 2 liters flaska och gömmer dom innanför tröjan. :) ;)

Näe. Ska nog titta efter här på zoopet finns en artikel om införsel osv.

Det knepiga med tigerrockan var att det var discusar som anföll den.
Han som hade affären funderade på att sälja dom som pitbulldiscus. :)
#78 - 25 januari 2007 17:48
Hahaha, det måste vara ena riktigt agressiva diskusar:)

Mammarockan när hon är hungrig kan trycka ner min påfågel på botten för att försöka snaska lite på den. dock så har hon ej skadat han, han hinner fly. påfågeln är 30cm:). han har dock haft några bitmärken på stjärtfenan nån gång.

David
#79 - 25 januari 2007 18:15
Oj.
Är det när hon är gravid då eller bara allmänt?
#80 - 25 januari 2007 18:32
Hon är så när hon blir tjurig och inte fått mat på ett tag:)

David
#81 - 25 januari 2007 21:47
Som min fru numera då. (hon läser inte över axeln på mig. Fast hon är gravid.)
#82 - 26 januari 2007 15:28
Tenkare skrev:
Jo man försöker att präga ner dom i en 2 liters flaska och gömmer dom innanför tröjan. :) ;)

Näe. Ska nog titta efter här på zoopet finns en artikel om införsel osv.

Det knepiga med tigerrockan var att det var discusar som anföll den.

Han som hade affären funderade på att sälja dom som pitbulldiscus. :)

hehe får köra på den. nä men skämt å sido borde väll inte vara något problem att importera därifrån. folk importerar ju från tyskland och danmark varför skulle det vara någon skillnad? visst är dom me i eu?
#83 - 26 januari 2007 15:52
jo.
Lat som jag är har jag inte tittat genom artiklarna ännu.
#84 - 26 januari 2007 17:19
Du får vara försiktig med vad du skriver Tenkare:). Påfågeln berättade förövrigt att han var hungrig idag till mig, han bet mig i fingret när jag grejade med pumpen. Det är bra att man har kontakt med sina djur:).

David
#85 - 26 januari 2007 19:17
Så gjorde mina hanteciklider mot mig ibland också.
Gjorde inte så ont men fullt tillräckligt för att man skulle hoppa till.
#86 - 27 januari 2007 15:41
Gissa vad jag såg på motorohonan nu då:D

Det verkar som om Berit (lillrockan) kommer att få syskon:). Det verkar som om deras uppehåll på 6 mån från lek är över. Det kommer fler rapporter framöver.

David - en lycklig motoro ägare
#87 - 27 januari 2007 19:07
Akvaristen skrev:
Gissa vad jag såg på motorohonan nu då:D

Det verkar som om Berit (lillrockan) kommer att få syskon:). Det verkar som om deras uppehåll på 6 mån från lek är över. Det kommer fler rapporter framöver.

David - en lycklig motoro ägare

Det ser vi fram emot :)
#88 - 27 januari 2007 21:54
Kommer att följa det hör och på flat.
Gratulerar hoppas det går bra.
#89 - 27 januari 2007 22:19
Tackar, hoppas jag får ungarna att äta denna gång. Det är ju bara Berit som överlevt av totalt 4 födda ungar. Det är minst 2st denna gången också då rörelser kan ses på båda sidorna av honans ryggrad. Rockor och andra broskfiskar har ju två helt separata "livmödrar", vilka är på varsin sida av bukhålan.

David
#90 - 13 februari 2007 12:54
Hej alla rockägare, jag har just nu ett 720 liters akvarium ståendes och har alltid varit sugen på rockor, så nu kanske det är dags att testa det, det är ju inte varje dag man har stora tanken tom :)

Har läst igenom alla rock-trådarna här på forumet och fått massa bra tips. Ska kolla med min lokala handlare (Guldfisken i Kalmar) idag och se om han kan ta hem rockor.

Akvaristen: Hoppas det går bra med graviditeten och att ungarna klarar sig.
#91 - 13 februari 2007 13:18
Akvaristen skrev:

Lär ju inte vara allt för krongligt att få hit en rocka därifrån... vet dock inte hur det är med att ta in fisk själv.

David

Är det från ett EU-land så är det inga problem. Du behöver inte gå igenom vetrinärkontroll på flygplats utan det räcker med att en försäkran lämnas in till jordbruksverket samt att importören skall anmäla införsel till tullkontoret på införelseorten.
#92 - 13 februari 2007 18:50
Glenn: Vad bra att jag inte behöver gå igenom en veterinärkontroll :) hur är det med rockorna då? (vet vad du menade men kunde inte låta bli:) hoppas du inte tar illa upp). Jo, jag har nog hört detta nånstans tidigare bra att du klargjorde det!

Klotte: Än så länge så verkar det gå bra med graviditeten, det är otroligt hur mycket honrockan käkar nu.

David
#93 - 13 februari 2007 19:08
Akvaristen skrev:
Glenn: Vad bra att jag inte behöver gå igenom en veterinärkontroll :) hur är det med rockorna då? (vet vad du menade men kunde inte låta bli:) hoppas du inte tar illa upp). Jo, jag har nog hört detta nånstans tidigare bra att du klargjorde det!

David

asg:D
#94 - 14 februari 2007 13:11
Glenn skrev:
Är det från ett EU-land så är det inga problem. Du behöver inte gå igenom vetrinärkontroll på flygplats utan det räcker med att en försäkran lämnas in till jordbruksverket samt att importören skall anmäla införsel till tullkontoret på införelseorten.

det låter ju bra.

Akvaristen hur går det blivit några ungar?

Har observerat att min motoro lite då och då gnager på en stor rot jag har i akvariet. är det någon annan som har observerat detta betende? och varför gör hon så här? vissa L-malar behöver ju gnaga på rötter för att magen ska funka men tror aldrig att jag har läst att rockor gör det.
#95 - 14 februari 2007 15:33
Du har inte några fiskar som lagt rom?
Mina blev som tokiga när scalarerna lade rom på en rot.
#96 - 14 februari 2007 17:56
Inga ungar än, skulle tippa på ett antal veckor kvar då jag precis börjat se rörelser. När de visar sig har det gått ca 45 dagar av 100.

David
#97 - 15 februari 2007 10:46
Tenkare skrev:
Du har inte några fiskar som lagt rom?

Mina blev som tokiga när scalarerna lade rom på en rot.

nej inte vad jag vet om i varje fall... men har ett jurupari par (köpta som ett par men lite skeptisk till att dom är det) med henne så finns ju kanske en liten möjlighet men inte vad jag har hunnit se. sen så är de även två viktoria ciklider som har förvirrat sig dit men dom är munruvare så dom har knappast lagt nån rom där. å gibbiceps nja inte troligt att den själ skulle lägga nå.
#98 - 15 februari 2007 10:47
Akvaristen skrev:
Inga ungar än, skulle tippa på ett antal veckor kvar då jag precis börjat se rörelser. När de visar sig har det gått ca 45 dagar av 100.

