Rockor

#1 - 20 mars 2013 19:00
Plattfisk på höjden o bredden :)
Här P reticulata med egenodlade Red Panda diskus.
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

Sedan lite större rockor P schroderi "Flowers"
" target="_blank">
#2 - 20 mars 2013 19:11
Haha, sött.. :)

Var fick du tag i flowers och får man besvära om en prisuppgift? Eftersom de ser pigga ut lär du ju inte behöva några råd men passa flowers när det kommer till maten.. Det är inte helt sällan de är besvärliga.. Lycka till med 2 av de besvärligare rockorna.. Jag hoppas VERKLIGEN att du får igång dina flowers, jag tror du är ensam om dem som det ser ut nu..
#3 - 20 mars 2013 19:16
Btw, fan ta varberg.. 3 fiskar jag letat efter i år finns nu i varberg varav 2 är till salu.. Dessvärre en bit från 08..
#4 - 20 mars 2013 19:27
Det är i Varberg det händer :) Skämt o sidor jag har tagit hem dem själv och det har gått över förväntan. I starten fick de dock mest levande foder men nu käkar det mesta och har redan dragit på sig några cm.
De går i grupp + har fin sand som de gillar o gräva ner sig i plus automatiskt vattenbyte vilket ger stabila värden.
#5 - 20 mars 2013 19:36
[SIZE=2][/SIZE]Mm, ser ut att vara riktigt bra kvalitet.. Ska bli riktigt spännande att se dem efter 35cm.. Shit vad avia jag blev.. Jag har pearls i samma storlek.. (också ett av få par i svea just nu).. Du får en unge av mig om jag får en av dig om ett par år? Haha..

Allvarligt talat, jag vet inte hur mycket erfarenhet du har och säger detta med yttersta respekt men får du problem så tveka inte att skicka ett pm så ska jag peka dig i rätt riktning till ett par killar som verkligen kan hjälpa till..
#6 - 21 mars 2013 06:29
Häftigt med egna rockor hemma... :)
Är de lika klappvänliga som rockorna på Tropikariet vid Kolmårdens djurpark?
#7 - 23 mars 2013 01:32
Kaj,
Potamotrygon schroederi, på bilden så är den främre väldigt mager, den bakre ser bättre ut men du måste avmaska dem med praziquantel, om inte lär den inte överleva länge. De flesta som köper rockor gör ingenting och de tynar sakta bort, rätt medicinering och de blir värre än en gris och äter jämnt och växer snabbt.

MonkanS skrev:
Häftigt med egna rockor hemma... :)

Är de lika klappvänliga som rockorna på Tropikariet vid Kolmårdens djurpark?

Nej, rockor är väldigt personliga och en del har ett tjurigt humör medans andra är väldigt timida, rockorna på Tropikariet gillar inte att bli klappade... de gillar mat.

Janne
#8 - 25 mars 2013 10:13
Hej Janne o tackar. De har precis gått igenom en avmaskningskur, men det blir flera. :)
#9 - 1 april 2013 21:15
Lite av en dröm för mig att ha en rocka.. Hur gör man om man behöver ta upp dom? Jobbigt att få stjärten i armen..

Som sagt tittade lite i fisk avdelningen och hittade Potamotrygon orbignyi som enligt den skulle bli 35cm (om det nu stämmer :P) och klara sig i ett 160cm / 400 liters akvarium, jag har ett 540 men har två fengäddor och tre öronålar skulle de funka tillsammans tro?

Äter dom pellets eller får man lära dom att göra det? Avmaskning, hur funkar det?

Jag är som ni kanske märker, jätte nyfiken på detta! :D

//Karl
#10 - 1 april 2013 21:20
Sv: Rockor

Alla rockor har väl inte giftiga taggar på stjärten? Om de har, så antar jag att man kan ta/operera bort dessa? :P Känns ju lite lagom otryggt annars...

