Rocka

#1 - 14 april 2008 17:32
Hej, tänker framåt sommaren skaffa ett större akvarium och har sneglat länge på rockor. Undrar nu om jag skulle passa att vara "med rocka/rockor". :p

Har ett par frågor jag har försökt leta reda på i den andra rocktråden som går men inte haft några större framgångar.

Mina frågor är:

1.Jag tänkte köra på ett 560/720 kar, hur stor rocka skall man börja med i ett sånt kar och hur ser man när de är i behov av ett större?

2.Klarar sig en rocka på ett vattenbyte i veckan om man har en genomströmning på 3-4 gånger karets storlek?

3.Har ni era rockor försäkrade? Och isåfall vilken typ av försäkring har ni?

4.Finns det någon bra samling av arterna någonstans? Eller ska man alltid börja med typiska "nybörjar rockan"?

5.Hur funkar det när ni inte är hemma på ett par dagar/en vecka? (Någon annan får ju mata, men med det andra praktiska)

6.Hur länge är det dokumenterat att en rocka har levt?

7.Är samtliga rockor vildfångade?

Tack!
#2 - 14 april 2008 17:59

1.Jag tänkte köra på ett 560/720 kar, hur stor rocka skall man börja med i ett sånt kar och hur ser man när de är i behov av ett större?

Jag började med ett 540 liters, med 2 st Potamotrygon reticulatus. Nu går dom i ett 720 liters. Som kommer att bytas till större. Du märker när dom blir större.

2.Klarar sig en rocka på ett vattenbyte i veckan om man har en genomströmning på 3-4 gånger karets storlek?

Kör själv med 1VB/v i storlek 50%. Använder 2 st ytterfilter, 1 st eheim pro2 2028 och ett 2229 intervall. Hade gärna kört med sump men det får bli i det som kommer sen. Man kan inte överdriva filtermassan. Rockor äter mycket. Bara så du förstår. Hos mig går det 8-12 räkor med skal dagligen ska öka dosen mat då dom börjat ge sig på andra fiskar.

3.Har ni era rockor försäkrade? Och isåfall vilken typ av försäkring har ni?

Nej ingen försäkring. Men om det någonsin blir flowerrays så ska jag kolla upp allt ang försäkring.

4.Finns det någon bra samling av arterna någonstans? Eller ska man alltid börja med typiska "nybörjar rockan"?

Förstår inte riktigt? Men kan säga att P.reticulatus inte är en lätt rocka. Man har nog lättare med P.motoro eller dom andra. Men detta är dom vanligaste samt P. leopoldi.

5.Hur funkar det när ni inte är hemma på ett par dagar/en vecka? (Någon annan får ju mata, men med det andra praktiska)

Hur brukar det funka i vanliga fall?? Med VB rensning gammal mat osv?

6.Hur länge är det dokumenterat att en rocka har levt?

Dokumenterat vet jag inte men det snackas om 20-30år

7.Är samtliga rockor vildfångade?

Nej, det finns odlade, men dessa brukar vara dyrare.

Tack!

Varsågod :)

Och drutta gärna in i rocktråden.
#3 - 16 april 2008 10:20
Något som är viktigt om du köper en rocka är att du kolla att den är i bra skick och att den äter läs gärna på lite innan. aqualog har en bra bok som heter "AQUALOG Special Freshwater Stingrays" dom har även en som heter "AQUALOG Freshwater Rays" men den är det inte lika mycket bra råd och tips i men mycke bilder och där tar dom upp väldigt mycke olika rockor. Dock är dessa på engelska eller tyska.

Motoro kan jag rekomendera för att dom brukar gå ganska bra att få att äta osv men man bör tänka på att den blir ganska stor. så du bör skaffa ett akvarium på åtminsone 1000l helst betydligt större detta redan efter 2-3år.
#4 - 16 april 2008 10:36
Verkar lite märkligt med så gigantiska kar. Enligt zoopets art beskrivning klarar sig motoron på 600L (givetviss bigger is better som alltid när det gäller akvarium.) Men att man skulle behöva nästan det dubbla verkar märkligt.

Har idag lagt ett bud på ett 720L, så förhoppningvis dyker den upp i projekt forumen inom några veckor.