David

okej ett litet tag kvar då lycka till i varje fall.
#99 - 19 februari 2007 16:03
Tackar!

Honan är grymt fet i alla fall man ser rörelser men de är fortfarande små, hon har ätit två hela strömmingsfileer idag hittils. hon suger i sig dem som om de var spagetti. de börjar bli stora nu de små liven:)

David
#100 - 19 februari 2007 17:15
Så härligt att höra. :)
#101 - 19 februari 2007 17:45
Jag har en liten Reticulatushona som hos den tidigare ägaren var ett av det vildaste han haft i akvarie. Hos mig är den hur lugn som helst och glider mest runt..
Den gillar mest tinade och skalade räkor och Åleds frysta Mysis. Tinad mussla ville den inte alls ha.
Vad mera är lämpligt att mata den med? Hur mycket? Hur ofta?
Den är just nu ca 12cm i diameter och går själv i ett 160-litsers akvarie.
Tanken är att ha den i mitt 1400-liters sen.
#102 - 19 februari 2007 21:35
Reticulatusen är tydligen en av dom mest jobbiga fiskarna att få att äta annat.
Mina 2 har jag fått hålla på med som tusan för att få dom äta räkor.
Men det är bara att prova sig fram.
Vanlig mask går bra, musslor gillade inte mina heller, vita räkor, mysis, röda mygg är mina riktigt tokiga i, strömming, torsk har jag även hört men det kanske man ska ta det lugnt med.
Prova dig fram som sagt mina är rätt kräsna så det gäller att ha tålamod.

Ang. matning så får mina 3ggr/dag 6dagar/vecka. Brukar köra en fastedag i samband med vattenbyte.

Hur mycket?
Tja mina är alltid aktiva och det går i vågor, honan är den mest aktiva och verkar kunna äta hur mycket som helst. Hon simmar upp och tar bitar ur handen på mig t.o.m.

Ett gott råd är, slarva inte med vattenbytena.

Kan ju höra vad Akvaristen har att säga han har mera erfarenhet än vad jag har. Samt kan du kolla in http://www.flat-fish.com/forums/ Både jag och Akvaristen har ett och annat inlägg där.
#103 - 20 februari 2007 18:32
Hej och välkommen till den platta världen!

Jag skulle mata den med räkor, som skalet sitter kvar på (finns en del näring i skalet) men plocka av huvudet, dela upp dem i små bitar och släpp ner till rockan. För en rocka i den storleken skulle det nog räcka med 3-4 räkor per dag. det är ungefär vad lilla berit (min minsta rocka) åt när hon var i den storleken. Funkar det inte med skal så får du helt enkelt skala dem. Mina stora rockor (33-35cm i diameter) så matar jag nån gång i månaden beroende på tillgång i mataffären med strömmig, då äter de 2-3 hela var. dessa gånger jag matar med strömming så skär jag upp en av fileerna i små bitar så att berit kan få lite också hon har inte tillräckligt stor mun än (hon är 17 cm i diameter). som basföda har alla mina rockor räkor, man har tur att coop här i närheten har 5kg räkor för 99kr, det går åt en del :). Rödamygg var nått berit hon åt i stora mängder när hon var nyfödd så det kan du nog prova, men för en rocka i den storleken så är det inte tillräckligt som basföda, då går det åt mycket mat.

Tveka inte att ställa fler frågor, det är så kul med rockor :D

David

EDIT: Kom på detta med vattenbytet, jag byter ca 50% av vattnet en gång i veckan och det funkar bra hemma hos mig, jag skulle rekommendera dig att göra många små vattenbyten när du har en så pass "stor" rocka i ett 160L, dessa djur har mycket kort matspjälknings kanal och därmed så släpper de ut mycket skit, detta är anledningen till att man inte ska snåla med vattenbytena, plus att rockorna är känsligare än andra fiskar när det gäller nitrit/nitrat.
#104 - 20 februari 2007 21:58
5kg för 99 kr, blir lite avundsjuk på dig. :)
Får börja engagera mig i att leta efter billiga räkor.
#105 - 24 februari 2007 10:44
Det lär du behöva i framtiden, dina ser ju ut som riktiga matvrak, tänk då på hur de blir när de blir större :D

Mina vuxna rockor, har fått smeknamnen dasslocken, de ligger och väntar på mat, och när det vankas så slukar de mycket mat... Kan inte gå nära akvariet utan att honan tigger mat... Hon har nu en maxlängd på ca 60cm, om hon simmar upp på akvariekanten så når svansen nästan ner till botten det är maffigt tycker jag.

David
#106 - 24 februari 2007 14:16
Härligt.
Min hona simmar upp till kanten och lyfter upp "nosen" över kanten när det vankas mat.
Ska faktiskt kolla med fiskbilen som brukar vara här varje fredag om man inte kan få till en bra deal.
#107 - 24 februari 2007 22:32
Min "lilla" Rocka käkar just nu bara Åleds Mysis och Räkmix.. Har försökt med räkor, både med och utan skal, men den vill inte alls ha...
Vatten byter jag och har några små Ancistrusar för att hjälpa till med matresterna..
Ska man "svälta ut den " för att den ska ta Räkorna??
#108 - 25 februari 2007 15:05
Jag började med att blanda upp räkor ihop med röda mygglarver.
Efter ett tag så började den ta räkorna också.
Tänk på att klippa ner räkorna till små små bitar, mindre än munnen på rockan så ska det nog gå bra.
Att svälta ut den rekommenderar jag inte, då får man först göda upp den ordentligt. Har sett alldeles för många tunna exemplar i djuraffärer där dom slänger i en räka om dagen och kollar inte ens om den ätit upp den.
Det resulterar i en väldigt mager rocka som har små chanser att överleva.
#109 - 26 februari 2007 18:53
Håller med Tenkare fullständigt. Jag gjorde likadant när berit (lillrockan) skulle vänjas på räkor.

Lycka till.