Rockor ÄR intressanta djur! Helt otroliga, enligt mig! Det är nåt som jag gärna skulle skaffa mig när jag blir lite äldre/mer pengar/har plats! ;) (min lista över saker jag ska skaffa/göra börjar bli lång! Bäst att bli rik...)
#11 - 1 april 2013 23:05

Rockan är giftig och det går inte att operera bort då dom byter ut dom 2-3ggr per år, dock som jag förstod det inte jätte giftiga men giftet ger dig otroliga smärtor och svullnader så akuten är att föredra specielt med tanke på att man kan få en allergisk chock, detta är väl vad jag har förstått hittills :P känner att jag bör börja i rätt ände dvs vad är det för fara för mig! ^^
Det låter dock som att man måste 'gulla' extra med rockor..
Jag vill ha nyttig info om dom så jag vet om jag bör och kan ha en rocka.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#12 - 2 april 2013 04:38
Zoopets artbeskrivning lämnar en hel del att önska.. :/
Jag är nere med händerna nästan dagligen och har aldrig blivit stucken.. det är liksom sista utvägen för dem.. småttingarna kan vara lite rädda = rtjuriga men så fort de blir 15ish över disk brukar de lugna ner sig.. är de bara vana vid dig är det inget konstigt att lyfta/fösa bort dem om du ska slamsuga eller byta vatten..
De tar pellets, ibland direkt, ibland med lite övning.. ang gullandet så visst.. de är känsliga.. dock tror jag att diakus är känsligare och hos mig har rockor överlevt sådant som dödat praktbotior så med rätt filtrering är de inte känsligare än något annat..

Vill du veta mer lär du söka dig bortom zoopet.. när det står att de är omöjliga att könsbestämma trots att hanarna från födsel har inte en utan 2 synliga mandomar är det kanske läge att söka annan info..
Waterwolves
Monsterfishkeepers
Predatoryfishkeepers
Rovfisk

Alla dessa har sektioner enbart för rockor..
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 april 2013 08:03
Zoopets artbeskrivning lämnar en hel del att önska.. :/

Jag är nere med händerna nästan dagligen och har aldrig blivit stucken.. det är liksom sista utvägen för dem.. småttingarna kan vara lite rädda = rtjuriga men så fort de blir 15ish över disk brukar de lugna ner sig.. är de bara vana vid dig är det inget konstigt att lyfta/fösa bort dem om du ska slamsuga eller byta vatten..

Så här står det i Zoopets artbeskrivning

Stingrockorna har på översidan av stjärtpartiet en hullingförsedd pigg som är giftig. Se upp för denna, eftersom den är giftig och om man sticker sig på den kan den orsaka en mycket kraftig smärta och hela armen/handen/foten svullnar upp rejält.

Att inte varna för detta vilket du uppenbarligen inte tycker man skall göra är ansvarslöst och i högsta grad oseriöst.

Självklart om man är medveten om riskerna och hanterar djuret väl så är risken liten, men det är väl bara bra att vi på Zoopet då informerar om att det finns risker.
Jag känner också 2 stycken som trots att de är vana akvarister och var medvetna om riskerna faktiskt har stuckit sig på en stingrocka och enligt dom var det en fruktansvärd upplevelese
#14 - 2 april 2013 09:06
Det var ju bra att du tog upp det då :) det finns väl en risk med allt.. känner du 2 som stuckit sig är det alltså betydligt större risk för att bli smittad av någon fisksjukdom, att karet spricker, att filter läcker och mycket annat.. du behöver inte låta så tvär över att jag påpekar att det finns en brist.. jag har tom erbjudit mig att skriva om artbeskrivningen då jag vet att många kommer till zoopet för sin info.. :)
#15 - 2 april 2013 09:23

Jag kan också känna att det saknas info ibland eller att det står lite motsägelse fullt men nu var det inte detta jag ville diskutera utan enbart om rockan!
Jag bor i Falun, Dalarna, vart kan jag få tag på en rocka då tro? Arken skulle jag tro tar inte inte in sånna fiskar och djurmagasinet har kånkat. Är det ut med bilen å resa eller går det att beställa till tex arken eller hem?

Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 2 april 2013 09:36
Det var ju bra att du tog upp det då :) det finns väl en risk med allt.. känner du 2 som stuckit sig är det alltså betydligt större risk för att bli smittad av någon fisksjukdom, att karet spricker, att filter läcker och mycket annat.. du behöver inte låta så tvär över att jag påpekar att det finns en brist.. jag har tom erbjudit mig att skriva om artbeskrivningen då jag vet att många kommer till zoopet för sin info.. :)

Ja men riskerna med rockorna är inte specifikt att akvariet spricker eller att ett filter läcker - i alla fall har jag aldrigt hört det sägas.
Om en art har några specifika problem vad gäller sjukdomar (både sådant som kan drabba arten självt eller människor) så skall det dock med.

Jag skriver själv artbeskrivningarna, men jag tar gärna emot tips på sådant som folk anser vara fel - oftast (men inte alltid) håller jag med och ändrar.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 april 2013 09:41
Ulven89 skrev:
Jag kan också känna att det saknas info ibland eller att det står lite motsägelse fullt men nu var det inte detta jag ville diskutera utan enbart om rockan!

Jag bor i Falun, Dalarna, vart kan jag få tag på en rocka då tro? Arken skulle jag tro tar inte inte in sånna fiskar och djurmagasinet har kånkat. Är det ut med bilen å resa eller går det att beställa till tex arken eller hem?

En artbeskrivning kan göras hur lång som helst så all info kommer inte med utan artbeskrivningarna skall ses som en basic info och kan användas som utgångspunkt för att söka yterligare info.

Tror säkert att du kan beställa genom din "Arkenaffär" (grossisterna Imazo och Akvarieteknik har regelbundet olika rockor i sitt sortiment)förutsatt att du hämtar upp dina fiskar direkt vid affären när de levereras för sannolikt har de inte utrymme/förutsättningar att hålla denna typ av fiskar om det inte är en akvarieaffär som är specialinriktad på fisk.
#18 - 2 april 2013 15:54
Ja men riskerna med rockorna är inte specifikt att akvariet spricker eller att ett filter läcker - i alla fall har jag aldrigt hört det sägas.

Om en art har några specifika problem vad gäller sjukdomar (både sådant som kan drabba arten självt eller människor) så skall det dock med.

Jag skriver själv artbeskrivningarna, men jag tar gärna emot tips på sådant som folk anser vara fel - oftast (men inte alltid) håller jag med och ändrar.

Har du rockor har du så mycket vatten att din huvudvärk borde ligga där ;) men absolut.. jag säger dock att rockor är ofarliga.. jag känner väldigt många som har väldigt många rockor.. jag skulle nog drista mig till att säga att jag sett majoriteten av sveriges rockor live vid något tillfälle och jag känner en lirare som blev stucken.. jag skrev också att du kan bli stucken men att det är sista utvägen för rockan om de inte är bebisar.. :)

Kolla kommentarerna på motoro.. om jag inte missminner mig finns det många som komme terat.. jag förstår att det inte är prio eftersom det finns mycket vanligare arter.. jag är inte här för att tjafsa med dig heller så let's stryka ett streck.. erbjudandet att skriva om den kvarstår..

Ulven; kolla privatmarknaden först.. brukar vara bättre skick.. vet inte om köp och sälj på rovfisk är öppen för allmänheten men det brukar gå rockor lite då och då.. du lär vara redo att uppgradera till 200x100x60 efter några år dock.. de blir helvetes stora.. hystrix, scobina och reticulata brukar bli så de klarar sig i ett standard 960 dock..
#19 - 2 april 2013 17:11
Rockor

Då borde det varnas för corys också, satan vad de kan göra ont :P
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 april 2013 17:21
Kolla kommentarerna på motoro.. om jag inte missminner mig finns det många som komme terat.. jag förstår att det inte är prio eftersom det finns mycket vanligare arter.. jag är inte här för att tjafsa med dig heller så let's stryka ett streck.. erbjudandet att skriva om den kvarstår.