Tack för boktipset! Har börjat leta efter bra böcker som jag kan läsa in mig på så jag vet vad jag ger mig in på. Ska införskaffa den snarast.

Läste i den andra tråden om en marmor-rocka, denna verkade lite mindre men de kanske är ovanligt svårskötta alternativt väldigt dyra?

Känner verkligen att det är stressa långsamt som är nycklen till framgång med ett så pass stort kar och en eventuell rocka. Blir till att läsa på MYCKET innan jag kan bestämma mig helt. Men hjärtat känns ju redan sålt.
#5 - 16 april 2008 11:06
Motoron kan få en disk som är 60cm i diameter och en svans som är ungefär lika lång. Då blir en tank på 600l som i regel har ett djup på 60cm väldigt väldigt litet. men det är ju klart om du har 600liter och special byger denna tank för en rockas krav dvs så stor botten yta som möjligt och har extremt bra filtrering så kan det väll funka. Men det finns ju sorter som blir mindre än motoron men dessa brukar iregel vara lite jobbigare att få igång med mat osv.

Måste avrunda med att säga att rockor kräver ganska mycket men dom är verkligen något alldels extra och jag rekomenderar dom starkt om man har möjlighet att ta hand om dom.
#6 - 16 april 2008 13:29
Min tanke är väl att jag inte får plats med ett större kar så länge jag bor kvar i lägenhet (läs två år) och när jag sedan flyttar kommer jag att köpa ett akvarium på med mer vattenvolym. Får väl ta mig en funderare. Vill ju inte ha ett djur som jag inte tror mår bra. Man kan ju kanske börja med en liten rocka så får akvariet helt enkelt växa med rockan.

Jag fick inget svar gällande marmor rockorna dock =), ingen som vet? Lyckas faktiskt inte hitta några pris-uppgifter alls på dem i någon butik. Kan man gissa att de ligger som leopoldi?

Jag har vidare läst om att rockor gärna har en vattenhöjd på ca 40cm och undrar varför rockor trivs bäst med så låga vattennivåer och vad som händer om man har standard höjden 60cm istället.
#7 - 16 april 2008 13:37
du kan ha hur djup du vill. Var för ett litet tag sen i väg på en fångst resa till uruguay där jag hade en liten förhopning om att få se någon motoro men våran guide sa att den chansen var minimal pga att dom iregel går på så djupt vatten.

Kan tyvär inte svara på frågan gällande marmor rocka pga att jag vet inte vilken rocka det är som menas och jag är inte guld medlem så kan inte kolla länken heller tyvär. Får inte heller upp något när jag googlar på marmor rocka så tyvär kan jag inte hjälpa dig.
#8 - 16 april 2008 13:40
Jag är också helt såld på rockor. De är helt i en klass för sig och jag kan inte rekommendera dem nog. Däremot bör du vara medveten om att de ställer väldigt höga krav på vattenkvalitet, dvs duktigt med vattenbyten och bra filtrering osv. De äter också väldigt mycket. Det blir mycket mat och mycket skit. :)

Jag har två små rockapojkar i ett 540 för tillfället, en reticulata och en motoro. Jag kollar upp ett specialbyggt rockakar som jag beställer någon gång efter jag flyttar i höst. Då blir det nog en eller två till. De behöver bra med utrymme när de blir stora så räkna med att du måste uppgradera eller sälja till någon som har större. Men jag kan lova dig att du kommer bli så kär att du med glädje vill köpa större när det väl är dags. :)

Rockor är löjligt speciella, jag tycker du ska köra på rockor om du är villig att lägga ner pengarna och tiden som de kräver. :)
#9 - 16 april 2008 16:17
Jo, jag förstår att de är sjukt speciella. =) Känner ju samtidigt att det är ett stort ansvar att skaffa en som snarast kan liknas med att skaffa katt (man slipper ju gå ut med den som en hund). Och det är ju ett levande djur.

Men jag vet att jag har den lusten och intresset för att ta hand om den på ett bra sätt.