/David
#110 - 27 februari 2007 10:21
Samma här. Tog inte många dagar innan hon åt räkor. Har dock börjat ge hon lite räkmix med för att hon ska få lite mer variation i födan (till sätter även lite extra vitaminer).
#111 - 27 februari 2007 17:44
Röda mygg, Mysis och Räkmix, allt från Åleds käkar hon..
Men räkorna tuggar hon lite på , sen åker dom ut.
Fick tips att lägga i en Algwafffers, den va borta i morse. Tror inte dom små Ancistrusarna har tagit hela den!
Men men, provar ikväll igen....
#112 - 27 februari 2007 18:24
Så gjorde mina med räkorna i början också.
Men när jag blandade ihop med röda mygg så slank dom ner.
Nu slinker dom ner efter att dom tuggat lite på dom.
Se bara till så att räkorna är helt tinade.
#113 - 7 mars 2007 22:27
Akvaristen:
Märker du någon skillnad i aggressiviteten gentemot maten om du matar med oskalade eller skalade räkor?
När jag öser ner oskalade så flyger hanen från ena ändan på karet till den andra på typ 0,5sec. Och han är riktigt på maten. När den är skalad så är det precis som om han lunkar fram.
Vill bara veta hur dina beter sig. Min hona äter som vanligt aggressivt och mycket. :)
#114 - 12 mars 2007 16:41
Jag matar bara med oskalade räkor, vet att de inte är så intresserade av skalade, en anledning till det kan vara att mycket av smakämnena och näringen är borta ur skalade räkor. därför matar jag alltid med oskalade räkor. I mitt akvarium blir det kalabalik vid varje matning :D. Honan äter ofantliga mängder mat nuförtiden av en viss anledning :D .

En update på rockans graviditet:

Såg i helgen kraftiga rörelser på både höger och vänster sida av honans rygg, vilket ger ett defenitivt besked att honan är gravid. eftersom det är kraftiga rörelser på både höger och vänster så tyder det på att hon är gravid med mer än en unge dessutom (hoppas på fler än två denna gång). hajar och rockor har två st "Livmödrar" (innom citations tecken bara för att det inte är livmödrar egentligen men så att man ska förstå) och de är på varsin sida av bukhålan. detta betyder alltså att det snart kommer minst 2st till motoro rockor till min samling :D.

/David
#115 - 12 mars 2007 19:25
Härligt, håller tummarna för dig.
Själv har jag sett och känt en massa rörelse i min honas mage, dock är det min fru vi talar om. :D
en månad till, börjar bli nervigt nu.
#116 - 13 mars 2007 22:51
2x Orbigny, eller vad de nu heter...

Hej,
är Rock-ägare sedan c:a tre veckor till 2st (hane + hona á 12cm) Orbigny's.

Var mycket svårt att komma underfund med vad de ville äta - testade olika typer av granulat, algtabletter, frysta räkor, osv, men icke!
Tills vi testade metmask i portionslängder.... då blev de alldeles galna!
Nu kan dessa små (nåja, med era mått mätt) sätta i sig 5-10 maskar var.

Säljaren har i efterhand påstått att uppfödaren skulle vara vänjt in dem på torrfoder, men det har vi inte märkt...
Inte gav han intrycket av att akvariet behöver vara så stort som era, men så är ju de här rockorna (än så länge?) betydligt mindre...´
T o m så att han lite svävande påstod att rockor faktiskt anpassar sin storlekt till omgivningen, till skillnad mot hajar som har svårt att göra det... vad som är rätt visar sig, antar jag...

Skulle gärna vilja veta ifall ni har några bra idéer kring hur man hindrar våra tre sydamerikanska silverhajar och ett Black Ghost från att äta upp all mat innan rockorna "fått sitt"? Som det är nu får jag handmata rockorna och det börjar blir smånervöst med tanke på deras aptit.:p

Och hur gör ni när det är dax för semester? Att begära av någon att ge dem mat tre gånger om dagen är ju i det närmaste ett heltidsarbete, eller åtminstone en inkvartering... fast ni kanske aldrig har semester?;)

Jag vågar inte ens tala om hur litet vårt akvarium är... men vi jagar febrilt större om det är en tröst.
Men frågan är ändå svår att låta bli att ställa - behöver de verkligen den volym ni har - det är klart att "ju större, ju bättre" för dessa, men det gäller ju iofs nästan alla djur...

Hur har ni era akvarier "möblerade"? Det vi märkt är att de gärna ligger under överhänget från låga växter, likaväl som nergrävda i 1mm rådasanden, eller het öppet i "solen". När de inte försöker flyga ur akvariet...
Hannen vill gärna suga sig fast på vår BTN-vägg, så nästa akvarium måste ju ha en vägg, den också - och det blir ju så mycket snyggare också.
Frågar eftersom jag sett bilder på akvarier med rockor som knappt har sand i, och det verkar ju nästan vara närmre djurplågeri än att akvariet är lite för litet... så länge rening etc fungerar.
#117 - 13 mars 2007 23:32
Vart köpte du din rocka?
#118 - 14 mars 2007 05:17
Vad gäller matning så kommer min hona upp och hämtar maten ur handen på mig, hanen får bort alla som inte har på hans mat att göra.

Att dom skulle anpassa sig efter storleken på akvariet? Svårt att tro det. Men du har fått tag om en av dom minsta varianterna på rocka. Jag kommer att jaga större än mitt 720 liters kan jag ju säga. Rockorna behöver en del utrymme.

Semester?? Vet knappt vad det är.
Så som jag matar mina så hade jag inte börjat oroa mig förrän efter en vecka.
3ggr / dag minst. Sen kan du kanke ha någon som kommer och matar dom var annan dag.
Vad som är än viktigare är att vattenbytena sköts ordentiligt.

Möbleringen består av lite rötter och växter i mitten samt ett ordentligt lager grus.
#119 - 14 mars 2007 11:59
är lite inne på att köpa 2 rockor och ha i ett 720L skulle det kunna fungera? är väll i princip priset som hindrar mig just nu!
#120 - 14 mars 2007 13:10
woodo skrev:
är lite inne på att köpa 2 rockor och ha i ett 720L skulle det kunna fungera? är väll i princip priset som hindrar mig just nu!

Beror på vilken sorts rocka du har tänkt dig. Men för dom minsta sorterna bör det funka.
#121 - 14 mars 2007 13:29
Rocko skrev:
Hej,

är Rock-ägare sedan c:a tre veckor till 2st (hane + hona á 12cm) Orbigny's.

Var mycket svårt att komma underfund med vad de ville äta - testade olika typer av granulat, algtabletter, frysta räkor, osv, men icke!

Tills vi testade metmask i portionslängder.... då blev de alldeles galna!

Nu kan dessa små (nåja, med era mått mätt) sätta i sig 5-10 maskar var.

Säljaren har i efterhand påstått att uppfödaren skulle vara vänjt in dem på torrfoder, men det har vi inte märkt...

Inte gav han intrycket av att akvariet behöver vara så stort som era, men så är ju de här rockorna (än så länge?) betydligt mindre...´

T o m så att han lite svävande påstod att rockor faktiskt anpassar sin storlekt till omgivningen, till skillnad mot hajar som har svårt att göra det... vad som är rätt visar sig, antar jag...

Skulle gärna vilja veta ifall ni har några bra idéer kring hur man hindrar våra tre sydamerikanska silverhajar och ett Black Ghost från att äta upp all mat innan rockorna "fått sitt"? Som det är nu får jag handmata rockorna och det börjar blir smånervöst med tanke på deras aptit.:p

Och hur gör ni när det är dax för semester? Att begära av någon att ge dem mat tre gånger om dagen är ju i det närmaste ett heltidsarbete, eller åtminstone en inkvartering... fast ni kanske aldrig har semester?;)

Jag vågar inte ens tala om hur litet vårt akvarium är... men vi jagar febrilt större om det är en tröst.