Det finns ca. 3.500 kommentarer och det finns ingern chans för mig att hålla koll på dom så om man vill att något skall ändras så skicka mig ett PM. Visst jag får en jäkla massa PM också så chansen finns att jag gör någon miss där också - men låt oss säga att jag till 95% går igenom alla PM, medan jag till 95% missar kommentarer så chansen är åtskilligt högre att jag då tar del av synpunkterna.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 april 2013 17:25
Då borde det varnas för corys också, satan vad de kan göra ont :P

Att ens jämföra sticken från Corydoras med det man kan få från en rocka är rätt löjligt - och tycker man att satan vad det gör ont att bli stucken av en Corydoras så är man en mes;)
#22 - 2 april 2013 17:33
Rockor

Att ens jämföra sticken från Corydoras med det man kan få från en rocka är rätt löjligt - och tycker man att satan vad det gör ont att bli stucken av en Corydoras så är man en mes;)

Hehe :)

Jag har en kamrat som fick sig ett rapp av en Leopoldi, han sa att den inledande smärtan var liknande men det blev snabbt tio gånger värre. Sen tror jag att det är individuellt med rockorna, jag har träffat på en Motoro som reser taggen när man är i närheten, riktigt grinig..

Men det vore roligt om all trivia finns med i artbeskrivningarna. Typ, ät inte kulfisken :)
#23 - 3 april 2013 05:31

Men i vilken prisklass (ish) ligger de mindre rockorna på, mellan tumme och pekfingret.

#24 - 3 april 2013 15:09
De flesta är inte helenkla att få tag i.. visst.. retics går men slutar ofta tråkigt.. 1000 pengar typ..
Hystrix 1500 och det är en ganska trevlig rocka..
Scobina har jag sett till salu en gång och då kostade de 5000 för ett par som åt och sket som de skulle.. kan dock tänka mig att typ åleds snulle kunna fixa scobina..
Jag tycker man ska ha ett par så får de inte tråkigt.. de har ett socialt samspel som jag faktiskt tror att de saknar om de är ensam-rocka..
#25 - 3 april 2013 20:31
Hmm då var dom inte helt farliga, men jag bör i vilket fall som se till att lägga vantarna på ett 900L...
Vet du vart man kan få tag i de mindre rockorna, blocket känns ju inte direkt som det stället jag skulle kolla på men kan väl finnas seriösa odlare där.
#26 - 4 april 2013 04:34
Vissa på blocket är ju seriösa men vi har helt enkelt inte den marknaden så att vi kan välja och vraka och om man beställer något är drt bara förbereda sig på att det kostar en njure och din förstfödde.. Tror som sagt att glaser eller åleds kan fixa fram scobina, hystrix och retics dyker upp pÅ listorna emellanåt.. De få som tar hem rockor i sverige tar inte hem "skitrockor".. Varför fylla bilen med 2 hystrix a 1500 spänn när man kan stoppa 2 black diamonds a 20 000 på samma utrymme? Typ så.. Tråkigt men sant..
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 4 april 2013 07:17
Sedan bör man ju också vara medveten om att problemet med exportrestriktionerna för rockor från Brasilien har ställt till med problem och gjort att många arter med rockor mer eller mindre har försvunnit från marknaden. Dock så är dessa restriktioner förhoppningsvis på väg att luckras upp och dels så odlas ju idag en hel del rockor i Asien.