Tessilago: Vill du veta en hemlighet? Ditt kar är det snygagste akvariet jag har sett. Och det var faktiskt det som inspirera mig att göra det blivande rock karet.
#10 - 16 april 2008 16:58
Jo det hon har gjort är skitsnyggt.
Skulle gärna gjort något liknande men jag hade fått ha ett högt kar, Mina Altum måste ha höjden. Sen har jag inte det hon har i sina fingrar.
:(
#11 - 16 april 2008 17:07
Leta efter bilder på dina kar tenkare, men jag hittar ingen helhets bild :(, får väl ta mig till dig efter jobbet någon dag (snacka om att bjuda in sig :P) och titta på dem i verkligheten. En liten fråga, minsta rockan? Den du har fingret under, hur stor är den? Kan tänka mig att det är en lagom storlek att börja med.
#12 - 16 april 2008 17:10
tessilago skrev:
Jag är också helt såld på rockor. De är helt i en klass för sig och jag kan inte rekommendera dem nog. Däremot bör du vara medveten om att de ställer väldigt höga krav på vattenkvalitet, dvs duktigt med vattenbyten och bra filtrering osv. De äter också väldigt mycket. Det blir mycket mat och mycket skit. :)

Jag har två små rockapojkar i ett 540 för tillfället, en reticulata och en motoro. Jag kollar upp ett specialbyggt rockakar som jag beställer någon gång efter jag flyttar i höst. Då blir det nog en eller två till. De behöver bra med utrymme när de blir stora så räkna med att du måste uppgradera eller sälja till någon som har större. Men jag kan lova dig att du kommer bli så kär att du med glädje vill köpa större när det väl är dags. :)

Rockor är löjligt speciella, jag tycker du ska köra på rockor om du är villig att lägga ner pengarna och tiden som de kräver. :)

Att skaffa en rocka och sen sälja dom när dom blir för stora känns inte som någon specielt bra ide. Det är inte många som vill/kan köpa stora rockor. Om man gör något sådant bör man nog ha någon som man vet sedan tidigare har stora rockor och gärna tar emot en till. Annars är nog risken att man får som akvaristen (som brukade vara här tidigare) blir ståendes med dom utan att få dom sålt. nog för att han skulle börja plugga och inte hade möjlighet att ha kvar dom så det var ju lite andra skäl till att han var tvungen att göra sig av med dom.
Bilagor:
#13 - 16 april 2008 17:22
Danne_K skrev:
Att skaffa en rocka och sen sälja dom när dom blir för stora känns inte som någon specielt bra ide. Det är inte många som vill/kan köpa stora rockor. Om man gör något sådant bör man nog ha någon som man vet sedan tidigare har stora rockor och gärna tar emot en till. Annars är nog risken att man får som akvaristen (som brukade vara här tidigare) blir ståendes med dom utan att få dom sålt. nog för att han skulle börja plugga och inte hade möjlighet att ha kvar dom så det var ju lite andra skäl till att han var tvungen att göra sig av med dom.

Jag kan hålla med dig om att det kan vara svårt att göra sig av med stora rockor, och det är givetvis viktigt att lägga vikt på en så viktig fråga.

Min tanke är ju att låta karet växa med rockorna, det får väl bli lite som när man flyttar till hus för att barnen ska få ta mer plats.
Man kan vidare aldrig förutspå framtiden och växer rockorna snabbare måste jag kanske göra mig av med dem tidigare än förutspått. Man kan ju bara hoppas att om det tillfället uppstår så kanske någon större djuräffar i stan har intresse för dem och kan tänka sig ta hand om dem.

[COLOR=red]Något mer att tänka på?[/COLOR]

Jag har kollat lite med hemförsäkringen om den täcker större akvarium och det verkar den göra.

Min lokala affär rådde mig idag att skaffa en PDM(?)-skiva att ha under akvariet så det inte börjar svikta då jag har sandgolv (så som hus byggdes under 50-talet).
Det borde inte vara något problem för golvet att hålla vikten men någon annan kanske har andra erfarenheter? Bor på andra våningen över en tandläkar-mottagning så de blir nog inte vidare glada om det rasar in ett akvarium genom taket.
#14 - 16 april 2008 18:09
MDF kanske?

Jag ska ta några bilder, men inte idag. :)
Gud vad små dom var på den bilden. Det är ungefär den storleken dom har i affären.
Inte större än en Sony ericsson w800i. Idag så går det en del telefoner på hanen och fler på honan. :)
#15 - 16 april 2008 18:44
Hur längesen är bilden tagen?
#16 - 16 april 2008 18:59
Oj! Tack, jag blir alldeles jättesmickrad... [:o]
#17 - 16 april 2008 19:09
Millmir skrev:
Hur längesen är bilden tagen?