Men frågan är ändå svår att låta bli att ställa - behöver de verkligen den volym ni har - det är klart att "ju större, ju bättre" för dessa, men det gäller ju iofs nästan alla djur...

Hur har ni era akvarier "möblerade"? Det vi märkt är att de gärna ligger under överhänget från låga växter, likaväl som nergrävda i 1mm rådasanden, eller het öppet i "solen". När de inte försöker flyga ur akvariet...

Hannen vill gärna suga sig fast på vår BTN-vägg, så nästa akvarium måste ju ha en vägg, den också - och det blir ju så mycket snyggare också.

Frågar eftersom jag sett bilder på akvarier med rockor som knappt har sand i, och det verkar ju nästan vara närmre djurplågeri än att akvariet är lite för litet... så länge rening etc fungerar.

Jag har inrett akvarium med lite växter en rot och sand. Många har dock problem med att dom äter upp växterna men min har då inte testat ännu.
semester? [:-82] Nja är väll som Tenkare ifall du ska vara borta nå många dagar så bör du nog ha någon som kommer och matar. varannan dag om det är en längre tid så oftare. och glöm ej vattnet måste bytas.

Jadu jag handmatar då min. annars lär dom övriga innevånarna ta allt innan hon har hunnit vara med.

Akvariet ska ha stor bottenyta det är det viktigaste. även om en stor volym gör att du får en större "slarvfaktor" vilket är ett väldigt stort + när det gäller rockor efter som att dom skitar ner en hel del.

Att säga att dom anpassar sig till akvariets storlek tror jag är väldigt fel precis som med andra fiskar som man säger "anpassar" sig till akvariets storlek. Om man ett vanligt exempel sclarer som affärer säger anpassar sig till akvariets storlek. När det som egenterligen händer är att dom blir missbildade fenor osv. Och jag tror ju inte att rockor skulle vara något undantag. Kan ju vara så även dessa blir missbildade och pga detta inte blir lika stora.
#122 - 14 mars 2007 15:47
Vill bara påpeka att du inte får slarva med vattenbytena.
Har idag pratat med folk som fått nys om att jag har rockor.
Dock så var det inte kul längre när dom hörde om vattenbyte var vecka och matning 3 och uppåt ggr/ dag.
Men till dom minsta arterna så klarar du dig bra på ett 720 liters.
Jag har själv 2 st Potamotrygon reticulatus i mitt 720, dock så ska jag i framtiden ha ett större akvarie.
#123 - 14 mars 2007 16:58
Okej tack för era svar! skulle vilja ställa lite följdfrågor bara. hur är det med växter, rötter ? kan man ha sånt? ;P o även om man kan ha fiskar som håller till i övre delen av karet/mitten.
#124 - 14 mars 2007 17:04
Bromma Zoo... de hade fyra st och har haft de andra kvar fram till åtminstone i söndag...
#125 - 14 mars 2007 17:08
ahlin skrev:
Vart köpte du din rocka?

Hos Bromma zoo.
De hade fyra st när jag köpte mina och hade kvar de andra två senast i söndags. 1000SEK för båda eller 695SEK för en, om jag minns rätt.
#126 - 14 mars 2007 17:19
Danne_K skrev:
Jag har inrett akvarium med lite växter en rot och sand. Många har dock problem med att dom äter upp växterna men min har då inte testat ännu.

semester? [:-82] Nja är väll som Tenkare ifall du ska vara borta nå många dagar så bör du nog ha någon som kommer och matar. varannan dag om det är en längre tid så oftare. och glöm ej vattnet måste bytas.

Jadu jag handmatar då min. annars lär dom övriga innevånarna ta allt innan hon har hunnit vara med.

Akvariet ska ha stor bottenyta det är det viktigaste. även om en stor volym gör att du får en större "slarvfaktor" vilket är ett väldigt stort + när det gäller rockor efter som att dom skitar ner en hel del.

Att säga att dom anpassar sig till akvariets storlek tror jag är väldigt fel precis som med andra fiskar som man säger "anpassar" sig till akvariets storlek. Om man ett vanligt exempel sclarer som affärer säger anpassar sig till akvariets storlek. När det som egenterligen händer är att dom blir missbildade fenor osv. Och jag tror ju inte att rockor skulle vara något undantag. Kan ju vara så även dessa blir missbildade och pga detta inte blir lika stora.

Enl säljaren så skulle det ha att göra med att de är broskfiskar...

Hursomhelst, letar större men har inga möjligheter till era volymer, även om jag skulle vilja... mest pga problem med vikten, förutom fysiska platsen.
Att det skall vara så stor bottenarea som möjligt har jag redan förstått - frågan är vara var man får tag i den typen av akvarier?
Har en fysisk "max" bottenplatta på 120-130x60-65.
Missade det 500l-akvariet (120x70) som såldes här på zoopet/Blocket som hade varit perfekt för oss även om vi fått ta/flytta en massa möbler för att få plats med det... typiskt!
#127 - 14 mars 2007 17:34
woodo skrev:
Okej tack för era svar! skulle vilja ställa lite följdfrågor bara. hur är det med växter, rötter ? kan man ha sånt? ;P o även om man kan ha fiskar som håller till i övre delen av karet/mitten.

Vi har alltså fyra rubinguramis, några tetror av olika slag ("skräp"), tre sydamerikanska silverhajar och ett drygt ettårigt Black Ghost, en grenmal, en annan "pansarmal", som jag inte minns namnet på i skrivande stund, två s k "Ottos" (duktiga på att putsa växer utan att skada dem) två små kulfiskar och två Kuhliålar tillsammans med rockorna. Hade två Amano- och en glas-räka, men de försvann snabbt... synd eftersom glasräkan (även de tidigare exemplaren) var bland det roligaste/kaxigaste jag sett!

Trots att silverhajarna är vääääldigt lågsniffande verkar rockorna ta det bra.
De som får passa sig är grenmalen och kulfiskarna då dessa av någon anledning verkar intressanta. Kuhliålarna kunde man ju tro att de skulle bli mat direkt med icke... kanske inte smakar gott, även om de ibland verkar intressanta att åtminstone smaka på ;-)
Var oroligast för sammanstötningar mellan rockorna och det svarta spöket, men det har fungerat över förväntat, trots spökets burdusa sätt! Nästan så att man kan tro att de trivs ihop då de gärna "kelar" under växtligheten titt som tätt.
#128 - 14 mars 2007 17:55
Potamotrygon orbignyi blir ca 35-40 cm som vuxna. dvs ca 55-60 långa.