Ett annat problem som missgynnar de "billiga" rockorna är ju fraktkostnaden. Rockor är utrymmeskrävande och därför blir flygfrakten mycket hög och den är ju då lika hög om det handlar om en "billig standardroccka" som en raritet vanlig och därmed blir prisskillnaden mycket mindre mellan standardrockor och raritetsrockor. Tyvärr verkar det också vara som så att de som håller rockor i Europa inte heller verkar vara så duktiga odlare eftersom det rätt sällan förekommer svenskodlade (eller ens Tjeckienodlade) i handeln - om inte annat pga de höga kostnaderna för flygfrakter så borde det finnas en bra förtjänst i att odla rockor.
#28 - 4 april 2013 08:18
Holland och tyskland är grejen.. de odlar det mesta.. tom på sådan nivå att det knappt finns leopoldi kvar.. då är det bd, p14 (varianter) och en del henlei som gäller.. finns gott om svenskodlat också.. en del motoro, en hel del svarta rockor och lite annat.. grejen är ju att marknaden är för liten här för att det ska vara idé att göra något seriöst.. har du pengarna kan du köpa motoro, scobina, p14, bd, bdti, p14bigspot, pearl, retics och en del annat.. sen kommer svenska marknaden att explodera om 1-2 år.. många som har fina rockor nu..
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 april 2013 08:25
Holland och tyskland är grejen.. de odlar det mesta.. tom på sådan nivå att det knappt finns leopoldi kvar.. då är det bd, p14 (varianter) och en del henlei som gäller.. finns gott om svenskodlat också.. en del motoro, en hel del svarta rockor och lite annat.. grejen är ju att marknaden är för liten här för att det ska vara idé att göra något seriöst.. har du pengarna kan du köpa motoro, scobina, p14, bd, bdti, p14bigspot, pearl, retics och en del annat.. sen kommer svenska marknaden att explodera om 1-2 år.. många som har fina rockor nu..

Om det nu inte blir helt förbud för dena typ av fiskar. Europeiska djurrättsorganisationer hade ju ett möte i England härförleden ochj de slog bl.a. fast att de skulle driva en kampanj för att får ett förbud på "stora akvariefiskar". Och denna typ av organsiationer har ju ett oerhört stort inflytande på myndigheterna till skillnad från ofta ganska oengagerade akvarister. Finns ju få akvarieorganisationer i Sverige (och få som är aktiva i dessa) och det finns ju ingen akvarieorganisation som är specifikt intresserad av "stora fiskar"
#30 - 4 april 2013 08:40
De kan dra åt helvete :) den dagen blir jag fisksmugglare av rang och mina fiskar får de över mitt sprattlande lik..

Som jag har förstått det går det väl generellt knackigt för organisationslivet..
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 4 april 2013 08:49
Som jag har förstått det går det väl generellt knackigt för organisationslivet..

Ja det går knackigt för vissa delar av organisationslivet (pga att folk är för slöa för att engagera sig) - medan det uppenbarligen går bra för andra (som t.ex. djurättsorgansiationer)

De kan dra åt helvete :) den dagen blir jag fisksmugglare av rang och mina fiskar får de över mitt sprattlande lik..

Och så gav du dom just ytterligare ett argument för hur oseriösa akvarister är ............;)
#32 - 4 april 2013 14:45
Jepp.. slö, slapp och likgiltig..

Inte att förglömma oseriös..

Hur känns det att släppa "diskussionen", känns inte som att det ger oss så mycket att prata med varandra.. ;)
#33 - 4 april 2013 15:03
Finns ju en del fiskar som helt klart är olämpliga som akvariefiskar, och 99% av de som säljs lär hamna i alldeles för små kar... Paroonhajen t.ex... Problemet är bara att djurrättsorganisationer ofta känns okunniga och mindre bra pålästa, och verkar ha en tendens att slå och sparka både åt höger och vänster såväl som upp ocn ner. Så om de ska göra en lista på vad som är "stora fiskar" så skulle man ju inte bli förvånad om man skulle hitta guppy på den listan :p Och frågan är, gör djurrättsorganisationerna nå´n skillnad på de större och mindre rockarterna? Min gissning är att de drar alla över en kam, och vill förbjuda rubbet. Se´n spelar ju arternas beteende in också.

