RO, vad behöver jag tillsätta?

#1 - 6 maj 2005 09:57
Hej jag tröttnade på mitt vatten så jag har beställt en RO-anläggning, har därför lite frågor jag vill ha svar på.

1: Vad behöver jag tillsätta i vattnet och i vilken mängd för att få det växt och fiskvänligt, kör sydamrikanskt i alla mina kar så jag vill ju ha det mjukt, dock inte för lågt Kh eftersom jag kommer att använda mig av torvfiltrering för att få ner Ph-värdet lite. Bikarbonat och Mastergrow har jag räknat med men behövs något mer?

2: Hur länge kan jag ha osmosvattnet ståendes (i en hink med lock) innan det blir dåligt, borde väl nästan kunna stå hur länge som helst?

Tack
#2 - 6 maj 2005 14:26
Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet men jag har också funderat i dina banor och läst lite fakta.

Det lättaste är att blanda upp det med ditt kranvatten som innehåller en hel del av vad du behöver. Du spär helt enkelt ut med ro vatten. Hur mycket beror på vad du vill uppnå och vad ditt kranvatten innehåller.

Du kan ha ditt ro vatten stående länge, i teorin i all evighet för det inehåller inget som kan växa i det. men nu är det så att du får alltid ner lite bakterier och annat när du hanterar sakerna(desutom så renars det inte riktigt till 100% men 99,6 eller nåt). så tillverka vatten så det räcker till ditt vattenbyte och använd det sen. det är ju ingen mening med att ha flera hundra liter stående. Ska du förvara så gärna mörkt och svalt.

Urban
#3 - 7 maj 2005 07:12
RO anläggning typ den jag har Pacific 90sp klarar inte att rena vatten till 100% som andra större anläggningar kan göra men den klarar 88% å det räcker för mina behov.

Jag köpte det för Discusen skull då jag vill odla dom.
#4 - 8 maj 2005 15:21
Okej, men om jag enbart vill använda Osmosvatten för att slippa oönskade metaller och skit vad ska jag tillsätta då? Vill gärna "start from scratch" så att säga...
#5 - 9 maj 2005 16:53
[QUOTE=ChrilleK84]Okej, men om jag enbart vill använda Osmosvatten för att slippa oönskade metaller och skit vad ska jag tillsätta då? Vill gärna "start from scratch" så att säga...[/QUOTE]
Det beror på vad du vill uppnå...Till ex. kran vatten har en Konduktivitet på mellan 240 - 260 microsiemens i mitt fall så vill jag ha ett värde på mellan 100 - 120 microsiemens. Och det ända jag tillsätter är kran vatten för att uppnå det jag vill ha.

Vad är det du vill uppnå???
#6 - 9 maj 2005 20:15
"Konduktivitet" ännu ett ord jag aldrig hört =)
Det jag vill uppnå är ett mjuk och lite surt vatten med möjlighet att odla fisk ifrån mjukvatten så som tex sydamerika men även få mina växter att trivas, har för hårt vatten nu.
Om man höjer hårdheten med bikarbonat, då höjs väl enbart KH? Så de andra hårdheterna måste ju vara noll med en hyfsad r osmos efter jag har hällt i bikarbonat? Fiskarna trivs väl inte med 0 i Gh och Dh? Vad höjer man de värdena med???
Jag ska försöka i första hand med kranvattnet men jag har ganska stora skillnader mellan Kh och Gh, blandar jag med kranvatten blir väl antagligen det ena värdet för högt...
Är det rätt uppfattat av mig att jag ska ha 3-4Kh och lika mycket i Dh för att vattnet ska ha en lagom hårdhet för mina ändamål?

Många frågor på en och samma gång, hoppas någon orkar svara på dom =)
#7 - 9 maj 2005 20:26
Nuförtiden fegar man och vill ligga och vill ligga på KH (och DH) runt 3.
Och det funkar oftast bra - vi kallar det för vättervatten i mina nya hemtrakter.
Men om jag först körde RO så skulle jag därefter inte försöka tillsätta det jag nyss tagit bort.
Det enda positiva jag skulle se med tillsatser är att kunna flytta fisk fram och tillbaka mellan kranvatten och behandlat vatten tack vare likartad osmolalitet/konduktivitet/tdi or whatever.
Men då vore det enklare att göra katjonbyte (Calcium++ mot 2 Na+) och därefter tillsätta syra. Dvs använda en vanlig "villa-avhärdning" med lätt syratillsats. Två artiklar om detta finns på min zoon. Länk i min signatur.
#8 - 9 maj 2005 20:36
Du har säkert rätt men villaavhärdaren (gammal modell) var inte så frisk som jag trodde.
Timern fungerade inte så den spolade konstant, 50kg salt slut på två dagar =(
Jag hittade en ganska billig RO på en polsk sida så jag slog till =)
Med en RO kan man ju få vattnet precis som man vill och fylla bilbatterier och sånt med!
#9 - 10 maj 2005 18:09
Man kan inte använda enbart RO vatten...inga salter = döda fiskar, att använda jonbytare och ersätta calcium och magnesium mot natrium är inte perfekt men går om det inte är för stort jonutbyte (mycket hårt vatten).
Att tex. blanda 50/50 med RO vatten respektive kranvatten fungerar utmärkt om man vill sänka kanske från 300 µS (ca 6-7 dGH) till hälften vilket fungerar utmärkt till de allra flesta mjukvattenarter då man bibehåller en del salter som utgör de mineraler och spårämnen en fisk behöver.
Att använda enbart RO vatten kräver tillsats utav de mineraler och spårämnen en fisk behöver och kan köpas färdigblandade i välsorterade akvarieaffärer om man inte gör den blandningen själv och detta blandas med RO vattnet till önskad konduktivitet (hårdhet) uppnås.

Mvh Janne
#10 - 11 maj 2005 17:38
Jaha ok... Jag har beställt lite färska vattentester så jag ska kolla lite på mitt kranvatten, förhoppningsvis är kh och dh, gh ganska likt så då kan jag ju blanda med kranvattnet... Tanken är den att jag ska försöka mig på att odla lite fisk, har kommit över ett alu-ställ med 6*105L. Hur gör man den blandningen själv? Med spårämnen och sånt alltså. Magnesium å sånt?

Annons