2006-04-05
#18 - 16 april 2008 19:10
tessilago skrev:
Oj! Tack, jag blir alldeles jättesmickrad... [:o]

Det ska du bli. Du har öga för sådanthär. :)
#19 - 16 april 2008 19:10
Och nu mäter de?
#20 - 17 april 2008 10:27
Motoro kan bli 80cm i diameter, frankfurt zoo har en hona som mäter 70-80cm i diamter!!! Vet även att Frank (Rocka fantast från holland) har en stor hona på ca 75cm i diameter... så tusen liter räcker inte när dom har blivit så stora monster :)

Film på min ena rocka:http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1928837
#21 - 17 april 2008 11:59
Jäklar, inte litet det. Antar dock att det tar ett par år att växa till den storleken och tills dess har jag vunnit på triss och har ett helt inperium med folk som sköter mina akvarium =).

Jag har idag varit ute och tittat lite på vilken teknik som krävs. Jag har väldigt högt Ph från kranen och killen i butiken rekommondera mig att skaffa Reverse Osmose, någon som har erfarenheter av det? Det räcker kanske med Ph sänkade medel som de använder i butiken?

Rockan eller Tenkare kanske kan flika in då vi borde ha ungefär samma vattenkvalité från kranen?

Hur är det med ärr på en rocka? Den jag såg i butiken hade lite ärr på tallriken, både på ovan och undersida, men verkade vara pigg och fräsch annars.
#22 - 17 april 2008 13:11
Jag bor i kristianstad, har väldigt hårt vatten.... men inga tillsatser som klor mm!!!
Jag gör inget med mitt vatten och rockorna har ej klagat... men sen är det kanske svårare för dom att leka om inte ph mm är som i amazonas.
Så här är vatten värdena. (hämtade från kommuns hemsida)

pH:8
Totalhårdhet (tyska grader):12,5dh
Kalcium:80 mg/l
Magnesium:6,5 mg/l
Järn:0,01 mg/l
Fluorid:0,35 mg/l
Marmor aggressiv kolsyra:0

Min utrustning är följande:
Fluval fx5.
AM Top filter 3337, med fluvals yttavring.
Eheim 2252 innerfilter.
värmare med skydd så att rockorna ej bräns.

Bytter ca 30% vatten 2ggr i veckan, direkt från kran (funkar hos mig, kanske inte gör det hos alla)

Förövrigt har jag hårt att "potamotrygon leopoldi" är fridlyst.... nån som kan bekräfta det?
Mvh Rockan
#23 - 17 april 2008 14:48
Får man fråga hur stort akvarium du har rockan? Det var verkligen stilrent!
#24 - 17 april 2008 18:22
720l blir ett 980l´s snart tror jag :).... där är 2st rockor, den andra är nedgrävd!
#25 - 18 april 2008 10:28
rockan04 skrev:
Jag bor i kristianstad, har väldigt hårt vatten.... men inga tillsatser som klor mm!!!

Jag gör inget med mitt vatten och rockorna har ej klagat... men sen är det kanske svårare för dom att leka om inte ph mm är som i amazonas.

Så här är vatten värdena. (hämtade från kommuns hemsida)

pH:8

Totalhårdhet (tyska grader):12,5dh

Kalcium:80 mg/l

Magnesium:6,5 mg/l

Järn:0,01 mg/l

Fluorid:0,35 mg/l

Marmor aggressiv kolsyra:0

Min utrustning är följande:

Fluval fx5.

AM Top filter 3337, med fluvals yttavring.

Eheim 2252 innerfilter.

värmare med skydd så att rockorna ej bräns.

Bytter ca 30% vatten 2ggr i veckan, direkt från kran (funkar hos mig, kanske inte gör det hos alla)

Förövrigt har jag hårt att "potamotrygon leopoldi" är fridlyst.... nån som kan bekräfta det?

Mvh Rockan

Det är export förbud för alla svarta rockor från brasilien. Vet dock inte om dom är fridlysta.
#26 - 18 april 2008 10:30
Millmir skrev:
Jäklar, inte litet det. Antar dock att det tar ett par år att växa till den storleken och tills dess har jag vunnit på triss och har ett helt inperium med folk som sköter mina akvarium =).