Skulle t.ex påfågelcikliden ryka? Den är ju visserligen stor, men inte så stor att det inte finns gott om folk som kan ge den utrymme.

Se´n finns det ju faktiskt de som sitter på jättekar eller inomhusdammar, alltså borde väl även "stora fiskar" gå att få tag i, om än kanske inte så enkelt som att gå in i närmsta zoobutik.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 4 april 2013 15:11
Hur känns det att släppa "diskussionen", känns inte som att det ger oss så mycket att prata med varandra.. ;)

Instämmer
#35 - 4 april 2013 16:18
Animaniac skrev:
Finns ju en del fiskar som helt klart är olämpliga som akvariefiskar, och 99% av de som säljs lär hamna i alldeles för små kar... Paroonhajen t.ex... Problemet är bara att djurrättsorganisationer ofta känns okunniga och mindre bra pålästa, och verkar ha en tendens att slå och sparka både åt höger och vänster såväl som upp ocn ner. Så om de ska göra en lista på vad som är "stora fiskar" så skulle man ju inte bli förvånad om man skulle hitta guppy på den listan :p Och frågan är, gör djurrättsorganisationerna nå´n skillnad på de större och mindre rockarterna? Min gissning är att de drar alla över en kam, och vill förbjuda rubbet. Se´n spelar ju arternas beteende in också.

Skulle t.ex påfågelcikliden ryka? Den är ju visserligen stor, men inte så stor att det inte finns gott om folk som kan ge den utrymme.

Se´n finns det ju faktiskt de som sitter på jättekar eller inomhusdammar, alltså borde väl även "stora fiskar" gå att få tag i, om än kanske inte så enkelt som att gå in i närmsta zoobutik.

Allt går alltid att få tag i om man vill.. fick jag bestämma skulle en redtail kosta 5000 och överskottet när byråkratin är avklarad och alla fått betalt skulle gå tillbaka till regnskogen.. enligt principen "har du inte råd att köpa fisken har du inte råd att ha den".. problemet är ju att de pengarna hamnar i fickan på någon med slips.. skulle man göra så med alla fiskar skulle problemet lösa sig självt.. jag kan ju bara tala för mig själv men jag skiter fullständigt i om det ligger ett förbud eller inte.. de brukar ju ändå bli helt idiotiska grejer som går igenom.. "allt över 30cm och praktbotian ryker tillsammans med massor av ciklider osv.. nä.. idioti..
#36 - 4 april 2013 16:28
Jo, att fiskar som Redtail borde vara dyrare håller jag med om, de kräver ju ändå en hel del av sin ägare, och om de kostade lite grann, så skulle folk kanske tänka till lite innan de skaffar en. Som jag läste i en akvarietidning häromdagen, en del större fiskar är mer jobb än en liten hund.

Jo, det är ju det jag är rädd för, att de ska visa att jag har rätt, och vara så dåligt pålästa som jag tror att de är, och förbjuda så´nt som det inte finns fog för att förbjuda.
#37 - 5 april 2013 07:36
Kjell såg att du inte hade P schroderi "Flowers" i artregistret Duger bilden i inlägg 4 eller vill du ha en i större format.
#38 - 5 april 2013 08:48
Animaniac skrev:
......... Som jag läste i en akvarietidning häromdagen, en del större fiskar är mer jobb än en liten hund.

...............

Vilken akvarietidning? Nyfiken grön! :p
#39 - 5 april 2013 15:44
Wilhelm skrev:
Vilken akvarietidning? Nyfiken grön! :p

Det var en artikel om Arowana, i Practical Fishkeeping.

Annons