Att hålla rockor nån längre period i akvarium med botten yta mindre än 150x50tycker jag är djurplågeri. inte bara pga ytan men oxå för att det är omöjligt att hålla stabila bra vatten värden vecka ut och vecka in när man matar så pass mycket som rockorna kräver.
Ang botten matrial eller ej så är det nog mest tycke o smak. Vatten kvalitet är otroligt mycket viktigare.

Semester.....tänk på att dom är yngel fortfarande och som du säger behöver mat ofta. Skulle inte rekommendera nån längre semester förän dom är 18-20cm i alla fall.
#129 - 14 mars 2007 19:19
I mitt så går det 5 st scalarer, ska förhoppningsvis snart ha 5 altum ist.
6 ancistrusmalar och ett 20 tal corydoras, samt 2 st chokladmalar som är ett H-E att försöka fånga för ut ska dom så småningom.
Jag har gjort en liten plätt i mitten med lite växter och ett par mindre rötter.
Ska ta bilder någon kväll men är uppe i värsta renovering av sovrum och förråd så man är ganska sliten.
Bottenmaterial är viktigt anser jag för det ger rockan en chans att gömma sig och det minskar stress hos den.
#130 - 14 mars 2007 19:54
ahlin skrev:
Potamotrygon orbignyi blir ca 35-40 cm som vuxna. dvs ca 55-60 långa.

Att hålla rockor nån längre period i akvarium med botten yta mindre än 150x50tycker jag är djurplågeri. inte bara pga ytan men oxå för att det är omöjligt att hålla stabila bra vatten värden vecka ut och vecka in när man matar så pass mycket som rockorna kräver.

Ang botten matrial eller ej så är det nog mest tycke o smak. Vatten kvalitet är otroligt mycket viktigare.

Semester.....tänk på att dom är yngel fortfarande och som du säger behöver mat ofta. Skulle inte rekommendera nån längre semester förän dom är 18-20cm i alla fall.

Hur snabbt växer de under normala förutsättningar? Om/När de är 40cm behöver de naturligtvis mer space än nu.

Detta med vattenkvalitet är ju en het sak... självklart behöver vattnet vara bra, men jag är av den uppfattningen att miljön i övrigt också är viktig.
Rockor kanske inte är precis som människor, men om man leker med tanken att man själv skulle spärras in i en cell motsvarande 2x4m - då skulle iaf jag vilja ha säng/soffa, lite tavlor, växter, tv, etc och OK luft isf enbart 110% frisk luft i en operationssalsmiljö...En fråga om total livskvalitet, tycker jag...

Vi fick en nitrittopp (aldrig över 0,3) precis i början, pga att den gamla pumpen havererade och behövde bytas ut, men den nya Eheim ProII:an är kraftigt överdimensionerad för att även kunna hantera våra nya kelgrisar. När det blir större akvarium räknar jag med att komplettera med mer kapacitet.
De stora vattenbytena tycker jag mig märka att åtminstone mina rockor inte gillar(?), då de gräver ner sig ett bra tag och ligger och hyperventilerar.
#131 - 14 mars 2007 23:34
Rocko skrev:
Hur snabbt växer de under normala förutsättningar? Om/När de är 40cm behöver de naturligtvis mer space än nu.

Detta med vattenkvalitet är ju en het sak... självklart behöver vattnet vara bra, men jag är av den uppfattningen att miljön i övrigt också är viktig.

Rockor kanske inte är precis som människor, men om man leker med tanken att man själv skulle spärras in i en cell motsvarande 2x4m - då skulle iaf jag vilja ha säng/soffa, lite tavlor, växter, tv, etc och OK luft isf enbart 110% frisk luft i en operationssalsmiljö...En fråga om total livskvalitet, tycker jag...

Vi fick en nitrittopp (aldrig över 0,3) precis i början, pga att den gamla pumpen havererade och behövde bytas ut, men den nya Eheim ProII:an är kraftigt överdimensionerad för att även kunna hantera våra nya kelgrisar. När det blir större akvarium räknar jag med att komplettera med mer kapacitet.

De stora vattenbytena tycker jag mig märka att åtminstone mina rockor inte gillar(?), då de gräver ner sig ett bra tag och ligger och hyperventilerar.

hur har du med tempen på vattnet du byter? tillsätter du något i vattnet?
Vatten byten är extremt viktigt för just rockor pga att dom är väldigt känsliga och att dom skitar ner väldigt mycket så bra filter räcker tyvär inte utan kompletera med att göra vatten byte ca 1gång per vecka om man har ett ordenterligt över dimensionerat så klarar det sig längre om det är nog så lite så kan det vara en bra ide att göra det oftare.
#132 - 14 mars 2007 23:37
Med rockan går just nu jurupari och några viktoria ciklider som jag har tänkt plocka upp så fort jag har något bra ställe att placera dom på och sätta ner mina altum iställe. Just ja har även en gibbic som man aldrig ser av.
#133 - 15 mars 2007 20:02
Vilket drag det blivit i denna tråden då

Tenkare: Det är nog runt en månad kvar för min motoro hona också...

Kul att flera skaffar rockor, tyvärr så har din zoohandlare som vissa redan påpekat mkt fel, rockor behöver precis som alla andra brocksfiskar och fiskar rimligt med utrymme för att växa och må bra. De stannar inte i växten bara för att de får ett litet akvarium utan de växer istället saktare och mår sämre. Nu vet jag ju inte hur stort/litet du har nu men en rocka på 12cm i diameter klarar sig bra ett litet tag i 300-375L. Dock så kommer du att få uppgradera inom en framtid.

Mina stora rockor är nu i den storleken oberigny har som ungefärligt max, dvs 35-40cm i diameter, mitt 900L börjar bli litet. men än så länge klarar de sig bra och förökar sig till min stora glädje :D.

Som du säger så gillar rockor verkligen daggmask, men om du kan när de har ätit upp sig ordentligt så ska du försöka få dem att äta annat såsom tex räkor/räkmix. Pellets kan du nog nästan drömma om att ha som basföda till vuxna rockor :D.

Jag har inredning med mina rockor och det funkar bra, hanen har sin egna sovplats bakom en av rötterna medan honan mest softar i mitten av akvariet. Numera går dessa två vuxna rockor under smeknamnet dasslocken då de mestadels väntar på att man ska mata dem + att de börjar bli stora som dasslock :D.

Mina stora rockor har jag varit borta ifrån som längst 2 veckor, då gick de utan mat första veckan sedan släppte en granne ner några räkor var tredje dag den andra veckan. Stora rockor kan vara utan mat länge som ahlin säger medan små rockor upp till runt 17-20cm behöver mat oftare. Jag matar mina rockor en gång om dagen som mest. Med nån dag som vilodag. detta funkar alldeles utmärkt faktiskt.

