RO vatten i sötvatten

#1 - 27 mars 2006 15:47
Undrar om det är någon här som kör RO, revers osmos, vatten i nått sötvattens kar? Vad blandar ni i för kemikalier innan ni använder det eller hur gör ni? Jag har sett att några kör med 50/50 RO kranvatten. Är det någon som kör med efterfilter som lägger till spårämnen?
#2 - 27 mars 2006 16:36
Jag vet att en del kör med osmos vatten till Diskus kar.
Simontorp kör med osmosvatten till större delen av deras kar, och vad jag vet så tillsätter de inget i vattnet.

Jag förbehåller mig rätten att ha helt fel :)
#3 - 27 mars 2006 17:32
tillsätta nått e nog ett måste. Dom flesta jag känner/kännt som kör osmos i sötvatten blandar 80-90% osmosvatten med kranvatten.
#4 - 28 mars 2006 03:32
[quote=jower]tillsätta nått e nog ett måste.[/quote]

helt rätt.
i kranvattnet finns diverse salter och mineraler fiskar behöver.
#5 - 28 mars 2006 05:55
100% RO vatten känns väldigt tokigt. RO vatten har typ 0 i buffringsförmåga, så pH lär åka jojo rätt lätt känns det som.
#6 - 28 mars 2006 07:46
100% RO går inte. Jag tänkte i banorna att det kanske går med 100% RO, lite CaCO3, lite Kalium- och Natrium-klorid. NutriSI eller liknande micro kan ju kanske användas för att skapa en mer "naturlig" spridd sammansättning av spårämnen.
#7 - 28 mars 2006 08:13
givetvis KAN man använda 100% RO OM man blandar i lagom med olika salter. men jag tror det är meningslöst om man inte forskar eller har väldigt udda vattenvärden.
#8 - 28 mars 2006 08:54
Mycket handlar om i vilket syfte man använder för Ro och vilket vatten man söker. Om man återsäpåder med kranvatten beror återspädningsgraden på vilket kranvatten man har. Annars är det vanligast att man använder en stamlösning och sedan blandat man upp till den ms halt man är ute efter. Här är en bra länk om Osmosvatten http://www.absolute-water.com/water/2.html

Annons