Jag har idag varit ute och tittat lite på vilken teknik som krävs. Jag har väldigt högt Ph från kranen och killen i butiken rekommondera mig att skaffa Reverse Osmose, någon som har erfarenheter av det? Det räcker kanske med Ph sänkade medel som de använder i butiken?

Rockan eller Tenkare kanske kan flika in då vi borde ha ungefär samma vattenkvalité från kranen?

Hur är det med ärr på en rocka? Den jag såg i butiken hade lite ärr på tallriken, både på ovan och undersida, men verkade vara pigg och fräsch annars.

Finns rockor som lever i ph över 8 och det finns dom som lever i ph runt 6 beror bara på vars du får dom ifrån. sen tror jag inte att rockor är specielt känsliga för just ph men det ska ju vara innom rimliga gränser mot vad dom har i naturen. Viktigast är vatten kvaliten mycke mat mycke skit.
#27 - 18 april 2008 10:32
rockan04 skrev:
Motoro kan bli 80cm i diameter, frankfurt zoo har en hona som mäter 70-80cm i diamter!!! Vet även att Frank (Rocka fantast från holland) har en stor hona på ca 75cm i diameter... så tusen liter räcker inte när dom har blivit så stora monster :)

Film på min ena rocka:http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1928837

Så är det i princip med alla fiskar som vi har som akvarie fiskar. Vi snålar ju oftast inte med maten och vi ger dom ofta väldigt närings rik mat där för är det inte ovanligt att våra akvariefiskar blir större än vad dom i regel blir i naturen. Visst finns det giganter i naturen med det är ju bara att se på oss mäniskor alla är ju inte riktigt lika stora ;)

Frän rocka btw skulle nog bli ännu fränare i en störe tank ;)
#28 - 3 maj 2008 08:35
Har nu letet runt lite och pratat med de lokala butikerna och det ser ut att bli ett par reticulata som kommer husera i min 720L tank. Vad jag har förstått ska dessa vara känsligare samt vara något svårare att få att ta mat, någon som har några särskilda tips?

Vidare har jag köpt växtnäring i all hast igår utan att tänka på att detta kanske inte är någon hit för rockorna. Vad säger ni det?
#29 - 3 maj 2008 08:57
Skippa växter, om det inte är sådana som du fäster på rot. Du kommer att tröttna på att plantera varje dag.
Se till att den är välgödd när du köper den och se så att den äter. Kolla upp vad det äter och köp samma foder.
Jag fick mina 2 att ta räkor genom att blanda i klippta bitar i fodret dom åt.
Har du läst några av böckerna som finns på marknaden? Det är alltid bra med extra info.
#30 - 3 maj 2008 09:04
Tenkare skrev:
Skippa växter, om det inte är sådana som du fäster på rot. Du kommer att tröttna på att plantera varje dag.

Se till att den är välgödd när du köper den och se så att den äter. Kolla upp vad det äter och köp samma foder.

Jag fick mina 2 att ta räkor genom att blanda i klippta bitar i fodret dom åt.

Har du läst några av böckerna som finns på marknaden? Det är alltid bra med extra info.

Tjejen har fått tag i en stor javaormbunke (läs diameter ca 10cm) som tvunget måste vara med ;).

Angående böckerna så har dessvärre akvariet begränsat extrautgifterna denna månaden. Men man får väl beställa från bokus och betala när nästa lön kommer. :D