Oj, vad långt det blev... men jag kunde inte hjälpa det. :D

/David
#134 - 17 mars 2007 19:58
#135 - 18 mars 2007 10:03
rund och go hon ser ut.
#136 - 18 mars 2007 10:46
Akvaristen skrev:

Hur ser pappa ut då?
#137 - 18 mars 2007 13:24
Akvaristen skrev:

hon ser rund och fin ut. Börjar det närma sig? är det taggar som hon har där längst fram el vad är det?
#138 - 18 mars 2007 14:18
Bilder på familjen kommer snart...

Jag skulle tippa på en månad till ungefär. Taggarna hon har längst fram vet jag inte riktigt vad de är för nått, troligtvis förstorade hudtänder. Det verkar som om det kommer fler och fler sådana ju äldre hon blir.

/David
#139 - 18 mars 2007 20:58
#140 - 19 mars 2007 21:05
Danne_K skrev:
hur har du med tempen på vattnet du byter? tillsätter du något i vattnet?

Vatten byten är extremt viktigt för just rockor pga att dom är väldigt känsliga och att dom skitar ner väldigt mycket så bra filter räcker tyvär inte utan kompletera med att göra vatten byte ca 1gång per vecka om man har ett ordenterligt över dimensionerat så klarar det sig längre om det är nog så lite så kan det vara en bra ide att göra det oftare.

Försöker ha i något svalare vatten än vad jag har i akvariet. f n är det c:a +26C och jag har fått byta vatten varje dag under tiden som jag provat diverese foder - faktum är att jag nu har fått dem att äta maggots och röda mygg, förutom daggmask, och vore det inte för hajjarnas framfart så tror jag faktiskt att de även äter den typ av granulat som akvarieaffären påstår att de skall vara inkörda på... men ingenting kan mäta sig med daggisar :-)
De har fått mat lite för ofta tror jag, men eftersom de ligger efter iom matstrejkandet i början så tycker jag att det är värt det.
Letar som sagt efter ny burk... ingen som har några bra tips om bra, stora och prisvärda burkar i Stockholm?
#141 - 19 mars 2007 22:42
Rocko skrev:
Försöker ha i något svalare vatten än vad jag har i akvariet. f n är det c:a +26C och jag har fått byta vatten varje dag under tiden som jag provat diverese foder - faktum är att jag nu har fått dem att äta maggots och röda mygg, förutom daggmask, och vore det inte för hajjarnas framfart så tror jag faktiskt att de även äter den typ av granulat som akvarieaffären påstår att de skall vara inkörda på... men ingenting kan mäta sig med daggisar :-)

De har fått mat lite för ofta tror jag, men eftersom de ligger efter iom matstrejkandet i början så tycker jag att det är värt det.

Letar som sagt efter ny burk... ingen som har några bra tips om bra, stora och prisvärda burkar i Stockholm?

låter bra. har du kollar www.blocket.se ? brukar ju finnas en hel del där och ofta till rätt bra kurs. Även likande sidor är ju ide att kolla sen så www.ciklid.se köp och sälj är kan det finnas något. gissar att du redan har kollat köp och sälj här ;) lycka till med rockorna och sökandet
#142 - 19 mars 2007 22:45
Akvaristen skrev:
Bilder på familjen kommer snart...

Jag skulle tippa på en månad till ungefär. Taggarna hon har längst fram vet jag inte riktigt vad de är för nått, troligtvis förstorade hudtänder. Det verkar som om det kommer fler och fler sådana ju äldre hon blir.

/David

spännande det närmar sig. gissade att det var det konstigt att jag inte har sett det på någon tidigare. Kanske aldrig har sett någon som är lika stor som din (varken på bild eller irl) Hanen har inga tendenser att få några?
#143 - 20 mars 2007 15:01
Nä, han har ingen tendens till sådana. Jag har dock sett det på stora rockor på bild tidigare.

/David
#144 - 20 mars 2007 15:09
Vilka taggar pratar mi om?
#145 - 20 mars 2007 16:54
Om du ser på den första av de två bilderna på honan så ser du ett gäng taggar på "överläppen" ser ungefär ut som de taggarna som sitter längs ryggsidan av svansen.

/David
#146 - 20 mars 2007 17:53
Mellan ögonen?
#147 - 20 mars 2007 18:31
Förtydligande av var de är nånstans: http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/motorohonanfrtydligande.jpg <--- paint är bra i sånna här sammanhang :D .

/David
#148 - 20 mars 2007 23:00
Glas klart.
#149 - 21 mars 2007 09:03
Akvaristen skrev:
Nä, han har ingen tendens till sådana. Jag har dock sett det på stora rockor på bild tidigare.

/David

ok då kanske jag bara inte har tänkt på det. Kan det vara en köns skillnad.
#150 - 21 mars 2007 17:42
Det har jag svårt att tro men det är inte helt omöjligt.

/David
#151 - 26 mars 2007 17:00
jag har ett 240 L akvarium hemma, kan jag ha en rocka i det eller blir det för litet???
#152 - 26 mars 2007 17:11
Det blir alldeles för litet för en rocka.
För dom minsta arterna bör du ha minst en bottenyta på 200*60 cm.
Du kommer upp i ca 720 liter. Så uppgradera och läs på lite så får vi kanske se en rocka eller två hos dig också i framtiden.
#153 - 30 mars 2007 19:32
Akvariesten:!!! HHur går det.?
#154 - 31 mars 2007 04:20
I torsdags fick Åleds akvarium tillökning på sina stora rockor. 3 st blev det.
http://www.aleds.se/news_includ/mall_copy(2).asp
#155 - 31 mars 2007 14:27
Det går bara bra!!! :D

Jodå honan är fet som bara den. Ungarna borde komma snart, då jag inte vet när det hela skedde så att säga så kan jag inte ge ett prel. datum men jag tro inte att det är långt kvar. Snart har man minst fem rockor :D.

Edit: Efter att ha kollat igenom Flat-fish tråden om mina rockors lek, så såg jag att det borde skett i januari, så i början eller i mitten av april borde de komma... Detta blir honans 3:e kull med ungar.

/David
#156 - 31 mars 2007 16:36
Kul för åled att dom fick ungar.
Sist lät han lite uppgiven på den punkten. Trodde att åldern spelade in på att det inte blev något.

Akvaristen: Ser fram emot en bild eller 2 på den lilla tjockisen
#157 - 12 april 2007 15:01
YES!!!
Affären här hemma har ett kilo oskalade räkor för 30 kronor.
Gissa vem som handlar på sig. Blir väl till att låna plats i svärmors frys också. :)
#158 - 12 april 2007 16:58
Tenkare skrev:
YES!!!

Affären här hemma har ett kilo oskalade räkor för 30 kronor.

Gissa vem som handlar på sig. Blir väl till att låna plats i svärmors frys också. :)

har du inte störra frys , så du får rum med 1 kg räkar:p ;) :D
mvh janne
#159 - 13 april 2007 14:10
:D

Njae 5 kilo har det blivit här hemma nu. Sen är det fullt i övriga frysen med annat.
#160 - 14 april 2007 16:08
Kul att du hittade räkor,

Min honrocka föder nog vilken dag som helst nu... Det borde vara dags om jag räknat rätt...

/David
#161 - 14 april 2007 16:48
Håller tummarna för dig.

Hade varit kul om du lyckades filma födseln.
#162 - 15 april 2007 11:00
Det blir nog svårt, rockorna är hemma hos far min och jag är i Uppsala och pluggar i veckorna... men är jag hemma så ska jag försöka.

/David
#163 - 25 april 2007 18:07
Hur har det gått??????
Här har det iaf fötts en pojke den 23 april.
#164 - 26 april 2007 02:04
Tenkare skrev:
Hur har det gått??????

Här har det iaf fötts en pojke den 23 april.

Grattis!
#165 - 26 april 2007 10:30
Tackar
#166 - 27 april 2007 20:56
Grattis!

Här är det nog snart dags, honan är grymmt fet nu:)

/David
#168 - 29 april 2007 11:28
Nice
#169 - 29 april 2007 22:01
#170 - 30 april 2007 05:59
Tackar!

Medans jag väntar på de nya ungarna så tog jag några bilder på rockorna här är en på den gamla ungen:

http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/beritbakgrund.jpg

/David
#171 - 30 april 2007 12:14
Cool! Hur mycket ger ni för rockorna? Har sett dom enstaka gånger, och då har de kostat över 1000-lappen.
Bilagor:
#172 - 1 maj 2007 09:16
från 650 och uppåt, har sett priser på över 10000. Men då för dom lite ovanligare arterna
#173 - 1 maj 2007 19:36
Akvaristen skrev:
Tackar!

Medans jag väntar på de nya ungarna så tog jag några bilder på rockorna här är en på den gamla ungen:

http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/beritbakgrund.jpg

/David

Hon ser riktigt fin ut. är färgerna så där mörka i verkligheten med?
#174 - 1 maj 2007 19:39
Jens A. skrev:
Cool! Hur mycket ger ni för rockorna? Har sett dom enstaka gånger, och då har de kostat över 1000-lappen.

Här uppe är det nästan omöjligt att hitta någon som är runt 1000-lappen dom vanligaste sorterna brukar ligga runt det dubbla. men ni brukar ju ha betyderligt lägre pris söderut så.
#175 - 2 maj 2007 07:52
Jag köpte mina stora för 3500 st för typ 5-6 år sedan. Ungarna har jag inte betalat ett dryft för :D

Ja hon har de färgerna i verkligheten.

/David
#176 - 2 maj 2007 09:10
Jar fick mina när jag fyllde år men dom kostade 700kr st har jag för mig. Sen dog den ena så jag fick köpa mig en ny. Tror den kostade 650 kr. + ca 40 mil bilkörning.
#177 - 2 maj 2007 19:52
Akvaristen skrev:
Jag köpte mina stora för 3500 st för typ 5-6 år sedan. Ungarna har jag inte betalat ett dryft för :D

Ja hon har de färgerna i verkligheten.

/David

hmm fränt. Brukar dom har dom där färgerna när dom är små?
#178 - 2 maj 2007 20:27
De ser lite grådassiga ut när de föds men sedan får de finare och finare färger.

Hon är inte så liten längre runt 20cm i diameter...

/David
#179 - 3 maj 2007 10:00
Växer på bra.
Jag bara väntar på att min hane ska bli mogen för parning.

En fråga bara, brukar era rockor ligga ovan och under varandra när det kommer ner mat i karet? mina verkar som om dom knuffar bort varandra under matning. Verkar som om båda vill vara den dominerande.
#180 - 3 maj 2007 14:45
Helt normalt beteende :D mina rockor har ingen som helst känsla av att de andra rockorna kanske vill ha en bit mat. Det verkar som om de inte tolererar att de andra rockorna har en mumsbit att tugga på :D.

/David
#181 - 3 maj 2007 17:20
Akvaristen skrev:
De ser lite grådassiga ut när de föds men sedan får de finare och finare färger.

Hon är inte så liten längre runt 20cm i diameter...

/David

okej min lilla rocka börjar också närma sig 20 men likanar dina stora mer i färgen (ev att hon är lite mörkare men kan ju bero på ljus sättning, kameran osv) och har gjort så hela tiden jag har haft hon.
#182 - 11 maj 2007 23:17
Sådär helt appbropå ingenting så åt jag rocka igår:D Lite intressant, smakade dock inget speciellt. Antar dock att det var saltisar.
#183 - 12 maj 2007 08:05
Får man fråga var någonstans det var?
#184 - 12 maj 2007 20:25
På Tjörn, det var en vän till mig som läser till kock eller vad det är, de hade en fisk och skaldjurskväll som typ projekt. Råvaran tror jag de köpte på fiskauktionen i gbg eller vad han nu sa.
#185 - 13 maj 2007 21:01
Lokal befolkning i Amazonas äter inte sötvattensrockor , vi tänkte smaka på denna castexi http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=6189 när jag va i Brasilien men vår guiden sa att de smakar skit [xx(] och slängde den i floden .
#186 - 16 maj 2007 17:01
Kanske skillnad på salt och söt i smak??

Akvaristen:

Jag har inte hört något från dig på länge, har det hänt något ännu??
#187 - 16 maj 2007 17:37
Nä, mkt i plugget tenta den 21:a...

Inget än men honan ser ut som om hon ska spricka, har sagt det förut och säger det igen tror det ska ske snart...
(hoppas jag har rätt nu)

/David
#188 - 17 maj 2007 19:09
Två ungar föddes idag, en var död men den andra lever och mår bra. Uppdatering med bilder på måndag...

/David
#189 - 18 maj 2007 06:44
Grattis!! blev det en kille el tjej?
#190 - 18 maj 2007 07:39
Tja vad ska man säga, Grattis och beklagar samtidigt.
Ser fram emot bilderna nästa vecka.
#191 - 22 maj 2007 13:11
Ja, jag vet inte vad jag ska skriva...

Jag har inte hunnit skriva här pga tentaperiod. Pappa ringde mig dagen efter och meddelade att även den andra ungen nu är död :(... Den hade blivit ihjälbiten antagligen av hanen. detta har inte hänt förut och jag vet inte varför det hände nu. Är lite nere och arg på hanrockan. Nån som vet nått bra material att tillverka en avdelare till nästa gång?

/David
#192 - 22 maj 2007 13:52
Har för mig att Åled använder en tjock plexiglasskiva till sina rockor.