Räkor är nog också min tanke att jag vill att de äta. Någon som har någon sysst återförsäljare i skåne? Lutar åt Åleds just nu men det är ju en bra bit att ligga och köra tyvärr [B)].
#31 - 3 maj 2008 16:09
det går att ha vissa växter (i varje fall för mig) men dom måste ha rotat sig ordentligt (typ efter hela botten substratet) och sen så äter dom även vissa växter javaormbunken tror jag går bra om den nu som sagt hinner rota sig ordentligt innan rockorna kommer. Jag kör med räkmix som till största delen består av räkor, torsk, lite grönt och så kryddar jag med lite vitaminer. Sen kompleterar jag med lite diverse.
#32 - 3 maj 2008 16:42
Måste säga att jag har en javaormbunke stor som tusan i mitt. Ska snart ta ut den och, ja slänga eller sälja. Stor som en pizza ungefär. Men den får sitta kvar.
#33 - 4 maj 2008 19:56
tycker du ska spara den. blir ju kanon fin om du någon gång fixar en STOR tank :) jag skulle gärna ha tagit den men du bor ju en bit bort tyvär. Har själv en svärds planta som tar upp ett halvt 540 :D den blir fin i rocka tanken ev att jag låter discusarna ha kvar den men ja den tar ju dock lite plats så vi får se.
#34 - 5 maj 2008 14:43
Kanske inte blir till att slänga ändå. Ska ev. starta upp en ställning med 3 akvarien i förförrådet. Det blir räkor däri. Då kan den komma till nytta. Sen blir det ett par akvarien på firman. Ska limma ett nu i veckan. Hittar bara inte min glasskärare.
#35 - 7 maj 2008 08:34
Kul får vi se lite bilder då framöver? vad blir det i dom tankarna?
#36 - 9 maj 2008 11:44
Hört att en grossist har fått in några p. orbiginyi och dessa verkar vara väldigt vackra. Jag har ju ingen möjlighet att se dem innan köp, men har förhandlat lite med min lokala återförsäljare och om det eventuellt går åt helve*e kan vi säkert lösa det.

Vad jag kan hitta på nätet så verkar de vara i den storleksordningen jag vill ha på en vuxen rocka. Men hur känsliga är det och kan de funka för mig tro?

Känner mig grymt kluven mellan dem och ett par p. reticulata.

Tankar och kommentarer är varmt välkommna.
#37 - 9 maj 2008 13:17
Danne_K skrev:
Kul får vi se lite bilder då framöver? vad blir det i dom tankarna?

Diverse räkor.
#38 - 9 maj 2008 13:20
Millmir skrev:
Hört att en grossist har fått in några p. orbiginyi och dessa verkar vara väldigt vackra. Jag har ju ingen möjlighet att se dem innan köp, men har förhandlat lite med min lokala återförsäljare och om det eventuellt går åt helve*e kan vi säkert lösa det.

Vad jag kan hitta på nätet så verkar de vara i den storleksordningen jag vill ha på en vuxen rocka. Men hur känsliga är det och kan de funka för mig tro?

Känner mig grymt kluven mellan dem och ett par p. reticulata.

Tankar och kommentarer är varmt välkommna.

Om du tittar in till jennie http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=167400 Så har hon 2 fina orbignyi.

Bägge rockorna är fina. Så det står till ditt samvete :p vad du vill ha.
#39 - 9 maj 2008 13:33
Tack! Hur är de i svårighetsgrad i förhållande till varandra?
#40 - 10 maj 2008 09:49
Det är inte alltid som listorna från grossisterna är helt hundra!! t.ex. är det kanske inte p.orbiginyi som dom i verkligheten har inne... vet folk som tagit hem rockor genom sin lfs och fått nån annan art än som stod i listan. En liten upplysning bara :)

Har aldrig haft p.orbiginyi så kan ej jämföra!!
Förövrigt så tror att det är lite överdrivet hur svåra P.reticulatus är, har aldrig haft några problem med mina. Inte svårare än discus...

Rockan04
#42 - 10 maj 2008 12:41
Ungefär.
Jag hade lite problem med att få dom acceptera annan mat.
Men sköter man akvariet så ska det inte vara några problem.
#43 - 10 maj 2008 15:35
Tack för svaren! Jag fyller på akvariet och räknar med att ha i första rockan om ca 1-1 1/2 månad.

Jag får helt enkelt se vad som finns inne när det närmar sig och ta beslutet då.

Hur gör man när man släpper i rockan? Är nät att föredra?
#44 - 10 maj 2008 18:14
Jag fick mina rockor i stooora påsar, och koppade i som man gör med vilken annan fisk som helst. Jag tror det tog över en timme att koppa i dem, var väldigt noga med att det fick ta tid så de vande sig. Sen hällde jag bara i. :)
#45 - 10 maj 2008 19:36
Precis som tessilago, tog väldigt god tid på inkoppning.
Se bara till så att rockorna äter innan du köper dom, om det är reticulata.
Dom kan vara lite svåra med maten.
Bilagor:
#46 - 11 maj 2008 15:33
rockan04 skrev:
Det är inte alltid som listorna från grossisterna är helt hundra!! t.ex. är det kanske inte p.orbiginyi som dom i verkligheten har inne... vet folk som tagit hem rockor genom sin lfs och fått nån annan art än som stod i listan. En liten upplysning bara :)

Har aldrig haft p.orbiginyi så kan ej jämföra!!