Beklagar.
#193 - 23 maj 2007 15:18
Beklagar.
det mästa fungerar väll bara det inte avger något skadligt. glas, vissa typer av plast, plexiglas, rostfrittnät/plåt m.m
#194 - 26 maj 2007 17:04
Jo, det är lite småtråkigt...

Får fundera på avdelaren... Plexiglas låter vettigt.

/David
#195 - 19 juni 2007 19:48
Jaha, kom på att denna sidan var det länge sedan man var inne på. Många diskussioner om rockor man missat :).

Kan dock säga att rockorna troligtvis har lekt igen, denna gången ska allt göras för att ungarna ska överleva, förhoppningsvis så är jag mindre upptagen i höst så att jag kan hålla koll på de lite. De lever och mår bra ialla fall.

/David
#196 - 19 juni 2007 19:51
har du magiskt vatten?
verkar som om dina rockor är väldigt lättlekta.
#197 - 19 juni 2007 20:52
Akvaristen skrev:
Jaha, kom på att denna sidan var det länge sedan man var inne på. Många diskussioner om rockor man missat :).

Kan dock säga att rockorna troligtvis har lekt igen, denna gången ska allt göras för att ungarna ska överleva, förhoppningsvis så är jag mindre upptagen i höst så att jag kan hålla koll på de lite. De lever och mår bra ialla fall.

/David

Kul att höra. Undra om en själv får tag på någon hane till min hona. ville att hon skulle växa till sig lite innan jag skaffade en. Men verkar ha blivit svårt att få tag på någon som ser fin ut till en rimlig peng här uppe just nu.
#198 - 22 juni 2007 09:06
Jo det kanske man har :)

Nä jag tycker det snarare verkar som om att man har två könsmogna rockor och rent vatten så leker de helt enkelt... Hanen är den drivande måste dock tilläggas och tillgång till avdelare är ett måste då han kan bita ihjäl honan, har haft de avdeade sedan jg tror att de lekte igen då honan fick några ordentliga märken på ryggen...

/David
#199 - 2 juli 2007 16:31
lägger till till den här tråden.
Min hane är könsmogen. :D
#200 - 2 juli 2007 17:51
Hej.
Det stämmer att Åled använder plexiglas av nån variant för rockorna kan inte se varann. Därenot så kelar dom under springan :-) Supergulligt! Fast när jag var där i lördags simma dom tillsammans.

Mvh Eva
#201 - 10 juli 2007 09:31
Sommar har gjort att det blivit ett till upphåll från denna sida... måste skärpa mig :)

Grattis tenkare! Nu är det nog bara att vänta på lek... och tills honan är det. Man kan ju inte se på honan när hon är redo tyvärr.

/David
#202 - 10 juli 2007 15:45
En liten snabb fråga: Hur ofta byter en rocka sin gadd? min har byt precis, första gången sen jag köpte henne :)

Nån som vet om eller var det skulle finnas en p reticulatus hane till salu (Tenkare: Du ska inte sälja din.... skämt;))
#203 - 10 juli 2007 16:31
Nyfiken...hur stort akvarium måste man ha för att ha en rocka?

Eliza
#204 - 10 juli 2007 17:36
Man behöver minst ett på 720L... så stor botten yta som möjligt!!!

Skickar en länk (på engelska): http://www.freshwaterstingray.nl/
#205 - 10 juli 2007 17:38
rockan04:
Vet inte i vilka intervaller dom byter men tror det hänger ihop med hur mycket dom växer. Då mina har börjat öka i storlek och bytar gadd titt som tätt tycker jag.
Ingen av mina rockor är till salu, det är lite "över min döda kropp" syndromet. :D
Kolla med Åled eller zoomässan, finns en till i Gbg men jag kommer inte på vad den heter.

chessman:
Beror lite på vilken sorts rocka du vill ha. Jag har hört om folk som haft sina P. reticulatus i 720 liters hela livet. Jag har 720 till mina 2 men kommer att uppgradera mig till minst det dubbla. P. motoro och P. Leopoldi blir ganska mycket större och kräver gott om utrymme. Vet att Åled har en 2kubiks tank till sina leopoldi, men dom ser nästan lite stora ut för den. Men jag har bara sett när dom har delat av rockorna så det blir inte riktigt samma sak.
Men som unfga kan du ha dom i mindre typ 540liter bara du är beredd att uppgradera.
Bilagor:
#206 - 10 juli 2007 18:33
Ok, var bara nyfiken.... och tur var väl det för det största karet jag har idag är endast 250L (finns det ingen fredlig mini rocka?) *fniss*
#207 - 10 juli 2007 18:49
inte vad jag vet. Men visst hade det varit kul om det fanns.
Min fru delar inte uppfattningen om att göra om ett av sovrummen till ett stort akvarie. :D
#208 - 11 juli 2007 08:05
En fråga till: Jag ska på semester 1v, klarar sig rockan utan mat en vecka?
#209 - 11 juli 2007 08:21
Runt 2-3 ggr per år byter en vuxen rocka taggen.

Jag har varit borta en vecka från rockorna utan problem men mina är ganska stora och har lite hull att ta av. Hur stor är din rocka?

/David
#210 - 11 juli 2007 10:34
den är ca 20-25 cm över disken.... ( den har hull att ta av) fast det är ju dumt att chansa!! får kanske be fasan mata den 2-3ggr under veckan
#211 - 11 juli 2007 19:33
kan han mata den vid 2 tillfällen är det ju bra, men har den bara hull att ta av så ska det gå bra. Jag funderar allvarligt på att sätta mina på diet, börjar bli ena riktiga tjockisar. Har ändå skurit ner till mat 2ggr/dag tot. 10-12 räkor.
sen har jag sett att honan börjat få "taggar" vid svansens början. Sen är hon numera även 2 taggig, håller på att byta gadd. 3:dje gången i år.
#212 - 7 mars 2008 23:30
Akvaristen skrev:
Ja, jag vet inte vad jag ska skriva...

Jag har inte hunnit skriva här pga tentaperiod. Pappa ringde mig dagen efter och meddelade att även den andra ungen nu är död :(... Den hade blivit ihjälbiten antagligen av hanen. detta har inte hänt förut och jag vet inte varför det hände nu. Är lite nere och arg på hanrockan. Nån som vet nått bra material att tillverka en avdelare till nästa gång?

/David

Den första ungen jag fick blev ihjälbiten av mamman....:(
Nu med min nya kull har jag tillverkat en skiljevägg av plexiglas, matrealet heter igentligen något annat, men kan inte komma ihåg vad. Jag åkte till ett glasmästeri och bad dem såga till en bit som skulle passa i akvariet. Sen borrade jag upp en massa hål, ca 2cm stora, för att få bra vatten flöde. Tänk på att plasten smälter när du borrar i den, så det kan vara lite klurigt att inte fastna.
Jag har bara ställt ner skiljeväggen i akvariet, den hålls på plats med magneter, så kan jag flytta den efter behov.
/Elin

Annons