Förövrigt så tror att det är lite överdrivet hur svåra P.reticulatus är, har aldrig haft några problem med mina. Inte svårare än discus...

Rockan04

Vet du vad det är för någon?
#47 - 11 maj 2008 18:09
Nix ved icke!!!
#48 - 31 maj 2008 08:07
Hej, kapar tråden lite, hoppas det är ok?
Här är en till som har starka funderingar på att skaffa rocka. Har varit på g tidigare, men körde på saltvatten istället. Men av olika anledningar så kommer jag förmodligen sälja av saltvattens prylarna nu och satsa på sötvatten igen.
Tanken är att behålla kar, bänk, sump, returpump och delar av belysningen. Karet är ett borrat 720l med 240l sump i bänken, vilket ju kan ju riktigt gott om filtervolym. Har inte funderat på filtermaterial eller hur sumpen ska delas in. Har idag tre fack med bubbelfälla, men kan ju bygga om när jag river ut saltprylarna, någon som har tips? Returpumpen skickar c:a 3000-3500l/h genom sumpen, vilket kanske blir lite klent i karet så ev kompletterar jag med någon pump i karet för att förbättra cirkulationen, vad tror ni om det?
Jag tänkte plocka bort mh-belysningen (2*250w) av strömförbruknings- och värmeskäl och behålla 2*80w t5 och 2*30w t8 lysrör, tror ni det räcker som belysning eller bör jag komplettera med något till?
Jag skulle vilja ha 2 rockor, vet att fleratalet arter växer ur ett 720l, men blir ett större när vi flyttar till hus, vilket förmodligen blir om 1-2år.
Hur gör ni med malar? Sugmalar kan ju ge sig på rockorna, men någon algkontroll behövs väl?
Hur som helst så dröjer det ett tag innan jag kommer igång, har en hel del koraller, fiskar och prylar att sälja först, dessutom nytt jobb och 11månaders bebis att ta hand om. Men jag siktar nog på att vara på g i slutet av sommaren.

Millmir: har du kollat på Vellingeblomman, de hade ett flertal rockor (Motoro) hemma när jag var där för ett tag sedan, tyckte de såg friska och krya ut, minns dock inte pris...

Det var nog allt jag funderat kring för tillfället, men jag lär nog behöva en del råd och stöd framöver, ni verkar vara ett gäng som är väldigt duktiga på rockor här!
#49 - 31 maj 2008 09:29
Hej Matnil! Det är absolut ingen fara att du kapar tråden, ser gärna att vi som behöver hjälp kan få det(bara så du vet så finns det en allmän rockatråd i samma kategori).

Jag vågar tyvärr inte svara på frågor där sump är involverad. Känner att det ligger långt över min kunskap.

Tack för tipset! Jag har dock bestämt mig för att jag ska ha P. Reticulatus istället då dessa blir "betydligt" mindre än motoron och jag vill att de ska gå i mitt 720L så länge som möjligt. (Kanske något du ska titta på om du vill ha en mindre rocka) Man bör dock vara medveten om att dessa rockor är kända för att reagera sämre på dåliga vattenvärden samt att de kan vara svåra att få att äta.

Kan f.ö medella att jag får hem ett par reticulatus den 12/6 från simonstorp och sedan är mitt kar helt färdigt!

Ps. Skulle du känna att du skulle vara sugen på lite mer fakta om rockor kan jag skicka lite syssta länkar. Ds
#50 - 31 maj 2008 09:51
Har skummat genom större delen av den andra tråden oxå.
Vilken art jag ska ha har jag inte funderat så värst mycket på, ska läsa på och sen får jag se, det är ju ett tag till jag ska börja leta fisk. Tillgången är ju ofta lite taskig oxå, vilket begränsar en del. Men det var kul att höra att Simontorp kunde fixa Reticulatus!
Ja länkar är alltid trevligt, samlade på mig sist jag var på g men har ju tagit bort dem eftersom det inte blev något då....

Annons